Projekt byg lygte
Fra : Michael Kristensen

Dato : 28-02-05 17:52

Hej NG

Nu hvor mit bly projekt er færdigt, vil jeg bygge mig en lygte. Har en
ven, der kan hjælpe mig med at dreje en rund cylinder ud i aluminium
eller plastik og montetere plexiglas i den ene ende og lukke den
anden. Men inden vi kan begynde at dreje, skal jeg lige have købt
indmaden.

Pære:

Overvejer at køre 3-4 stk 3 watt af de der nye LED. De koster 100 kr
stykket + de skal have en parabol hver + køleelement.
Så jeg skulle måske bare sætte en 20 watt HLX pære i til at starte
med. (og så vente på prisen falder / effekten stiger på LED). Har kun
kunnet finde 20 watts HLX pærer, der går på 6 V. Vil gerne have en,
der kører på 12 V, da jeg har en (dyr) inteligent lader til
motorcykelbatterier, jeg gerne vil bruge til at lade batterierne med.
Findes der 12 V 20 watts HLX pærer? (eller skal jeg sætte to 6 v 10
watts parallelt?)

Parabol:

Vil gerne have en 10 graders parabol med en diamter på ca. 5 cm.
Nogen anbefalinger?

Batterier:

Hvis jeg kan få fat i 12 V pære, vil jeg have 10 stk. AA batterier med
2200 mAh. Det skulle give en brændtid på en time. Hvis jeg skal køre 6
v bliver det nok 5 stk. 4000 mAh C batterier.
Er NiCD eller NiHM bedst? Prisen er nogenlunde den samme.

On/off knap:

Går ud fra en magnet knap er det smarteste. Hvilken skal man vælge og
hvor køber man den?

Andre gode råd og erfaringer modtages gerne

vh
Michael Kristensen

Fra : Johnny Christensen

Dato : 28-02-05 18:31

Du kan få alt det du ønsker af pærer og andet i 12 V.
Det er den spænding de fleste andre arbejder med også

Fra : Brian Hagensen

Dato : 28-02-05 18:53

Hej Michael!

Jeg går selv og pusler med tanken omkring byg selv, har også været inde
omkring 3 watts LED i parabol! /kontra HID pærer m.fl.
Men hører meget gerne mere, hvis du kommer på mere info!!

Iøvrigt hvis du ligger inde med spændende links, fra andre "byg selv" sider,
så er du velkommen til at poste dem!

Brian

Fra : Allan Hansen

Dato : 28-02-05 19:48

"Brian Hagensen" <mail@brianhagensen.dk> skrev i en meddelelse
> Iøvrigt hvis du ligger inde med spændende links, fra andre "byg selv"
sider,
> så er du velkommen til at poste dem!

Lampskolan:
http://www.baggbodykarna.org/article.cgi?sid=80

Allan Hansen

Fra : Michael Kristensen

Dato : 04-03-05 12:44

"Johnny Christensen" <Johnny_chri@hotmail.com> wrote in message news:<422354b9$0$29285$14726298@news.sunsite.dk>...
> Du kan få alt det du ønsker af pærer og andet i 12 V.
> Det er den spænding de fleste andre arbejder med også

Jeg kan ikke finde 20 watts HLX pærer i 12V. Osram har ikke nogen.

Findes de virkelig ikke?

vh
Michael Kristensen

Fra : Allan Hansen

Dato : 04-03-05 13:21

"Michael Kristensen" <mbk112@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Jeg kan ikke finde 20 watts HLX pærer i 12V. Osram har ikke nogen.
> Findes de virkelig ikke?

Jeg har aldrig set en 12 V 20 W HLX. Den eneste relevante HLX pærer jeg
kender til er:
6 V:
20 W ben G4 HLX 64250 lumen 480
20 W ben PG22 HLX64251 lumen 500

12 V:
50 W ben GY6,35 HLX 64610 lumen 1600
75 W ben G4 HLX 64616 lumen 2350
100 W ben GY6,35 HLX 64623 lumen 2800
100 W ben GY6,35 HLX 64625 lumen 3600

Allan Hansen

Fra : Ukendt

Dato : 28-02-05 19:50

Hej Michael

Jeg har selv været en lygtebygger, fordi jeg synes det var sjovt.

Der findes en butik i Tyskland som handler med ALT hvad folk som dig
ønsker. Følg dette link

http://www.dev-pein.de/

Du behøver jo ikke køber der nedefra, men deres PDF-katalog kan give
mange gode ideer.

Jeg har følgende brugt til salg fra Dev-Pein. Side henvisninger til
2005 PDF-fil)

2 stk. Profi lampehoveder (s. 70)
1 stk. Akkutank 1 (til 12v 7,2Ah batt.) (s.76)

Det fra dev-pein er monteret med KSS kabler (s. 106 - 107) og
drejekontakt med microswitch (s. 103).

Jeg har endvidere en hjemmelavet 14Ah kanister til salg og en komplet
Halcyon Pro 14 lygte.

Hvis noget af dette har interesse så send en privat mail. Prisen skal
vi nok finde ud af.

Hilsen

Rene Birk Laursen

---
Rene B. Laursen

PADI og GUE uddannelser, samt DIR udstyr <http://www.divepoint.dk>

Fra : Michael Kristensen

Dato : 04-03-05 12:48

Hej NG

Det ser ud til, at jeg ikke kan finde 20 watts 12 V pærer. Ville jo
helst køre 12 v, da jeg havde en oplader til det.

Hvis jeg vælger at køre med 6 V, hvilken oplader kan så anbefales.

Og hvilken ladespænding ville anbefales til et batteripakke bestående
af 10 stk AA 2400 mAh NiMH batterier sat sammen til 6 V 4800 mAh blok?

vh
Michael Kristensen

Fra : Michael Kristensen

Dato : 05-03-05 00:44

Hej NG

Sk?gt som l?sningen p? et problem pludselig kommer dumpende til en.
Mit "problem" var, at at jeg helst ville k?re med 12 V, da jeg
allerede har en god inteligent 12 V lader, men HLX 20 watts p?rer ikke
findes i 12 V, kun 6 V.

L?sning: triplekontakt, d.v.s. kontakt der t?nder afbryder 3 kredse.
S? n?r kontakt er ON, sidder de 10 AA 2400 mAh NiMH batterier i to
parallele r?kker af 5 stk = 6 V. N?r kontakt st?r p? OFF, sidder alle
10 batterier i serie = 12 V, og kan lades p?

Men til noget helt andet:

Jeg har besluttet at lave den i aluminium, hvor jeg ud af et stykke
aluminium fr?ser hulrummet til batt. og parabol ud. Alt indmaden
(batterier, parabol etc.) puttes ind og et stykke plexiglasset skrues
p? den ?bne ende af aluminiumsr?ret med en o ring.

Men hvor tykke skal jeg lave v?ggene, og hvor tykt skal plexiglasset
v?re. Lygten skal kunne klare ned til 40 meter. Er 10 mm v?g og
plexiglas nok?

Fra : Allan Hansen

Dato : 05-03-05 10:06

> Men hvor tykke skal jeg lave v?ggene, og hvor tykt skal plexiglasset
> v?re. Lygten skal kunne klare ned til 40 meter. Er 10 mm v?g og
> plexiglas nok?

Med hensyn til glasset kunne du overveje at fa skaret et rigtigt glas i 6
eller 8 mm hos en glarmester. Det er ganske overkommeligt i pris.

Allan Hansen

Fra : Michael Kristensen

Dato : 05-03-05 16:50

> Med hensyn til glasset kunne du overveje at fa skaret et rigtigt glas i 6
> eller 8 mm hos en glarmester. Det er ganske overkommeligt i pris.

Nu skal der 3-4 skruer igennem glasset for at holde det mod alu
cylinderen. Der er plexiglas vel noget lettere at bore huller i. Det
plexiglas jeg har adgang til, er den type vi bruger til
vakuumsystemer. Den er meget klart.

vh
Michael Kristensen

Fra : Michael Kristensen

Dato : 05-03-05 17:00

Hej NG

Nu er jeg ved at være færdig med tegninger, materialevalg etc.

Jeg vil lave den i aluminium, bruger 10 stk AA batterier NiHM, 6V 20
watts HLX pære, 8 grader 48mm parabol, plexiglas med o-ring i front.

Men....

1. On/off knap. Hvor kan man få magnetknapper? Hvordan virker de?
Erfaringer?

2. Opladerstik ude eller inde i lampen. Det ville være lækkert at
kunne oplade udefra, sådan glas i fronten ikke skal tages af. Hvordan
laver man sådan et vandtæt stik i lygten?

Mit budget ser indtil nu sådan ud:

1. 10 stk. AA NiHM 2400 mAh = 300 kr.
2. 20 watts 6V HLX pære = 50 kr.
3. Parabol = 50 kr.
4. Aluminium og plexiglas = 0 kr.

I alt = 400 kr.

vh
Michael Kristensen

Fra : Jan Kisak Rasmussen

Dato : 06-03-05 02:18

Her er lidt om hvordan min "magnet kontakt" virker/bygges
http://home1.stofanet.dk/kisak/DIY.htm

MVH
Jan Kisak Rasmussen
aalborgdyk.dk