Atkins og slik
Fra : Børge

Dato : 02-03-05 11:07

Jeg har funder noget sukkerfrit slik hvor der på varedeklarationen står :
Protein<1,0 g
kulhydrat 47 g hvoraf sukker 0 g og sukkeralkoholer 45 g
fedt 0,5 g
kostfibre 38 g

Spørgsmålet er så : er sukkeralkoholer kulhydrater i atkinsforstand, altså
er de forbudt (på induktion) eller tæller de slet ikke som kulhydrater og
kan konsumeres i rå mængder ?

Børge

Fra : Sune Vuorela

Dato : 02-03-05 11:14

On 2005-03-02, Børge <Borget@msn.com> wrote:
> [...]
> er de forbudt (på induktion) eller tæller de slet ikke som kulhydrater og

Sukkeralkoholer tæller ikke som kulhydrater.
Men pas på mængderne. Det er ikke for sjov at der står "Overdreven brug
kan virke afførende", så prøv at spise dem første gang en dag når du er
hjemme og har god tid ;)

--
Sune

Fra : Mikkel Vitus

Dato : 03-03-05 07:38

> Sukkeralkoholer tæller ikke som kulhydrater.

Hej Sune,

Sukkeralkoholer er altså sødemidlet ?
Hvad er det for et sødemiddel ? Kan det købes i løs vægt ?

Mvh
Mikkel

Fra : Sune Vuorela

Dato : 03-03-05 09:57

On 2005-03-03, Mikkel Vitus <dur@ikke.dk> wrote:

> Hej Sune,
>
> Sukkeralkoholer er altså sødemidlet ?

Ja

> Hvad er det for et sødemiddel ?

Det er en fællesbetegnelse for maltitol, sorbitol, xylitol og alle
mulige andre der slutter på -ol.

> Kan det købes i løs vægt ?

Jeg har ikke set det.

--
Sune

Fra : Mikkel Vitus

Dato : 03-03-05 11:18

> Jeg har ikke set det.

Er det et kunstigt sødemiddel eller er det udvundet af noget naturligt ?

Bruges det i kombination med aspartam osv. eller søder det selvstændigt ?

Mikkel

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 04-03-05 12:10

[Mikkel Vitus | Thu, 3 Mar 2005 11:17:45 +0100]

>Er det et kunstigt sødemiddel eller er det udvundet af noget naturligt ?

Maltitol laves såvidt jeg husker som en kemisk modifikation af
stivelsesarter.

>Bruges det i kombination med aspartam osv. eller søder det selvstændigt ?

Det bruges selvstændigt da det har en sødme på ca. 90% af sukker, men i
nogen situationer vil effekten være forstærket af 1 eller flere højpotente
sødemidler.

Også på grund af den negative effekt som sukkeralkoholer har, prøver nogle
flinke fødevareproducenter derfor at begrænse deres anvendelse af maltitol
lidt. :)

René
www.rene.hjorth.com
www.lowcarb.dk

Fra : Jan Bøgh

Dato : 02-03-05 12:14

Børge wrote:
> [...]
> står : Protein<1,0 g
> kulhydrat 47 g hvoraf sukker 0 g og sukkeralkoholer 45 g

Hwa dælen er det for noget slik, der indeholder 38 % kostfibre?

vh
Jan

Fra : Børge

Dato : 02-03-05 14:34

Det er Läkerol Giants. Prøv at se på pakningen, der findes et par
forskellige slags, Salvi, Blue Fruits og på begge slags er der skrevet en
vare deklaration med 38-39 g kostfibre. Kig selv.

Hilsen
Børge

Fra : Stefan Holm

Dato : 02-03-05 20:02

"Jan Bøgh" <spamhater@nowhere> writes:

> Hwa dælen er det for noget slik, der indeholder 38 % kostfibre?

Der er varianter af Gajol der kommer over 50 %, så vidt jeg
husker. Det er gummi arabicum der er synderen.

--
Stefan Holm
"Fine. /You/ try and come up with good satanic-kitten-hunting catch-phrases."