Tyrkiet og mad
Fra : HK

Dato : 28-02-05 08:43

Jeg og familien skal til Tyrkiet til sommer, og vedr. spisning skal man tage
All Inclusive eller uden uden pension? Hvad kan svare sig økonomisk?

Fra : zilly ink

Dato : 28-02-05 11:14

"HK" <erikke@mail.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg og familien skal til Tyrkiet til sommer, og vedr. spisning
> skal man tage All Inclusive eller uden uden pension? Hvad kan
> svare sig økonomisk?

Tja, det afhænger vel lidt af hvad du i givet fald ville få og
hvad du bestiller hvis I går i byen.

Typisk tyrkisk morgenbord er franskbrød/flute, smør, marmelade,
honning (i de små pakker) 8,10 sorte oliven og en skive feta, te
og/eller kaffe. TRIST! bed hotellet om at lave et bord med masser
af brød, böreks, youghurt, pyenir (ost), æg, marmelade, kaffe og
the. Det koster lidt mere, men læger enbedre bund. Husk at drikke
masser af vand.

Typisk aftenbord kunne være: Köfte (små bøffer af lam/okse),
Sarma/dolmer (blad med fyld), Pirinc pilavi (ris), Bulgur pilavi
(som skrevet), Kebab (skåret i skiver, på spyd mm.), Salata
(salat), Börek (små pandekager med fyld), Patlican (auberginer i
gryde, i fad, stegte mv.), Corbasi (suppe - af linser, bønner,
spinat, okra mv.), Cacik.

Alt sammen meget godt, men som alt andet er det afhængigt af
kvaliteten af tilberedningen og ikke så meget kvaliteten på
råvarerne, da de generelt er rigtig gode.

Vi gør selv det at vi ved halvni nitiden kigger på de lokale når
de drager af huse med børnene, og begiver sig ned ad gaden og ind
i en sidegade for derefter at gå ind på deres lokale
restaurant....der spiser man rigtig godt og billigt! (men
shhhh.....sig det ikke til nogen)

Priserne er generelt rimelige, men i de turistede områder er det
generelt dyrt og dårligt.

Fald ikke for fristelsen til at handle i Euro (tyrkerne vil meget
gerne) men hæv mindre beløb hver hveranden dag til jeres
fornødenheder.
Det gavner ikke den tyrkiske økonomi at der opstår en valuta 2,
der undergraver egen valuta, desuden kan I meget bedre finde ud
af hvad varen koster, også når i prutter om prisen. Hvis I
handler med Euro så skal I hele tiden lave mellemregninger og da
tyrkerne ikke laver andet og mestrer denne kunst, så vil det
typisk ende op med at I betaler alt for meget for varen.

- - -
Fl. Baumann