Kalvefilet-stegetid
Fra : Erik

Dato : 27-02-05 23:19

Hejsa

Jeg har en kalvefilet på 2½kg, som jeg skal lave i næste weekend. Har tænkt
mig og give den 15 min. ved 225g og tage den ud og lade ovnen falde til 140g
også sætte stegen ind igen.

De store spørgsmål til min planlægning er: Når den skal være rosa. Hvor
mange grader skal stegetermometeret visse og hvor lang tid skal jeg regne
med, at det tager?

På forhånd tak

Erik

Fra : Tom Frank

Dato : 28-02-05 10:55

Jeg mener rosa kød ligger mellem 62-65. Min tommelfinger regel er ca.
20 minutter pr. ½ kg kød. Men det er afhængig af ovn.
Stegetermometeret er mere nøjagtigt af følge.

/Tom

Fra : Torbenth

Dato : 28-02-05 23:38

"Tom Frank" <tofran@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Jeg mener rosa kød ligger mellem 62-65. Min tommelfinger regel er ca.
> 20 minutter pr. ½ kg kød. Men det er afhængig af ovn.
> Stegetermometeret er mere nøjagtigt af følge.

Ca. 59-60 grader (kernetemp.). Lad den derefter hvile ca. 20 min.
Få dig et elektronisk termometer. Kan fås fra ca. 60,00 kr og opefter.
Det er ærgerligt at ødelægge en god steg med for høj temperatur.

Mvh.
Torben

Fra : Erik

Dato : 01-03-05 00:09

> Ca. 59-60 grader (kernetemp.). Lad den derefter hvile ca. 20 min.
> Få dig et elektronisk termometer. Kan fås fra ca. 60,00 kr og opefter.
> Det er ærgerligt at ødelægge en god steg med for høj temperatur.

Det har jeg Men hvor lang stegetid skal jeg ca. regne med ved
langtidsstegning ved"15 min. ved 225g og tage den ud og lade ovnen falde til
140g også sætte stegen ind igen" ?

Mvh
Erik