søger en særlig præst - helst sjælland
Fra : Jane

Dato : 02-03-05 15:28

Min kæreste og jeg tror meget stærkt på skarp adskillelse af kirke
og stat, og søger en præst, helst luthersk.

Vi har nemlig planer om ligesom at gifte os, men det må ikke være
juridisk bindende da vi ikke vil have staten ind i det på nogen
tænkelig måde - det skal "kun" være moralsk/religiøst!

Desværre viser det sig at være imod reglerne! Så derfor spørger
jeg hermed om der er nogen som kender til en præst som der også
er lidt "fleksibel" i den henseende? Eventuelt en præst som har
viet homoseksuelle eller skjult flygninge eller er blevet fyret
af en eller anden grund og derfor ikke skal holde reglerne?

Alternativt, hvilke frikirker findes som ikke har lov til at vie
folk og hvilke ritualer benytter de (og kan man mon lokke dem til
at "vie" os)?

Svar også gerne via email (fjern nejtak)!

Jane/Ma~
--
æbleskrog.dk

Fra : Bjarte Runderheim

Dato : 02-03-05 17:30

"Jane" <kkgnsdlkng@hotmail.com.nejtak> skrev i melding
> [...]
> folk og hvilke ritualer benytter de (og kan man mon lokke dem til
> at "vie" os)?
>
> Svar også gerne via email (fjern nejtak)!

Hvor ble det av "Gi Gud hva Guds er, og keiseren hva keiserens er."?

Bjarte

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 02-03-05 18:45

Jane wrote:

> Vi har nemlig planer om ligesom at gifte os, men det må ikke være
> juridisk bindende da vi ikke vil have staten ind i det på nogen
> tænkelig måde - det skal "kun" være moralsk/religiøst!

Hvorfor så gifte jer? I kan til hver en tid love hinanden evig troskab. Evt.
kan I i bøn kalde Gud til vidne på jeres troskab. Den slags bliver ikke
finere af, der er en præst med. Alternativt kan I bede en "liberal"
lutherpræst om at velsigne jer og jeres parforhold ved en privat andagt. Men
hold jer langt fra selve vielsesritual, se nedenfor hvorfor.

> [...]
> viet homoseksuelle eller skjult flygninge eller er blevet fyret
> af en eller anden grund og derfor ikke skal holde reglerne?

Jeg synes, det er en ualmindelig dårlig idé. Når det er sagt, så vid dog, at
I gør klogt i at finde en præst, der står helt udenfor vielsesmyndighed og
ikke har noget at gøre med et trossamfund, der har det. Du vil kunne
risikere, at din kæreste bagefter vil hævde, I er er gift. Og hvis en evt.
"fleksibel" folkekirkepræst bevidner, han har viet jer, ja, så står du med
et ret stort problem.

> Alternativt, hvilke frikirker findes som ikke har lov til at vie
> folk og hvilke ritualer benytter de (og kan man mon lokke dem til
> at "vie" os)?

Det tror jeg ikke, I kan. Så er det meget useriøse frikirker i hvert fald.
Og mig bekendt findes der ingen frikirker, der er lutherske og som ikke har
vielsesmyndighed.

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Jane

Dato : 03-03-05 12:38

Kevin Edelvang skrev i <news:4225fbb7$0$29273$14726298@news.sunsite.dk>:

> Hvorfor så gifte jer? I kan til hver en tid love hinanden evig
> troskab. Evt. kan I i bøn kalde Gud til vidne på jeres troskab.

Ja - det er også min mening, men min kæreste vil altså meget
gerne have en præst ind i det. Dog er han obs på noget med
at Luther har sagt at vi alle er præster - kan nogen hjælpe
med at finde ud af hvor det står skrevet? ved nogen hvad
det er han hentyder til?

> det. Du vil kunne risikere, at din kæreste bagefter vil hævde, I er er
> gift. Og hvis en evt. "fleksibel" folkekirkepræst bevidner, han har

Fnis, det er ham som har pengene, så det skal han da være
velkommen til. Det vil kun betyde en masse økonomiske problemer
for ham.

Men tak for dit input anyway.

Jane/Ma~
--
æbleskrog.dk

Fra : Difool

Dato : 03-03-05 13:49

"Jane" <kkgnsdlkng@hotmail.com.nejtak> wrote in message
> [...]
> at Luther har sagt at vi alle er præster - kan nogen hjælpe
> med at finde ud af hvor det står skrevet? ved nogen hvad

Kære Jane,

Luther har jo nok sagt, at vi alle er præster, for han var jo en Gudsmand,
og havde det fra Bibelen. F.eks. står der i 1. Peter 2:9:

"Men I er en udvalgt slægt, et kongeligt præsteskab, et helligt folk, et
ejendomsfolk, for at I skal forkynde hans guddomsmagt, han som kaldte jer ud
af mørket til sit underfulde lys..."

Det er iøvrigt en gentagelse fra 2. Mosebog 19:6, så det er noget, der går
gennem hele Bibelen og til Luther. Men jeg tror, det er møntet på, at vi
alle er i stand til at læse Hans Ord, tro Ham og udlægge det. Jeg vil stadig
mene, at et ægteskab bør indgåes af en ordineret præst, der er hyrde for
Guds folk.

Men ægteskab er jo vielsen mellem en mand og en kvinde for Guds øjne. Så
hvis I med tro gifter jer for Guds øjne, så er jeg sikker på, at jeres
økonomi også vil blive velsignet af Gud. "Sælges ikke to spurve for en
skilling? Og ikke én af dem falder til jorden, uden at jeres fader er med
dem. Men på jer er selv alle hovedhår talt. Frygt derfor ikke, I er mere
værd end mange spurve." (Matthæus 10:29-31)

Læs Matthæus 6:24-34 for Guds materielle velsignelse i sådanne tilfælde,
f.eks.: "I må altså ikke være bekymrede og spørge: Hvordan får vi noget at
spise og drikke? Eller: Hvordan får vi tøj på kroppen?Alt dette søger
hedningerne jo efter, og jeres himmelske fader ved, at I trænger til alt
dette. Men søg først Guds rige og hans retfærdighed, så skal alt det andet
gives jer i tilgift. Så vær da ikke bekymrede for dagen i morgen; dagen i
morgen skal bekymre sig for det, der hører den til. Hver dag har nok i sin
plage." (Matthæus 6:31-34)

Hvis jeg var jer, ville jeg blive viet af en rigtig præst, så det er for
Guds øjne. I tro vil Han velsigne jer.

Kærlig hilsen fra Mikkel S. Kragh
http://www.nordiskisrael.dk

Fra : Jane

Dato : 03-03-05 12:50

Kevin Edelvang skrev i <news:4225fbb7$0$29273$14726298@news.sunsite.dk>:

> gift. Og hvis en evt. "fleksibel" folkekirkepræst bevidner, han har
> viet jer, ja, så står du med et ret stort problem.

Hvordan er reglerne for pensionerede præster?

Jane/Ma~
--
æbleskrog.dk

Fra : Lyrik

Dato : 02-03-05 23:43

Jane wrote:
> [...]
> juridisk bindende da vi ikke vil have staten ind i det på nogen
> tænkelig måde - det skal "kun" være moralsk/religiøst!
++++++++++++++++++++++++++++++++
Jeg ved ikke om der er nogen der gør det i vil. Jeg tvivler.
Når man lever sammen er der mange aspekter.
Man får ejendom sammen. Man får liv sammen. Man får måske børn sammen.
Derfor skal man have juridiske rettigheder i forbindelse med sit giftermål.
Juridisk ret til børn, arv og fælles ejendom.
Derfor har et ægteskab 2 dele. Man vier sig overfor Gud og lover at være
svejset sammen til døden skiller.
Man har indgået familieskab med en fremmed som får højere tilknytningsgrad
end en mor og en far.

Man har offentlig vedgået at man ikke er en ægteskabsmulighed. Man er gift.
Det skal alle vide; derfor foregår det i fuld offentlighed overfor
samfundet.

For Gud-og for mennesker er man gift.

Man er også blevet hinandens ejendom. selv om nogen vil benægte det. 1.
Kor.7:

v4 En hustru råder ikke over sit legeme, men det gør hendes mand; ligeså
råder heller ikke en mand over sit legeme, men det gør hans hustru. v5 I må
ikke unddrage jer hinanden, hvis I da ikke er blevet enige om det for en
tid, for at I kan hengive jer til bøn og så komme sammen igen, for at Satan
ikke skal friste jer, fordi I ikke kan være afholdende.

Da man således er hinandens ejendom således at man har brugsret til
hinanden, må juraen og dermed samfundet komme ind i billedet.
Man kan rent faktisk blive juridisk skilt på grund af unddragelse, selv om
det sjældent sker.

Gør det ordentligt!

Hilsen
Jens

Fra : Jane

Dato : 03-03-05 12:43

Lyrik skrev i <news:d05fhg$eah$1@news.cybercity.dk>:

> Derfor har et ægteskab 2 dele. Man vier sig overfor Gud og lover at
> være svejset sammen til døden skiller.

Personligt vil jeg så stadig mene at det må være to ceremonier,
en religiøs og en juridisk, idet jeg som udgangspunkt mener at
stat og kirke skal være så adskilt som overhovedet muligt.

> gift. Det skal alle vide; derfor foregår det i fuld offentlighed
> overfor samfundet.

Tro mig, alle skal nok få vide ham er optaget jeg er da
super glad for at have scoret ham og kan ikke holde kæft. Vi
skal have ringe på og om muligt ville jeg tatovere "nallerne væk,
han er optaget" i panden på min elskede...

> Da man således er hinandens ejendom således at man har brugsret til
> hinanden, må juraen og dermed samfundet komme ind i billedet.

Hmnn jeg tror jeg vil gemme det der citat til en aften jeg
skal drille ham, og vi er i det romantiske hjørne. Men seriøst,
jeg vil stadig mene at det må være et moralsk bud?

> Gør det ordentligt!

Fnis du ved ikke hvem du taler til. Hvad skal jeg gøre offentligt?
*fniser og rødmer*

Jane/Ma~
--
æbleskrog.dk

Fra : Jane

Dato : 03-03-05 12:46

Lyrik skrev i <news:d05fhg$eah$1@news.cybercity.dk>:

> gift. Det skal alle vide; derfor foregår det i fuld offentlighed
> overfor samfundet.

Bare lidt surt når man er to pensionister som ikke lever
sammen og ikke har mulighed for at leve sammen at man skal
miste så meget økonomisk også. Men det er jo en politisk debat
så den skal jeg nok holde mig fra her.

Jane/Ma~
--
æbleskrog.dk

Fra : Henrik Vestergaard

Dato : 03-03-05 13:10

Jane skrev Torsdag den 3. marts 2005 12:46 i beskeden
<Xns960E826F4107kkgnsdlkng@62.243.74.162> i gruppen dk.livssyn.kristendom:
> [...]
> sammen og ikke har mulighed for at leve sammen at man skal
> miste så meget økonomisk også. Men det er jo en politisk debat

Hvorfor så i det hele taget "giftes"...

Henrik, Dianalund
Linux - Det bedste OS, især til pengene!

Fra : Jane

Dato : 03-03-05 13:26

Henrik Vestergaard skrev i

> Hvorfor så i det hele taget "giftes"...

Fordi gemalen ønsker at have en præsts velsignelse
og man af kærlighed til ham vil sige ja til at man
nok skal lade sig velsigne hvis det får ham til at
føle forholdet er mere godkendt af gud.

Jane/Ma~
--
æbleskrog.dk

Fra : Lyrik

Dato : 03-03-05 13:26

Jane wrote:

> [...]
> sammen og ikke har mulighed for at leve sammen at man skal
> miste så meget økonomisk også. Men det er jo en politisk debat

+++++++++++++++++++++++++
Det sidste kan jeg give dig ret i, jeg er selv gift med en pensionist, som
har mistet ca. 5000,-kr af sin pension ved at være gift med mig.
For to pensionister min kone kender, har det betydet en samlet nedgang på
4000,-kroner at være gift.

Men nu har vi lige holdt kobberbryllup med mad udefra og vi har alt hvad
vi skal bruge.
Det inkluderer fred i sjælen.

Tænk på at hvis man ikke gifter sig, så skal man bedrage offentligheden og
udgive sig for at bo hver sit sted.
Det vil give en stadig frygt i hverdagen for at blive opdaget.
Det kan belaste forholdet i høj grad.

En dag ramler det! Og så koster det bøde og vanære.
Endvidere skal man opretholde to officielle adresser.
Det kan sluge en del af det man snyder for.
Man kan heller ikke have sit tøj i samme bolig.
Juridisk er det sådan at hvis den anden part har en kommodeskuffe hos dig
med sine sokker og underbukser, så er loven om seperat bopæl overskredet!

Begynd dit ægteskab på den rigtige måde. Uanset hvad det koster.

Hilsen
jens

Fra : Jane

Dato : 03-03-05 14:00

Lyrik skrev i <news:d06vot$1k0g$1@news.cybercity.dk>:

> udgive sig for at bo hver sit sted.

Tja problemet er lidt at vi faktisk bor to steder,
nemlig på samme institution men i hver sin lejlighed,
og det er ikke sandsynligt at vi på noget tidspunkt
flytter i en almindelig lejlighed sammen.
Så uanset hvad, har vi to huslejer og to licensgirokort
og alt den slags og vi skal betale det samme i huslje
og kost osv. som vi gør nu hvor vi ikke er gift.

> Juridisk er det sådan at hvis den anden part har en kommodeskuffe hos
> dig med sine sokker og underbukser, så er loven om seperat bopæl
> overskredet!

Så er det godt det kun tager ham et halvt minut at smutte
hjem til sig selv

Jane/Ma~
--
æbleskrog.dk

Fra : Lyrik

Dato : 03-03-05 14:30

Jane wrote:

> [...]
> og kost osv. som vi gør nu hvor vi ikke er gift.

> Så er det godt det kun tager ham et halvt minut at smutte

++++++++++++++++++++++++++++
Du er solgt til stanglakrids Jane!
Når du bor på en institution, så er der personale!!

I personalets ansættelsesbetingelser er der OPLYSNINGSPLIGT overfor
kommunen!

I vil blive angivet til kommunen af personalet så snart de får det at
vide!-Ellers kan personalet blive afskediget for overtrædelse af deres
ansættelsesbetingelser!
Jeg er selv "personale" så jeg kender de betingelser! Den rare personale du
kender vil ikke gøre det, men i sin kvide snakke om det til de andre og så
vil den foresatte oplyse kommunen om det.

Men der er måske en officiel mulighed!
Hvis i på grund af jeres handicap er tvunget til at bo adskilt, (boligen
iøvrigt for lille til to og så videre). Så ville jeg slå på at i lever som
separerede. Hvis det ikke kan lade sig gøre fordi intet i Danmark kan lade
sig gøre).
Så ville jeg gøre følgende:
Gifte mig. Søge seperation(seperation betyder fysisk adskilt men stadigvæk
gift) og godtgøre at i bor hver for sig-det gør i jo rent faktisk. Som
separerede men rent faktisk stadig gifte som stiller seperationen i bero
beholder i jeres pensionstillæg.))

Hilsen
Jens

Fra : Jane

Dato : 03-03-05 14:41

Lyrik skrev i <news:d073gi$1pmc$1@news.cybercity.dk>:

> I personalets ansættelsesbetingelser er der OPLYSNINGSPLIGT overfor
> kommunen!

Og det eneste de kan oplyse er at de har to beboere
som "leger at de er gift, men ikke er det i virkeligheden"
og som fortsat bor i hver sin lejlighed og er enlige...
det tror jeg ikke kommunen vil syntes er interessant?

> [...]
> (boligen iøvrigt for lille til to og så videre). Så ville jeg slå på
> at i lever som separerede. Hvis det ikke kan lade sig gøre fordi intet

Jeg har faktisk tænkt på om man kunne argumentere at
være "reelt enlig" idet man jo ikke er enlig men bare
reelt er det mht. økonomi etc.

> Som separerede men rent faktisk stadig gifte som stiller
> seperationen i bero beholder i jeres pensionstillæg.))

Tjo men så skal vi jo rode med hvordan vi fordeler værdierne
ved skilsmissen ikke?

Desuden er "problemet" lidt at selvom det løser det juridiske
og økonomiske, vil det ikke være i den religiøse/moralske ånd
som er grunden til at vi vil giftes i første omgang.

Jane/Ma~
--
æbleskrog.dk

Fra : Henrik Vestergaard

Dato : 03-03-05 14:42

Lyrik skrev Torsdag den 3. marts 2005 14:30 i beskeden
<d073gi$1pmc$1@news.cybercity.dk> i gruppen dk.livssyn.kristendom:
> [...]
> gift) og godtgøre at i bor hver for sig-det gør i jo rent faktisk. Som
> separerede men rent faktisk stadig gifte som stiller seperationen i bero

Nej. Ikke muligt for hvis den samme bopæl består både ved ægteskabet som
efter separationen, er der ikke sket nogen "separation"...

Det *er* en hård nød at knække... :'-(

Fra : Britt Malka

Dato : 03-03-05 10:47

On 02 Mar 2005 14:28:01 GMT, Jane <kkgnsdlkng@hotmail.com.nejtak>
wrote:

>Vi har nemlig planer om ligesom at gifte os, men det må ikke være
>juridisk bindende da vi ikke vil have staten ind i det på nogen
>tænkelig måde - det skal "kun" være moralsk/religiøst!

Uden at tage stilling til jeres valg overhovedet, så vil jeg bare
fortælle dig, at stat og kirke er adskilt i Frankrig, og der findes
også et protestantisk mindretal her.

Så i Frankrig ville I kunne gifte jer, uden at det havde nogen
juridisk gyldighed overhovedet.

--
Britt Malka
Tilmeld dig Tips&Tricks og få en gratis e-bog: Kan alle se din hjemmeside?

Fra : Jane

Dato : 03-03-05 12:45

Britt Malka skrev i <news:g6nd21l3vpp7rh510hfur0cqt4r710epnd@4ax.com>:

> Så i Frankrig ville I kunne gifte jer, uden at det havde nogen
> juridisk gyldighed overhovedet.

Nu ligger Frankrig lidt langt væk for vores pengepung,
men hvordan finder jeg ud af de tilsvarende regler i
eksempelvis Sverige eller Tyskland? Jeg har prøvet at
søge på alt muligt på Google men bliver druknet i svar
som jeg ikke kan bruge som handler om private brylluper
eller nedskrevne ritualer.

Jane/Ma~
--
æbleskrog.dk

Fra : Andreas Jensen

Dato : 03-03-05 13:49

> [...]
> søge på alt muligt på Google men bliver druknet i svar
> som jeg ikke kan bruge som handler om private brylluper

Prøv at ringe til ambassaderne.

/Andreas

Fra : Cyril Malka

Dato : 03-03-05 14:11

Den 03 Mar 2005 11:44:44 GMT
skrev Jane <kkgnsdlkng@hotmail.com.nejtak> :

> [...]
> søge på alt muligt på Google men bliver druknet i svar
> som jeg ikke kan bruge som handler om private brylluper

Jeg tror, at det bliver dit eneste mulighed, eller, som Britt siger, i
Frankrig (en tur i Frankrig kan skaffes billigt).

*Skal* det være en præst?

Prøv at spørge en som Ole Skærbæk Madsen? Måske kan han hjælpe dig?

--
Venligst,

Cyril

Det nye Testamente - Fortæller man alt? - http://www.nytestamente.org

Fra : Jane

Dato : 03-03-05 14:22

Cyril Malka skrev i <news:20050303141117.6f88530b@cylle>:

> *Skal* det være en præst?

Tja min kæreste vil helst have en præst.

> Prøv at spørge en som Ole Skærbæk Madsen? Måske kan han hjælpe dig?

Æhmn og han er? Hvor finder jeg ham og hvad står han for?

Jane/Ma~
--
æbleskrog.dk

Fra : Henrik Vestergaard

Dato : 03-03-05 14:37

Jane skrev Torsdag den 3. marts 2005 14:22 i beskeden
<Xns960E92AD36E9Bkkgnsdlkng@62.243.74.162> i gruppen dk.livssyn.kristendom:

> Æhmn og han er? Hvor finder jeg ham og hvad står han for?
> Jane/Ma~

Ifølge Google er der nogle der kalder sig "Den Gyldne Cirkel" som afholder
nogle kurser, hvor Ole Skærbæk Madsen er gæsteunderviser her i løbet af
året, så det kunne være at man på tlf. 47 77 24 24 kunne hjælpe dig med et
telefonnr. til Ole.

Held og lykke.

Fra : Jane

Dato : 03-03-05 14:47

Henrik Vestergaard skrev i

> Ifølge Google er der nogle der kalder sig "Den Gyldne Cirkel" som

Hmn det med Bethlehemskirken og sådan noget a la Moses Hansen
vil vi ikke anerkende som præster så vil vi hellere vies
af vores nabo. Men ellers tak. Tanken om Israel som andet end
Palestinensernes land ligger os for fjernt, og jeg vil ikke
føle jeg kunne være tro mod min overbevisning hvis jeg skulle
vies af en mand som var i direkte modstrid med min egen moral.
Eller har jeg misforstået noget?

Jane/Ma~
--
æbleskrog.dk

Fra : Henrik Vestergaard

Dato : 03-03-05 14:58

Jane skrev Torsdag den 3. marts 2005 14:47 i beskeden
<Xns960E96E8387C5kkgnsdlkng@62.243.74.162> i gruppen dk.livssyn.kristendom:

> [...]
> føle jeg kunne være tro mod min overbevisning hvis jeg skulle
> vies af en mand som var i direkte modstrid med min egen moral.

Dit valg!

Du manglede info for at komme i kontakt med Ole. Du fik den, og kan derefter
selv afgøre hvad han står for. Jeg kender ham ikke personligt, men lavede
researchen for at hjælpe dig.

Held og lykke med søgningen.

Fra : Cyril Malka

Dato : 03-03-05 14:29

Den 03 Mar 2005 13:22:03 GMT

> Tja min kæreste vil helst have en præst.
> Æhmn og han er? Hvor finder jeg ham og hvad står han for?

Her skal du nok lave dit eget research. du kan garantere finde frem til
ham via nettet. Måske, hvis han ikke selv kan gøre noget, vil han kende
nogen, der vil kunne hjælpe dig eller måske give jer et alternativt
forslag eller så noget.

Fra : Cyril Malka

Dato : 03-03-05 14:59

Den 03 Mar 2005 13:47:00 GMT
> [...]

> føle jeg kunne være tro mod min overbevisning hvis jeg skulle
> vies af en mand som var i direkte modstrid med min egen moral.

Ja. Der er hverken folk eller land, der hedder palæstina

Naturligvis, hvis det er et spørgsmål om "overbevisning", kan det vel
ikek rokkes ved. Hvis det, til gengæld er afhængigt af historie og
fakta, såhe... Palæstina har aldrig eksisteret... Palæstinensere er
jordaner.

Om den palæstinensiske myte:

http://www.malka.co.il/index.php?option=content&task=view&id=22&Itemid=25