Bærbar gået i stykker
Fra : Daniel Pedersen

Dato : 03-03-05 19:55

Hej alle

Efter at have kigget lidt i gruppen bliver jeg i tvivl.

Min bærbare stod af i går, baggrundsbelysningen er røget. ÆV

Den blev købt i Februar måned 2004, hvad så nu.

Det er jo som sådant en defekt der er opstået nu, jeg vil selvfølgelig holde
på at det er pågrund af en fabrikationsfejl og at en skærm (uanset om den er
indbygget i en bærbar eller ej) bør holde mere end 1år og 1måned.

Varen er ikke indleveret endnu, men bliver det i morgen Fredag hvis jeg
ellers har hold i min sag.

Hvordan foregår det i praksis, skal jeg tale for min syge moster for at
butikken vil sende den til rep. på deres regning eller kommer jeg til at
betale for udbedring af skærmen selv?

mvh
Daniel Pedersen

Fra : JSM

Dato : 03-03-05 23:15

"Daniel Pedersen" <machoman@NO_SPAM___get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Hvordan foregår det i praksis, skal jeg tale for min syge moster for at
> butikken vil sende den til rep. på deres regning eller kommer jeg til at

Du burde ikke skulle tale for din syge moster. Du forklarer blot at du har
behandlet din bærbare som en bærbar nu skal behandles og at det forventes at
en skærm bør kunne holde mere end 13 mdr. Så bør den ikke være længere og
forhandleren skal udbedre fejlen i henhold til de 24 mdrs reklamationsret
købeloven giver dig.
Og så lidt OT. Mange notebook-fabrikanter giver flere års garanti på deres
produkter. Nogle af dem sørger oven i købet for at hente og bringe maskinen
på din adresse.(F.eks. Acer, som sender dig en PDF fil med et fragtbrev som
du kan udskrive på din laserprinter hvorpå du selv ringer til UPS og aftaler
tidspunkt for afhentning.) Og faktisk er det megt ofte det forhandleren gør.
Altså kontakter fabrikantens hot-line og får maskinen afhentet hos sig. Men
ofte kan du selv gøre nøjagtig det samme ved selv at kontakte fabrikantens
hot-line og så sparer du turen til forhandleren. Hvis du oplyser hvilket
mærke notebook skal jeg gerne være behjælpelig med at finde ud om noget
sådant er muligt med din notebook.

mvh
Jesper

Fra : Daniel Pedersen

Dato : 03-03-05 23:26

> [...]
> hot-line og så sparer du turen til forhandleren. Hvis du oplyser hvilket
> mærke notebook skal jeg gerne være behjælpelig med at finde ud om noget

Hej Jesper
Tak for svaret, mærket er Acer
Min model (Aspire) har desværre kun ét års garanti fra Acer, så jeg skal
bruge reklamationsretten.

mvh
Daniel Pedersen

Fra : JSM

Dato : 04-03-05 08:39

> [...]
>>
> Hej Jesper
> Tak for svaret, mærket er Acer
> Min model (Aspire) har desværre kun ét års garanti fra Acer, så jeg skal

Du kan roligt ringe til Acer.Min erfaring (7 år som tekniker hos en
forhandler af bl.a. Acer) er at de, som en anden i tråden også skriver,
udbedrer mangler der måtte opstå inden for de 2 år, så længe der ikke er
tale om betjeningsfejl eller mishandling. Var du kommet ind på mit værksted
med din maskine ville jeg blot have ringet til Acer og fået den afhentet.
Jeg vil godt vædde et par skumbananer på at din forhandler gør det samme. Du
kan lige så godt spare turen til forhandleren og selv ringe til dem (tlf. 38
48 73 42. Husk at have serie- og modelnummer parat). Proceduren er, at hvis
du har en laserprinter sender de dig en PDF fil med et fragtbrev som du
udskriver og påfører dit RA-nummer hvorpå du ringer til UPS og aftaler
tidspunkt for afhentning. Har du ikke en laserprinter sender de dig
fragtbrevet med posten. Acer lover at have maskinen lavet inden for 5
arbejdsdage fra de har modtaget den.
Men selvfølgelig kan du også bare tage den ind til forhandleren hvis du
hellere vil det.

Mvh
Jesper

Fra : Lars

Dato : 04-03-05 12:38

On Fri, 04 Mar 2005 08:38:47 +0100, JSM wrote:

[snip]

> [...]
> udskriver og påfører dit RA-nummer hvorpå du ringer til UPS og aftaler
> tidspunkt for afhentning. Har du ikke en laserprinter sender de dig

Kan deres PDF-fil da ikke udskrives på en inkjet-printer?

/Lars

Fra : Ole Gaarde Kristense~

Dato : 04-03-05 14:55

"Lars" <larso@spymac.com> skrev i en meddelelse
> On Fri, 04 Mar 2005 08:38:47 +0100, JSM wrote:
[KLIP]
> Kan deres PDF-fil da ikke udskrives på en inkjet-printer?

Jo det kan den sikkert sagtens. Tror at sætningen er et levn fra da inkjets
nærmest som hovedregel lavede gnidrede udskrifter.
Problemet har da sikkert været at de stregkoder der er på papiret ikke kunne
scannes ordentligt hvis den ikke var skrevet ud på en laser.

Ole Gaarde Kristensen
Der også forhandler Acer og har prøvet scenariet et par gange.

Fra : JSM

Dato : 04-03-05 15:21

> [...]
> On Fri, 04 Mar 2005 08:38:47 +0100, JSM wrote:
>
> [snip]

> Kan deres PDF-fil da ikke udskrives på en inkjet-printer?

Jo selvfølgelig. Kravet om laserprinter skyldes svjv. at man ikke stoler på
at inkjettens blæk er vandfast nok.

Mvh
Jesper

Fra : Ole Gaarde Kristense~

Dato : 04-03-05 14:58

"JSM" <sevelsted@spamnejtakpc.dk> skrev i en meddelelse

[KLIP]
>Husk at have serie- og modelnummer parat

Jeg mener også at de skal have en kopi af den originale købsfaktura.
Den har jeg i hvert fald skulle sende med til værkstedet i Tyskland hver
gang.

Fra : Jimmy

Dato : 04-03-05 00:31

> Hvordan foregår det i praksis, skal jeg tale for min syge moster for at
> butikken vil sende den til rep. på deres regning eller kommer jeg til at
> betale for udbedring af skærmen selv?

Du kan roligt gå ned med den, min erfaring med Acer og deres
reklemationspolitik er at de udbedrer mangler der måtte opstå inden for
de 2 år, så længe der ikke er tale om betjeningsfejl eller mishandling.
Man går ud fra, hvilket forbrugerklagenævnet nok ville give medhold i,
at en skærm holder i mere end 1 år, derfor må det være en fejl fra
producenten (Dårlig lodning etc.) dvs. fra da du købte den, som så først
har vist sig nu, forudsat du ikke har mishandlet den.

Fra : pm

Dato : 04-03-05 01:04

Med hensyn til bærbar og forsikring kan jeg oplyse, at mit
forsikringsselskab ( købt police i Fona)
ikke dækker ved tab ( på gulv).
Man dækker ikke, som det hedder, under transport.

Sagen er endnu ikke afsluttet ved andre instanser, men afgørelsen er faldet
fra såvel Fona's kundekonsulent
som forsikringsselskabet.

Denne omstændighed, at man ikke dækker "under transport" hvor det at man
skifter arbejdsplads, her fra
hjemmet til bilen, mener jeg ikke alene er betænkelig, men direkte i
modstrid med produktets egenskaber og
forventelige anvendelse. At Fona's personale i sin tid omtalte forsikringen
som den bedste opfindelse siden skiveskåret
rugbrød, er en helt anden sag. Den dække ALT...fortalte man

Jeg vil indbringe sagen for diverse ankenævn og her afvente resultatet. Men
hvor om alting er, så sælger man altså
et produkt, som ikke dækker en såkaldt pludselig og hændelig hændelse, hvis
dette er tab.

PM

PS. Dette blot bragt til orientering og oplysning

Fra : Jimmy

Dato : 04-03-05 02:47

pm wrote:
> Med hensyn til bærbar og forsikring kan jeg oplyse, at mit
> forsikringsselskab ( købt police i Fona)
> ikke dækker ved tab ( på gulv).
> Man dækker ikke, som det hedder, under transport.

Det ville reklemationsretten i hvert fald heller ikke.

> [...]
> som den bedste opfindelse siden skiveskåret
> rugbrød, er en helt anden sag. Den dække ALT...fortalte man

Medmindre den forsikring du har tegnet dækker hændeligt uheld så er det
ærgeligt. Fordi det er en bærbar PC som der bliver flyttet rundt på, så
er det ingen undskyldning for at tabe den.

> [...]
> hvor om alting er, så sælger man altså
> et produkt, som ikke dækker en såkaldt pludselig og hændelig hændelse, hvis

Husk at læs hvad forsikringen dækker før du tegner den, og ikke først
når du vil gøre brug af den.
At en sælger har sagt at den dækker ALT bliver nok meget svært for dig
at bevise.
Jeg tror ikke der er nogen der køber at pga. produktets anvendelse og
egenskaber kan det forventes at den bliver tabt, og derfor skal din
forsikring som så åbenbart ikke dækker hændeligt uheld, dække alligevel.

Fra : Daniel Pedersen

Dato : 04-03-05 11:59

Tak for svarene alle.

Hvad nu hvis man for 10½ måned siden lukkede låget en anelse for hurtigt og
der derfor muligvis er sket et eller andet.
Skærmen virkede fint de efterfølgende 10½ måned.

Hvis der er sket et eller andet vil producenten muligvis holde på at det er
derfor at baggrundslyset er gået, hvad så? (Den går jo nok ind under
misligholdelse)

mvh
Daniel Pedersen

Fra : Per Christoffersen

Dato : 04-03-05 15:13

> [...]
> og
> der derfor muligvis er sket et eller andet.
> Skærmen virkede fint de efterfølgende 10½ måned.

Så virker det ærlig talt ikke sandsynligt, at det er det der har forårsaget
fejlen.
Lad du bare forhandleren om, at undersøge om de mener der er tegn på forkert
brug.
(Ikke at man skal snyde, men jeg synes ærlig talt ikke at det er op til dig
at granske din samvittighed, om du måske har været lige en anelse for hård
ved maskinen).

Du kan i øvrigt se meget mere om klagesager på www.klagetjek.dk
(Forbrugerstyrelsens side)

/Per