Ny ventil til 15 L flaske
Fra : Michael Kristensen

Dato : 04-03-05 13:27

Hej NG

Har besluttet mig for at skifte ventil på min flaske, da den anden er
med reserve. Jeg bryder mig ikke om tanken, at ventilen kan lukke for
luften ved 50 bar, hvis den ved et uheld er står forkert. Ventilet er
enkeludtag til bøjekobling.

Kan man selv skifte ventil på en flaske?

Skal der smøres med noget omkring gevindet?

Der skulle vel ikke være nogen, der ligger inde med en brugt ventil
her i NG?

vh
Michael Kristensen (har efterhånden anskaffet sig så meget
dykkerudstyr, at det ikke kan være på hans kollegieværelse)

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 04-03-05 16:31

On Fri, 04 Mar 2005 04:27:22 -0800, Michael Kristensen wrote:

> [...]
> enkeludtag til bøjekobling.
>
> Kan man selv skifte ventil på en flaske?

Tjaa, det er der ikke noget galt med, MEN sørg for at du først gør det
når du kan fylde ny luft på flasken. Du må ikke lade flasken stå tom i
længere perioder da fugt mv. kan trænge ind og påbegynde rust.

> Skal der smøres med noget omkring gevindet?

Burde ikke være nødvendigt på nyere flasker, på gamle 4 og 7L flasker
har jeg set at pakgarn var brugt for at gøre den tæt, men som sagt burde
det ikke være nødvendigt. En ny O-ring mellem flaske og ventil vil være
en god ide.

Hvis du er med i en klub, så tag flaske+ny ventil med derned (lad flasken
sive ned til 20-30 bar inden du tager afsted) så vil der med garanti
være nogen der vil hjælpe dig. Hvis du får fyldt luft ved et
dykkercenter, så tag flaske+ventil ned til dem. Hvis du er "medlem" så
vil de med garanti også gerne hjælpe dig og fylde flasken igen når den
er skiftet.

Hvis du ikke finder en brugt så koster en ny heller ikke spidsen af en
jetjager Hvis du går med tanker om Nitrox på et tidspunkt, så skaf
en ventil der kan nitrox-renses med det samme, det er nemlig ikke alle der
kan det!

Thomas

Fra : Michael Kristensen

Dato : 08-03-05 18:55

hej NG

Har fundet en brugt flaskeventil:

(Scuba Tank Valve) m. 3/4" gevind. U. S. Divers Co., Santa Ana, CA.

er 3/4" gevind standard for gevindstørrelse?

vh
Michael Kristensen

Fra : Johnny Christensen

Dato : 08-03-05 19:33

Det kommer an på flaskens alder og nationalitet. 3/4 var engang standarten.
Men de sidste 10-15 år er det M25 der er anvendt på det europæiske marked.
3/4 bruges fortsat i USA (de er lidt tilbagestående

Fra : Allan Norsk

Dato : 09-03-05 17:27

"Johnny Christensen" <Johnny_chri@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> Men de sidste 10-15 år er det M25 der er anvendt på det europæiske marked.
> 3/4 bruges fortsat i USA (de er lidt tilbagestående

En lille advarsel er her på sin plads!!!

En M25 ventil kan godt skrues ned i en 3/4 flaske, men ikke omvendt. Den
sidder lidt løst i flasken indtil man strammer den op mod O-ringen,
hvorefter alt synes ok.
Problemet er bare at gevindet ikke går ordentlig i indgreb, så man risikerer
at ventilen skydes ud af flasken under fyldning, med alvorlig fare for de
mennesker der måtte være i nærheden.

Søger du lidt på nettet kan du sikkert finde historier om folk der er kommet
galt af sted. Du skal altså være 100% sikker på at falsken har M25 gevind
før du monterer en M25 ventil.

Her er en historie jeg fandt på google:

Fra : Andreas Paulsen

Dato : 09-03-05 20:15

> Søger du lidt på nettet kan du sikkert finde historier om folk der er
> kommet galt af sted. Du skal altså være 100% sikker på at falsken har M25
> gevind før du monterer en M25 ventil.

Diameteren er næsten den samme og 3/4" rørgevind (som er det der tales om)
har 14 omdrejninger per tomme, hvor
mange har M25 - er der nogen der lige kan huske det - jeg har ikke en VVS
ståbi lige ved hånden ?

hilsen
andreas

Fra : Ole Nielsen

Dato : 10-03-05 10:30

"Andreas Paulsen" <andreas@kemi.dtu.dk> wrote in message news:<422f4b24$0$29284$14726298@news.sunsite.dk>...

> [...]
> har 14 omdrejninger per tomme, hvor
> mange har M25 - er der nogen der lige kan huske det - jeg har ikke en VVS

Med hensyn til tommegevindet, kan jeg oplyse, at 3/4" RG har en
stigning på 1,81mm og at yderdiameteren på ventilgevindet ifølge
tabellerne er ø26,44mm og
hullet i flasken med tommegevind er ø24,12mm.

Den er lidt svære med det metriske gevind. M25x2mm er ikke særlig
meget standard, men ifølge min tyske håndbog, er yderdiameteren på
ventilgevindet ø25mm og hullet i flasken vil være ca. ø22.8mm. Og for
en god ordens skyld, så er stigningen 2mm.

mvh. Ole

Fra : Andreas Paulsen

Dato : 10-03-05 11:31

> [...]
> ventilgevindet ø25mm og hullet i flasken vil være ca. ø22.8mm. Og for
> en god ordens skyld, så er stigningen 2mm.

Tak skal du have, det var lige det jeg ikke kunne huske.

hilsen
andreas

Fra : Anders Bomholdt

Dato : 09-03-05 14:15

Hej,

> [...]
> risikerer at ventilen skydes ud af flasken under fyldning, med alvorlig
> fare for de mennesker der måtte være i nærheden.

Jeps, jeg har kendskab til et enkelt tilfælde hvor ventilen blev skudt hele
vejen igennem loftet/taget, pga. en forbytning af ventiler - det skete vist
ved ca. 180 bar. Fyldeslangen blev revet af fyldepanelet og fulgte med
ventilen. Ligeledes blev alle de dragter og veste der hang i lokalet blæst
rundt til alle sider.

Var der ikke en artikkel i Sportsdykkeren for nylig, der omhandlede et
tilsvarende tilfælde?

mvh
Anders