Strømforsyninger på museumsgenstande?
Fra : Morten Lind

Dato : 03-03-05 05:07

Hej
Jeg har med stor sandsynlighed brændt transformatorerne af i en PPC 7200
og i en PPC 8200. Til gengæld har jeg to PPC 6200, der godt kan "ofres".

Er der nogle af Jer, der ved, om man bare kan flytte de "smås"
strømforsyninger over i de "store"?

Hvis man ikke kan det, kan man så bare flytte rundt på harddiskene, som
man synes, eller skal man sikre sig noget specielt?

På forhånd tak
M.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 07-03-05 22:31

Morten Lind <fornavnogefternavn@machintoshUDENHINTOSH.com> wrote:

> [...]
> og i en PPC 8200. Til gengæld har jeg to PPC 6200, der godt kan "ofres".
>
> Er der nogle af Jer, der ved, om man bare kan flytte de "smås"

det kan du ikke.

> Hvis man ikke kan det, kan man så bare flytte rundt på harddiskene, som
> man synes, eller skal man sikre sig noget specielt?

det kan du ej heller 6200'erne har kun ATA diske, PM'erne har SCSI.

Var det ikke på tide at pensionere de maskiner, eller hitte en mage tiil
der virker. De bør efterhånden max koste en flaske rødvin. Oftest kan
man afhente dem gratis.

mus+tastatur, R9600Pro, iSight, eyeTV200 & LaCie Photon18Vision TFT

Fra : Morten Lind

Dato : 08-03-05 07:23

Morten Reippuert Knudsen <nospam@reippuert.dk> wrote:

> det kan du ikke.

Tak

> det kan du ej heller 6200'erne har kun ATA diske, PM'erne har SCSI.

OK

> Var det ikke på tide at pensionere de maskiner, eller hitte en mage tiil
> der virker. De bør efterhånden max koste en flaske rødvin. Oftest kan
> man afhente dem gratis.

Joeh.....de har nu været pensioneret længe, men jeg havde lige en
disketteopgave, som krævede en sådans nærvær I den forbindelse skete
det. Og så har jeg aldrig fået tømt dem for data. 7200´eren har jo kørt
som http- og ftpserver i et par år med fem registrerede brugere, der har
data liggende. Måske vil de gerne have det igen?

Men de virkede skam alle, da de blev klodset op - jeg tror, de har fået
fugt?

Og jeg har da min trofaste G4´er, der er godt på vej til at gøre
Christians forudsigelse til skamme(eller var det en anden, der sagde
det?).

Og så tangerer det jo terapi, når jeg er sneet inde, men de ryger på
museum denne sommer.

M.

Fra : Christian Bech

Dato : 09-03-05 09:32

In article
<1gt3fvg.gb1wmy15e53vtN%fornavnogefternavn@machintoshUDENHINTOSH.com>,
fornavnogefternavn@machintoshUDENHINTOSH.com (Morten Lind) wrote:

> Og jeg har da min trofaste G4´er, der er godt på vej til at gøre
> Christians forudsigelse til skamme(eller var det en anden, der sagde
> det?).

Det var vist Henrik der sagde, at computere over tre år var noget
skrammel og at han kun havde hån til overs for ejerne

Jeg skrev bare at du blev klogere. Det trækker jeg så tilbage

Men tænk på, hvor mange penge vi har sparet dig for. Hvis ikke du var
blevet stædig havde du sikkert brugt en formue på nyt udstyr.

Bemærk i øvrigt at både Henrik og jeg har fungerende iMac 233'ere.

Fra : Morten Lind

Dato : 09-03-05 10:32

Christian Bech <christian.bech@mail.tele.dk> wrote:

> [...]
> blevet stædig havde du sikkert brugt en formue på nyt udstyr.
>
> Bemærk i øvrigt at både Henrik og jeg har fungerende iMac 233'ere.

Det er rigtigt, Christian Det var sådan, det var.

Men der er da også smidt lidt penge i G4´eren undervejs. Ekstra 80GB HD
- udskiftning af Gforcekortet til et Radeon 9000PRO - 1,25GB RAM, så jeg
kan da lige følge med

Jeg tror nu ikke, du skal trække dine ord i dig igen - endnu, i hvert
fald Til foråret fylder den fire år, men seks år mere? Jeg er selv
begyndt at blive skeptisk.

Også fordi jeg snart skal have ny skærm, og jeg kan ikke nøjes med
mindre end en Cinema Display 23"HD, og så ligger det vel lige for med en
dual 2,5GHz G5, gør det ikke?

Men i sidste ende er det jo ikke mig, der bestemmer - ungerne er jo
stadig mindreårige

Iøvrigt kører min iMac 233 da også endnu - med Panther og det hele
ved siden af en iMac 333 - Tøserne bruger dem til chat og
skrive/tegne.

M.

Fra : Henrik Münster

Dato : 25-03-05 21:10

In article <christian.bech-17B2D5.09313009032005@news.net.uni-c.dk>,
Christian Bech <christian.bech@mail.tele.dk> wrote:

> Det var vist Henrik der sagde, at computere over tre år var noget
> skrammel og at han kun havde hån til overs for ejerne

De seneste dage er der blevet refereret til en Henrik nogle gange. Mich.
nævnte noget med Henriks bedre halvdel (eller var det "livs lys"?). Det
er vel ikke mig, I mener? Jeg synes ikke helt, jeg kan genkende det.
Specielt ikke, da min egen computer har passeret de to år i fin stil.

> Bemærk i øvrigt at både Henrik og jeg har fungerende iMac 233'ere.

Efter vi fik vores Mac mini er min godt nok blevet degraderet til at
køre Mac OS 9 hos min femårige søn, så han kan spille Pixeline og
SimSafari. Pixeline kører ikke godt i Classic på den gamle iMac.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Christian Bech

Dato : 26-03-05 00:17

In article <news-07B43E.21095625032005@news.tele.dk>,
"Henrik Münster" <news@muenster.dk> wrote:

> De seneste dage er der blevet refereret til en Henrik nogle gange. Mich.
> nævnte noget med Henriks bedre halvdel (eller var det "livs lys"?). Det
> er vel ikke mig, I mener?

Det har jeg efterhånden svært ved at huske - det tager sin tid at
provokere dig frem.

> Jeg synes ikke helt, jeg kan genkende det.
> Specielt ikke, da min egen computer har passeret de to år i fin stil.

Det er vel også et par år siden, den udtalelse kom. Desuden bliver
levetiden på din PB jo kunstugt forlænget af Apple - der er vel knap
kommet en hurtigere processor i maskinerne siden?

> Efter vi fik vores Mac mini er min godt nok blevet degraderet til at
> køre Mac OS 9 hos min femårige søn, så han kan spille Pixeline og
> SimSafari. Pixeline kører ikke godt i Classic på den gamle iMac.

Ja ja, de riges arrogance kender ingen grænser. Tænk sig at dømme en
velfungerende og tidssvarendemaskine til en så grum skæbne som OS 9,
bare fordi man impulskøber en ny madkasse.

Fra : Henrik Münster

Dato : 26-03-05 11:22

In article <christian.bech-CE94B4.00163726032005@news.net.uni-c.dk>,
Christian Bech <christian.bech@mail.tele.dk> wrote:

> Det har jeg efterhånden svært ved at huske - det tager sin tid at
> provokere dig frem.

Jeg tænkte det nok. Jeg har lidt meget at se til, efter jeg er begyndt
at arbejde i København, så bunken af news er begyndt at hobe sig op. Da
jeg var på skiferie kom jeg yderligere bagud, så det har taget lidt tid
at komme ned til bunden af bunken.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Christian Bech

Dato : 27-03-05 23:46

In article <news-F33B88.11214126032005@news.tele.dk>,
"Henrik Münster" <news@muenster.dk> wrote:

> Jeg tænkte det nok. Jeg har lidt meget at se til, efter jeg er begyndt
> at arbejde i København, så bunken af news er begyndt at hobe sig op.

De fleste mænd får ellers mere fritid, når de flytter hjem til mor.

Får du lært noget i den store by? Og tror du Esbjerg vil acceptere at du
bringer ny teknologi som fx CT med tilbage til sygehuset?

> Da
> jeg var på skiferie kom jeg yderligere bagud, så det har taget lidt tid
> at komme ned til bunden af bunken.

Der er noget helt galt med dine prioriteringer. Ser du fx mig tage på
vinterferie og efterlade gruppen uden en kompetenceløs men perfid
kommentator?

Fra : Henrik Münster

Dato : 29-03-05 00:58

In article <christian.bech-EEEE51.00453128032005@news.net.uni-c.dk>,
Christian Bech <christian.bech@mail.tele.dk> wrote:

> De fleste mænd får ellers mere fritid, når de flytter hjem til mor.

Teoretisk set, ja. Men jeg har dels fået længere på arbejde, og dels
bruger jeg en del tid på at tage hjem til Esbjerg i weekenderne. Det går
fredag eftermiddag og søndag aften jo med. Så er der fire hverdage
tilbage. Der kommer jeg tidligst hjem kl. 16, og allerede kl. 17.30
bliver der serveret drinks i stuen. Derefter er der middag, og den er
sjældent slut før kl. 19-19.30. Da jeg altid har lidt, der skal læses og
skrives, eller et par cykler at pudse, så er det svært at finde mere
tid. Hvis ikke min mor smurte min madpakke hver dag, ville jeg ikke ane,
hvordan jeg fik tid til det hele.

> Får du lært noget i den store by? Og tror du Esbjerg vil acceptere at
> du bringer ny teknologi som fx CT med tilbage til sygehuset?

Ha-ha! Vi har skam CT i Esbjerg. Faktisk er Herlev meget gammeldags på
mange punkter. Røntgenbillederne er ikke digitale endnu. Det vil sige,
at de stadig er på gammeldags film og ikke på computeren. I Esbjerg ser
vi billederne på en monitor uden at printe dem ud på film. Det har den
store fordel, at et billede aldrig bliver væk, og man kan altid kalde
det frem på enhver computer på netværket. Nogle undersøgelser i Herlev
er ganske avancerede, og det håber jeg at kunne lære noget af. Andre er
mere gammeldags, og dem er vi for længst gået bort fra i Esbjerg. Jeg er
blevet sat til at lave undersøgelser, som jeg ikke har lavet i mindst
fem år. Det er lidt spændende, for i Herlev tager de det jo som en
selvfølge, at man kan finde ud af det. Men det er jo meget sjovt at få
genopfrisket sin børnelærdom på den måde.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Christian Bech

Dato : 30-03-05 11:57

In article <news-F26A40.00582829032005@news.tele.dk>,

> Teoretisk set, ja. Men jeg har dels fået længere på arbejde, og dels
> bruger jeg en del tid på at tage hjem til Esbjerg i weekenderne.

Transport er slemt. Min kone er på Randers Sygehus for tiden og
sammenlignet med Århus er transporten da voldsomt irriterende selv for
sådan en smuttur.

> [...]
> skrives, eller et par cykler at pudse, så er det svært at finde mere
> tid. Hvis ikke min mor smurte min madpakke hver dag, ville jeg ikke ane,

Jeg vil anbefale dig, at bede din kone om at aflaste dig lidt. Dels er
det kun rimeligt, at hun klarer brevkassen selv og hun kunne jo også
sørge for at få strøget dine skjorter i weekenden, så du ikke skal bøvle
med det.

> [...]
> selvfølge, at man kan finde ud af det. Men det er jo meget sjovt at få
> genopfrisket sin børnelærdom på den måde.

Her vil jeg anbefale dig, at du aldrig forsømmer en lejlighed til at
fortælle dem hvor meget foran I er i Esbjerg. det kan kun inspirere dem.

Fra : Henrik Münster

Dato : 30-03-05 17:49

In article <christian.bech-D8D879.12564530032005@news.net.uni-c.dk>,
> [...]

> det kun rimeligt, at hun klarer brevkassen selv og hun kunne jo også
> sørge for at få strøget dine skjorter i weekenden, så du ikke skal bøvle

Rigtig god idé. Min kone skal jo også kun sørge for, at børnene kommer i
skole og børnehave, får smurt madpakker, lavet lektier og pakket tasker.
De skal også til fodbold, klaver, svømning og tennis. Så er der alt det
løse med forældremøder, tandlæge, frisør og den slags. Oveni skal hun
passe hjemmet, købe ind og lave mad. Endelig har hun halvandet
fuldtidsjob og lidt småposter ved siden af indenfor hendes faglige
område. Jeg er sikker på, hun ofte sidder og triller tommelfingre og vil
være taknemmelig for at få lidt mere at rive i. I hvert fald skal jeg
ikke nyde noget af at foreslå hende, at hun skal aflaste mig. Når hun
rigtig puster sig op er hun 1,10 meter over skuldrene, og så er det
bedst at være iført en solid asbestdragt.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 30-03-05 22:37

> og så er det
> bedst at være iført en solid asbestdragt.

Fnullergøj er altså et bissart navn til en drage.

mus+tastatur, R9600Pro, iSight, eyeTV200 & LaCie Photon18Vision TFT

Fra : Henrik Münster

Dato : 31-03-05 20:25

In article <1gu9fzb.zw89ljqq2hfkN%nospam@reippuert.dk>,
nospam@reippuert.dk (Morten Reippuert Knudsen) wrote:

> Fnullergøj er altså et bissart navn til en drage.

Til gengæld hævner jeg mig, når jeg kysser hende godmorgen. Du skulle
bare prøve min morgenånde.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 04-04-05 21:57

> Til gengæld hævner jeg mig, når jeg kysser hende godmorgen. Du skulle
> bare prøve min morgenånde.

nej tak, må jeg ikke lade være?

mus+tastatur, R9600Pro, iSight, eyeTV200 & LaCie Photon18Vision TFT

Fra : Christian Bech

Dato : 30-03-05 23:01

In article <news-FB1549.17484630032005@news.tele.dk>,
"Henrik Münster" <news@muenster.dk> wrote:

> Rigtig god idé.

Tak. Jeg vil jo kun dit bedste.

> [...]
> rigtig puster sig op er hun 1,10 meter over skuldrene, og så er det
> bedst at være iført en solid asbestdragt.

Hvis jeg havde været din kone (bare lad være med at tænke tanken til
ende) så måtte du nok have levet med at være afdelingslæge resten af
dine dage. Efter at have fået børn, har jeg fået meget stor respekt for
enlige mødre.

Jeg går udfra at du har tænkt dig at afprøve mit andet forslag.

Fra : Henrik Münster

Dato : 31-03-05 20:21

In article <christian.bech-6425E0.00004231032005@news.net.uni-c.dk>,
> [...]

> ende) så måtte du nok have levet med at være afdelingslæge resten af
> dine dage. Efter at have fået børn, har jeg fået meget stor respekt for

Vi hjælper og støtter hinanden. Det skal man jo i et ægteskab. Jeg
regner med, at min kone pønser på at tage til USA et par år, når jeg
kommer hjem til Esbjerg. For så må det jo være hendes tur til at rejse
bort.

> Jeg går udfra at du har tænkt dig at afprøve mit andet forslag.

Jeg fortæller dem skam hele tiden, hvor langt vi er foran i Esbjerg. I
forrige uge lavede jeg en røntgen af colon. Det er flere år siden, jeg
sidst har lavet sådan en. Ugen før lavede jeg en HSG. Det har jeg ikke
lavet siden 1997. Endelig har de stadig røntgenfilm, hvor jeg er vant
til, at de ligger på computernetværket. Så de ved vist godt, at jeg
mener, de er gammeldags på mange områder.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Christian Bech

Dato : 01-04-05 08:44

In article <news-14814F.20204431032005@news.tele.dk>,
> [...]

> regner med, at min kone pønser på at tage til USA et par år, når jeg
> kommer hjem til Esbjerg. For så må det jo være hendes tur til at rejse

Det er ikke nogen helt dårlig præcedens. Hvis det skal blive ved med at
vokse eksponentielt, kan du sidde på Rivieraen mens drengene er
teenagere og vende hjem, når de er flyttet hjemmefra.

> [...]
> til, at de ligger på computernetværket. Så de ved vist godt, at jeg
> mener, de er gammeldags på mange områder.

Nogen gange virker det, som om de mindre sygehuse har lidt nemmere ved
at hive penge hjem til udvikling end de store.

Fra : Henrik Münster

Dato : 02-04-05 02:03

In article <christian.bech-7FA28D.09441401042005@news.net.uni-c.dk>,
> [...]

> at vokse eksponentielt, kan du sidde på Rivieraen mens drengene er
> teenagere og vende hjem, når de er flyttet hjemmefra.

Hvis vi havde piger, ville jeg nok gøre det, men vi har heldigvis kun
drenge

> Nogen gange virker det, som om de mindre sygehuse har lidt nemmere
> ved at hive penge hjem til udvikling end de store.

En stor skude manøvrerer jo langsommere end en lille båd. Når der kommer
ny teknologi som f.eks. en ny scanner, så er det de store sygehuse
specielt i København, der får den først. Når så de små sygehuse får den
samme teknologi efter nogle år, så er det naturligvis en nyere model, og
pludselig virker det store sygehus gammeldags.
De fine herskabslejligheder på Østerbro har også nogle
forfærdelige gamle og forældede badeværelser. Men da de var nye, var de
jo epokegørende. Andre måtte hente vand i gården eller havde højst koldt
vand lagt ind dengang.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 26-03-05 11:19

> [...]
> er vel ikke mig, I mener? Jeg synes ikke helt, jeg kan genkende det.
> Specielt ikke, da min egen computer har passeret de to år i fin stil.

du er da sådan en vigtig-per. Det er mig der har talt om Mitch's "bedre
halvdel" og "livs lys" (såvidt jeg huske, ellers er det undertegnede som
er en vigtig-per)

mus+tastatur, R9600Pro, iSight, eyeTV200 & LaCie Photon18Vision TFT

Fra : Henrik Münster

Dato : 26-03-05 11:32

In article <1gu12s5.1seryywjyf11cN%nospam@reippuert.dk>,
> [...]

> du er da sådan en vigtig-per. Det er mig der har talt om Mitch's "bedre
> halvdel" og "livs lys" (såvidt jeg huske, ellers er det undertegnede som

OK, her der det:

Mich. skrev: "Det er jo ikke mit livs lys, der sidder ved maskinen. Det
er Henriks. _Mit_ livs lys er jo blevet opgraderet til en PB med MacOS
X. S nu skal Henriks livslys jo ogs opgraderes, eller rettere, det er
hendes maskine der skal".

Og så var det, jeg ikke helt forstod, hvorfor min kone skal blandes ind
i en diskussion om Yellow Dog Linux. Og hun har i øvrigt en 14" iBook
1,2 GHz, der kun er godt et halvt år gammel.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 03-04-05 22:13

> [...]
> i en diskussion om Yellow Dog Linux. Og hun har i øvrigt en 14" iBook
> 1,2 GHz, der kun er godt et halvt år gammel.

Hej, Per og hej, den anden Per.

Så faldt Per Henrik i med begge ben. Tænk sig, at være sådan en opblæst
og selvovervurderende Per, at han tror, at der kun er denne ene Henrik
(aka Per Henrik Monster) i hele Macverdenen. Ha ! skriver jeg bare

Der er tale om Henrik F. fra din Macklub, Per Henrik !

Skal du snart have afviklet dit transportbehov i weekenden på sikel? Jeg
skulle vel nok kunne tromme en lille fanskare sammen, der kan stå i
Storegade og juble "velkommen", når du ankommer en lørdag ved 16-tiden.
Hvis du behandler os pænt, skal vi nok stå der igen og vinke "farvel",
når du skal returnere ved 19-tiden (samme lørdag).

--
v.h.
Mich.

Fra : Henrik Münster

Dato : 04-04-05 00:03

In article <1gugtef.6ve2lx1wks00yN%Mich@noget.invalid>,
Mich@noget.invalid (Mich. Ottosen) wrote:

> [...]
> opblæst og selvovervurderende Per, at han tror, at der kun er denne
> ene Henrik (aka Per Henrik Monster) i hele Macverdenen. Ha ! skriver

Hvem i himlens navn er nu Per?

> Der er tale om Henrik F. fra din Macklub, Per Henrik !

Der er da ikke andre Henrik'er end mig.

> [...]
> 16-tiden. Hvis du behandler os pænt, skal vi nok stå der igen og
> vinke "farvel", når du skal returnere ved 19-tiden (samme lørdag).

Så kommer I til at vente længe, for jeg skal til Portugal på fredag. Jeg
får i øvrigt rigeligt mit cykelbehov dækket her i København.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 07-04-05 22:07

> Hvem i himlens navn er nu Per?

Har du ikke fulgt med? Der er da vist en, som har kaldt dig sådan en
vigtig-Per?

> Der er da ikke andre Henrik'er end mig.

I macklubben i Fnullergøjs hjemby er der !

> Så kommer I til at vente længe, for jeg skal til Portugal på fredag. Jeg
> får i øvrigt rigeligt mit cykelbehov dækket her i København.

Øv, jeg havde lige set det for mig. God tur til Portugal og bank nu ikke
Fnullergøj med golfkøllerne. Men hun skal måske slet ikke med? :)

PS: lad være med at true portugiserne med din morgenånde, de er ret
fintfølende, de mennesker. Du kan stikke dem et "par flade", det vil de
sætte pris på - jvf. Baccalau (usikker stavning).

--
v.h.
Mich.

Fra : Henrik Münster

Dato : 19-04-05 08:47

In article <1guo7gx.xgv1741ewg9xeN%Mich@noget.invalid>,
Mich@noget.invalid (Mich. Ottosen) wrote:

> Øv, jeg havde lige set det for mig. God tur til Portugal og bank nu
> ikke Fnullergøj med golfkøllerne. Men hun skal måske slet ikke med?
> :)

Jeg spiller ikke golf. Jeg er livsfarlig med bolde og lignende
genstande. Og Fnullergøj var med. Vi skulle derned til hendes venindes
40-års-fødselsdag.

Bacalhau! Saltet fisk fra farvande udenfor Portugal. Meget typisk spise:

<http://www.receitasemenus.net/bacalhau.html>
<http://www.bacalhau.com.br/>
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Thomas Hansen

Dato : 19-04-05 22:45

> Bacalhau! Saltet fisk fra farvande udenfor Portugal. Meget typisk spise:
>
> <http://www.receitasemenus.net/bacalhau.html>
> <http://www.bacalhau.com.br/>
Det er nu som regel torsk importeret fra Norge eller Færøerne, der er
blevet tørret i den salte havluft.

/Thomas

--
All hail the black kitty!

Reply to thomash-at-skydebanen.net
iChat: thoomz

Fra : Henrik Münster

Dato : 19-04-05 23:35

In article <1gvahob.1h42tnp1u82xmqN%thomash@ingenspamskydebanen.net>,
thomash@ingenspamskydebanen.net (Thomas Hansen) wrote:

> Det er nu som regel torsk importeret fra Norge eller Færøerne, der er
> blevet tørret i den salte havluft.

Jamen, det er jo eksotiske fisk for dem. I deres zoologiske haver har de
svaner med store skilte, der forklarer om disse spændende dyr. Til
gengæld er de så dødtrætte af alle de forbistrede storke, der bygger
reder alle steder, at de næsten skyder dem. Hvad der er almindeligt i et
land, er eksotisk og spændende i et andet.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster