Domsmænd og nævninge
Fra : Sukker-arne

Dato : 03-03-05 21:48

Det er svjv. de politiske partier, der udpeger kandidater til at være
nævninge og domsmænd, som regel ud fra deres lister over partimedlemmer. Men
hvor tit sender de lister og hvor sender de dem hen? Hvor tit udpeges
domsmænd og nævninge og af hvem?

Fra : JytteJ

Dato : 03-03-05 22:00

"Sukker-arne" <arne@mn.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Men hvor tit sender de lister og hvor sender de dem hen? Hvor tit udpeges

Det er de enkelte partier der finder nogle hvert 4. år når der skal bruges
nye til by - og landsretterne.
Hvis du er interesseret, kan du evt. henvende dig til et parti, du behøver
ikke være medlem, for de har halv svært ved at finde deltagere Det er så de
enkelte retskredse der beslutter hvem de vil have. Men så vidt jeg ved er
der valgt for en ny 4 årig periode sommeren 2004.

VH.
JytteJ

Fra : Henning Makholm

Dato : 03-03-05 22:42

Scripsit "JytteJ" <missmerkur@esenet.dk>

> Men så vidt jeg ved er der valgt for en ny 4 årig periode sommeren 2004.

De nuværende lægdommerudtagelser gælder perioden januar 2004 til
december 2007. (Det meddelte landsretten ihvertfald mig at jeg var
udtaget for. Kort efter emigrerede jeg, så jeg kom aldrig til at dømme
alligevel).

--
Henning Makholm "The great secret, known to internists and
learned early in marriage by internists' wives, but

Fra : Knud Olsen

Dato : 03-03-05 22:21

> [...]
> Men hvor tit sender de lister og hvor sender de dem hen? Hvor tit udpeges
Meld dig ind i et politisk parti og gør der din viden og indflydelse
gældende - så bliver du også valgt

vh KO

Fra : Jim

Dato : 04-03-05 16:13

"Knud Olsen" <knud@olsen.dk> skrev i en meddelelse

> Meld dig ind i et politisk parti og gør der din viden og indflydelse
> gældende - så bliver du også valgt

Og man skal vel have en ren straffeattest?

Jeg selv er medlem af et parti, men er endnu ikke blevet udpeget som
domsmand.
Kan man blive optaget på listen, selvom "fristen" er udløbet?
Eller er man nød til at vente til næste runde?

Mvh. J.

Fra : Allan Riise

Dato : 05-03-05 19:05

"Jim" <Nospam4Admin@moneyman.dk> skrev i en meddelelse

> Og man skal vel have en ren straffeattest?
>
> Jeg selv er medlem af et parti, men er endnu ikke blevet udpeget som
> domsmand.

Med dine rabiate holdninger er det vidst også det bedste.

Allan Riise

Fra : Jim

Dato : 05-03-05 19:21

"Allan Riise" <familien_riise@adslhome.dk> skrev i en meddelelse

> "Jim" <Nospam4Admin@moneyman.dk> skrev i en meddelelse

> Med dine rabiate holdninger er det vidst også det bedste.

Du blev da ikke ringet op..
Så det bedste du kan gøre er at forholde dig passivt i denne debat.

Fra : Allan Riise

Dato : 05-03-05 19:54

> Du blev da ikke ringet op..

Du sidder altså ikke på en privat linie!

> Så det bedste du kan gøre er at forholde dig passivt i denne debat.

Nu er du ikke domsmand eller nævning, og da slet ikke herinde, så det...

Men for at være domsmand, så skal man altså besidde bare en lille smule
empiri og empati.
Desværre så kender jeg dig fra politik gruppen, hvor du ligger meget til
højre, og har overhovedet ikke kunnet forestille dig at folk kan have grunde
til at være dem de er, og at vi ikke alle er lige.
Kan man ikke det, så skal man heller ikke, IMHO, gøre sig til dommer over
andre.

Jeg ville da nødig være en udlænding hvor du var domsmand..

Citat..
"Jamen det under streger jo blot min påstand om, at de "flygtninge", som
befinder sig i Danmark hovedsaligt er her af økonomiske årsager, hvilket
ikke berettger til flygtningestatus.
Ergo, ud med dem."

Allan Riise

Fra : Ukendt

Dato : 05-03-05 20:41

> Du blev da ikke ringet op..
> Så det bedste du kan gøre er at forholde dig passivt i denne debat.

Er det mig der har misforstået noget - eller ringer man alle op når man
poster?

Fra : Jim

Dato : 05-03-05 22:26

<pni> skrev i en meddelelse

> Er det mig der har misforstået noget - eller ringer man alle op når
> man poster?

Når det gælder Allan Riise, så gider jeg ikke diskutere jura, når han
kommer med perfide personangreb.
Dem kan han gemme til de få venner han har.

J.

Fra : Allan Riise

Dato : 05-03-05 22:46

"Jim" <Nospam4Admin@moneyman.dk> skrev i en meddelelse
> <pni> skrev i en meddelelse

> Når det gælder Allan Riise, så gider jeg ikke diskutere jura, når han
> kommer med perfide personangreb.

Du kan kalde det hvad du vil, men man skal altså have et minimum at både
person- rets- og selvforståelse, for at kunne dømme andre, og når du ikke
engang kan vedkende dig dine egen holdninger, såee..

Allan Riise

Fra : Henning Makholm

Dato : 05-03-05 11:15

Scripsit "Jim" <Nospam4Admin@moneyman.dk>

> Og man skal vel have en ren straffeattest?

Det må man formode. Det formelle krav er at man skal være "uberygtet".

> Jeg selv er medlem af et parti, men er endnu ikke blevet udpeget som
> domsmand.

Da jeg blev udtaget, var det efter jeg selv havde taget initiativ til
at spørge vores kommunalbestyrelsesmedlem hvordan den slags foregår.

> Kan man blive optaget på listen, selvom "fristen" er udløbet?

Nej, listerne bliver udarbejdet for 4 år ad gangen.

Næste gang man det giver mening at give sig til at signalere
interesse, vil være en gang i løbet af 2007.

--
Henning Makholm "It will be useful even at this
early stage to review briefly the main

Fra : Jim

Dato : 05-03-05 13:21

> Scripsit "Jim" <Nospam4Admin@moneyman.dk>
>

> Næste gang man det giver mening at give sig til at signalere
> interesse, vil være en gang i løbet af 2007.

Ok. takker for svaret.

Mvh. Jim.

Fra : Ukendt

Dato : 04-03-05 00:09

> [...]
> Men hvor tit sender de lister og hvor sender de dem hen? Hvor tit udpeges

Du kan også henvende dig til folkeregisteret i din kommune og bede om at
komme på listen - det er ikke sådan at partierne har monopol på at udpege
domsænd eller nævninger.

PN