Andet multimedie
bentjuul 3670
Ulempen ved at sort tynd tekst banker hul
Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 02-03-05 22:34

Jeg sidder lige og kommer i tvivl her på de sene aftentimer. :)

Hvis man stiller sort til at banke hul i stedet for at overprinte
i et DTP-program, hvad er den største fare så ved at tynd sort
tekst og streger også banker hul? Er det ikke at teksten eller
stregerne kan ske at forsvinde helt i trykket pga. mispasning,
eller er der andre ulemper?

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 02-03-05 23:52

Thomas G. Madsen skrev:

> Er det ikke at teksten eller stregerne kan ske at forsvinde
> helt i trykket pga. mispasning, eller er der andre ulemper?

Ved nærmere eftertanke, så må det være det og i tilfældet med
InDesign så vil den, så vidt jeg kan forstå, tilføje diffusion
til objekter, som er stillet til at slå hul, og diffusion på
en tynd streg, er nok oftest dømt til at gå i kage.

Nå, men man må hellere komme i seng.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Storm

Dato : 03-03-05 22:53

> [...]
> til objekter, som er stillet til at slå hul, og diffusion på
> en tynd streg, er nok oftest dømt til at gå i kage.

Tynde sorte streger skal da altid stå til overprint.
(Undtaget i meget specielle tilfælde f.eks. tryk på sølv o. lign
specialfarver).

Har du sorte flader i 100% K f.eks ovenpå et 4 farvebillede skal fladen
sparre ud og have en tynd overprint stroke, så du undgår mispas og så du
ikke skimter 4F-motivet under den sorte flade.

Jeg har ikke sat mig særligt ind i InDesigns måde at diffusiere på - vi
leverer pdf'er og her overlever kun udsparing og overprint - ikke
diffusion.

Havde du et konkret problem?

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 04-03-05 00:20

Storm skrev:

> Tynde sorte streger skal da altid stå til overprint.

Ja. Jeg var blot interesseret i at vide hvad ulemperne præcis
er ved ikke at lade dem stå til det, men det er vel det med
at der så er fare for at de forsvinder.

> [...]
> skal fladen sparre ud og have en tynd overprint stroke, så du
> undgår mispas og så du ikke skimter 4F-motivet under den sorte

Nemlig.

> - vi leverer pdf'er og her overlever kun udsparing og
> overprint - ikke diffusion.

Giver det ikke problemer engang imellem at diffusionen ryger?

> Havde du et konkret problem?

Ja. Standardfarveprøve i InDesigns farveprøvepalette var brugt i
en sort flade, som overlappede et 4F-billede. I det endelige tryk
kunne billedet ses igennem den sorte flade, så fladen var altså
stillet til at overprinte. Jeg var ikke klar over at den farveprøve
som standard vil overprinte.

For at få den til ikke at overprinte, skal man ind i præferencerne,
men det resulterer jo så også i, at tekst og streger, som har fået
tilføjet den farve, heller ikke vil overprinte, så jeg var blot
interesseret i at vide, hvor "farligt" det var.

Løsningen er dog indtil videre blevet, at jeg bliver nødt til at
huske på, at hvis det gælder om større sorte flader som overlapper
andre flader, som ikke må kunne ses igennem, så må jeg ikke bruge
standardfarveprøven ved navn [Sort] som fyld (eller streg), men
bliver i stedet nødt til at oprette en ny farveprøve og så fylde
ud med den i stedet. Så vil InDesign nemlig ikke overprinte og
heller ikke selvom det drejer sig om en 100 % K.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Storm

Dato : 05-03-05 15:02

"Thomas G. Madsen" <nospam@madsen.tdcadsl.dk>

> Giver det ikke problemer engang imellem at diffusionen ryger?

Nej, i den sammehæng har (burde ha') trykkerierne in-Rip diffusion.
Der kommer altså diffusion, men den kommer fra trykkeriernes eget
software. Lyse farver diffusierer ind i mørke.
Jeg mindes ikke problemer opstået på grund af det.
Har der været problemer, er der fordi vi har sat udsparing/overprint
forkert.
Diffusionen er trykkeriets opgave/ansvar når man leverer high-res pdf.

> [...]
> kunne billedet ses igennem den sorte flade, så fladen var altså
> stillet til at overprinte. Jeg var ikke klar over at den farveprøve

I sådan et tilfælde vil det oftest give det bedste resultat at definere
en dyb-sort. F.eks en sort med cyan, eller - afhængigt af papiret/
kvaliteten en 4-farve sort.
En dybsort vil spare ud og meget sjældent kræve diffusion.
(Den indeholder jo de andre farver og vil derfor (sjædent) give
mispas).

> [...]
> tilføjet den farve, heller ikke vil overprinte, så jeg var blot
> interesseret i at vide, hvor "farligt" det var.

Jeg ville aldrig gøre det med sort. Det bør man ikke gøre.
(undtagen i _meget_ specille tilfælde).

> [...]
> ud med den i stedet. Så vil InDesign nemlig ikke overprinte og
> heller ikke selvom det drejer sig om en 100 % K.

Netop - men måske hellere smide en 2. og 3. farve i den sorte.
Især i aviser kan der jo opstå anseelige mispas.
I magasiner og andet "kræs" påstår vores "hof-trykker" at nu om stunder,
så kører de pasning, så f.eks. en tynd cyan tekst på en ren gul bund
sagtens kunne trykkes uden mispasning.
Spørger man hans trykker - ryster han på hovedet

Venlig hilsen Nina

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 05-03-05 13:12

Storm skrev:

> Nej, i den sammehæng har (burde ha') trykkerierne in-Rip
> diffusion.

Okay.
En I adobes grupper påstår også, at visse RIPs er så smarte,
at de selv kan finde ud af at overprinte tekst under en vis
størrelse, men ikke overprinte større flader med sort fyld.

Det ville jo da være det smarteste, da man så kunne bruge
farveprøven [Sort] uden hele tiden at skulle tænke sig om,
men det er nok langt fra alle trykkerier, som har sådanne
RIPs.

> I sådan et tilfælde vil det oftest give det bedste resultat
> at definere en dyb-sort. F.eks en sort med cyan, eller -
> afhængigt af papiret/ kvaliteten en 4-farve sort.

Det er også hvad de anbefaler i Adobes InDesign-forum.
Evt. 20 % cyan.

> En dybsort vil spare ud og meget sjældent kræve diffusion.
> (Den indeholder jo de andre farver og vil derfor (sjædent)
> give mispas).

Men når man opretter en dybsort i InDesign, så vil den helt
automatisk sørge for, at objekter som udfyldes med den farve,
får diffusion (så vidt jeg har forstået) og at de sparer ud,
men det kan vel heller ikke skade det store at diffusere,
selvom der ikke er behov for det.

> Netop - men måske hellere smide en 2. og 3. farve i den sorte.
> Især i aviser kan der jo opstå anseelige mispas.

Spørgsmålet er så bare hvor meget af 2. og 3. farve, men det er
nok sådan noget, som man gør klogest i at spørge trykkeriet om.

--
Hilsen
Madsen