Andet multimedie
bentjuul 3670
Photoshop CS's visning af farver (HJÆLP)
Fra : Christian Sparre

Dato : 04-03-05 09:43

Hejsa

Har et problem med min Photoshop CS, mener ikke jeg er kilden til det dog

Et eksempel:

Jeg tager et [Prt Scr] af photoshop og sætter det ind i et nyt billede, og
det er så her det bliver svært. Farverne bliver "falmede" og lyse, den grå
baggrund bliver brunlig og andre farver ser også forkerte ud, hvis jeg
gemmer billedet og ser det i f.eks. ACDSee er farverne normale igen...så jeg
skal bare ha instillet min Photoshop til at vise farverne rigtigt hvordan
gør man det, har set i Manualen, men fandt ikke noget videre hjælpsomt..

--
Sparre

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 04-03-05 17:43

Christian Sparre wrote:

> [...]
> billede, og det er så her det bliver svært. Farverne bliver "falmede"
> og lyse, den grå baggrund bliver brunlig og andre farver ser også

Hvilken farveopløsning arbejder du i?

Hvis du indsætter noget 'fremmed' i et billede med kun 256-farver opløsning,
vil nogle af det indsattes farver være ikke-eksisterende i billedet og der
vælges noget nærmest muligt.

Løsningen på det er, at øge farveopløsningen til 16 millioner lige inden
indkopieringen af dumpet og så om ønsket bagefter igen nedsætte antallet
farver til 256.

Erik Ginnerskov
http://frip.dk/ginnerskov

Fra : KNL DtP

Dato : 04-03-05 17:47

"Christian Sparre" <christian@sparre.it> skrev i en meddelelse

> Farverne bliver "falmede" og lyse, den grå
> baggrund bliver brunlig og andre farver ser også forkerte ud,

Hvilket farverum er Photoshop sat til at benytte ved RGB?

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Christian Sparre

Dato : 04-03-05 20:22

"KNL DtP" <knl_dtp@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Hvilket farverum er Photoshop sat til at benytte ved RGB?

I Color Settings Dialogen

Setting: North Maerica Generel P....

Working Spaces
RGB: sRGB IEC61966-2.1
CMYK: U.S Web Coate (SWOP) v2
Gray: Dot Gain 20%
Spot: Dot Gain 20%

Color Management Policies
RGB: Prserve Embedded Profiles
CMYK: Off
Gray: Off

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 05-03-05 14:31

Christian Sparre skrev:

> Jeg tager et [Prt Scr] af photoshop og sætter det ind i et nyt
> billede, og det er så her det bliver svært. Farverne bliver
> "falmede" og lyse, den grå baggrund bliver brunlig og andre
> farver ser også forkerte ud, [..]

Hvis en grå baggrund stillet til lige store mængder af rød, grøn
og blå ligefrem synes brun, når den indsættes i Photoshop, så
kunne noget tyde på, at den farveprofil som beskriver din monitor,
er defekt. Har du nogensinde kørt Adobe Gamma i kontrolpanelet
(jeg går ud fra at det er Windows, du sidder med?).

> hvis jeg gemmer billedet og ser det i f.eks. ACDSee er
> farverne normale igen...

Hverken Windows eller ACDSee er farvestyret så derfor vil du se
de samme farver i ACDSee, som du så på skærmen da du tog screen-
shottet, men Photoshop er farvestyret, så det er din opgave at
fortælle Photoshop, hvordan farvenumrene i screenshottet skal
tolkes.

> så jeg skal bare ha instillet min Photoshop til at vise
> farverne rigtigt hvordan gør man det, har set i Manualen, men
> fandt ikke noget videre hjælpsomt..

Hvis du ønsker at Photoshop skal vise de samme farver, som du så
på skærmen, da du tog screenshottet, så stil dialogboksen sådan
her: <http://home18.inet.tele.dk/madsen/photoshop/cs/monitor_rgb.png>.
Profilen VP201s er den profil, som beskriver min monitor (Monitor
RGB). Hvad din monitorprofil hedder, afhænger af hvad du kalder
den, når du laver den med Adobe Gamma.

PS. Hvis du skal lave større farvejusteringer på screenshottet,
så er det en god idé at _konvertere_ til et brugbart arbejdsrum
inden du begynder at justere. Det kunne f.eks. være sRGB eller
AdobeRGB afhængig af, hvad du skal bruge billedet til.

--
Hilsen
Madsen