Guds plan med Israel
Fra : Ole

Dato : 01-03-05 18:44

Der har nogle gange været debatter hvor der menes at Israel ikke skulle være
i Guds frelsesplan mere, ikke for landet, men prøv så at læse følgende

Hosea 2:14-23 14 Se, derfor vil jeg lokke og føre hende ud i Ørkenen og tale
hende kærligt til.
15 Så giver jeg hende hendes Vingårde der og Akors Dal til en Håbets Dør.
Der skal hun synge som i Ungdommens Dage, som da hun drog op fra Ægyptens
Land.
16 På hin Dag, lyder det fra HERREN, skal hun påkalde sin Ægtemand, og ikke
mere Ba'alerne.
17 Ba'alsnavnene fjerner jeg fra hendes Mund, ej mer skal Navnene huskes.
18 På hin Dag slutter jeg en Pagt for dem med Markens Dyr og Himmelens Fugle
og Jordens Kryb; Bue, Sværd og Stridsvåben sønderbryder jeg i Landet, og jeg
lader dem bo trygt.
19 Jeg trolover mig med dig for evigt, jeg trolover mig med dig med Retfærd
og Ret, med Miskundhed og Barmhjertighed;
20 jeg trolover mig med dig i Troskab, og du skal kende HERREN.
21 Da skal det ske på hin Dag, at jeg bønhører, lyder det fra HERREN, ja, at
jeg bønhører Himlen, at den så bønhører Jorden,
22 og Jorden bønhører Kornet, Mosten og Olien, og de bønhører Jizre'el.
23 Jeg sår* hende ud i Landet, mod Nådeløs er jeg nådig og siger til
Ikke-mit-Folk: "Mit Folk er du!" og han skal sige: "Min Gud!"

der er ikke her tale om enkelt personer, for så ville det jo være opfyldt
for længst da mange jøder jo har modtaget frelsen siden profetien blev
udtalt.

Ole

Fra : Poul Nielsen

Dato : 01-03-05 20:50

"Ole" <o-madsen@tele2adsl.dk> skrev i en meddelelse
> Der har nogle gange været debatter hvor der menes at Israel ikke skulle
være
> i Guds frelsesplan mere, ikke for landet, men prøv så at læse følgende

Men Jesus kalder Israel for satans børn. Ikke at jeg tror på det, men det er
bare for nemt at slynge citater ud som bevis for hvad ?.

Fra : Difool

Dato : 01-03-05 21:34

"Ole" <o-madsen@tele2adsl.dk> wrote in message
> [...]
>
> der er ikke her tale om enkelt personer, for så ville det jo være opfyldt
> for længst da mange jøder jo har modtaget frelsen siden profetien blev

Kære Ole,

Nøglen til Hoseas' Bog ligger i, at Hoseas var en profet til Israels ti
nordlige stammer, Israels hus. Ikke til Judas hus, de to stammer, senere
kaldt for jøder. Så når der står "Israel" hos Hoseas, betyder det de ti
stammer.

De ti stammer, Israels hus, blev deporteret ca. 721 f.Kr., og er ikke vendt
tilbage. Læs Hoseas 1:6-2:3 (i 1992-oversættelsen, versinddelingen er
anderledes i andre Bibeler): Her tales der både om Israels hus og om Judas
hus. Israels hus skal først blive kaldt for "Ikke-Mit-Folk" af Gud, mens at
Judas hus bliver vist barmhjertighed, altså forbliver Guds folk. Senere (end
721 f.Kr.) skal Israels hus blive kaldt for "den levende Guds børn".

I 2. Kongebog kap. 17-18 bliver profetien om Israels hus virkeliggjort, og
Israels hus bliver Ikke-Mit-Folk, ved at blive deporteret væk fra Palæstina
af assyrerne. Men der står intet om, at Judas hus ikke er Guds folk.

Tilbage i Hoseas, så skal Israels hus, de ti stammer, kaldes for Mit-Folk,
den levende Guds børn, o.s.v. Dette betyder selvfølgelig, at de bliver kaldt
for "kristne". Profetien om Israels hus opfyldes i Romerne 9:24-26, hvor
Paulus identificerer menigheden i Rom med de samme, som profetien i Hoseas
blev sagt til. D.v.s., at det er dem, der en efterkommerne af Israels hus,
de ti stammer.

Man kan ikke bruge ordene "Israels hus" og "Judas hus" i flæng, for det gør
Bibelen ikke. Jøderne i NT og på Jesu tid var efterkommere af Judas hus,
altså stadig Guds folk, og det var derfor de var så sure over, at apostlene
gik ud og gjorde de adspredte israelitter af de ti stammer til "den levende
Guds børn", altså kristne.

Kærlig hilsen fra Mikkel S. Kragh
http://www.nordiskisrael.dk

Fra : Ole

Dato : 02-03-05 09:58

"Difool" <bulawayo@moebius.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> apostlene
> gik ud og gjorde de adspredte israelitter af de ti stammer til "den

det er jo væsentligt at forstå Israels plads i Guds frelsesplan, det er jo
deres opgave at tjene Gud, det gør de jo ikke nu på den måde som Gud vil, de
er i vente position, indtil de siger "velsignet er han som kommer i Herrens
navn", men det vil de jo først gøre i trængselstiden og som så vil forårsage
at Jesus kommer igen med alle de hellige.

Der står yderligere i bibelen at hedningene skal vende sig til dem og spørge
"skal vi ikke følges ad til Jerusalem", altså har Israel som nation en rolle
at spille også i fremtiden.

Jeg ved godt at der er noget der hedder nord og sydriget, men af profetien
fremgår det jo klart at dette ikke er sket endnu, i vers 18 står der at Gud
vil lade dem bo trygt, hvordan får du det til at passe med at jøderne blev
kristne på apostlenes tid?

Ole

Fra : Difool

Dato : 02-03-05 11:46

> [...]
Gud
> vil lade dem bo trygt, hvordan får du det til at passe med at jøderne blev

Kære Ole,

Det var jo netop kun en lille del af jøderne, der blev kristne på Jesu tid,
selv om det var fra dem, det hele udgik. Da Jesus var jøde, d.v.s. af Judas
stamme, siges der: "Han kom til sit eget, og hans egne tog ikke imod ham"
(Johannes 1:11) Dette må være jøderne, Juda, der hentydes til.

Jeg formoder det vers 18, du hentyder til, er det, som jeg tænker på. (De
forskellige Bibeloversættere har af en eller anden grund rodet rundt i
kapitel- og versinddelingen i Hoseas.) Men hvis det er 2:16 [i 1992-ovs.],
der lyder:

"Derfor vil jeg lokke hende, jeg vil føre hende ud i ørkenen og tale til
hendes hjerte." To vers senere siges der, at hun skal kalde Gud for "Min
Mand". (v. 18)

Kan det ikke tænkes, at denne profeti bliver omtalt igen i Åbenbaringen
12:14:

"Men kvinden fik givet den store ørns to vinger, så hun kunne flyve ud i
ørkenen til sit sted; dér fik hun sin føde én tid og to tider og en halv tid
i sikkerhed for slangen."

Hvis kvinden er Israel (hvoraf størstedelen er de deporterede ti stammer,
nordriget), og hun er langt væk fra Palæstina (ude i ørkenen), er det så
ikke antagelsen af kristendommen, der betyder, at hun vil kalde Gud for "Min
Mand", jvf. Hoseas 2:18?

Især da Åbenbaringen fortsætter tre vers længere nede (12:17):

"Og dragen rasede mod kvinden og gik hen for at føre krig mod hendes øvrige
børn, som holder fast ved Guds bud og ved Jesu vidnesbyrd."

Fra : Ole

Dato : 02-03-05 13:15

> [...]

og Jordens Kryb; Bue, Sværd og Stridsvåben sønderbryder jeg i Landet, og jeg

de har endnu aldrig levet trygt i deres land

> [...]
>
> "Men kvinden fik givet den store ørns to vinger, så hun kunne flyve ud i
> ørkenen til sit sted; dér fik hun sin føde én tid og to tider og en halv

der er her tale om jacobs trængsel som er Guds straf over Israel eller tugt
om du vil for at han kan få dem tilbage

Ole

Fra : Andreas Falck

Dato : 02-03-05 13:40

I news:zefVd.404$J_.152@news.get2net.dk skrev
Ole følgende:

[ ... ]
> Der står yderligere i bibelen at hedningene skal vende sig til dem og
> spørge "skal vi ikke følges ad til Jerusalem", altså har Israel som
> nation en rolle at spille også i fremtiden.

Ja, det ser vi jo tydeligt i Israel med Sharon og lignende personer ved
magten!!

http://bibeltro.dk/ - *Om Bibelen og bibeloversættelser*
http://maranatha.dk/ + http://skabelsen.info/ + *DebatForum*
http://ravsted.dk/ - http://ravsted.net/

Fra : Britt Malka

Dato : 03-03-05 10:45

On Wed, 2 Mar 2005 09:58:09 +0100, "Ole" <o-madsen@tele2adsl.dk>
wrote:

>det er jo væsentligt at forstå Israels plads i Guds frelsesplan, det er jo
>deres opgave at tjene Gud, det gør de jo ikke nu på den måde som Gud vil

Nåååå?

Du har insiderviden?

Lad os alle bukke dybt for Ole -- han er en større profet end Moses!

Jeg forbløffes gang på gang over kristen arrogance!

--
Britt Malka
Tilmeld dig Tips&Tricks og få en gratis e-bog: Kan alle se din hjemmeside?

Fra : Ole Madsen

Dato : 03-03-05 13:02

Britt Malka wrote:
> [...]
>
> Lad os alle bukke dybt for Ole -- han er en større profet end Moses!
>
> Jeg forbløffes gang på gang over kristen arrogance!

sværdet du svinger er jo spids i begge ender

Ole

Fra : Britt Malka

Dato : 03-03-05 13:58

On Thu, 03 Mar 2005 13:01:50 +0100, Ole Madsen <o-madsen@tele2adsl.dk>
wrote:

>sværdet du svinger er jo spids i begge ender

Sværdet, det er min pen. Og ja, jeg har tidligere fået at vide, at den
kunne være ganske spids. Det skal den være, hvis den skal punktere
oppustede balloner.

Fra : Ole Madsen

Dato : 03-03-05 14:19

Britt Malka wrote:
> [...]
>

> Sværdet, det er min pen. Og ja, jeg har tidligere fået at vide, at den
> kunne være ganske spids. Det skal den være, hvis den skal punktere

man kan jo sige at det er beundringsværdigt med al den udholdenhed og
iver folk har, hvis man skal sige noget godt

Ole

Fra : Cyril Malka

Dato : 04-03-05 17:23

Den Fri, 04 Mar 2005 15:14:52 +0100
skrev Ole Madsen <o-madsen@tele2adsl.dk> :

> det afhænger af hjertets indstilling, hvis man ikke vil se andet, så
> ser man sikkert heller ikke andet.

Det er ikke "hjertet", man tænker med, men hovedet.

Og det er ikke i de græske skrifter, man kan læse tolkningen af noget,
som blev skrevet på hebraisk rundt regnet 1000 år før.

--
Venligst,

Cyril

Det nye Testamente - Fortæller man alt? - http://www.nytestamente.org

Fra : Alex

Dato : 02-03-05 14:41

Hej Ole,

Sammenhold:

Jer 31v31 Der skal komme dage, siger Herren, da jeg slutter en ny pagt
med Israels hus og med Judas hus, v32 en pagt, der ikke er som den,
jeg sluttede med deres fædre, den dag jeg tog dem ved hånden og
førte dem ud af Egypten. De brød min pagt, skønt det var mig, der
var deres herre, siger Herren. v33 Men sådan er den pagt, jeg vil
slutte med Israels hus, når de dage kommer, siger Herren: Jeg lægger
min lov i deres indre og skriver den i deres hjerte. Jeg vil være
deres Gud, og de skal være mit folk. v34 Ingen skal længere belære
sin landsmand og sin broder og sige: »Kend Herren!« For alle kender
mig, fra den mindste til den største, siger Herren. Jeg tilgiver deres
skyld og husker ikke længere på deres synd.

Heb 8v7 For havde den første pagt ikke været at dadle, havde der
ikke været brug for en anden i stedet. v8 For han dadler dem under
den første pagt, når han siger: »Der skal komme dage, siger Herren,
da jeg opretter en ny pagt med Israels hus og med Judas hus, v9 en
pagt, der ikke er som den, jeg sluttede med deres fædre, den dag jeg
tog dem ved hånden og førte dem ud af Egypten. De blev ikke i min
pagt, derfor lod jeg hånt om dem, siger Herren. v10 Men sådan er den
pagt, jeg vil slutte med Israels hus, når de dage kommer, siger
Herren: Jeg lægger mine love i deres indre og skriver dem i deres
hjerte. Jeg vil være deres Gud, og de skal være mit folk. v11 Ingen
skal længere belære sin landsmand og sin broder og sige: ›Kend
Herren!‹ For alle kender mig, fra den mindste til den største. v12
Jeg tilgiver deres uret og husker ikke længere på deres synd.« v13
Ved at tale om en ny pagt har han gjort den tidligere forældet; men
det, som er gjort forældet og er gammelt, er nær ved at forsvinde.

Som så tit ser vi apostlene i NT fortolke passager som den i Jeremias
som at de taler om den nye pagt. Det nye Israel er blot de kristne.
Kristne zionister læser derimod disse passager på en meget
bogstavelig måde og som om de handler om en fremtidig pagt med Israel.
En andet modsætning der er mellem NT og zionismen er at Paulus siger,
at der ikke længere er forskel på jøder og hedninge, og loven er ude
af kraft (Ef 2v15).

Jeg været kristent zionist i en længere periode, men er det ikke
længere. Jeg må sige, at jeg er glad for ikke længere er en del af
den livsstil det er at være kristen zionist. At være kristen og tage
en verdslig Kristus fornægtende besættelsesmagt i forsvar og tro at
dette folk på en eller anden måde er bedre end andre mennesker,
samtidigt med at man selvfølgelig aldrig vil indrømme at man tror det.

Fra : Ole

Dato : 02-03-05 16:34

"Alex" <universalistdk@yahoo.com> skrev i en meddelelse

[...]

nådens tidsalder er slet ikke nævnt i GT, profeterne så ikke den dal der
hedder nådens tidsalder, de så kun bjergtoppene som er højdepunkter for
Israel

[...]

Israel er ikke mere perfekte end andre, men landet er Guds land, det land
som han siger om, "om nogen rører ved Israel, rører de ved Guds øjeæble",
ikke kun landet, men også folket. Israel er ikke endnu kommet til erkendelse
af Jesus som Messias, men det vil det en dag hvor de råber til ham og siger
"velsignet er han som kommer i Herrens navn", men vi bliver nok aldrig enige
om denne sag,

Gud velsigne dig

Ole

Fra : Andreas Falck

Dato : 02-03-05 17:01

I news:C1lVd.698$H52.327@news.get2net.dk skrev
Ole følgende:

[ ... ]
> nådens tidsalder er slet ikke nævnt i GT, profeterne så ikke den dal der
> hedder nådens tidsalder, de så kun bjergtoppene som er højdepunkter for
> Israel

Ja, det er jo det den forvirrede Innergaard fra Norge så gerne vil have os
til at tro på, men det er jo direkte i modtrid med udtalelser i NT.

Jeg tror mere på NT end jeg tror på denne fantast fra Norge.

Fra : Ole Madsen

Dato : 02-03-05 17:47

Andreas Falck wrote:
> [...]
> os til at tro på, men det er jo direkte i modtrid med udtalelser i NT.
>
> Jeg tror mere på NT end jeg tror på denne fantast fra Norge.

ha ha

nu er der faktisk andre end lige indergaard der mener det, og det er
faktisk heller ikke ham jeg har det fra, jeg har ikke læst disse emner
hos ham,

men kom så med det, hvad siger NT?

Ole

Fra : Mr. D

Dato : 04-03-05 16:20

> [...]

>dette folk på en eller anden måde er bedre end andre mennesker,
>samtidigt med at man selvfølgelig aldrig vil indrømme at man tror det.

Jeg forstår, hvad du skriver indtil sidste linie. Mener du, at zionister
tror alt dette, og nægter at indrømme det? Kunne det ikke bare være, at
kristne tror det, de tror, uanset hvad de tror, og taler, det de tror? Eller
har du sådan en eller anden spirituel evne til se, at zionister tror et og
taler noget andet?

Mr. D

Simon Griis
www.amen.nu

Fra : Ole Madsen

Dato : 04-03-05 16:21

Mr. D wrote:
> [...]
> har du sådan en eller anden spirituel evne til se, at zionister tror et og

nu var det Alex og ikke mig der skrev det, men hej igen

Ole

Fra : Mr. D

Dato : 04-03-05 18:11

"Ole Madsen" <o-madsen@tele2adsl.dk> skrev i en meddelelse

> nu var det Alex og ikke mig der skrev det, men hej igen

Hi Ole

Ja, den kunne måske misforstås, men det var også Alex, jeg skrev til

Simon

Fra : Cyril Malka

Dato : 03-03-05 13:41

Den Tue, 1 Mar 2005 18:44:00 +0100
skrev "Ole" <o-madsen@tele2adsl.dk> :

> der er ikke her tale om enkelt personer, for så ville det jo være
> opfyldt for længst da mange jøder jo har modtaget frelsen siden
> profetien blev udtalt.

Der står ikke noget om frelse i de hebraiske skrifter.

Hvad nogle kristne fantaserer sig til om israel og behov for frelse osv.
må tages for egen regning.

I øvrigt opfatter jeg det som utroligt brovtende at påstå at man "kender
Guds plan" (uden at kunne et ord hebraisk, vel at mærke )

Kristen overdimensioneret ego?

Fra : Andreas Falck

Dato : 03-03-05 19:29

I news:20050303134129.45bc70b2@cylle skrev
Cyril Malka følgende:

> Der står ikke noget om frelse i de hebraiske skrifter.

Det skyldes ene og alene at du ikke kender de hebraiske skrifter, - ellers
ville du ikke skrive sådan.

Men intet kan efterhånden undre når du, uden at personligt at kende en
person, mener at vedkommmende skal indlægges på psyk

Fra : Henrik Vestergaard

Dato : 03-03-05 20:11

Andreas Falck skrev Torsdag den 3. marts 2005 19:29 i beskeden
<42275783$3$164$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk> i gruppen
dk.livssyn.kristendom:

> I news:20050303134129.45bc70b2@cylle skrev
> Cyril Malka følgende:

> Det skyldes ene og alene at du ikke kender de hebraiske skrifter, - ellers
> ville du ikke skrive sådan.

Havde det ikke været meget nemmere at komme med et par citater i stedet for
dine efterhånden warmingske udfald?

Joke is on you, mate!

> Men intet kan efterhånden undre når du, uden at personligt at kende en
> person, mener at vedkommmende skal indlægges på psyk

Jeg tror ej heller Lægevagten går ind i længerevarende forsøg på at lære
folk "at kende", før de engang imellem indlægger folk, selv på psyk. Mon
ikke man skal holde kartofler og ærter for sig, eller er det en vegetar-ret
vi er ved at se dig lave???

Henrik, Dianalund
Linux - Det bedste OS, især til pengene!

Fra : Cyril Malka

Dato : 03-03-05 13:57

Den 2 Mar 2005 05:40:33 -0800
skrev "Alex" <universalistdk@yahoo.com> :

> Som så tit ser vi apostlene i NT fortolke passager som den i Jeremias
> som at de taler om den nye pagt. Det nye Israel er blot de kristne.

Ja, det er korrekt.

Der omtales det nye Israel, men der angives ikek i Jeremias, at det skal
være kristne. Faktisk er de fleste kristne oprindeligt hedninger, for
jøderne er jo ikke hoppet på den kristne bevægelsens lære (kun få af
dem, især dem, der ikke var særligt oplyst, har).

Se, et spændende side af sagen (om end der er flere) er den del:

"Der skal komme dage, siger Herren, da jeg slutter en ny pagt
med Israels hus og med Judas hus-"

Var Israels hus til stede i den tid, hvor Jesus døde? Nope! De havde
været i eksil i flere hundrede år, men var ikke vendt tilbage. Ligeledes
er disse stammers tilstedeværelse ukendt for os.

Disse verser fortæller os at de to stammer bliver samlet igen, men hvor
omtales ikke-jøder her? "gentiles", som de så oftes omtales?

Ingen steder.

Kort sagt: Dette vedrører ikke de kristne.

> Jeg været kristent zionist i en længere periode, men er det ikke
> længere.

Det var en god ting.

Fra : Cyril Malka

Dato : 03-03-05 14:27

Den Thu, 03 Mar 2005 14:18:38 +0100
skrev Ole Madsen <o-madsen@tele2adsl.dk> :

> man kan jo sige at det er beundringsværdigt med al den udholdenhed og
> iver folk har, hvis man skal sige noget godt

Såsomt, uden at foretrække en mine, at påstå at man kender Guds plan?

Kan du ikke selv høre hvordan den slags lyder?

Mener du i ramme alvor, at du, Ole, som hverken kan hebraisk eller
andet, kender til den evige Guds plan med Israel ud fra noget du har
fanget fra en dansk bibeloversættelse?

Fra : Cyril Malka

Dato : 03-03-05 17:29

Den Thu, 03 Mar 2005 15:41:00 +0100

> ja, men det kan jeg regne ud af du ikke er imponeret af :0)

Nej, det har du ret i. Jeg er ikke imponeret. Jeg har arbejdet på psyk,
så jeg har sandeligt mødt mange, der "kender Guds plan", eller der
kender Gud personligt, eller Jesus (eller Napoleon også).

Har selv mødt flere Jesus'er... endda i samme afdeling.

Så næh... Det imponerer mig ikke.

Jeg forbavses dog af og til over at I går løs.

Fra : Cyril Malka

Dato : 03-03-05 20:06

Den Thu, 03 Mar 2005 17:11:15 +0100
skrev Ole Madsen <o-madsen@tele2adsl.dk> :

> nu taler bibelen kun om generelle planer og ikke detaljeret, han vil
> samle sit folk, de skal komme som duer til Israel igen, jeg mener det
> er sådan der står et sted

Det er ikke "Guds plan", men profetier om *noget* der vil ske.

Guds plan kender ingen.

Fra : Cyril Malka

Dato : 04-03-05 11:31

Den Thu, 03 Mar 2005 20:35:59 +0100
skrev Ole Madsen <o-madsen@tele2adsl.dk> :

> profetierne er udtryk for Guds plan

Profetiere er billeder udtrykt af MENNESKER ud fra hvordan de har
forstået noget af det, de mener Gud har sagt til dem.

Det er *ikke* morgendagens avis.

Fra : Cyril Malka

Dato : 04-03-05 14:59

Den Fri, 04 Mar 2005 13:53:01 +0100

> nu siger NT noget andet,

Hvor?

Og hvem?

Gud taler ikke til nogen i de græske skrifter, mig bekendt.

>jeg kan ikke lige huske skriftstedet, men det
> er der måske andre der kan

Utvivlsomt...

Det er bare om at vride armen om på et par citater, så kan den klares...