Karamel
Fra : Max

Dato : 03-03-05 20:40

Hej

Så forleden dag Rasmus Kofod og Kroman på Charlie, de
lavede en dessert hvor de brugte karamel lavet ved at koge
en dåse sød kondenseret mælk i 4 timer, nogen der har
lidt erfaring at øse af på det område ?

Mvh Max

Fra : Hauge

Dato : 03-03-05 21:06

Hejsa
Max wrote:
> Så forleden dag Rasmus Kofod og Kroman på Charlie, de
> lavede en dessert hvor de brugte karamel lavet ved at koge
> en dåse sød kondenseret mælk i 4 timer, nogen der har
> lidt erfaring at øse af på det område ?

Hvis du kan bruge det til noget, så gjorde Tina, hende fra Tinas mad på DR2,
det samme for nogle måneder siden, så det kan være du kan finde noget på DRs
hjemmeside, evt. på www.svt.se/mat hvor hun også er.

Mvh Hauge

Fra : Dorte Klerke

Dato : 03-03-05 21:55

> [...]
> lavede en dessert hvor de brugte karamel lavet ved at koge
> en dåse sød kondenseret mælk i 4 timer, nogen der har

Erfaring har jeg godt nok ikke, men jeg har godt nok hørt om det. Som Hauge
siger, lavede tina noget lignende, den ligger her
http://www.dr.dk/mad/opskrift.asp?inpOpskriftID=1166 på den danske.

Synes ikke lige jeg kan finde den på charlie, men de er nok ikke så hurtige
til at opdatere ;)

Dorte

Fra : jubija@yahoo.dk

Dato : 03-03-05 22:04

On Thu, 3 Mar 2005 20:39:56 +0100, "Max"
<Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> wrote:

> [...]
>lavede en dessert hvor de brugte karamel lavet ved at koge
>en dåse sød kondenseret mælk i 4 timer, nogen der har

Almindelig kondenseret mælk er så godt som ukendt i DK i dag, da vi
længe har haft let adgang til frisk mælk. Kondenseret mælk er
inddampet til mellem 1/3 og 1/2 af det oprindelige omfang, hvorefter
det varmebehandlet for lang holdbarhed (nærmest ubegrænset).
Meget udbredt i bl.a. u-lande inden mælkepulveret for alvor tog over,
men også i lande som USA og flere stder i Sydamerika drikker man en
del kondenseret mælk..

Når man kan få det til at karamelisere skyldes det, at der findes en
version, der hedder Sweetend Condensed Milk, hvor der simpelthen er
tilsat sukker - det smager ikke særlig godt lige fra dåsen, men
anvendes bl.a. til industriel kage- og chokoladefremstilling. Nestlé
har f.eks produceret det i Randers fra en gang i 1950'erne til 1995.

Kondenseret mælk kendes bl.a. fra det indiske køkken, hvor det både
anvendes "frisk" i forskellige retter og til desserter i den sukrede
version.

Du kan få begge typer hos mange indvandrerkøbmænd. Opskriften på
karamelversionen finder du her:
http://www.arla.dk/appl/HJ/HJ401/HJ401D02.nsf/O/C182E56720821446C1256F2500410AD4

Lars

Fra : Max

Dato : 05-03-05 00:06

Hej

Tak for alt info, jeg har nu prøvet, og
sådan en dåse indeholder bare en virkelig
fryd for smagsløgene når den er blevet
kogt en 4 timers tid.

Mvh Max

Fra : Susanne

Dato : 05-03-05 01:07

> [...]
> lavede en dessert hvor de brugte karamel lavet ved at koge
> en dåse sød kondenseret mælk i 4 timer, nogen der har

Jeg stillede samme spørgsmål for en del måneder siden; havde været i England
og købt en dåse condensed milk med hjem; desværre var det en "light" udgave,
og det skal man _ikke_ bruge hvis man vil lave karamel!!!
Vær i øvrigt opmærksom på at der også findes noget der hedder evaporated
milk der også er på dåse - dette kan heller ikke bruges.
Jeg fik selv oplyst nedenstående link da jeg søgte gode råd om karamel i sin
tid; jeg har ikke selv prøvet det, men hvis jeg skal have lavet karamel på
et tidspunkt bliver det nok på den måde. Jeg har ingen indvandrerbutikker i
nærheden og de store varehuse fører heller ikke condensed milk, og så er
dette jo en oplagt mulighed.....

http://www.isabellasmith.com/be-cm/be-cm-view?structure%5fid=4009

Mvh.
Susanne.

Fra : Max

Dato : 06-03-05 23:03

Hej Susanne

> [...]
> nærheden og de store varehuse fører heller ikke condensed milk, og så er

Jeg har været så heldig at en butik her i byen har den helt rigtige
søde kondenserede mælk fra Nestle som skal bruges, dejligt at være
heldig for en gang skyld i en by hvor jeg heller ikke er forvendt med
at specialiteter er sådan lige at gå ud og købe. Den opskrift fra Isabella
ser interesant ud, måske skulle man prøve den. Hvis du skulle være
interesseret i den kondenserede mælk, ja så kan jeg da godt overtales
til at sende dig et par dåser.

Mvh Max

Fra : Susanne

Dato : 06-03-05 23:22

"..."
>Den opskrift fra Isabella ser interesant ud, måske skulle man prøve den.
Hvis du skulle være
> interesseret i den kondenserede mælk, ja så kan jeg da godt overtales
> til at sende dig et par dåser.
"..."

Mange tak for tilbudet; jeg kommer dog jævnligt ind til Kbh og har fået at
vide at mange indvandrerbutikker derinde har dem, så det burde ikke være
noget problem at finde det, men sjovt at det lige præcis er Nestlé-udgaven
de har i din lokale butik.....det er jo ligesom "the original". Det kan
selfølgelig være det er den udgave de sælger alle steder (det ved jeg jo
ikke), men det er i hvert fald den man kan købe i England.

Hvis jeg ikke har heldet med mig vil jeg måske vende tilbage; det kunne i
hvert fald være sjovt at prøve at se hvordan det dér karamel-sjov bliver.
Det er i hvert fald ikke sjovt at åbne en dåse condensed milk light (jeg
tror faktisk også det var en usødet udgave) efter 3 timers kogning og
forvente en dejlig karamel og så få noget tyndt sjask der både lugter og
smager alt andet end godt....

Mvh.
Susanne.

Fra : Max

Dato : 07-03-05 13:48

Hej

> [...]
> selfølgelig være det er den udgave de sælger alle steder (det ved jeg jo
> ikke), men det er i hvert fald den man kan købe i England.

Her i den jyske provinsby hvor jeg bor finder der en del butiker der
henvender sig til kunder af anden geografisk herkomst, det er f.eks.
østasien, mellemøsten og sydøsteuropa. Den butik jeg fandt mælken
i er en der er orienteret imod mellemøsten.

Men derimod har jeg opgivet at få fat på Mincemeat her i byen, det
har jeg så fundet ud af at man kan få i Magasin i Kbh. Så der må jeg
købe det næste gang jeg er derovre og se til min datter.

> tror faktisk også det var en usødet udgave) efter 3 timers kogning og
> forvente en dejlig karamel og så få noget tyndt sjask der både lugter og
> smager alt andet end godt....

Jeg må sige at jeg blev positiv overrasket da jeg lukkede en dåse op
jeg havde kogt i 4 timer, der var indholdet forvandlet til en virkelig
delikat karamel, både at se og smage på. Forøvrigt skal der "IKKE"
laves hul i dåsen, som jeg så en der skrev.

Mvh Max