Ny tørdragtsejer
Fra : Michael Kristensen

Dato : 03-03-05 23:58

Hej NG

Lavede let af et impulskøb ude ved Andre i Søsport (Åbyhøj, Århus).
Skulle egentlig bare lige se lidt hvad han havde og endte med at købe
en protec (trilaminat) tørdragt + inderdragt til en samlet pris på
5400 kr. Tørdragten var lavet efter mål til anden, der aldrig havde
hentet den. Men målene passede til mig.

Hvordan holder man fødderne varme i sådan en tørdragt?

Er uldsokker det bedste? (evt med tynde "normale" strømper
indenunder)?

Har noget skiundertøj jeg regner med at have under inderdragten.

Er ankelbly et must? Hvis ja, hvor meget?

Ellers nogle gode erfaringer eller råd?

vh
Michael Kristensen

Fra : HKN

Dato : 04-03-05 08:33

> [...]
> en protec (trilaminat) tørdragt + inderdragt til en samlet pris på
> 5400 kr. Tørdragten var lavet efter mål til anden, der aldrig havde

Det var dog heldigt!

> Hvordan holder man fødderne varme i sådan en tørdragt?

Jeg bruger sådan et par alm. ragsokker (de gamle grå) uden på alm. sokker
her om vinteren. Om sommeren har jeg enten ikke noget på, eller måske et par
sportssokker.

> Har noget skiundertøj jeg regner med at have under inderdragten.

Yes, det bruger jeg også. Men hvis det er en 100g underdragt du har fået
med, så er det formentlig ikke nok her om vinteren. Køb evt. et sæt tyndt
fleece tøj i det tilfælde.

> Er ankelbly et must? Hvis ja, hvor meget?

Det finder du ud af ved at prøve dig frem, men det afhænger meget af vægten
på dine finner. Jeg bruger selv et par gummifinner, som vejer en del og
behøver derfor ikke ankelbly selvom min tørdragt er af neoprentypen. Det er
meget individuelt.

> Ellers nogle gode erfaringer eller råd?

Tag et par dyk med nogle erfarne makkere, så du bliver fortrolig med dit nye
setup. Bagefter vil du ikke kunne forstå hvorfor man ikke lærer at dykke i
tørdragt fra starten af...............

Held og lykke !

Mvh
Henrik

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 04-03-05 09:49

"HKN" <mabehemaREMOVE@THIStdcadsl.dk> wrote in

> Jeg bruger sådan et par alm. ragsokker (de gamle grå) uden på alm.
> sokker her om vinteren. Om sommeren har jeg enten ikke noget på, eller
> måske et par sportssokker.

Jeg bruger altid et par af de gamle grå skisokker (hedder sikkert
ragsokker) udenpå alm. strømper. Da mine støvler passer perfekt med disse
på så er de en fast andel af mit dykkerudstyr. Om vinteren bliver det
lidt køligt for fødderne og om sommeren en smule varmt, men jeg syntes
ikke om at have alm. strømper på i støvlerne. Man kan også købe speciale
neoprensokker istedet, og de giver sikkert lidt mere isolering end
uldsokkerne, men de koster så sikkert også mere end 10-15kr pr par

> Yes, det bruger jeg også. Men hvis det er en 100g underdragt du har
> fået med, så er det formentlig ikke nok her om vinteren. Køb evt. et
> sæt tyndt fleece tøj i det tilfælde.

Jeg har en 200g inderdragt, om vinteren kan jeg godt finde på at have
skiundertøj under inderdragten, i forår+efterår er det blot underbukser
og en t-shirt, om sommeren det samme, men her bliver det lige lovligt
varmt så skal have fundet en 100g inderdragt som supplement.

> [...]
> vægten på dine finner. Jeg bruger selv et par gummifinner, som vejer
> en del og behøver derfor ikke ankelbly selvom min tørdragt er af

Afhængig af dragten så er det bedste svar måske. En neopren sidder typisk
tættere på benene og derfor er ankelbly ikke så nødvendigt. En trilaminat
sidder typisk løsere og derfor kan der komme mere luft ned i benene, og
så vil ankelbly være et must. I klubben der dykker alle med tørdragt også
med ankelbly. Jeg selv har 2x900g pølser og det er lige i overkanten, de
fås også i 2x750g hvilket sandsynligvis vil være passende. Men lån nogle
af en meddykker og test om det passer, hvis det gør så køb nogle af samme
vægt. Undgå dog såvidt muligt dem hvor det er velcrolukning, disse holder
ikke i længden (velcro bliver "træt") hvor bly som dem hos Søsport:

http://www.sosport.dk/nye_billeder/bly_ankel.jpg

er meget bedre (det er samme design som dem jeg har og er virkelig glade
for dem).

> Tag et par dyk med nogle erfarne makkere, så du bliver fortrolig med
> dit nye setup. Bagefter vil du ikke kunne forstå hvorfor man ikke
> lærer at dykke i tørdragt fra starten af...............

Enig... og lær din dragt at kende på standard dyk før du fx. tager på
længere ture. Når man først har styr på opdriften (instinktivt) så nyder
man dykket meget mere.

Thomas

Fra : Ukendt

Dato : 04-03-05 16:35

"Thomas Rasmussen" <thomas@p7.dk.invalid.too> wrote in message
> [...]
> og en t-shirt, om sommeren det samme, men her bliver det lige lovligt
> varmt så skal have fundet en 100g inderdragt som supplement.

Hvilken dragt bruger du?

Peter

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 04-03-05 16:47

On Fri, 04 Mar 2005 16:35:07 +0100, Peter Stenkilde wrote:

> "Thomas Rasmussen" <thomas@p7.dk.invalid.too> wrote in message
>
> Hvilken dragt bruger du?

Jeg har en Trilaminat dragt (seemannsub) og en 200g N-diver thinsulate
inderdragt (varm som ind i helvede, men for meget når vandtemp er over 15
grader).

Thomas

Fra : Michael Kristensen

Dato : 04-03-05 16:36

> [...]
> neoprensokker istedet, og de giver sikkert lidt mere isolering end
> uldsokkerne, men de koster så sikkert også mere end 10-15kr pr par

Jeg har et par vådstrømper i 3mm neopren, men er blevet frarådet at
bruge dem i tørdragt, da de ikke transporterer sveden væk fra fødderne
= fryser.

vh
Michael Kristensen

Fra : Ukendt

Dato : 04-03-05 20:01

Hej

> [...]

> tættere på benene og derfor er ankelbly ikke så nødvendigt. En trilaminat
> sidder typisk løsere og derfor kan der komme mere luft ned i benene, og

det vil jeg ikke give dig ret i, hvis du ligger helt vandret og du ikke har
for meget luft i dragten, så kommer der ikke luft ned i benene,
og hvis der ikke er luft i benene, er det ikke nøvendig med ankel bly, og
slet ikke hvis man har nogle gode gummi finner.

> I klubben der dykker alle med tørdragt også, med ankelbly.

det samme kan man sige om langt de fleste i min klub, men det er jo ikke det
samme som at det er et must, det skylles at når alle har det og der er en ny
der skal have tør dragt, så tror den nye at det er et must for alle har det
jo, og når vedkomnende så har dykket med det nogle år og en dag glemmer det
eller taber det, så er han på den og kan ikke styre sit trim, så derfor
forstærkes hans tro på at det er et must, men i virkligheden skyldes det
bare at han aldrig har lært at dykke rigtig i sin nye dragt.
og dykker centerene har jo heller ikke noget imod at lige sælge for et par
hundre mere hver gang der går en tørdragt.

F.eks. for 15 år siden da jeg startede med at dykke, der dykkede folk både
trilaminat og neoprem, men dengang var der ikke noget der hed ankel bly, jeg
så i hvert fald ikke nogle bruge det, i de klubber jeg kom i, og det havde
folk da ikke nogle problemer med.

grundlægende, er det min holdning, at man skal IKKE købe udstyr for at løse
et problem, som kan løses via træning og teknik.

i dag er den meget stor tendens til at folk prøver at købe sig ud af
problemerne, f.eks. ny tørdragt, første dyk, har man problemer med at holde
føderne nede, i stedet for at ty til sig selv og se har jeg gjort noget
galt, eller skal jeg lige træne lidt så jeg lære dette her, så tænker folk
fluks "hvad er der galt, hvad kan jeg købe der løser problemet?", ANKELBLY,
og hjælper det ikke så skal det bare være tungere, så skal det nok løse sig
på et tidspungt.
MEN tænk lige på at hver gang du tilføjer et styk udstyr til dit setup,
tilføjer du også mindst 2 fejl mugligheder, (du kan glemme det, eller det
kan fejle/tabes).
træning, erfaring og teknikker, tabes, fejler eller glemmes ikke der hjemme.

pu ha så fik jeg luft for min kæphest )

god fornøjelse med din nye dragt.

mvh Morten Dall Darmer

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 05-03-05 12:15

On Fri, 04 Mar 2005 20:01:20 +0100, Morten Dall Darmer wrote:

> [...]
> og hvis der ikke er luft i benene, er det ikke nøvendig med ankel bly, og
> slet ikke hvis man har nogle gode gummi finner.

Muligvis ikke, men det afhænger igen af dragten, hvis jeg ikke har ret
meget luft i min dragt så er det sku koldt på 15+ meters dybde samt at
det giver lidt dragtsqueeze (dykker trilaminat). Og med en fornuftig
afbalancering har jeg stadig noget luft til at skvulpe rundt i dragten,
dette er svært at gøre noget ved da jeg ikke har lyst+råd at skifte
dragten ud med noget som måske sidder en anelse mere tæt.

> [...]
> og dykker centerene har jo heller ikke noget imod at lige sælge for et par
> hundre mere hver gang der går en tørdragt.

Jeg er enig med dig i at det nok til dels skyldes en 'trend' men jeg har
selv prøvet at dykke i min dragt uden ankelbly og der er desværre plads
til rimelig meget luft i benene på dragten. Og den type af dykning vi
laver i klubben (meget vragdykning) gør desværre at vi ikke altid har
mulighed for at ligge helt vandret, og hvis der først er kommet luft ned
i benene så kræver det noget arbejde at komme tilbage til vandret. Ikke
at det er umuligt men en del af os er jo magelighedsmennesker.

> [...]
> så i hvert fald ikke nogle bruge det, i de klubber jeg kom i, og det havde

Ja, og for 15år siden sagde 90% af dykkerne vel også at
tørdragtsdykkere er wimps der ikke gider alle aspekterne i "rigtig"
dykning, altså en frysende tørdragt en januar morgen med 20cm is på
havet (overdrivelse fremmer forståelsen).

Min pointe er lidt at det ikke skal gøres ulovligt eller ikke velset at
være lidt magelig.

Thomas

Fra : Ukendt

Dato : 05-03-05 19:54

"Thomas Rasmussen" <thomas@p7.dk.invalid> wrote in message

> Muligvis ikke, men det afhænger igen af dragten, hvis jeg ikke har ret
> meget luft i min dragt så er det sku koldt på 15+ meters dybde samt at
> det giver lidt dragtsqueeze (dykker trilaminat).

så ville jeg jo sige at du skulle have en tykkere inder dragt, den giver jo
så mere varmer og mindre queeze

> [...]
> i benene så kræver det noget arbejde at komme tilbage til vandret. Ikke
> at det er umuligt men en del af os er jo magelighedsmennesker.

hvis ikke rådet om en tykkere inder dragt, så ville jeg foretrække gater fra
for ankel bly,
hvis din dragt er så stor som du siger så kan der aligevel være mere luft i
benene end ankel bly kan modvirke det, og hvis du hang så meget bly på
benene at det kunne hvad så når der ikke er luft i benene, NEJ det gælder om
at luften ikke flytter sig, og en god del af det er at have en dragt der
passer, okay, det lidt dyrt at skifte dragt, så man kan købe et par gater,
som forhindre luften i at løbe ned i benene.

> [...]
> dykning, altså en frysende tørdragt en januar morgen med 20cm is på
> havet (overdrivelse fremmer forståelsen).

det vil jeg ikke give dig ret i, i de klubber jeg kom i var det præsis som i
dag, ALLE der havde råd til en tørdragt dykkede i en sådanne.

> Min pointe er lidt at det ikke skal gøres ulovligt eller ikke velset at
> være lidt magelig.

det er der ikke, men min point er at hvis du optræner de rette teknikker fra
starten af, så er det ikke noget du tænker over, og det vil være lige så
mageligt

mvh Morten

Fra : Nicholas

Dato : 04-03-05 10:14

Er enig i det meste....

Jeg underviser dog gerne elever i tørdragt... (PADI)

Hvis du lærer det fra starten er det ikke nævneværdigt vanskeligere end at
lære det i tørdragt... (eftr min mening...)

Nick

Fra : Morten Saabye

Dato : 04-03-05 09:52

"Michael Kristensen" <mbk112@hotmail.com> wrote in message

> [...]
>
> Hvordan holder man fødderne varme i sådan en tørdragt?
>
> Er uldsokker det bedste? (evt med tynde "normale" strømper

Man kan få diverse kostbare og avancerede fleece/thermo sokker til
dykning. Jeg bruger selv mormors hjemmestrikkede uldsokker (eller
mili-modellen) og har ingen problemer med at holde varmen i mine
neoprenforede støvler.

> Har noget skiundertøj jeg regner med at have under inderdragten.

God idé hvis det er meget koldt, eller hvis du er en frossenpind. Der en
minimal isolering i en skalddragt og det kræver en masser underlag i
form af en god inderdragt og fx. skiundertøj. Flere tynde lag er bedre
end ét tykt.

> Er ankelbly et must? Hvis ja, hvor meget?

Ankelbly er ofte en god idé, ved dykning med skalddragter, da man har
mere tendens til at få luft i fødderne end ved neoprendragter. Og især,
hvis man ikke har så meget erfaring med tørdragtsdykning. Det fleste
ankelbly er på 500-750g pr. stk. Jeg dykker selv med compressed neopren
og bruger ikke ankelbly.

Mvh. og god fornøjelse

/Morten

Fra : Johnny Hyd?n

Dato : 05-03-05 09:12

> Hvordan holder man fødderne varme i sådan en tørdragt?
Uldsokker er fint - brug gerne 2 par. Man kan, hvis man fryser meget
købe et par Weezle extreme sokker af samme materiale som underdragten.
Jeg overvejer selv at lave et par af en kasseret sove pise, da de
koster 300 kr.

> Er ankelbly et must? Hvis ja, hvor meget?
Ankelbly er bestem ikke et must, selvom det kan se sådan ud, hvis man
laver statistik. For nogle med lette finner hjælper det med lidt vægt
bagtil. Jeg synes dog, det er en befrielse at undvære dem. For meget
luft i benene skyldes ofte generelt for meget luft i tørdragtdragten,
da dragtens ejer har for meget bly på.

Fra : Leif Chr. Andresen

Dato : 06-03-05 20:35

Michael Kristensen skriver:

> Hej NG

> Hvordan holder man fødderne varme i sådan en tørdragt?
>
> Er uldsokker det bedste? (evt med tynde "normale" strømper
> indenunder)?

Så vidt jeg kan se, kan dragten fås både med neoprenstøvler og uden, det
gør en forskel.

Jeg har selv købt en brugt gummidragt med fødder af blødt gummi. Den
hedder Cimbrer Wear, ligner Viking og laves ikke mere, så har du en ide
om hvordan den ser ud. Jeg bruger et par svedtransporterende sokker af
kunststof, dem som cykelryttere bruger, og et par gammeldags uldsokker
over. Jeg fryser tæerne lidt om vinteren, måske mest fordi jeg står på
den kolde jord.

> Har noget skiundertøj jeg regner med at have under inderdragten.

Lyder fint. Jeg bruger uldfrotte under inderdragten. Denne er en 100
gramsmodel, den er lidt kold om vinteren.

> Er ankelbly et must? Hvis ja, hvor meget?

Min dragt poser, men jeg bruger ikke ankelbly, og jeg bruger almindelige
lette finner, ikke gummi. Jeg bruger gators og som ekstra sikkerhed
tager jeg et finnekryds på fødderne, mellem dragt og finner. Jeg har
ikke længere problemer med luft i fødderne.

> Ellers nogle gode erfaringer eller råd?

Dyk dig til erfaringen. Jeg har prøvet ankelbly, men det jeg har nu
synes jeg er bedre. Jeg ved, at jeg skal have en tykkere vinterdragt til
næste vinter. Det er ikke nok bare at fylde mere luft i tørdragten,
luften vil bare ligge hen over ryggen, en tyk inderdragt kan fordele
den.

Og så ved jeg, at min næste tørdragt højst sandsynligt bliver en
trilaminat, men med neoprenstøvler. Lige nu overvejer jeg at tage
våddragtsstøvler på over tørdragten, gerne kombineret med gummifinner.

Og ja, jeg var ude at dykke her søndag eftermiddag. Vandet var iskoldt,
jeg frøs lidt, men mest fødder og pegefingre (bruger 3-finger handsker).
Værre er det altså heller ikke.

Jeg håber du bliver glad for din dragt.

Leif Chr. Andresen