Newbie spm om TV-tuner
Fra : Emil Jensen [2100]

Dato : 28-02-05 15:28

Jeg har et par newbie spørgsmål omkring TV/radio tunere:

Kræver det kun et antenneledning fra kabeltv-stikket på væggen til
TV-tuneren på computeren?
Kan man time/programmere computeren til at optage et bestemt tv-program på
et bestemt tv-kanal ned på computerens harddisk?
Hvor meget fylder en times optagelse på computerens harddisk?
Kan tekst-tv's undertekster optages med?
Kan det brændes over på en DVD, og bruges på en DVD-afspiller?
Er kvaliteten lige så god som på DVD-optagere med harddisk?

Har I nogle anbefalinger til bestemte TV-tunere? Er villig til at bruge en
par tusinde kr på det, hvis det kan erstatte et DVD-optager med harddisk.

På forhånd tak for svar.

Med venlig hilsen

Emil

Fra : Mads

Dato : 28-02-05 16:43

On Mon, 28 Feb 2005 15:27:53 +0100, "Emil Jensen [2100]"
<lime@jensen73.dk> wrote:

>Jeg har et par newbie spørgsmål omkring TV/radio tunere:
>
>Kræver det kun et antenneledning fra kabeltv-stikket på væggen til
>TV-tuneren på computeren?

Ja, eller evt bare en stueantenne. Kabel TV er selvf. bedst.

>Kan man time/programmere computeren til at optage et bestemt tv-program på
>et bestemt tv-kanal ned på computerens harddisk?

Afhænger af softwaren, men generelt ja
Og ellers kan der sikkert findes alternativ software som kan.

>Hvor meget fylder en times optagelse på computerens harddisk?

Afhænger helt af hvilken kvalitet du optager i.
DVD kvalitet fylder ca 2 GB pr time

>Kan tekst-tv's undertekster optages med?

Sorry, det har jeg aldrig prøvet. Måske.

>Kan det brændes over på en DVD, og bruges på en DVD-afspiller?

Ja, hvis det er optaget i det rette format. Igen afhængigt af
softwaren til kortet.

>Er kvaliteten lige så god som på DVD-optagere med harddisk?

Afhænger af det enkelte kort, softwaren og signalet.

Selv bruger jeg et billigt Medion kort til 400 kr. Det kan optage
i både MPEG, MPEG2 og AVI. MPEG2 filen er lige til at smide
på en DVD og kvaliteten er efter min mening ganske udemærket.

mvh Mads

Fra : Emil Jensen [2100]

Dato : 28-02-05 17:09

> Selv bruger jeg et billigt Medion kort til 400 kr. Det kan optage
> i både MPEG, MPEG2 og AVI. MPEG2 filen er lige til at smide
> på en DVD og kvaliteten er efter min mening ganske udemærket.

Jeg har set at der kan fås kort helt op til omkring 1500 kr, hvilke fordele
har de frem for et "almindelig" billig kort?

Jeg har lige et tillægsspørgsmål:
Er computeren ubrugelig mens den optager et TV-program?

Mvh

Emil

Fra : Mads

Dato : 28-02-05 17:47

On Mon, 28 Feb 2005 17:09:14 +0100, "Emil Jensen [2100]"
<lime@jensen73.dk> wrote:

>Jeg har set at der kan fås kort helt op til omkring 1500 kr, hvilke fordele
>har de frem for et "almindelig" billig kort?
>
>Jeg har lige et tillægsspørgsmål:
>Er computeren ubrugelig mens den optager et TV-program?

De dyre kort kan udover at være af en bedre kvalitet og med
mere software også have en processor til MPEG encoding.
Det vil sige at kortet selv laver alt det hårde arbejde med at
kode MPEG filen og at PC'ens egen CPU bliver aflastet.
Samtidigt kan sådan et kort køre på en mindre PC hvor de
billigere kort kræver en kraftig CPU til at lave arbejdet.

Og dette påvirker jo så også om du kan lave andet imens.
Jo mere pres TV optagelsen lægger på CPU'en, jo mindre
kan du lave imens. Selvom jeg har et billigt kort uden
"hardware encoding", så kan jeg dog sagtens lave mindre
opgaver mens den optager. ( tjekke post o.lign )
Min PC har en AMD XP2400+ CPU ( 2 GHz )

mvh Mads

Fra : Emil Jensen [2100]

Dato : 28-02-05 18:22

> [...]
> "hardware encoding", så kan jeg dog sagtens lave mindre
> opgaver mens den optager. ( tjekke post o.lign )

Tak Mads!

Så smutter jeg ud og køber et eller andet TV-kort i morgen.

Så mangler jeg bare nogle anbefalinger. Den skal:
- Sidde inde i computeren (intern)
- Have egen processor til MPEG encoding
- Være nem at installere (både hardware og software)
- Kunne optage TTV (hvis det er muligt?)
- Koste max 1500 kr, hvis der er et ultimativt TV-kort

Digital TV, nogen som ved hvornår det kommer til Danmark (København)?

Endnu en gang tak for hjælpen Mads!

Med venlig hilsen

Emil

Fra : Niels Dybdahl

Dato : 01-03-05 09:34

> [...]
> - Kunne optage TTV (hvis det er muligt?)
> - Koste max 1500 kr, hvis der er et ultimativt TV-kort

Kig evt efter et Hauppauge PVR-150 eller PVR-150MCE. Begge er interne kort
med gode tunere, MPEG2 encodere og kan optage tekst-TV (afhængigt af
softwaren). Pris ca 700-800 kr. Forskellen er at PVR-150 har fjernbetjening
og Hauppauges eget TV-software. PVR-150MCE har ingen fjernbetjening men har
radiomodtager og der følger kun en driver med.

Niels Dybdahl

Fra : Emil Jensen [2100]

Dato : 06-03-05 10:23

> [...]
> har
> radiomodtager og der følger kun en driver med.

Så fik jeg købt en Hauppauge PVR-350, da butikken havde udsolgt for PVR-150.
TV-kortet er virkelig god, billederne er rimelig gode på PC-skærmen, og
knivskarpe når jeg har brændt dem på DVD og ser dem på TV-skærmen. Softwaren
som fulgte med pakken var noget makværk, det fik hele systemet til at fryse
fast efter 2-10 minutter, så eneste udvej var at slukke for computeren ved
kontakten. Dette er løst med et andet PVR-program som ChrisTV som simpelthen
bare er perfekt til mine behov, og tilmed meget mere overskuelig end kendte
programmer som SageTV og Beyond TV 3 som Hauppauge selv anbefaler hvis man
ikke vil bruge det medfulgte software (WinTV2000). ChrisTV er et købeprogram
til 25 euro (35 euro i pro version), penge som jeg egentligt burde få
refunderet fra Hauppauge

Så hardwaren er simpelthen i top, softwaren er i bund. Men det har været det
værd, da ChrisTV reddede det hele (selvom det kostede ekstra).

Jeg takker for rådene fra Mads og Niels!

Mvh

Emil