Palle alene i verden
Fra : Troels Arvin

Dato : 03-03-05 13:56

Hej,

Min søn er helt og aldeles vild med den gamle Astrid
Henning-Jensen: "Palle Alene i Verden" (1949). Rettighedshaver synes at
være Nordisk Film. Statens Filmcentral står som distributør.

Vi (gen-)låner den igen og igen på biblioteket, og tænker nu, at han
burde have den i fødselsdagsgave.

Ifølge Cinematekets boghandel kan den kun købes af biblioteker og skoler.

Det er da egentlig en sær situation: Vi vil gerne give nogle penge for
filmen, men kan ikke få lov. Eneste måde, vi kan få en kopi af den på,
er tilsyneladende ved ulovligt at kopiere den.

Hvorfor mon den bizarre situation?

Og: Er der ikke noget med, at ophavsret udløber efter et stykke tid?
Således mener jeg fx. ikke, at HC Andersens tekster længere er omfattet
af copyrights(?) I så fald: Hvor lang tid går der før en film overgår
til "public domain"?

Fra : Morten DH

Dato : 03-03-05 16:18

"Troels Arvin" <troels@arvin.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Således mener jeg fx. ikke, at HC Andersens tekster længere er omfattet
> af copyrights(?) I så fald: Hvor lang tid går der før en film overgår

Hvis ikke jeg husker galt er det 70 år her i DK, så junior må vente nogle år
endnu

Fra : Troels Arvin

Dato : 03-03-05 16:43

On Thu, 03 Mar 2005 16:17:35 +0100, Morten DH wrote:

> Hvis ikke jeg husker galt er det 70 år her i DK, så junior må vente
> nogle år endnu

Damn. Til den tid er interessen nok faldet en anelse...

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 03-03-05 18:25

Den 03-03-05 16.42 skrev Troels Arvin følgende:

> Damn. Til den tid er interessen nok faldet en anelse...

Tja, det er 70 år efter kunstnerens død (hvem der ellers tæller ved et
filmværk), så det kan da være interessen er vendt tilbage igen.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Læs hvorfor bliver spammerne ved med at spamme dig, og hvordan minimerer

Fra : David T. Metz

Dato : 04-03-05 15:17

Troels Arvin kalligraferede, i

> Det er da egentlig en sær situation: Vi vil gerne give nogle penge for
> filmen, men kan ikke få lov. Eneste måde, vi kan få en kopi af den på,
> er tilsyneladende ved ulovligt at kopiere den.

I kunne jo også vælge at lave en lovlig kopi. Hvis I kopierer den på vhs
eller s-vhs så er det fuldt lovligt. I må endda lave kopier til jeres
omgangskreds.

Det I ikke må er at lave en digital kopi (fx på dvd).

David

Fra : Nerd Compuser

Dato : 04-03-05 23:43

On Fri, 4 Mar 2005 15:17:12 +0100, "David T. Metz"
<dtm.ioa@cbs.dk.invalid> wrote:

>Det I ikke må er at lave en digital kopi (fx på dvd).
>
>David

Det er vel ikke helt korrekt, er det det?

Mig bekendt er det mere et spørgsmål om, om originalen er digital
eller ej.

Du må lave alle de kopier du vil af ethvert analogt medie, såsom
vinylplader, lakplader, bånd (Dog ikke DAT, da det jo er digitalt, er
der ikke også et eller andet videosystem, der laves på digitale bånd).
Disse analoge medier, der kopieres, behøver ikke engang at være din
egen ejendom. Dog må det kun være til eget brug.

Ihvertfald ifølge det seneste nummer af TÆNK, s. 45 øverst.

Sådan har jeg ihvertfald tolket det.

MVH

Jan

Fra : André Frost

Dato : 05-03-05 13:54

"Nerd Compuser" <Agent007(TYPE@)Stormand.dk> wrote in message

> [...]
> egen ejendom. Dog må det kun være til eget brug.
>
> Ihvertfald ifølge det seneste nummer af TÆNK, s. 45 øverst.

Nu undrer jeg mig meget over hvori forskellen skulle ligge mellem analoge og
digitale medier. Det er ganske vidst mere besværligt at kopiere analoge
medier hvis man har tænkt sig at bedrive den store piratvirksomhed, men det
kan jo udemærket lade sig gøre hvis man har lidt udstyr og ledninger...

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 05-03-05 13:59

André Frost wrote:

> Nu undrer jeg mig meget over hvori forskellen skulle ligge mellem analoge og
> digitale medier.

Forskellen er at en digital copi er en klon. Det vil sige at der ikke er
kvalitetstab. En analog kopi er derimod blot en gengivelse af
originalmaterialet, men med kvalitetstab.

Fra : Morten DH

Dato : 06-03-05 16:00

> Forskellen er at en digital copi er en klon. Det vil sige at der ikke er
> kvalitetstab. En analog kopi er derimod blot en gengivelse af
> originalmaterialet, men med kvalitetstab.

Hmm så burde MP3 filer vel også være undtaget i forbindelse med digital
kopiering

Fra : Robert Eriksen

Dato : 07-03-05 10:41

Troels Arvin wrote:
> [...]
> filmen, men kan ikke få lov. Eneste måde, vi kan få en kopi af den på,
> er tilsyneladende ved ulovligt at kopiere den.

Eller låne den på biblioteket, smide den væk, gå på biblioteket, bekende
jeres synd og betale erstatningen. Tage hjem igen og på magisk vis
genfinde båndet der nu er jeres ejendom.

Den metode burde være juridisk gnidningsfri men til gengæld moralsk
anfægtelig, hvis biblioteket ikke er i stand til at få en ny kopi fra
Statens Filmcentral.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 07-03-05 11:02

Den 07-03-05 10.40 skrev Robert Eriksen følgende:

> Eller låne den på biblioteket, smide den væk, gå på biblioteket, bekende
> jeres synd og betale erstatningen. Tage hjem igen og på magisk vis
> genfinde båndet der nu er jeres ejendom.

Man skal nok lige være opmærksom på, at det kan blive en temmelig dyr
film på den måde.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Gratis kabaler og bridge

Fra : Morten DH

Dato : 07-03-05 14:40

> Man skal nok lige være opmærksom på, at det kan blive en temmelig dyr film
> på den måde.

Ja det er ikke just markedspriser man betaler i erstatning