gæld
Fra : Helle

Dato : 01-03-05 13:27

Hej, vil lige høre om i har et råd til hvad jeg kan gøre.
Jeg er lige blevet sepereret og har meget gæld, også meget som vi begge
hæfter for. Har lige fundet ud af at min ex prøver at stikke af fra det
hele. han er stoppet med at betale afdrag. Snakkede lige med banken, som
sagde at så hang jeg bare på den. Det handler om rigtig mange penge og jeg
kan ikke betale selv. kan han bare slippe. Jeg ved ikke hvor jeg kan få
rådgivning, jeg har ikke penge til en advokat.Bør jeg også stoppe ( tænkte
at vi så begge var nød til at betale ) Ved virkelig ikke hvad jeg skal gøre.
hilsen Helle

Fra : Ukendt

Dato : 01-03-05 13:41

> [...]
> rådgivning, jeg har ikke penge til en advokat.Bør jeg også stoppe ( tænkte
> at vi så begge var nød til at betale ) Ved virkelig ikke hvad jeg skal

Ja det kommer lidt an på hvilken slags gæld det handler om. Hvis det er gæld
i begge har skrevet under på så hæfter i solidarisk, hvilket vil sige at du
sagtens kan risikere at komme til at betale hans gæld også. Derudover så
hæfter i også solidarisk for skattegæld der er stiftet mens i har været
gift. Den gæld han måtte have haft inden i blev gift hæfter du ikke for. Du
kan søge gældssanering, men det er er svært at få hvis det eks. er
skattegæld eller anden offentlig gæld. Reglerne for gældssanering finder du
www.domstol.dk

PN

Fra : Martin Bak

Dato : 01-03-05 14:40

<pni> skrev i en meddelelse
> [...]
Den bedste løsning i enhver henseende, ville være, hvis i kunne lave lånene
om, så i hver især afdrager jeres del af gælden, på nye lån optaget i jeres
respektive navne, uden at være gensidigt forpligtede. Det kan så være
nødvendigt, at finde en alternativ sikkerhedsstillelse. Jeg ved ikke, om det
vil kunne lade sig gøre i jeres tilfælde. Det kræver, at både bank og ex er
villige til en sådan løsning.

Martin

Fra : Helle

Dato : 01-03-05 15:15

"Martin Bak" <m_bak@vip.stjert.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

lånene
> om, så i hver især afdrager jeres del af gælden, på nye lån optaget i

Kunne det så ikke betale sig at jeg stoppede med at betale osse. Så ville vi
vel begge blive nød til det.
Hilsen Helle

Fra : Allan Soerensen

Dato : 01-03-05 15:31

"Helle" <hk.n@nakskovnet.dk> skrev i en meddelelse

> Kunne det så ikke betale sig at jeg stoppede med at betale osse. Så ville
> vi
> vel begge blive nød til det.
> Hilsen Helle

Det hjælper dig ikke så meget hvis I hæfter solidarisk. Det betyder at hele
gælden kan inddrives hos den ene af jer. Netop derfor er Martin Bak´s
forslag nok ikke så realistisk i praksis, den solidariske hæftelse giver
kreditor en bedre mulighed for at han kan inddrive sin penge.

Du skriver at du ikke har penge til en advokat.
Prøv at mød op i Advokatvagten og få rådgivning der. Det er gratis og du
finder adressen her http://www.advokatsamfundet.dk/default.asp?ID=358

Fra : Anders Christensen

Dato : 01-03-05 15:32

Helle wrote:

> [...]
>
> jeres

> Kunne det så ikke betale sig at jeg stoppede med at betale osse. Så ville vi

I kan også risikere at de forsøger at drive pengene ind hos den af jer
der har størst chance for at kunne betale gælden.

Fra : "Erik Andersen

Dato : 03-03-05 00:27

> jeres
>

> Kunne det så ikke betale sig at jeg stoppede med at betale osse. Så ville
> [...]

Det er jo ligesom ikke kreditors problem at I har et internt problem, hvis
du vil ødelægge din egen kreditværdighed kan du
netop gøre som ovenstående. Hvis ikke han betaler, og du ej heller, er jeg
sten sikker på at ingen bank vil låne jer penge en anden gang, i ryger
sandsynligvis begge i Ribers.

Du skrev under selv i tidernes morgen, og jeg anbefaler at du holder
kreditor(er) skadesfri, det er jo ligesom derfor i begge skriver under.

Fra : Henning Makholm

Dato : 01-03-05 15:42

Scripsit "Helle" <hk.n@nakskovnet.dk>

> Kunne det så ikke betale sig at jeg stoppede med at betale osse.

Nej. Hvis I hæfter solidarisk for gælden (hvilket vi nok kan gå ud
fra), har kreditor lov til at kræve det hele fra den af skyldnerne
som han selv tror det er lettest at kradse det ind hos. Derefter må
skyldnerne selv rode sig ud af deres indbyrdes forhold bagefter.

Hvis du holder op med at betale selv, opnår du ikke andet end at
kreditorerne går til fogedretten og får den til at hente det pengene
hos dig, hvis du er den mest solide af parterne. Så kommer der også
inddrivelsesomkostninger oveni.

--
Henning Makholm Blessed are those with no
shoes, for the earth shall kiss them.

Fra : Helle

Dato : 01-03-05 15:50

> [...]
> kreditorerne går til fogedretten og får den til at hente det pengene
> hos dig, hvis du er den mest solide af parterne. Så kommer der også

Hej igen
Må lige sige at jeg er lavtlønnet med to børn. Han tjener en del mere end
jeg gør.
Hilsen Helle

Fra : Devilicious

Dato : 01-03-05 17:50

> [...]
> rådgivning, jeg har ikke penge til en advokat.Bør jeg også stoppe ( tænkte
> at vi så begge var nød til at betale ) Ved virkelig ikke hvad jeg skal

Kære Helle,

Hvis det er bank- eller realkreditgæld, så skynd dig at snakke med banken om
problemstillingen. Som en anden nævnte, så snak med advokatvagten om dine
muligheder for at inddrive gælden hos din mand.

Det er ikke meget, men som du tydeligvis er klar over, så er det en meget
svær situation.

MK