Kan man fravælge 14 dages fortrydelsesret
Fra : Jimmy

Dato : 02-03-05 20:30

Nogle firmaer lover hurtigere ekspeditionstid hvis man fravælger de 14
dages fortrydelsesret man har ved køb af varer over nettet, men holder
den nogen steder? Hvis man har fravalgt det og ironisk nok ønsker at
gøre brug af fortrydelsesretten pga. ekspeditionstiden ikke har været
hurtig, men tværtimod længere end den firmaet har vurderet som at være
normal tid, så er aftalen om at man ikke kan gøre brug af
fortrydelsesretten vel ophørt, når de ikke overholder deres del?

Fra : Henning

Dato : 02-03-05 22:16

On Wed, 02 Mar 2005 20:30:23 +0100, Jimmy <nej@tak.spam> wrote:

> [...]
>normal tid, så er aftalen om at man ikke kan gøre brug af
>fortrydelsesretten vel ophørt, når de ikke overholder deres del?

"Nogle firmaer" - kan du give eksempler?
Henning
hsb(at)image.dk

Fra : Anders Larsson \(fje~

Dato : 02-03-05 22:42

Der kunne f.eks. være tale om den måde TDC sælger tlf. inkl. abb.:

O Jeg fravælger fortrydelsesretten på mit mobilabonnement og ønsker levering
hurtigst muligt.
O Jeg ønsker 14 dages fortrydelsesret på mit mobilabonnement inden TDC
påbegynder levering.

Ved køb af mobilabonnement har du som udgangspunkt 14 dages fortrydelsesret
inden levering, men fravælger du fortrydelsesretten påbegyndes leveringen
hurtigst muligt.

Køb af fysiske varer kan fortrydes i 14 dage fra modtagelsen.
-----------

Ovenstående er "sakset" fra TDC's side når man køber/bestiller en mobil tlf.
ink. abb. - der er desværre ikke mulighed for et direkte link, andet end at
henvise til www.tdc.dk

(men jeg er da ikke sikker på at det er præcis denne der er tale om - men
det er mig bekendt den typiske begrænsning af fortrydelsesretten)

--
MVH Anders (8900)
Det er fordi det er nemmere at læse - vi læser jo ikke nedefra og op.

Fra : Henning

Dato : 02-03-05 23:20

On Wed, 2 Mar 2005 22:42:24 +0100, "Anders Larsson \(fjern ikke noget
fra email adr.\)" <nospamfilter001@BotNak.dk> wrote:

>Der kunne f.eks. være tale om den måde TDC sælger tlf. inkl. abb.:
>

>O Jeg fravælger fortrydelsesretten på mit mobilabonnement og ønsker levering
>hurtigst muligt.

Der er tale om en ydelse, ikke en vare. Du har ikke krav på returret
på ydelser.
Henning
hsb(at)image.dk

Fra : Jens.b.

Dato : 03-03-05 12:57

"Henning" <nomail@all.invalid> skrev i en meddelelse

> Der er tale om en ydelse, ikke en vare. Du har ikke krav på returret
> på ydelser.
> Henning
> hsb(at)image.dk

er en tlf. ikke en vare ?

Fra : Jimmy

Dato : 03-03-05 13:34

> Der er tale om en ydelse, ikke en vare. Du har ikke krav på returret
> på ydelser.
> Henning
> hsb(at)image.dk

Hvorfor føler de det så nødvendigt at give mulighed for at fravælge de
14 dages returret?

Fra : Jimmy

Dato : 04-03-05 15:15

Anders Larsson (fjern ikke noget fra email adr.) wrote:
> [...]
>
> (men jeg er da ikke sikker på at det er præcis denne der er tale om - men
> det er mig bekendt den typiske begrænsning af fortrydelsesretten)

Det er den situation jeg er kommet i saksen i. Jeg har fravalgt
fortrydelsesretten. Aftelen lyder på at jeg får en telefon og et
abonnement, dette skulle iflg. firmaet tage 7 dage fra jeg underskriver
kontrakten og sender ind. Jeg modtager en e-mail efterfølgene hvor der
står at fra indsendelse forventes der at gå 14 dage, hvilket ikke
stemmer overens med de 7 dage. Det er til at overlever så det reagerer
jeg ikke på. 7 dage efter modtager jeg sim-kortet, og iflg. firmaet
bliver telefonen sendt pr. efterkrav samme dag som sim-kortet. Nu får
jeg så et brev om at telefonen er i restordrer, og forventes hjemme d.
16 marts.
Firmaet mener at når jeg har fravalgt fortrydelsesretten er det bare
ærgeligt, så kan de være så forsinket de vil og jeg kan ikke komme ud af
aftalen.
Kan man ikke bruge købeloven § 21. Leveres salgsgenstanden ikke i rette
tid, og skyldes dette ikke køberens forhold eller en hændelig
begivenhed, for hvilken han bærer faren, har køberen valget mellem at
forlange genstanden leveret og at hæve købet, i denne sammenhæng, hvis
man ikke kan bruge fortrydelsesretten?

Fra : Per Christoffersen

Dato : 04-03-05 15:30

"Jimmy" <nej@tak.spam> skrev i en meddelelse
> [...]
> for hvilken han bærer faren, har køberen valget mellem at forlange
> genstanden leveret og at hæve købet, i denne sammenhæng, hvis man ikke kan

Du kan også bruge §24, stk. 2 i Forbrugeraftaleloven (som dækker fjernsalg,
og bla. også rummer bestemmelserne om fortrydelsesret.):
§ 24. Medmindre andet er aftalt, skal den erhvervsdrivende ved aftaler om
varer og ikkefinansielle tjenesteydelser indgået ved fjernsalg levere sin
ydelse senest 30 dage efter den dag, hvor forbrugeren afgav bestilling eller
tilbud.

Stk. 2. Misligholder den erhvervsdrivende aftalen på grund af forsinkelse,
som skyldes, at den aftalte ydelse som helhed ikke kan leveres, kan
forbrugeren hæve aftalen, uanset om forsinkelsen er af væsentlig betydning
for forbrugeren, og den erhvervsdrivende skal underrette forbrugeren herom.
Aftalevilkår, hvorefter forbrugeren bærer risikoen for, at varen eller
tjenesteydelsen som helhed ikke kan leveres, er ikke bindende.

Stk. 3. Hæver forbrugeren aftalen i medfør af stk. 2, skal den
erhvervsdrivende tilbagebetale eventuelle forudbetalte beløb snarest og
senest 30 dage efter, at den erhvervsdrivende har modtaget forbrugerens
meddelelse om ophævelsen.

Som det ses har TDC ikke overholdt deres forpligtigelse iflg. stk. 2 til at
underette dig om din mulighed for at hæve handlen, hvilket stiller dem i et
yderligere dårligt lys.

/Per

Fra : Jimmy

Dato : 05-03-05 05:10

> [...]
> underette dig om din mulighed for at hæve handlen, hvilket stiller dem i et

Det er selvfølgelig til dels min fejl at jeg fravælger
fortrydelsesretten så de opretter abonnementet mens telefonen er i
restordrer så jeg er bundet på hænderne, men selvom ydelsen i sin
forstand er tilpasset og klar til brug, afhænger det jo stadigvæk af jeg
har telefonen.
Så kan man bruge det ovenstående eller §21 i købeloven til at ophæve
købet/ydelsen i denne sammenhæng?
Kan de kringle den til at de har leveret den ydelse jeg har bestilt, og
være blinde overfor at jeg ikke kan bruge den pga. jeg mangler
telefonen, hvis jeg prøver ophæve købet pga. leveringstiden ikke er den
som de lovede?

Fra : per christoffersen

Dato : 05-03-05 16:01

> [...]
> til brug, afhænger det jo stadigvæk af jeg har telefonen.
> Så kan man bruge det ovenstående eller §21 i købeloven til at ophæve

Du kan bruge begge dele tror jeg (men jeg husker ikke lige Købelovens
præcise formuleringer).
Forbrugeraftaleloven taler dog om 'den aftalte ydelse som helhed' og det må
i denne situation være telefon + abbonnement.

Ikke i mine øjne, - se ovenfor.

/Per

Fra : Jonathan Stein

Dato : 02-03-05 22:44

Jimmy wrote:

> [...]
> normal tid, så er aftalen om at man ikke kan gøre brug af
> fortrydelsesretten vel ophørt, når de ikke overholder deres del?

Hvis der er tale om en tjenesteydelse eller en vare, der skal specielt
tilpasses, kan du kun fortryde indtil firmaet er begyndt på at udføre
ydelsen / tilpasse varen, hvis du har givet tilsagn til dette.

Derfor venter flere selskaber 14 dage med at påbegynde leveringen, hvis
man ikke giver tilsagn til den ovenstående begrænsning.

Firmaet kan i øvrigt godt have påbegyndt levering, selv om du ikke har
modtaget noget endnu - f.eks. booket tekniker til installering af en
telefonlinje.

Se Lov om visse forbrugeraftaler §18 stk. 4:
http://www.retsinfo.dk/_LINK_0/0&ACCN/A20040045130

M.v.h.

Jonathan

mail-setup med daglig backup.
http://www.jsp-hotel.dk/

Fra : Hoho

Dato : 03-03-05 10:43

On Wed, 02 Mar 2005 22:43:30 +0100, Jonathan Stein <jstein@image.dk> wrote in
dk.videnskab.jura:

> [...]
>telefonlinje.
>
>Se Lov om visse forbrugeraftaler §18 stk. 4:

Stk. 3. Ved fjernsalg af varer udløber fristen senest 3 måneder efter den dag,
hvor forbrugeren fik varen, det første parti heraf eller den første levering i
hænde. Ved fjernsalg af ikkefinansielle tjenesteydelser udløber fristen senest 3
måneder efter aftalens indgåelse.

Fra : Jonathan Stein

Dato : 03-03-05 11:21

Hoho wrote:

> [...]
> hænde. Ved fjernsalg af ikkefinansielle tjenesteydelser udløber fristen senest 3

Bemærk "senest". Stk. 3 er så vidt jeg kan se kun relevant, hvis sælger
ikke har givet de oplysninger, der kræves i stk. 2.

De 14 dages fortrydelsesret regnes fra den dag, hvor forbrugeren har
fået oplysning om fortrydelsesretten. Så hvis forbrugeren ikke får
oplysningerne, træder de 3 måneder i kraft.

Fra : Hoho

Dato : 03-03-05 10:54

On Wed, 02 Mar 2005 20:30:23 +0100, Jimmy <nej@tak.spam> wrote in
dk.videnskab.jura:

>Nogle firmaer lover hurtigere ekspeditionstid hvis man fravælger de 14
>dages fortrydelsesret man har ved køb af varer over nettet, men holder
>den nogen steder? Hvis man har fravalgt det og ironisk nok ønsker at

Næppe, § 28. Loven kan ikke fraviges til skade for forbrugeren.

Fra : Jonathan Stein

Dato : 03-03-05 11:23

Hoho wrote:

> Næppe, § 28. Loven kan ikke fraviges til skade for forbrugeren.
> (Lov om visse forbrugeraftaler)

Hvis aftalen er omfattet af § 18 stk. 4, er der ikke tale om en
fravigelse fra loven.