Parabol eller amatørradioantenne i udlejni~
Fra : EA 2730

Dato : 28-02-05 02:26

Hej i gruppen

Hvis det ikke er den rigtige gruppe, så henvis mig venligst til den
rigtige.

Jeg bor i en ejendom med kabeltv, men vil gerne se en TVstation, fra en
satellit, som ikke findes på kabelnettet.
Hvilke regler giver mig ret til, at opsætte en parabol på min altan for,
at modtage denne station??

Jeg har også en hobby som radioamatør og der kræves egen antenne,
hvordan sikre jeg mig bedst mod et afslag på min ansøgning om opsætning
af en antenne??

Ejvind Andersen
Fjern"xx"

Fra : Ukendt

Dato : 28-02-05 08:59

> [...]
>
> Jeg har også en hobby som radioamatør og der kræves egen antenne,
> hvordan sikre jeg mig bedst mod et afslag på min ansøgning om opsætning

Nu ved jeg ikke lige om du er lejer, ejer eller bor i andel. Du bør starte
med at læse de relevante husordener og vedtægter igennem for at sikre at du
i henhold til disse må opsætte en parabol. Det er ikke alle der tillader
dette.

Hvor har du tænkt di ag sætte den antenne op henne? På altanen? Eller på
taget af ejendommen?

PN

Fra : EA 2730

Dato : 01-03-05 01:15

<pni> skrev i en nyhedsmeddelelse:

> [...]
at du
> i henhold til disse må opsætte en parabol. Det er ikke alle der

Jeg bor til leje i en almen bolig og vores husorden siger:
Antenner - uden for lejligheden - må ikke opsættes uden skriftlig
tilladelse fra selskabet / afdelingen.

Det kan man godt sige, er klar tale.

Men er det lovligt, at begrænse andre i deres private ytringshed??

Jeg har nu en hobby som experimenterende radoamatør og har
amatør-radiocertifikat i klasse A ( Udstedt af IT- og Telestyrelsen ) og
det er lige her filmen knækker.

Jeg har i fire år haft en næsten usynlig antenne til min 2meter radio
(FM 144-146 MHz) og det er der ingen der har sagt noget til, det skal
bemærkes, at ejendommens inspektør, har kontor lige under min lejlighed
og han har aldrig sagt noget om den.

Nu har ejendommens bestyrelse været ud og inspiserer forud for en større
renovering og her falder di over min antenne, som di beder mig tage ned,
hvad jeg naturligvis har gjort.

> Hvor har du tænkt di ag sætte den antenne op henne? På altanen? Eller

> taget af ejendommen?

Antennen har sidet på altanen og raget 2.25m ud fra væggen.

Fra : Ukendt

Dato : 28-02-05 09:27

EA 2730 skrev:

> Jeg har også en hobby som radioamatør og der kræves egen antenne,
> hvordan sikre jeg mig bedst mod et afslag på min ansøgning om
> opsætning af en antenne??

Det spørgsmål har du størst chance for at få
besvaret i: news:dk.fritid.hamradio

--
The Blues Man

Fra : Ukendt

Dato : 28-02-05 10:13

> Det spørgsmål har du størst chance for at få
> besvaret i: news:dk.fritid.hamradio

Tænkte jeg ikke lige på - du har helt ret.

PN

Fra : Hoho

Dato : 28-02-05 13:13

On Mon, 28 Feb 2005 10:13:11 +0100, <pni> wrote in dk.videnskab.jura:

>Tænkte jeg ikke lige på - du har helt ret.
>
>PN

Nu er det bare sådan at der findes lovgivning på området om antenner, som man
ikke kan skrive sig fri af i div. regler for boendet i en ejendom.

Men det er jo upopulært at snakke jura her ik'

Fra : Ukendt

Dato : 28-02-05 21:07

> [...]
> ikke kan skrive sig fri af i div. regler for boendet i en ejendom.
>
> Men det er jo upopulært at snakke jura her ik'

Åbenbart - ellers havde du vel refereret til den relevante lovgivning?
Det handler vel om at gøre folk opmærksom på de muligheder de har for at
søge den information der er relevant - ellers er der noget jeg har
misforstået.

PN

Fra : Hoho

Dato : 01-03-05 10:33

On Mon, 28 Feb 2005 21:07:10 +0100, <pni> wrote in dk.videnskab.jura:

>Åbenbart - ellers havde du vel refereret til den relevante lovgivning?

Når man ikke ved hvilken boligform manden bebor, så er det noget vanskeligt, ik'
Du skrev jo selv "Nu ved jeg ikke lige om du er lejer, ejer eller bor i andel.".

>Det handler vel om at gøre folk opmærksom på de muligheder de har for at
>søge den information der er relevant - ellers er der noget jeg har
>misforstået.

Jura debatteres i juragruppen og ikke i hamgruppen, hvis det er det du mener.

Fra : EA 2730

Dato : 01-03-05 01:22

Blues skrev i en nyhedsmeddelelse:

> Det spørgsmål har du størst chance for at få
> besvaret i: news:dk.fritid.hamradio

De ved desværre ikke mere end mig.
Emnet er ofte til debat, men der kommer ikke rigtigt noget ud af det,
bortset fra mudderkastning, men det er de også gode til.

Ejvind Andersen
Fjern"xx"

Fra : Claus Tersgov

Dato : 01-03-05 02:32

"EA 2730" <OZ2ESA@xxwebspeed.dk> skrev

> Emnet er ofte til debat, men der kommer ikke rigtigt noget ud af det,
> bortset fra mudderkastning, men det er de også gode til.

Hmm, er det ikke kendetegnende for radioamatører?

Claus

Fra : EA 2730

Dato : 01-03-05 03:22

Claus Tersgov skrev i en nyhedsmeddelelse:

> Hmm, er det ikke kendetegnende for radioamatører?

Jo Jo

En gang i mellem, kan jeg godt grimmes ved, at være radioamatør, når man
høre på andre radioamatører.

Men sådan er det vel alle steder også blandt fritidssejler!!

Ejvind Andersen
Fjern"xx"

Fra : Ukendt

Dato : 01-03-05 03:36

> Jo Jo
>
> En gang i mellem, kan jeg godt grimmes ved, at være radioamatør, når man
> høre på andre radioamatører.
>
> Men sådan er det vel alle steder også blandt fritidssejler!!

Jo det kan du måske, men så lad din hobby være hobby for det hører ikke
hjemme i denne gruppe - gud fader i skuret - du er langt ude.

PN

Fra : Claus Tersgov

Dato : 01-03-05 16:37

"EA 2730" <OZ2ESA@xxwebspeed.dk> skrev i

> Men sådan er det vel alle steder også blandt fritidssejler!!

Aner det ikke, jeg er ikke fritidssejler

Claus

Fra : EA 2730

Dato : 01-03-05 17:24

Claus Tersgov <nospamnews@tersgov.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:42248bbd$0$29086$157c6196@dreader1.cybercity.dk...

> "EA 2730" <OZ2ESA@xxwebspeed.dk> skrev i

> Aner det ikke, jeg er ikke fritidssejler

)))

Ejvind Andersen
Fjern"xx"

Fra : Frank

Dato : 28-02-05 13:00

Hej

> Hvilke regler giver mig ret til, at opsætte en parabol på min altan for,
> at modtage denne station??

Den Europæiske menneskerettighedskonventions artikel 10 ville være et godt
sted at starte.

Nærmere bestemt har Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol i sin dom af
22. maj 1990 ("Autronic"-sagen) fastslået, at konventionens artikel 10
finder anvendelse ikke blot på oplysningernes indhold, men også på midlerne
til udsendelse og modtagelse, og at særlig modtagelse af fjernsynsprogrammer
ved hjælp af parabolantenne eller anden antenne er omfattet af den ret, der
er fastsat i artikel 10, stk. 1, første og andet punktum. I samme dom
fremhæves inden for rammerne af konventionen vigtigheden af, at der på
europæisk plan føres nøje tilsyn med enhver statslig indblanding i udøvelsen
af de rettigheder og frihedsrettigheder, der er beskyttet ved artikel 10".

Mvh
Frank

Fra : Claus Tersgov

Dato : 28-02-05 13:07

"Frank" <far@nosmap.dk> skrev

> Den Europæiske menneskerettighedskonventions artikel 10 ville være et godt
> sted at starte.

Hvad nu hvis boligforeningen har "beboerdemokrati", og man har vedtaget, at
der ikke må sættes paraboler op på foreningens ejendom?

Sådan er det bl.a. her hvor jeg bor...

Claus

Fra : Frank

Dato : 28-02-05 13:23

> Hvad nu hvis boligforeningen har "beboerdemokrati", og man har vedtaget,
> at
> der ikke må sættes paraboler op på foreningens ejendom?

Prøv at kigge på lejelovens §29

Mvh
Frank

Fra : Claus Tersgov

Dato : 28-02-05 13:58

"Frank" <far@nosmap.dk> skrev

> Prøv at kigge på lejelovens §29

Prøv selv at læse videre!

"Lejerens ret efter stk. 2 gælder ikke, såfremt udlejeren godtgør, at
anbringelsen vil være til ulempe for ejendommen eller dens lejere. "

Citat slut...

Claus

Fra : EA 2730

Dato : 01-03-05 01:39

> [...]

> "Lejerens ret efter stk. 2 gælder ikke, såfremt udlejeren godtgør, at
> anbringelsen vil være til ulempe for ejendommen eller dens lejere. "

Det er det mindste problem, den antenne jeg har haft i fire år, er der
ingen der har lagt mærke til, ej heller klaget over.

Ejvind Andersen
Fjern"xx"

Fra : Claus Tersgov

Dato : 01-03-05 02:31

"EA 2730" <OZ2ESA@xxwebspeed.dk> skrev i

> Det er det mindste problem, den antenne jeg har haft i fire år, er der
> ingen der har lagt mærke til, ej heller klaget over.

Nej, det er dit største problem...

Det er ikke om spørgsmål, om der er nogen der klager, det er et spørgsmål om
udlejer kan godtgøre, at en opsætning vil være til ulempe. Men der skal nok
skelnes mellem parabol til TV og så en antenne til radioamatørbrug. Det er
ikke sikkert, man kan sidestille de to ting...

Claus

Fra : EA 2730

Dato : 01-03-05 03:29

> [...]
Det er
> ikke sikkert, man kan sidestille de to ting...

En parabol vil på min altan "skrige til himmelen" hvor i mod min
amatørantenne ikke kan ses 50m væk.

Så jeg tror nok de vil vælge min amatørantenne, når de ser hvad jeg
ellers vil have op.

Ejvind Andersen
Fjern"xx"

Fra : Hoho

Dato : 01-03-05 11:21

On Tue, 1 Mar 2005 03:29:21 +0100, "EA 2730" <OZ2ESA@xxwebspeed.dk> wrote in
dk.videnskab.jura:

>spørgsmål om
>skal nok
>Det er
>
>En parabol vil på min altan "skrige til himmelen" hvor i mod min
>amatørantenne ikke kan ses 50m væk.

Nu du har A-licens, så kunne du jo være interesseret i en HF antenne f.eks. en 6
element beam til 10 m. I det hele taget fylder HF antenner en del. Prøv blot en
kvart antenne til 180 m. Spørgsmålet er så om en boligforening kan forbyde
opsætning af noget for en hobby nødvendigt udstyr.

Kik i den forbindelse på almen lejelov §§ 35-36 samt § 41.
Jeg har fundet en dom der omhandler paraboler.

"B1997.BO-9700601
T:BB 1998, s. 15
Ålborg Byrets dom 9. september 1997 i sag 9. afd. nr. BO 9700601

Forbud mod lejers opsætning af udvendig parabolantenne ikke i strid med
lejeloven eller Menneskerettighedskonventionen.

Lejer (L) ønskede at opsætte en udvendig parabolantenne med en diameter på 40 cm
for at kunne modtage udsendelser på indisk (punjabi). Ejendommen havde et
fællesantenneanlæg med 35 kanaler. Af husorden fremgik, at beboerne kun måtte
opsætte udvendig antenne med tilladelse fra udlejer (U). Denne
husordensbestemmelse havde hjemmel i lejeloven § 29, stk. 2, 2. pkt. Den kunne
ikke anses for indblanding fra offentlig myndighed i L's frihed til at modtage
tv- og radioprogrammer og var derfor ikke i strid med Den Europæiske
Menneskerettighedskonventions artikel 10. "

Sagen gik til boligretten som stadfæstede dommen. (2-1)
Sagen gik derefter til landsretten.

U.1999.656V

Opsætning af egen parabolantenne på altan. Fortolkning af § 36 i lov om leje af
almene boliger.

Landsretten omstødte boligrettens dom og L frifandtes (måtte opsætte parabol).

Fra : EA 2730

Dato : 01-03-05 15:26

Hoho skrev i en nyhedsmeddelelse:

> [...]
om leje af
> almene boliger.
>
> Landsretten omstødte boligrettens dom og L frifandtes (måtte opsætte

_Sådan skal det være._
Rigtig mange tak for oplysningerne. Dem vil jeg hen og se på.

En anden god ven har skrevet følgende til mig:
På baggrund af studier i Karnov's kommentar om EMK, kommer man til den
slutning:
At retten til at modtage og sende radiosignaler, som radioamatør igennem
egen hensigtsmæssig antenne er en ret til at give og modtage meddelelser
i overensstemmelse hermed.
Herved kan radioamatøren rejse den bevisbyrde, at f.eks. kommunen
igennem et forbud har gjort indgreb i en beskyttet rettighed.

Det syntes jeg er et par gode "vendinger"

Ejvind Andersen
Fjern"xx"

Fra : Hoho

Dato : 01-03-05 16:35

On Tue, 1 Mar 2005 15:26:17 +0100, "EA 2730" <OZ2ESA@xxwebspeed.dk> wrote in
dk.videnskab.jura:

>Herved kan radioamatøren rejse den bevisbyrde, at f.eks. kommunen
>igennem et forbud har gjort indgreb i en beskyttet rettighed.
>
>Det syntes jeg er et par gode "vendinger"

Bortset fra at EMK ikke kan bruges over for et forbud mod opsætning af radio- og
tvantenner i forbindelse med en boligforenings husorden og/eller
beboerdemokrati.
Her gælder almen lejelov kapitel 8.
Det var det landsrettens dom gik ud på.

Fra : EA 2730

Dato : 02-03-05 14:16

> [...]
om leje af
> almene boliger.
>
> Landsretten omstødte boligrettens dom og L frifandtes (måtte opsætte

Skal jeg forstå det derhen, at byretten først behandler sagen efter
lejelovens (Loven for privat udlejning) §29, som herefter stadfæstes i
boligretten og at landsretten ændre dommene med lejeloven for almene
boligers §36 som grundlag???

Det undre mig i øvrigt, at sagen først kommer for i byretten og derefter
boligretten. Sådan plejer vi vist ikke herovre. Der er by- og
boligretten en og samme ret.

Jeg ville meget gerne vide lidt mere om landsretdommen, kan den findes
på nettet, eller hvor finder jeg den??

Ejvind Andersen
Fjern"xx"

Fra : Claus Tersgov

Dato : 01-03-05 16:43

"EA 2730" <OZ2ESA@xxwebspeed.dk> skrev

> En parabol vil på min altan "skrige til himmelen" hvor i mod min
> amatørantenne ikke kan ses 50m væk.

Jeg bor selv i KAB, hvor der de håndhæver forbudet endohg meget hårdt, de
opsiger simpelthen kontrakten , hvis man ikke følger første påbud, og jeg er
overbevist om, at i de fleste almene foreninger med forbud, vil de sige nej.
Simpelthen af princip..

> Så jeg tror nok de vil vælge min amatørantenne, når de ser hvad jeg
> ellers vil have op.

Før i tiden har det været sådan, at der gjaldt særlige regler med antenner,
når man var licenseret radioamatør. Men jeg tør ikke sige, om det stadig er
sådan. Jeg har selv flere bekendte der er OZ folk, og hvor især den ene har
være hele møllen igennem med sin private udlejer, så det er da noget, andre
har prøvet?

Claus

Fra : Claus Tersgov

Dato : 28-02-05 14:12

"Frank" <far@nosmap.dk> skrev

> Prøv at kigge på lejelovens §29

"stk. 3. Loven gælder ikke for leje af boliger, som er omfattet af § 1 i lov
om leje af almene boliger."

Bor man i en almen boligforening, så er det altså lov om leje af almene
boliger, der gælder.

Claus

Fra : Frank

Dato : 01-03-05 12:57

Hej

> Bor man i en almen boligforening, så er det altså lov om leje af almene
> boliger, der gælder.

Har du talt med din boligforening om at opsætte en parabol?

Som jeg ser det kan de ikke med udgangpunkt i en husorden forbyde det.

http://www.social.dk/tvaergaaende_indgange/lovgivning/Forskrifter_i_fuld_tekst/Vejledninger/VEJ_114_06071998.html

Tillæg til vejledning om drift af almene boliger m.v.

VEJ nr 114 af 06/07/1998
Ikke ændret

Indledning
Den 1. juli 1998 trådte lov om leje af almene boliger (lov nr. 968 af 17.
december 1997) i kraft.

Det fremgår af lovens § 36, stk. 2, at boligorganisationen kan modsætte sig
opsætning af en antenne eller etablering af kabel- tv i følgende tilfælde:
Hvis boligorganisationen kan godtgøre, at anbringelsen vil være til ulempe
for ejendommen eller dens beboere. Som eksempler herpå kan nævnes
ejendommens konstruktive forhold eller fredningsmæssige hensyn.
Boligorganisationen kan også modsætte sig installationen, hvis denne
indebærer en overtrædelse af anden lovgivning som f.eks. planlovgivningen.
Hvis installationen sker med henblik på at modtage programmer, der allerede
er adgang til gennem boligorganisationens fælles tv- og radioforsyning eller
gennem et fællesantenneanlæg, der er etableret af lejerne.
Boligorganisationen kan i givet fald afvise lejerens anmodning og henvise
lejeren til at benytte de eksisterende muligheder for adgang til de
pågældende programmer. Dette gælder formentlig også, selvom modtagelse af de
pågældende programmer forudsætter brug af dekoder.
Boligorganisationen kan derimod ikke nægte opsætning af en antenne ud fra
æstetiske hensyn alene. Boligorganisationen kan altså ikke bare henvise til,
at antennen vil skæmme ejendommen.
Det kan være hensigtsmæssigt, at boligorganisationen opstiller forskrifter
for den fysiske placering af antennen eller kabelforbindelsen. Dette kan ske
i husordenen.
Lejerens ret til at lade etablere kabel-tv indebærer, at boligorganisationen
skal give lejeren adgang til de rum eller de installationer i ejendommen,
som er nødvendige for etablering af kabelforbindelser i ejendommen.
Når lejeren opsætter en antenne på ejendommen, kan boligorganisationen efter
lovens § 36, stk. 3, forlange, at lejeren indbetaler et rimeligt depositum
til sikkerhed for boligorganisationens krav mod lejeren. Det er ikke muligt
at fastlægge nærmere, hvad der skal forstås ved "rimeligt", da størrelsen af
beløbet vil afhænge bl.a. af antennens karakter.
Boligorganisationen kan endvidere efter lovens § 38, stk. 2, overfor den
enkelte lejer, der har opsat egen antenne, kræve reetablering, når lejeren
fraflytter lejemålet.
Endelig er lejeren efter lovens § 38, stk. 1, erstatningsansvarlig for
skader, der forårsages af installationen. Boligorganisationen kan således
også forlange, at lejeren tegner en forsikring eller på anden måde stiller
den fornødne sikkerhed for opfyldelsen af erstatningsansvaret.

Mvh
Frank

Fra : EA 2730

Dato : 02-03-05 12:46

Frank skrev i en nyhedsmeddelelse:

> Prøv at kigge på lejelovens §29

Den gælder ikke her i ht. lejeloven §2

Fra : EA 2730

Dato : 01-03-05 01:33

> [...]
vedtaget, at
> der ikke må sættes paraboler op på foreningens ejendom?

Derfor kan man godt tilgodese den enkeltes behov, det er også demokrati.

Ejvind Andersen
Fjern"xx"

Fra : EA 2730

Dato : 01-03-05 03:49

Hej Frank

> [...]
udøvelsen
> af de rettigheder og frihedsrettigheder, der er beskyttet ved artikel

Ville den være, at finde oversat til dansk???

Ejvind Andersen
Fjern"xx"

Fra : Hoho

Dato : 01-03-05 11:25

On Tue, 1 Mar 2005 03:49:24 +0100, "EA 2730" <OZ2ESA@xxwebspeed.dk> wrote in
dk.videnskab.jura:

>Hej Frank

>af
>midlerne
>fjernsynsprogrammer
>ret, der
>udøvelsen
>10".
>
>Ville den være, at finde oversat til dansk???

Det er vist ligegyldigt da en boligforenings forbud ikke er der samme som en
myndigheds indblanding i en lejers ret til opsætning af radio- og tvantenner.

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 02-03-05 13:27

"EA 2730" <OZ2ESA@xxwebspeed.dk> skrev:

> Herved kan radioamatøren rejse den bevisbyrde, at f.eks. kommunen
> igennem et forbud har gjort indgreb i en beskyttet rettighed.

Ja en kommune kan ikke lave en lokalplan, der forbyder opsætning af
antenner mv. uden at komme i problemer i forhold til EMRK. Det er bare
ikke relevant i forhold til forholdet mellem to private parter som ved
udlejning.

--
Morten http://miljokemi.dk