Morten Juel
Fra : Allan Bojesen

Dato : 25-05-01 15:09

Hej Morten

Er du allerede træt af at køre off-road. Eller skal du bare have noget
med flere kræfter, siden dine maskiner er sat til salg?

Allan Bojesen

Fra : Morten Juel

Dato : 25-05-01 15:13

> Er du allerede træt af at køre off-road. Eller skal du bare have noget
> med flere kræfter, siden dine maskiner er sat til salg?
Hehe jeg vil ha noget med flere kræfter + at det skal kunne være noget som
min pige også kan side med på, sååå.. men jeg skal nok komme tilbage, og
styre det offroad noget der jeg er skam ikke mættet, det har intet med
det at gøre
Håber at det var svar nok

Mvh
Morten

Fra : Allan Bojesen

Dato : 25-05-01 15:41

> [...]
tilbage, og
> styre det offroad noget der jeg er skam ikke mættet, det har

Det var det svar jeg håbede på Jeg har forventninger om en masse
gode historier - fortalt af de andre off-rødder

Allan Bojesen

Fra : Morten Juel

Dato : 25-05-01 16:01

> Det var det svar jeg håbede på
Godt

Jeg har forventninger om en masse gode historier - fortalt af de andre
off-rødder
Hehe det skal der såmend nok også komme

Mvh
Morten

Fra : Claus Rittig

Dato : 25-05-01 17:22

"Morten Juel" <MP@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> Godt

Jeg havde tænkt mig at maile nedenstående til Morten, men fra jeg skrev det
til jeg kom så langt som til at sende det gik der nok for længe, for nu har
han sat cyklerne til salg. Nå, så klasker jeg det op herinde, det meste er
nok almene off-road råd, og måske kan andre bruge det.
----

Gode råd til Morten Juel.

Hej Morten.

Nu har du købt dig en lille billig off-roader og er kommet i gang med at
køre. Du er kommet ud at køre på en helt ny måde, for meget små penge, og
hurtigt oplever du at din motorcykel har nogle begrænsninger. Okay, ALLE
off-road motorcykler har deres begrænsninger, så nogle ulemper må man altid
leve med, men ofte vil man gerne prøve at forbedre lidt på cyklen, hvis man
kan.

Off-road kan køres billigt, dyrt og alt derimellem, og det er sjældent hvor
mange penge man putter i det, der er afgørende for hvor sjovt man har det.
Men det kan nu tit lade sig gøre at forbedre cyklen lidt for små penge. Jeg
kender ikke din MTX125 særlig godt, men fra motorsporten ved jeg at det er
meget vigtigt at have en velfungerende affjedring.

Du skal sikre dig at kronrørslejer og baggaffellejer er velsmurt og uden
slør - nedslidte lejer skal skiftes inden der er mere der bliver ødelagt. I
baggaflen er der en hel del lejer til dit bagdæmper-ophæng (Pro-Link,
Uni-Track, Full-Floater, Mono-X og hvad det ellers hedder), de skal også
være velsmurt og uden slør, ellers vil ophænget blive ødelagt på et
tidspunkt, og det er alt for dyrt.

Forgaflen har en fjeder og noget olie. Er fjederen for slap (og det er den
ofte på en ældre offroader), kan du lave nogle afstandsstykker af et rør i
en diameter der passer til fjederen, som du presser ned oveni fjederen, og
derved strammer fjederen op. Sådanne afstandsstykker skal selvfølgelig være
lige lange i begge gaffelben. Fjederen skal være så stram at forenden af
cyklen synker ca. 1/3 af forgaflens vandring når du sætter dig op på den.

Det samme gælder bagdæmperen, også her skal cyklen synke ca. 1/3 af
bagendens vandring, når du sætter dig i sadlen. Her kan fjederstyrken
reguleres ved at stramme fjederen op. Det skal ofte gøres med en
special-nøgle, men næsten alle bagdæmperfjedre kan justeres.

Så er der olien. Forgaffelolie og bagdæmperolie på en off-roader bør skiftes
en gang om året, ihvertfald ikke mindre end hvert andet år. Forgaffelolie er
let at skifte, og dæmper forgaflen for lidt, kan du øge oliestanden i
gaffelbenene lidt, så bliver dæmpningen hårdere (man kan også sige gaflen
gliver langsommere). Det er også muligt at skifte til en anden viskositet,
en tykkere olie, men det gør forskellen ret markant, så du bør først
eksperimentere med oliestanden. Her er en engangssprøjte på 100ml og et
stykke gummislange ret godt værktøj, for olien skal doceres ret precist.
Nogle forgafler på off-roadere han en justeringsmulighed i bunden af
gafelbenene, og så er det sjældent nødvendigt at justere oliestand eller
viskositet, men især på bilige/ældre off-roadere er denne justeringsmulighed
ofte sparet væk.

Bagdæmperolie er selvfølgelig udsat for det samme slid som forgaffelolie,
men her kommer et lille problem, for det er ikke så let at skifte denne olie
selv. En bagdæmper-renovering koster normalt under 1000kr hos den lokale
motocross forhandler, og de penge er givet godt ud. Her kan oliestanden ikke
reguleres, men på nogle dæmpere er der justeringsmulighed typisk i bunden af
dæmperen. Nogle bagdæmpere har simpelthen ikke justeringsmulighed, her er
eneste mulighed at gå et trin op i viskositet ved olieskift, men det giver
en markant langsommere dæmper, og er ikke altid særlig hensigtsmæssigt. (På
min 600cc Honda som har fuldt justerbar bagdæmper har jeg måttet skifte til
en højere viskositet, men her har jeg jo justeringsmulighed på dæmperen, så
jeg kan trimme mig frem til en passende dæmpning). Nu kommer så det
kedelige: Det er ikke alle off-roadere man kan renovere bagdæmper på! På
især ældre, små off-roadere er det ikke almindeligt at bagdæmperen kan
renoveres, det gælder f.eks. min Yamaha DT125. Måske kan man overtale sin
motocross forhandler til at ombygge dæmperen så den kan renoveres for et
overskueligt vederlag, men det er ikke alle forhandlere der yder den
service.

Er man ikke tilfreds med resultatet, kan man forbedre motorcyklen gennem
ombygninger, men det er lidt dyrere, og man skal overveje om det kan betale
sig.

[Billede af Ib i et enduro på DT125LC]

Billedet viser et medlem fra Aalborg Off-Road MC Klub flyvende over et hop
på en 1982 Yamaha DT 125, en meget billig off-roader som originalt ikke er
udstyret med den mest terræn-duelige affjedring.
Ib har simpelthen købt en forende fra en ældre motocross racer og monteret
på DT'en. Selvom der er tale om en ældre og formodentlig slidt forgaffel
(komplet med bremse og forhjul), virker den langt bedre end den
originalmonterede. Denne motocross forgaffel har skivebremse, og det er
naturligvis heller ikke en forringelse af DT'en (omend det ikke er en helt
lovlig modifikation), og monteringen består i at tilpasse
motocross-forgaflens kronrørsaksel til off-roaderens kronrør - hvilket
oftest gøres ved at presse akslen (stammen) ud af det originale kronrør, og
få den monteret i motocross forgaflens gaffelbroer. Off-roaderen er også
blevet monteret med en bagdæmper fra en ældre motocross racer, og her gælder
det om at finde en som passer i off-roaderens monteringsbeslag, og som
nogenlunde passer i længde og hårdhed. Motocross dæmpere er altid
renoverbare, og har typisk flere justeringsmuligheder. Som altid med
ombygningsprojekter kan der være en del arbejde i at få skidtet til at
fungere optimalt, og det er sjældent en dårlig ide at kende en smed eller
maskinarbejder, men for Ib er resultatet blevet en meget velfungerende
motorcykel for en meget beskeden økonomisk investering. En ældre brugt
forgaffel kan fås for omkring 2.500,- og en bagdæmper koster typisk lidt
over det halve, men det kan tage tid at finde en der passer i stellet.

Alle erfaringer siger at det i off-road sammenhæng ikke er afgørende om man
kommer på en cykel til 100.000,- eller til 10.000,- den berømte fun-factor
er stort set det samme. Modsat andre grene af motorcykel-sfæren kan man ikke
købe sig til store fordele, derfor vil man også se selv meget erfarne
off-rødder på ret gamle motorcykler

God fornøjelse med din motorcykel,
Claus Rittig

Fra : Armand

Dato : 09-06-01 15:29

Claus Rittig <ClausRittig@Hotmail.Com> skrev i en

> [...]
meste er
> nok almene off-road råd, og måske kan andre bruge det.

Hæ!

Den mand er heller ikke til at følge når det gælder køb af motorcykler

--
Armand.

Fra : Lasse Tørnkvist

Dato : 09-06-01 19:57

> [...]
> meste er
>
> Hæ!
>
> Den mand er heller ikke til at følge når det gælder køb af motorcykler

Jeg var lige ovre i Dk.binaer.motor der havde han en bil til salg , jeg tror
han er ved at stikke af fra det hele