Timer og Minutter og Strings til ListBox
Fra : Erik Vest Zielke

Dato : 24-05-01 18:58

Jeg arbejder i mit program med nogle tider og da jeg skal bruge et antal timer der er større end 24 så har jeg bare timer, minutter
og sekunder i hver sin variabel. Men når jeg så har over 60 minutter, så skal de jo laves om til timer. Er der nogen der ved hvordan
jeg skal gøre det?

Jeg vil også gerne vide hvordan man gør når man har en funktion der returnerer værdierne i strings og så skal have dem i en TListBox

--
Erik Vest Zielke
Favstrupvej 146, Haderslev

Fra : Helene K. NIelsen

Dato : 25-05-01 17:56

Ja det kan gøres således:

function calc_min_to_hour(MM,HH:WORD;dd:integer):Boolean;
var
MM1,HH1:word;
dd:Integer;
begin
{MM indeholder nu det minutter i variable 1 og HH antal timer i 2; dd antal
dage}

IF MM => 60 then
begin
MM1:=MM - (MM DIV 60)*60;
HH1:= HH + MM DIV 60;

if HH1 >=24 then
begin
HH= HH1- (HH1 DIV 24)*24
DD1:= DD+HH1 DIV 24;
end;

end;
end;

mht. til Tlistbox, prøv hjælp ellers ser her:

ListBox1.Items.Add('her skal din streng stå'); //husk at typecaste dine
værdier.

MVH Helene

Fra : Thomas Rose

Dato : 25-05-01 21:17

Hej Helene og Erik,

jeg ville blot gøre opmærksom på, at man vha. både div og mod-operatorerne
kan opnå en lidt mere simpel og effektiv metode...

"Div" er, som i ved, heltalsdivision, og "mod" er "restancen" efter
heltaldivision (f.eks. 7 mod 3 = 1 og 8 mod 3 = 2).

Følgende procedure tager tre parametre der repræsenterer de de tre
tids-enheder, dage, timer, og minutter... proceduren "checker" disse enheder
for såkaldt overflow, altså om f.eks. minutter er større end 60... de nye
værdier for tids-enhederne returneres i de samme parametre, som kom ind i
procedure (dvs. der procedure skal kaldes med variable og ikke værdier, som
parametre).

procedure CheckTime(var Days, Hours, Minutes : integer);
begin
Hours := Hours + Minutes div 60; // Tæl nye antal timer
Minutes := Minutes mod 60; // Tæl resterende antal min.
Days := Days + Hours div 24; // Tæl nye antal dage
Hours := Hours mod 24; // Tæl resterende antal timer
end;

Tja, håber i kan bruge tippet...

Hygge,
Thomas

Fra : Erik Vest Zielke

Dato : 26-05-01 20:28

>mht. til Tlistbox, prøv hjælp ellers ser her:
>
>ListBox1.Items.Add('her skal din streng stå'); //husk at >typecaste dine
>værdier.

I jeg forstår ikke helt typecating og jeg er ikke sikker på du ghar forstået hvad det var jeg mente med spørgsmået, så jeg prøver
lige igen.

Jeg har en StringList, og nu vil jeg gerne have overført oplysninger fra StringListen til en ListBox. Hvordan gør jeg det?

Fra : Jan

Dato : 27-05-01 12:51

In article <9eq6c7$12ee$1@news.cybercity.dk>, zielke@software.dk says...
:>mht. til Tlistbox, prøv hjælp ellers ser her:
:>
:
[...]
:--
[...]
for i:= 0 to pred(MyStringList.Count) do
ListBox1.Items.Add(MyStringList.Strings[i]);

Fra : Christian Iversen

Dato : 27-05-01 13:31

> for i:= 0 to pred(MyStringList.Count) do
> ListBox1.Items.Add(MyStringList.Strings[i]);

Det *skal* ikke tage mere end én linie!

To gyldige løsninger:

ListBox1.Items := MyStringList;

ListBox1.Items.Assign(MyStringList);

Faktisk kalder
ListBox1.Items := MyStringList;
Proceduren
TStringList.Assign
I dens Write Property Handler.

--
Regards, Christian Iversen [FIDUSO]

Fra : Niels

Dato : 27-05-01 13:33

Just as I expected, Christian Iversen came up with this:

>Det *skal* ikke tage mere end én linie!
>
>To gyldige løsninger:
>
>ListBox1.Items := MyStringList;
>
>ListBox1.Items.Assign(MyStringList);

En tredje, hvis man vil bibeholde indholdet af listboxen:

ListBox1.Items.AddStrings(MyStringList);

Hmm, det er altså ikke gyldig Geek Code... der mangler en Geek Type i
starten, og så skal !-tegn stå *før* et bogstav! (C notation). (Svjv.)

--
Niels aka. niLLer aka. G4S