Tilsynspligt i idræt
Fra : Lars Gjerløw Jørgens~

Dato : 28-02-05 17:52

Hej alle

Vi er stødt på et lille problem på vores arbejdsplads.
Vi er i tvivl om hvordan tilsynspligten defineres. Vi
mindes at der i idrætsundervisningen (særligt efter
den, når der bades) er "skærpet tilsynspligt". Dette
vil som vi husker det betyde at man _skal_ være til
stede. Man må altså ikke bare gå ud på gangen og sidde
imens. Jeg har ikke kunnet finde noget på nettet om
dette emne andet end følgende lovskrift:

Bekendtgørelse om tilsyn med folkeskolens elever i skoletiden

BEK nr 38 af 10/01/1995 (Gældende)

§ 6. Hvor undervisningen foregår i lokaler og på steder, som rummer
særlige risikomomenter, fx fysik/kemilokaler, sløjdlokaler og
idrætslokaler og -anlæg, påhviler der skolen en skærpet
tilsynsforpligtelse.

Stk. 2. Hvis der på specielle områder er givet særlige
sikkerhedsforskrifter eller lignende, påhviler det skolen at påse, at
disse forskrifter overholdes.

Problemet er at som skolens organisation er i øjeblikket
er det ikke muligt at der er både en mand og en kvinde
til stede. Da jeg ikke vil være "til stede" når 9. klasses
piger bader (jeg må nok heller ikke...) har vi indtil nu
krævet at der kom en anden lærer eller en af sekretærerne
ned til dem, så jeg ikke stod med ansvaret hvis et uheld
skete.

Jeg har selv oplevet et uheld ifm. idrætsundervisningen
hvor sekunderne gjaldt. Det var ikke sjovt, men heldigvis
var vi der på pletten og uheldet kunne stoppes. Men efter
den oplevelse vil jeg ikke på nogen måde acceptere at man
efterlader børnene til dem selv i en badesituation - også
selv om de er store og "godt kan selv".

Håber på lidt kyndige input :)

| lars gjerløw jørgensen | e-mail: remove dots |
| N55 43.184 E12 32.405 | www.lgj.dk | oz2lgj |
"Blinky Watts is not blind. He suffers from Bozeman's
Simplex. He actually sees 25.62 times as much as we do."

Fra : Arne H.Wilstrup

Dato : 28-02-05 19:53

"Lars Gjerløw Jørgensen" <dotlars.g.j@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> den oplevelse vil jeg ikke på nogen måde acceptere at man
> efterlader børnene til dem selv i en badesituation - også

Du har ret - det er ledelsen, der skal varetage den opgave -altså finde en
idrætslærer eller kvindelig personale til den slags. Og det er - undskyld
jeg siger det -noget ærkesludder at skolens organisation gør at man ikke kan
sætte en kvinde til det. Det skal man tage højde for under planlægningen, og
der er ingen undskyldninger - hvis ledelsen ikke kan finde ud af dette, er
det en ringe ledelse.

Der står kun i en gammel bekendtgørelse at der "bør" være en lærer af hvert
køn til opsynet, men du kan alligevel nægte at være til stede og henvise til
Danmarks lærerforening - det har at gøre med blufærdighedskrænkelse at gøre
og du kan uden videre få medhold i enhver instans om dette.

1. De skal bade efter idræt
2. Du skal være til stede for at holde øje med dem
3. Du kan nægte at være til stede når pigerne bader -de bliver nødt til at
sende en anden.
4. Du har intet ansvar for dette, hvis ledelsen mener at de godt kan selv,
men du bør nok kontakte din tillidsmand og evt. foreningen om dette, da du i
værste tilfælde kan pådrage dig en ansvarssag - man kunne fx mene at du
kunne sige at de så ikke skulle gå i bad - fantasien kender ingen grænser
når man vil tørre "aben" af på en lærer, der i bedste mening vil forsøge at
få tingene til at glide og det så går galt.
5. Du skal under ingen omstændigheder deltage i den slags "narrestreger".
Populært sagt: hvis en kvindelig lærer trøster en dreng, der er faldet og
har slået sig, anses det i almindelighed for at være et udtryk for moderlige
følelser -gør du det samme mod en pige, så vil du blive betraget som en
"gammel gris" og der har ofte været tale om sager hvert eneste år, hvor
strafferammen har været mindst 1 års fængsel til læreren.

Du kan ikke beskytte dig mod forsøg på at beklikke din hæderlighed og du
skal absolut ikke lade dig tvinge til at have pige-idræt under disse
omstændigheder - du kan komme gevaldigt op at gynge i sådanne sager. De
(drenge og piger) må gerne have idræt sammen, men badesituationen skal
løses - og det er ledelsens opgave.

Du kan henvise til ære-liv- og velfærd-paragraffen eller andre - kontakt
tillidsmanden som sagt og evt. fagforeningen. Du skal IKKE løbe den mindste
risiko -især ikke i disse tider, hvor der er tale om at man kan blive
anklaget for at være pædofil, blot man siger "bøh" til et barn.

Og du har ret - du vil ikke få 9.klasses piger til at acceptere en mand til
badeopsyn -og du vil få en masse ballade over det fra alle - kolleger såvel
som forældre.

Du skal måske overleve mange år som lærer - så undgå at sæt dig i en
situation, hvor du kommer i klemme på noget så tåbeligt - vores puritanske
og sexualforskrækkede samfund levner ikke mange chancer til selv hæderlige
folk, når uheldet er ude, men du kan næppe ændre dette i din levetid, så se
pragmatisk på det og erkend at det er nu en gang sådan - kampen for en bedre
skole kan føres på andre og mindre kontroversielle niveauer.

Jeg har i min tid som lærer oplevet at en far klagede over at børnene i
1.klasse havde en mandlig lærer til idræt og at han kunne se dem nøgne når
de badede - sagen kørte helt op til det man dengang kaldte
Skolekomissionen - han fik ikke ret, men han fik dog at vide at i 1. og 2.
klasse burde der være en lærer af hvert køn til stede, at de ikke var
tvunget til at bade i den alder. Hysteriet er ofte himmelråbende - og der er
ingen - og jeg gentager INGEN gode argumenter i vort samfund der kan
undskylde at du som mand er til stede i de situationer - hold dig væk eller
tag hvad der kommer!
Hvis ledelsen siger, at de må bade selv, overtræder ledelsen loven - sig til
din tillidsmand at du føler dig utryg ved dette og lad denne sørge for at
hjælpe ledelsen med at få det løst. Ellers henvend dig til din fagforenings
pædagogiske konsulent eller evt. til kommunen om dette. Men pas på her: man
kan sagtens få det til at blive til en sag om illoyalitet, så sørg for at
have rygdækning for hvad du gør -og vid, at mange af dine kolleger næppe har
lyst til at tale om det - det er både pinligt og flovt for mange at tage
stilling til - de vil formentlig blot sige: du skal bare lade være og lade
dem bade selv, så undgår du ballade (indtil der så sker et eller andet, og
så kommer du op at hænge -også selvom du skulle blive frikendt)

Tag bestemmelserne alvorligt - og du er besværlig - undlad at gøre det og
håb på at det går godt og vid, at hvis det ikke går godt, så er det dig, der
hænger på den. Folk vil vaske deres hænder hurtigere end du drømmer om -
(bygget på erfaringer fra min skoletid hos kolleger, der røg i den "fælde".)

--
Arne H. Wilstrup
Overlærer.

Fra : Lars Gjerløw Jørgens~

Dato : 28-02-05 20:25

"Arne H.Wilstrup" <dufaardenikke@atse.invalid> wrote in

> [...]
> for under planlægningen, og der er ingen undskyldninger - hvis
> ledelsen ikke kan finde ud af dette, er det en ringe ledelse.

Det er noget med at vi har to idrætssale og så en lånt sal der
ligger 500 meter væk. Disse tre dele skal bruges til tre klasser
ad gangen. Når der så er enten to kvinder og en mand.. eller to
mænd og en kvinde som idrætslærere vil enten det ene eller det
andet sted mangle en af den ene slags :) gi'r det mening? Jeg
tror bestemt tingene er lavet som de er i den bedste mening. Jeg
tror bare ikke der er nogen der har bragt emnet på banen før nu.

> [...]
> henvise til Danmarks lærerforening - det har at gøre med
> blufærdighedskrænkelse at gøre og du kan uden videre få medhold i

Det er jeg helt klar over :) Derfor problematikken i at vi skal
have en anden til at være der. Er der i øvrigt problemer i at det
er en sekretær der varetager tilsynet?

> 1. De skal bade efter idræt

Det siger jeg også altid - men findes der egentlig noget officielt
om det eller er det bare den enkelte skolen "regler" der gælder her?

> 2. Du skal være til stede for at holde øje med dem

Det er klart - et glat gulv og unge der vælter rundt er en farlig
cocktail. :D

> 3. Du kan nægte at være til stede når pigerne bader -de bliver nødt
> til at sende en anden.

Det gør jeg allerede - det gør de også, men folk er lidt mugne...

> [...]
> fantasien kender ingen grænser når man vil tørre "aben" af på en
> lærer, der i bedste mening vil forsøge at få tingene til at glide og

Nej - det er jo det nemmeste hvis det bare er læreren der har været et
uforsigtigt fjols :(

> [...]
> pige, så vil du blive betraget som en "gammel gris" og der har ofte
> været tale om sager hvert eneste år, hvor strafferammen har været

Ja - det er trist at det skal være sådan. (selvom jeg kun er 29).

> [...]
> det dig, der hænger på den. Folk vil vaske deres hænder hurtigere end
> du drømmer om - (bygget på erfaringer fra min skoletid hos kolleger,

Jeg er per definition besværlig - sådan er jeg :D Måske en af
grundene til at jeg blev lærer...

Tak for svarene

Fra : Arne H.Wilstrup

Dato : 28-02-05 21:21

> Det er noget med at vi har to idrætssale og så en lånt sal der
> ligger 500 meter væk. Disse tre dele skal bruges til tre klasser
> ad gangen.

Det er blot dårlig planlægning - jeg er på en skole med over 700 elever -
og da alle lærere naturligvis kan have idræt, kan man blot sætte en
idrætslærer til hver klasse - eller man kan slå to klasser sammen. Det kan
man faktisk gøre ved at lade de tre klasser dele i to, således at der i hver
klasse er fx 35 elever (hvis der er 14 piger i hver klasse). Det er helt
tilladt: 28 elever er maximalt hvis der er tale om en permanent ordning, men
i enkelte timer kan man "sagtens" have mere end 28 elever. - Ikke særlig
morsomt, men lovligt - og tilsvarende med drengene.

Nu har I kun tre idrætslærere - altså i den ene situation 2 kvinder og en
mand eller 2 mænd og en kvinde. Den ene mand tager det ene hold drenge, den
anden mand tager det andet hold drenge - og tilsvarende med pigerne. Ups,
der mangler en kvindelig lærer -jamen, så må man ansætte en lærer mere eller
også må man lave et skema sådan at man ikke sætter idræt på skemaet på samme
tid. Det kan lade sig gøre, hvis man er opmærksom på det.

> [...]
> tror bestemt tingene er lavet som de er i den bedste mening. Jeg
> tror bare ikke der er nogen der har bragt emnet på banen før nu.

Det kan skyldes at nogle har overtrådt reglerne gevaldigt - det svarer jo
til at lade en elev gå hjem i spisepausen i fx 5. klasse - så længe det går
godt er der ingen, der gør -men hvis det går galt, så er fanden løs i
Laksegade - og selvom lederen formelt står med ansvaret, så kan man som
lærer sagtens blive hængt op på det.

I idræt findes der massevis af eksempler hvor en lærer fx er blevet dømt
ansvarlig for en idrætsulykke fordi vedkommende ikke øvede det fornødne
skærpede tilsyn.

Et par eksempler, jeg kan huske: en elev gik ind i idrætssalen uden
tilladelse -men han spurgte ikke og læreren havde ikke checket salen først.
Den var våd efter at være blevet "svabret" (noget man gjorde i gamle dage -i
dag kan det være rengøringspersonalet der ikke har sørget for at tørre salen
ordentligt før eleverne kommer). Eleven løb derind og faldt og kom til skade
med ryggen. Læreren blev dømt personlig ansvarlig fordi han ikke havde ført
det nødvendige tilsyn, herunder havde undersøgt idrætssalen forinden - noget
lignende kan ske i badeværelset, hvor der jo er skærpet tilsyn.
(Hvis en elev løber i badeværelset efter at have fået at vide, at der skal
være ro og fred, så har læreren udført sin tilsynspligt. Hvis eleven
alligevel løber,så skal læreren omgående standse ham/hende - og hvis der så
sker en ulykke, så har læreren alligevel udført sin skærpede tilsynspligt
fordi vedkommende har holdt øje med situationen og forsøgt at afbøde det med
det samme, også selv om eleven så alligevel kommer til skade.)

En elev gik alene ind i salen, hvor han kravlede op på en barre og holdt
fast med hånden i en lampe, der hang ned. Lampen var defekt og eleven fik
strøm igennem sig og blev 100 % hjerneskadet. Kommunen blev dømt til
erstatning, men fik reduceret den med nogle få procent fordi læreren havde
sagt at eleven ikke måtte gå ind i idrætssalen -til gengæld blev kommunen
dømt fordi den ikke havde sørget for at de elektriske installationer var i
orden. Læreren blev frikendt, fordi han havde haft det fornødne tilsyn:
eleven havde fået besked på at han ikke måtte gå ind i idrætssalen, men var
alligevel gået derind medens læreren vendte ryggen til. Man lagde til grund
at det ikke hørte til almindelig viden at en lampe kunne være defekt når den
ellers virkede, og det forventedes ikke at læreren skulle teste alle
installationer før undervisningen kunne begynde. Men en lignende sag på en
sportsplads udendørs, hvor et barn kom til skade (blev slået ihjel, så vidt
jeg husker) rejste man sigtelse mod idrætslederen (men jeg husker desværre
ikke hvordan sagen endte) der burde have vidst at udendørs strøm i vådt vejr
kunne være en ekstra risiko.

En elev, der faldt og blev alvorlig skadet i et spring medens læreren vendte
ryggen til i idrætssalen, fik erstatning, men læreren blev frikendt fordi
han vidste at den pågældende elev normalt kunne udføre springet og fordi han
havde sørget for at eleven havde fået to normalt dygtige elever til at tage
imod den pågældende elev. Man mente at læreren ikke havde tilsidesat sin
tilsynspligt, da han omhyggeligt før havde instrueret eleven i hvordan
springet skulle udføres, og fordi han vidste at eleven normalt havde været i
stand til at udføre øvelsen.

Så hvis skolen ikke har mere end tre idrætslærere, så er det skolen, der må
planlægge sig ud af det -

[...]
> Det er jeg helt klar over :) Derfor problematikken i at vi skal
> have en anden til at være der. Er der i øvrigt problemer i at det
> er en sekretær der varetager tilsynet?

Det er ledelsen der afgør om vedkommende kan varetage opgaven. Man har jo
også lærervikarer, der er uden formel uddannelse, som har idræt.

> Det siger jeg også altid - men findes der egentlig noget officielt
> om det eller er det bare den enkelte skolen "regler" der gælder her?

Omklædning og bad er en del af dansk idrætstradition, som bør accepteres og
indgå som en naturlig og integreret del af idrætsundervisningen.

Det er den enkelte skole, der afgør, hvorledes undervisningen i idræt,
herunder badning, nærmere skal tilrettelægges, således at den er i
overensstemmelse med læseplanen.

Undervisningen forudsætter normalt fuld omklædning og bad!

Der er principielt intet til hinder for, at en skole beslutter at etablere
omklædning og bad fælles for drenge og piger på de yngste klassetrin.

Men man bør i disse tilfælde sikre sig, at såvel skolebestyrelsen som
forældrene til de pågældende elever er indforstået hermed. Skolen må også
sørge for, at elever, der af religiøse, kulturelle eller andre årsager ikke
deltager i badning sammen med andre, får mulighed for separat omklædning og
bad.

Da læseplanen altså forudsætter omklædning og bad, så kan skolen ikke selv
lave regler om at badning ikke skal forekomme, men den kan bestemme hvordan
det skal tilrettelægges - dog kan skolen ikke lave regler der ikke
indeholder et skærpet tilsyn i sådanne situationer. SKolen kan altså ikke
sige, at eleverne skal bade, men at de kan gøre det selv fordi de er gamle
nok - den holder ikke i byretten, idet bekendtgørelsen om skærpet tilsyn
stadig gælder.

> Det er klart - et glat gulv og unge der vælter rundt er en farlig
> cocktail. :D

> Det gør jeg allerede - det gør de også, men folk er lidt mugne...

Det er deres problem - prøv du at spørger pigerne, hvad de ville sige til at
du overvågede dem, når de badede - jeg tror at jeg kan gætte svaret på
forhånd.

[...]

> Nej - det er jo det nemmeste hvis det bare er læreren der har været et
> uforsigtigt fjols :('

Netop!

> Ja - det er trist at det skal være sådan. (selvom jeg kun er 29).

Det gør det desværre ikke bedre ! (selvom jeg jo må tilstå at jeg er lidt
misundelig på at du er så ung! - gid det var mig! Ak, ja! :-/>

[..]

> Jeg er per definition besværlig - sådan er jeg :D Måske en af
> grundene til at jeg blev lærer...

jeg kender typen - velkommen i klubben!

> Tak for svarene

velbekomme!