Sælge vare på auktion
Fra : J.L

Dato : 02-03-05 07:56

Hej

Ville lige høre om det er lovligt at sælge en vare på auktion, hvis man ikke
har den vare man sætter til salg, men skriver på auktionssiden at der er
20-30 dages levering.

Fra : Kuruderu

Dato : 02-03-05 08:57

"J.L" <John.Laursen@tdcadsl.dk> wrote in message
> [...]
ikke
> har den vare man sætter til salg, men skriver på auktionssiden at der er

Altså hvis det står på siden så man kan se det inden man byder på varen, så
er det da helt ok i mine øjne. Sælger gør jo så netop opmærksom på dette
forhold inden en potentiel køber har budt. Så kan man så overveje om man vil
byde på varen og afvente forsendelsen bagefter.

Kuruderu

Fra : Knud Olsen

Dato : 02-03-05 17:26

"J.L" <John.Laursen@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> ikke har den vare man sætter til salg, men skriver på auktionssiden at der

Hvis jeg skulle byde og fik hammerslag - VIL JEG HAVE VAREN inden 3
dage !

Hvem gider vente 20-30 dage og binder loven så NEJ fordi der er 14 dages
returret

vh KO

Fra : BPF

Dato : 02-03-05 19:19

Der foreligger ikke noget aftaleretligt problem i en sådan auktion så
vidt jeg kan gennemskue. Som udgangspunkt er aftaleloven deklaratorisk,
og du kan jo bare lade være med at byde på varen hvis du ikke er
tilfreds med leveringstiden :)

Nu skriver du at sælger ikke "har" den vare der er sat til salg - hvis
du hermed mener at det er en specifik genstand, som tilhører en anden,
så er sagen muligvis anderledes.

Mvh,
BPF

Fra : Ukendt

Dato : 03-03-05 03:56

> [...]
> hermed mener at det er en specifik genstand, som tilhører en anden, så er

Det er her værd at bemærke, at du ikke må kræve betaling af køber før end du
har varen på eget lager. Det vil f.eks. sige at en dankortbetaling fra køber
ikke må gennemføres såfremt den pgl. vare ikke er på dit eget lager.

- det er en sidebemærkning til spørgsmålet.....

PN

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 03-03-05 09:19

Den 03-03-05 03.55 skrev pni følgende:

> [...]
> har varen på eget lager. Det vil f.eks. sige at en dankortbetaling fra køber
> ikke må gennemføres såfremt den pgl. vare ikke er på dit eget lager.

Er det noget specielt for auktioner? Hvis det er en almindelig butik er
det kun dankortbetalingen som kan være et problem, og det er i så fald
heller ikke afgørende, om sælger har den på eget lager, men om den er
afsendt. Desuden kan der vel være tale om, at varen sendes direkte fra
trediepart.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Få hjælp til at bruge de gratis anti-spywareprogrammer Ad-Aware, Spybot

Fra : Per Christoffersen

Dato : 03-03-05 09:44

<pni> skrev i en meddelelse
> [...]
> køber ikke må gennemføres såfremt den pgl. vare ikke er på dit eget lager.

Er det ikke afhængig af hvilken indløsningsaftale man har?
Er der tale om fjernsalg, må betalingen i øvrigt først hæves, når varen er
leveret/overgivet til transportør.

/Per