Andet multimedie
bentjuul 3670
ICC profil til danske aviser - hvor?
Fra : .°o.O Thomas O.o°.

Dato : 02-03-05 15:44

Jeg mener tidligere at have set en side, hvor man kan downloade en standard
ICC profil for annoncer i danske aviser. Er der nogen der ved hvor jeg kan
finde den?

--
MVH Thomas
http://www.pudekamp.dk - live webcam

Fra : KNL DtP

Dato : 02-03-05 15:54

".°o.O Thomas O.o°." <flash4 it.invalid> skrev i en meddelelse

> Jeg mener tidligere at have set en side, hvor man kan downloade en standard
> ICC profil for annoncer i danske aviser.

Hovedsiden: http://www.kankanikke.dk/

Direkte link til ICC-profiler: www.kortlink.dk/pressenshus/naf

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : .°o.O Thomas O.o°.

Dato : 02-03-05 16:53

"KNL DtP" <knl_dtp@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> ".°o.O Thomas O.o°." <flash4 it.invalid> skrev i en meddelelse

> Hovedsiden: http://www.kankanikke.dk/
>
> Direkte link til ICC-profiler: www.kortlink.dk/pressenshus/naf

Takker.

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 02-03-05 18:09

..°o.O Thomas O.o°. skrev:

> Jeg mener tidligere at have set en side, hvor man kan
> downloade en standard ICC profil for annoncer i danske aviser.

Du har jo så fået linket af Kristian, men nu vi snakker dansk
avisprofil, så vil jeg lige høre om gruppen mon ved hvorfor
den profil mildest talt opfører sig sært og ved nogen hvor
den stammer fra? Jeg mener, hvem har fremstillet den og ud
fra hvilken trykmaskine og papirkombination er den lavet?

Hvis man konverterer fra R:0, G:0, B:0 til CMYK med den profil
og man vælger Relativ kolorimetri (Relative Colorimetric) som
jo er standardindstillingen i Photoshop, så får man en total
trykfarvegrænse (TIL) på ca. 300 %. Så vidt jeg ved, så bør
man ikke gå over 240 % på avispapir, da der så er fare for at
billederne "klasker" samme i skyggeområderne og derfor bliver
mørke og kedelige at se på.

Bruger man derimod Sanselig (Perceptual), så får man en mere
fornuftig TIL på ca. 235 %, men farveskalaen på profilen er
_meget_ lille.

På et tidspunkt havde vi en snak om netop den profil i Adobes
farvestyringsforum og flere mente, at der var noget galt med den,
eller at den i det mindste virkede meget urealistisk, for hvis
den afspejlede de danske avistrykmaskiner (eller avispapir, for
det kan jo også være papirets skyld), var de væsentlig ringere
end resten af verdens, og det kan jo næsten ikke passe, eller
kan det?

Jeg blev i Adobe-gruppen anbefalet at kigge på en avisprofil,
som er et gennnemsnit af 25-30 tyske avistrykmaskiner(¹).
De bruger den efter sigende også på de svenske avistrykkerier og
den ser meget mere fornuftig ud end den danske. Dels har den en
større farveskala(²) og når man konverterer til den enten med
Relativ kolorimetri eller Sanselig, så er der ikke den store
forskel på den totale trykfarvegrænse (223 % for Relativ og
217 % for Sanselig).

Kører vi med noget helt andet avispapir, er vores trykmaskiner
væsentlig forskellige fra resten af Europas, eller hvorfor den
store forskel?

(¹) <http://www.tu.se/article.do?category=380>
(²) <http://home18.inet.tele.dk/madsen/farvestyring/avis>.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Storm

Dato : 05-03-05 15:34

"Thomas G. Madsen" <nospam@madsen.tdcadsl.dk> skrev

> [...]
> det kan jo også være papirets skyld), var de væsentlig ringere
> end resten af verdens, og det kan jo næsten ikke passe, eller

Godt du siger det - jeg synes du skulle prøve at maile kontaktadr.
www.kortlink.dk/pressenshus/naf og stille dine spørgsmål og
kommentarer.

Jeg har virkelig også prøvet artigt at bruge den, men det bliver altså
for fesent og tamt.
Vi er holdt op med at bruge deres profil.
Resultaterne bliver simpelthen for dårlige.

Venlig hilsen Nina

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 05-03-05 13:12

Storm skrev:

> Godt du siger det - jeg synes du skulle prøve at maile
> kontaktadr. på www.kortlink.dk/pressenshus/naf og stille dine
> spørgsmål og kommentarer.

Det vil jeg muligvis gøre.

> Jeg har virkelig også prøvet artigt at bruge den, men det
> bliver altså for fesent og tamt.

Jeg vil også mene at dens farveskala er alt for lille. Godt nok
så er avistryk jo noget tamt noget hvad angår farver, men det
ser lidt mærkeligt ud, at den danske avisprofil har en farve-
skala, som kun er ca. halv så stor som avisprofiler fra vores
nabolande.

Prøv evt. denne: <http://www.tu.se/article.do?category=380>.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 05-03-05 13:12

Thomas G. Madsen skrev:

> Hvis man konverterer fra R:0, G:0, B:0 til CMYK med den profil
> og man vælger Relativ kolorimetri (Relative Colorimetric) som
> jo er standardindstillingen i Photoshop [..]

Lige en rettelse til ovenstående. Om Relativ kolorimetri er valgt
som standard, kommer an på Photoshop-versionen. Photoshop 6 og 7
kører med Relativ og Photoshop CS kører med Sanselig som standard.

--
Hilsen
Madsen