reparation af ur
Fra : Ulrich

Dato : 01-03-05 13:29

Jeg indleverede mit ur til en urmager, fordi den der havde trængt sig noget
fugt in bag glasset.
Alle funktioner virkede da uret blev indlevetret. Nu hentede jeg det, godt
1,5 uge efter indleveringen, og nu virker stopursfunktionen ikke! Urmageren
hævder at det er fugten har ødelagt den - men problemet er- at den havde
fugt i sig godt 10 dage før den blev indleverte, uden dette havde inflydelse
på nogen af funktionerne.
Omstændighederne var lidt mærkelige, for han estimerede at reparationsprisen
blev ca. 1000kr incl nye pakninger etc., men jeg endte med kun at betale
120kr - fordi han 'ikke kunne gøre noget'.

Kan jeg gøre noget som helst?

Næst stop er, at den skal sendes til Schweiz, og en sådan reparation beløber
sig til mellem kr. 8-10000, og det er jeg ikke så opsat på at betale..
Mvh
/Devantier

Fra : BJ

Dato : 01-03-05 13:45

"Ulrich" <devantierXXX@gmail.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> Kan jeg gøre noget som helst?

Ikke juridisk.

Ingen er forpligtet ud over sine evner og urmageren har dårligt taget sig
betalt for ulejligheden.

PS: Hvis uret er en tur til alperne værd, kan du overveje det igen.

--
Bjørn J.

Fra : bem

Dato : 01-03-05 14:55

> Ingen er forpligtet ud over sine evner og urmageren har dårligt taget sig
> betalt for ulejligheden.

Hvilken betydning har prisen, eller for den sags skyld urmagerens evner, for
erstatningforholdet?

/Bo

Fra : BJ

Dato : 01-03-05 15:26

"bem" <nospambemb@hotmail.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> Hvilken betydning har prisen, eller for den sags skyld urmagerens evner,
> for
> erstatningforholdet?

Som jeg læser det, er det påstand mod påstand.

Hvordan opfatter du situationen..?

--
Bjørn J.

Fra : Ulrich

Dato : 01-03-05 16:03

> Som jeg læser det, er det påstand mod påstand.

Vil det sige, at en reparatør - hvad han end måtte reparerer - ikke holder
noget indforstået ansvar? Hvad nu hvis han tabte en hammer ned over
genstanden, og han ikke er forsikret, er han så uden ansvar?
/Ulrich

Fra : BJ

Dato : 01-03-05 16:27

"Ulrich" <devantierXXX@gmail.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> Vil det sige, at en reparatør - hvad han end måtte reparerer - ikke holder
> noget indforstået ansvar? Hvad nu hvis han tabte en hammer ned over
> genstanden, og han ikke er forsikret, er han så uden ansvar?

I den situation ville urmageren nok også vedgå sit ansvar.

Du har indleveret et ur med vand i.

Urmageren har givet dig et overslag, såfremt uret kunne repareres.

Det kan det ikke, da det sikkert er fuld af rust, hvilket har afholdt
urmageren fra at gøre mere ved det.

Denne rust har nu stoppet noget af funktionsdueligheden og stopper sikkert
ikke her.

Jeg læser desuden mellem linierne, du på intet tidspunkt har oplyst
urmageren, uret har været "fyldt" med vand igennem længere tid.

Desuden har vi desværre ikke urmagerens version af din "indleveringstale".

Jeg er stensikker på, urmageren ikke har gjort andet end kigge i uret (taget
kapslen af) og konstateret fremskreden rust.

Du prøver at tørre din egen omgang med uret eller sågar urets (manglende)
kvalitet af på urmageren.

Sådan opfatter jeg dit oprindelige indlæg og ser derfor intet juridisk
holdbart i det.

--
Bjørn J.

Fra : Ulrich

Dato : 01-03-05 16:54

> [...]
> kvalitet af på urmageren.
>
> Sådan opfatter jeg dit oprindelige indlæg og ser derfor intet juridisk

Det er selvfølgelig een fortolkning af situationen. Det jeg påpeger er, at
uret virkede inden det blev indleveret, men at der var kondens på indersiden
af glasset - og ikke en indespærret lokal tsunami. Uret er af relativ
sjælden karakter, og jeg spurgte urmageren - som forhandler mærket - om han
kunne lave, hvilket han sagde ja til.

Jeg vil selvfølgelig ikke holde urmageren ansvarlig for at fugten/rust har
ødelagt noget i værket.

Den lange version af historien er, at jeg besøgte urmagerne efter han hade
haft uret et par dag, og selvfølgelig havde det skilt ad. Han hentede stolt
værket, som var taget ud af urkassen, for at vise det til mig - hvortil han
tilføjede at uret virker (hvilket jeg osse kunne se, men afprøvede ikke
stopursfunktionen). Han vil kontakte mig når han havde samlet det, og på
dette tidspkt estimerede han reparationsprisen til at være app. 1000kr. Han
ringede ikke efter et par dage, så jeg tog kontakt til ham, hvor han lidt
tøvende sagde, at uret var klar til afhentning.

Da jeg kom derned virkede stopuret ikke, og han virkede (efter min 100%
subjektive vurdering) en smule anspændt.

Jeg ved godt det er påstand mod påstand - men jeg er rett sikker på han har
kvajet sig da han satte værket tilbage i urkassen.

Anyways - det er osse ligegyldigt for jeg kan tilsyneladende ikke gør noget.

/Ulrich

Fra : BJ

Dato : 01-03-05 17:03

"Ulrich" <devantierXXX@gmail.com> skrev i en meddelelse

KLIP... den lange version ...

....som unægtelig giver et lidt andet perspektiv.

> Anyways - det er osse ligegyldigt for jeg kan tilsyneladende ikke gør
> noget.

Har du prøvet at tale lidt mere "indtrængende/hans mærkevarefaglige
stolthed" til urmageren, da han jo snildt kan åbne uret igen og konstatere
om noget er "i klemme"..?

Hvis ikke han i det mindste vil åbne uret og kigge efter igen, ville jeg
prøve en anden urmager.

Jeg var på et tidspunkt til rep med en ur (dyr mærkevare), hvor urmageren
kommer til at knække selvoptrækkets fjeder.

Han reparere det uden at kny, dog tog det 8 uger at få fjederen hjem fra et
alpeland.

--
Bjørn J.

Fra : Ulrich

Dato : 01-03-05 20:08

> [...]
> om noget er "i klemme"..?
>
> Hvis ikke han i det mindste vil åbne uret og kigge efter igen, ville jeg

Jeg vil prøve at tage uret til en anden urmager, og høre hans vurdering af
hvad problemet er. Og så må jeg tage den derfra.

Tak for hjælpen
/Ulrich