Så nået jeg så langt med CSS
Fra : Jane K.

Dato : 04-03-05 00:46

Hejsa

Med hjælp fra denne gruppe og masser af læsestof,
er jeg nået så langt www.amager-motocrossklub.dk

Men der er langt vej endnu, derfor har jeg lige et par spørgsmål.

Min computer er sat op til 1024x768 jeg skulle så vise
siden for en, hvis computer var sat op til 800x600 UHA
det så ikke godt ud - hvordan undgår man at ens side
vises SÅ forskelligt alt efter opsætning.

Jeg har ligeledes prøvet at se siden med firefox - hover effekten er
anderledes, hvorfor mon ? (kan faktisk bedst lide den som vises i firefox)
og som det sidste spørgsmål i denne omgang, hvorfor går min div "midt" tekst
mere til venstre i firefox end i Explorer ?

Jeg troede når man brugte CSS så ville det vises bare nogenlunde ens uanset
hvilken browser man brugte.

MVH
Jane K.

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 04-03-05 01:02

Jane K. wrote:

> [...]

> det så ikke godt ud - hvordan undgår man at ens side
> vises SÅ forskelligt alt efter opsætning.

Problemet opstår, fordi du har gået ud fra, at alle ønsker at se din
hjemmeside i 1024*768. Men mange med en skærmopløsning i den størrelsesorden
foretrækker faktisk at lade browservinduet være mindre end hele skærmen.

Du skal med andre ord redesigne din side, så den ikke er afhængig af den
store bredde.

> Jeg har ligeledes prøvet at se siden med firefox - hover effekten er
> anderledes, hvorfor mon ? (kan faktisk bedst lide den som vises i
> firefox)

Det problem opstår, fordi du i css har defineret font:bold; - det er ikke
valid kode og FF ignorerer det derfor helt korrekt, hvorimod IE vælger at
vise det som du sikkert havde tænkt, da du skrev det. Den korrekte betgnelse
er font-weight:bold;.

> og som det sidste spørgsmål i denne omgang, hvorfor går min
> div "midt" tekst mere til venstre i firefox end i Explorer ?

Det kan jeg ikke se, at den gør.

> Jeg troede når man brugte CSS så ville det vises bare nogenlunde ens
> uanset hvilken browser man brugte.

Hvis man laver valid html og valid css, er der store chancer. Men der er et
par små forskelle i de forskelliges browseres defaulte værdier for margin og
padding på diverse elementer. Det kan man så rette op på ved at definere
præcist hvordan det skal være.

Validering af din html:
http://validator.w3.org/check?verbose=1&uri=http%3A//www.amager-motocrossklub.dk/

Validering af din css:
http://jigsaw.w3.org/css-validator/validator?profile=css2&warning=2&uri=http%3A//www.amager-motocrossklub.dk/

Erik Ginnerskov
http://frip.dk/ginnerskov

Fra : TheCrow

Dato : 04-03-05 07:39

"Erik Ginnerskov" <erik@donotspammmeplease.invalid> wrote in message

> [...]
> foretrækker faktisk at lade browservinduet være mindre end hele skærmen.
>
> Du skal med andre ord redesigne din side, så den ikke er afhængig af den

Erik har ret, selvom det ikke er specielt sjovt at skulle redesigne.
Generelt prøver jeg at designe udfra 800*600 og 1024*768 det må være den
bredeste befolkning man rammer så.....Selv er min opløsning på en 21.3" TFT
1600*1200 men jeg bruger et værktøj der hedder "Size-O-Matic" det er rigtigt
smart da det kan vise forskellige opløsninger i browsere uden at skulle
skifte opløsning.fysisk på skærmen hver gang.

/TheCrow

Fra : Jane K.

Dato : 04-03-05 11:42

Hej Erik og TheCrow

Tusinde tak for tilbagemeldingen, har dog lige et spørgsmål til:

> [...]
> foretrækker faktisk at lade browservinduet være mindre end hele skærmen.
>
> Du skal med andre ord redesigne din side, så den ikke er afhængig af den

Redesigne ????????? er godt klar over jeg skal til at lave det hele om, vil
det sige at jeg skal gå ud fra 800x600 ? bl.a. mit baggrundsbillede
er omkring de 1024x768, det skal laves om til 800x600 - syntes så
bare det ser noget "bitte" ud hvis folk så har 1024x768.

Noget af det læsestof jeg sidder med er bl.a. utallige udskrifter fra din
så flotte og utrolige hjælpsom hjemmeside Erik, kunne du måske give mig
et link til ovenstående problem.

Endnu engang tak for hjælpen, vender nok tilbage
MVH
Jane

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 04-03-05 12:17

Jane K. wrote:

> [...]
> baggrundsbillede er omkring de 1024x768, det skal laves om til
> 800x600 - syntes så bare det ser noget "bitte" ud hvis folk så har

Så ville du blot gentage din fejl.

Prøv at kigge på siderne og tænk over hvordan tingene står i forhold
til browserens kanter og til hinanden, i stedet for at fokusere på
pixels.

Forsiden:

- Et rundt logo i øverste venstre hjørne
- "Amager Motocross Klub" centreret foroven på ternet rød baggrund
- "amager-motocrossklub.dk" øverst til højre
(er det ikke redundant? Man ved vel hvilken side man er inde på?)
- En liste af links i venstre side
- Brødtekst i midten
- Et par billeder i højre side
- En grå bar med "Copyright..." forneden

Der er intet af det der kalder på fastfrysning af størrelsen. Det hele
kan placeres som jeg har beskrevet ovenfor.
--
Toke Eskildsen - http://ekot.dk/

Fra : Jane K.

Dato : 04-03-05 12:28

*SMIL* OK jeg har ikke skåret mit billede ud i afsnit
men "bare" lagt det ind som background-image og så tilpasset <div> indhold
efter baggrundsfilledet, hmmmm på den igen

Takker og nejer
MVH
Jane

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 04-03-05 15:08

Jane K. wrote:

> Redesigne ?????????

Et ? havde været rigeligt. ;)

> [...]
> er omkring de 1024x768, det skal laves om til 800x600 - syntes så
> bare det ser noget "bitte" ud hvis folk så har 1024x768.

Prøv en gang at læse denne side - den beskæftiger sig med sidens størrelse:

http://hjemmesideskolen.dk/layout/size.asp

Og denne, der omhandler muligheden for at lade et design i begrænset bredde
stå centreret i browservinduet:

http://hjemmesideskolen.dk/html/flyd.asp

Denne side omhandler indsætning af menuer og andre sideelementer på en måde,
så sidens samlede bredde bliver helt fri - følger brugerens valg af
browserbredde:

http://hjemmesideskolen.dk/html/float.asp
http://hjemmesideskolen.dk/html/float.asp#menu

Erik Ginnerskov
http://frip.dk/ginnerskov

Fra : Jane K.

Dato : 04-03-05 19:11

Hej Erik

takker for links - er printet ud og gennemlæst til hudløshed.

Enten er jeg snot dum eller også er det fordi jeg har hovedet fuldt af snot

(er mega forkølet) at jeg ikke fatter en brik, jeg har vist nok bedst af at
lade
CSS hvile et par dage og så se på sagen med friske øjne/næse/hoved.

Jeg kan simpelthen ikke fatte hvordan jeg skal få mit baggrundsbillede til
at passe i forskellige browservinduer,
det er i Adobe Photoshop 950x615, laver jeg det om til som du skriver i en
af dine artikler til 700px i bredden
ser det dumt ud i 1024x768 nå men nu blev Rom jo heller bygget på en dag,
men jeg ville jo gerne i gang med
de underliggende sider til www.amager-motocrossklub.dk MEN ikke før jeg har
det andet på plads.

Jeg vender trofast tilbage når forkølelsen har aftaget
MVH
Jane

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 05-03-05 15:52

Jane K. wrote:

> [...]
> det er i Adobe Photoshop 950x615, laver jeg det om til som du skriver
> i en af dine artikler til 700px i bredden

Jeg tror, du roder to begreber sammen her. Du snakker nok om et indsat
billede. Bredden på et sådant vil udløse en vandret scrollbar, hvis det er
bredere end den plads, der er i browservinduet. Sådan vilet baggrundsbillede
ikke opføre sig - her vises den del af billedet, der er plads til i den
boks, baggrundsbilledet er indsat i, resten vises så bare ikke.

> ser det dumt ud i 1024x768 nå men nu blev Rom jo heller bygget på en
> dag, men jeg ville jo gerne i gang med
> de underliggende sider til www.amager-motocrossklub.dk MEN ikke før
> jeg har det andet på plads.

Hvis vi snakker om den røde topbar på den side, behøver baggrundsbilledet
ikke være større end højden på topbaren gange en ternbredde. Det får jeg til
ca. 21 x i bredden og 63 px i højden.

Du indsætter så topbarens baggrund ved at lave dette i css:

#midt {
width: 580px; /* definer selv passende bredde */
margin-left:auto;
margin-right:auto;
background: #dedbde url(../images/amckback7.jpg) top left repeat-x;
text-align : center;
font-family : verdana, arial, helvetica, sans-serif;
font-size : 10px;
}

Lad så topbaren gå ned til og med den 3 px grå vandrette bjælke og i bredden
kun indeholde en lodret delestreg. Fjern desuden baggrundsbilledet fra body
og nøjes med at definere den sorte baggrund:

body {
margin:0;
padding:0;
background: #000;
}

> Jeg vender trofast tilbage når forkølelsen har aftaget

Du skal være velkommen.

Erik Ginnerskov
http://frip.dk/ginnerskov

Fra : Jane K.

Dato : 05-03-05 16:41

Hej igen Erik

> [...]
> ikke opføre sig - her vises den del af billedet, der er plads til i den
> boks, baggrundsbilledet er indsat i, resten vises så bare ikke.

BINGO, sikke jeg har rodet rundt i det

> [...]
body
> og nøjes med at definere den sorte baggrund:

Det var liiiiiiiiiiiige det jeg havde brugt, sidder med et MEGET stort smil,
for nu kan jeg,
få lavet nogle underliggende sider.

> Du skal være velkommen.

Dejligt at høre, for jeg har allerede et nyt lille spørgsmål

Fra : Jane K.

Dato : 05-03-05 16:50

som jeg sikker har fortalt er jeg vant til at arbejde med Frontpage og
frames, her er det jo ingen sag at få et link
til at åbne sig i "hovedramme" som på www.team6gear.com (den skal forresten
også laves om med CSS).

Hvordan får man med CSS linket til at åbne sig i en <div id="midt"></div>
jeg vil jo gerne
have min menubar, footer og top med hver gang. Har bl.a.læst dit afsnit om
menu.inc
og afprøvet men den fattede jeg vist heller ikke.

Er .inc lidt som .html ? så man lægger sine links over i .inc ?
og så skriver <div id="links"><!--#include file="links.inc"--></div> i html.

MVH
Jane

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 05-03-05 17:39

Jane K. wrote:

> Hvordan får man med CSS linket til at åbne sig i en <div
> id="midt"></div>

Det gøres ikke med css.

> jeg vil jo gerne
> have min menubar, footer og top med hver gang. Har bl.a.læst dit
> afsnit om menu.inc
> og afprøvet men den fattede jeg vist heller ikke.

Du skal have læst siden om at inkludere enkeltelementer på en side:

http://hjemmesideskolen.dk/html/incl.asp

> Er .inc lidt som .html ? så man lægger sine links over i .inc ?

Hvis du har lavet en menu.inc, skal den indeholde alt det, du i en menu.html
(til brug i et frameset) har liggende mellem (men *ikke* inklusive) <body>
og </body>. Filen skal heller ikke have en header.

> og så skriver <div id="links"><!--#include file="links.inc"--></div>
> i html.

Nemlig - hvis din menu-fil hedder links.inc - tilsvarende kan du lave en
fælles topbar og footer til alle sider.

Erik Ginnerskov
http://frip.dk/ginnerskov

Fra : Jane K.

Dato : 05-03-05 23:26

Hej igen Erik

Først vil jeg bare lige sige TUSINDE tak for din enorme hjælp, jeg ville
aldrig være nået så langt uden din hjælp og
hjemmeside.

> Det gøres ikke med css.

*SMIL* hvordan så, har vi her med afsnittet links- interne, eksterne eller
mail at gøre ?

> Du skal have læst siden om at inkludere enkeltelementer på en side:
>
> http://hjemmesideskolen.dk/html/incl.asp

JEP og det fungerer jo perfekt, når man liiiiiiige får læst at man ikke kan
teste
det på egen computer *GGGG* men hvorfor er det så lige at min footer opfører
sig underligt når jeg bruger "include file" ?
her uden www.amager-motocrossklub.dk
og her med http://www.amager-motocrossklub.dk/test_css_2.shtml

> [...]
> og </body>. Filen skal heller ikke have en header.

> Nemlig - hvis din menu-fil hedder links.inc - tilsvarende kan du lave en

vil lige afprøve om en include footer fil kan ændre på problemet

MVH endnu engang
Jane

Fra : Jane K.

Dato : 05-03-05 23:37

Har selv løst problemet med footer men NU *S*
hvorfor virker mine opsætning i mit CSS ark ikke for
link når man bruger include file ?
http://www.amager-motocrossklub.dk/test_css_2.shtml

Så tro man lige man har løst problemet SÅ opstår der bare et nyt hmmmmmmm.

MVH
Jane

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 06-03-05 00:12

Jane K. wrote:
> Har selv løst problemet med footer men NU *S*
> hvorfor virker mine opsætning i mit CSS ark ikke for
> link når man bruger include file ?
> http://www.amager-motocrossklub.dk/test_css_2.shtml

Så vidt jeg kan bedømme, virker din css da fint på menuens links. Kan du
ikke fortælle, hvad du havde forventet, at der skulle ske?

Erik Ginnerskov
http://frip.dk/ginnerskov

Fra : Jane K.

Dato : 06-03-05 14:14

Hej Erik

Fik faktisk selv løst problemet ved at sidde og prøve mig frem det meste af
natten fra lørdag til søndag og vupti, så virkede det lige pludselig .
Nu skal jeg bare lige have mine links til at virke i det .inc
dokument jeg har fået lavet, så skulle jeg være klar til
at gå i gang med de underliggende sider.

hilsen fra en MEGET taknemlig
nyhedsgruppe bruger
Jane