regexp
Fra : Thomas D Ahle

Dato : 27-02-05 20:47

Hej, jeg er ved at lave et program, der bruger en config fil. Til det skal
jeg bruge nogle regulære udtryk. Lige nu har jeg siddet i 2 timer og
fumlet med et, der skal fange f.eks. "[ ksdjf]". Jeg kan lave en
String.split med "\[[ \t]*(\w+)[ \t]*\]", men hvis det skal passe ind i
Pattern p = Pattern.compile("???", Pattern.DOTALL);
Matcher m = p.matcher(data); boolean b = m.matches();
System.out.println(m.groupCount());
Kræver det at udtrykket matcher hele strengen, som f.eks. kan se ud
som:
#Start på fil
[enhed]
"punkt" = "Y"
[enhed]
"punkt" = "N"
"punkt2" = "Y"
#Slut på fil

Jeg har prøvet mange ting, men jeg er ikke så skræp til de der udtryk.
Er der nogen, der kan komme på et, som vil kunne klare opgaven?

Fra : Kristian Thy

Dato : 28-02-05 00:20

Thomas D Ahle wrote:
> Er der nogen, der kan komme på et, som vil kunne klare opgaven?

Er der nogen speciel grund til at du ikke bruger Javas indbyggede
java.util.Properties klasse til at læse property-filer?

\\kristian
--
Thomas Madsens fremragende guide til sikring af Windows:
http://home18.inet.tele.dk/madsen/windows/tjenester/

Fra : Thomas D Ahle

Dato : 28-02-05 12:15

Smart, det lykkedes at indlæse en fil som:
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<!DOCTYPE properties SYSTEM "http://java.sun.com/dtd/properties.dtd">
<properties>
<entry key="TWO">2</entry>
<entry key="FOUR">4</entry>
<entry key="ONE">1</entry>
<entry key="THREE">3</entry>
</properties>

med

Properties p = new Properties();
FileInputStream indFil = new FileInputStream("../bolde/config2.xml");
p.loadFromXML(indFil);
p.list(System.out);

men hvordan indlæser jeg en fil som:

<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<!DOCTYPE properties SYSTEM "http://java.sun.com/dtd/properties.dtd">
<properties>
<gruppe>
<entry key="TWO">2</entry>
<entry key="FOUR">4</entry>
</grupper>
<gruppe>
<entry key="ONE">1</entry>
<entry key="THREE">3</entry>
</grupper>
</properties>

Hilsen Thomas

Fra : Malte

Dato : 28-02-05 16:01

Thomas D Ahle wrote:
> [...]
>
> med
>
> Properties p = new Properties();
> FileInputStream indFil = new FileInputStream("../bolde/config2.xml");

Den er da vist ikke well-formed?

Fra : Thomas D Ahle

Dato : 28-02-05 15:59

Mon, 28 Feb 2005 16:00:37 +0100. skrev Malte:

> Den er da vist ikke well-formed?

Det er lige det, der er problemet. Hvor lærer jeg at lave en well formed
java xml ting? Burde man kunne læse det i:
http://java.sun.com/dtd/properties.dtd ? Og hvordan?

Fra : Malte

Dato : 28-02-05 16:17

Thomas D Ahle wrote:

> Det er lige det, der er problemet. Hvor lærer jeg at lave en well formed
> java xml ting? Burde man kunne læse det i:
> http://java.sun.com/dtd/properties.dtd ? Og hvordan?

Denne burde være well formed (har ikke testet den i OxygenXML)

<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<!DOCTYPE properties SYSTEM "http://java.sun.com/dtd/properties.dtd">
<properties>
   <grupper>
<gruppe>
<entry key="TWO">2</entry>
<entry key="FOUR">4</entry>
</gruppe>
<gruppe>
<entry key="ONE">1</entry>
<entry key="THREE">3</entry>
</gruppe>
</grupper>
</properties>

Du bør også kunne udelade <grupper></grupper>, men du kan ikke have
<grupper> nested i <gruppe>

Fra : Thomas D Ahle

Dato : 28-02-05 16:37

Mon, 28 Feb 2005 16:16:37 +0100. skrev Malte:

> [...]
> </grupper>
> </properties>
>
> Du bør også kunne udelade <grupper></grupper>, men du kan ikke have

Det med <grupper> var vist en fejl, men hvis jeg retter det og skriver:
[...]

får jeg stadig beskeden: Læsefejl:
java.util.InvalidPropertiesFormatException: org.xml.sax.SAXParseException:
Element type "gruppe" must be declared.

Fra : Malte

Dato : 28-02-05 17:19

Thomas D Ahle wrote:

> [...]
>
> får jeg stadig beskeden: Læsefejl:
> java.util.InvalidPropertiesFormatException: org.xml.sax.SAXParseException:

Hmm, jeg har ikke netop adgang til en 1.5, men doctype'n synes at
fordre, at din struktur ser således ud:

<properties>
<entry key="fornavn">John</entry>
<entry key="efternavn">Doe</entry>
</properties>

Jeg er ærlig talt ikke klar over, om din xml fil må være mere
kompliceret end som så.

Evtl. vil jeg anbefale, at du instantierer et Properties objekt som du
så lægger ud som xsl v.h.a. storeToXML() metoden, som jeg kan se i
JavaDoc på Sun's site findes. Så kan du se, hvad den foretager sig.

I øvrigt har jeg forsøgt at generere en XML, som bruger properties
doctype'n, og mit værktøj brokker sig over Sun's <?xml version='"1.0"...
linie i DTD'en.

På den anden side: hvis din XML ikke må være mere kompliceret end som
ovenfor, så er der næppe noget vundet ved at anvende xml. Et Properties
er jo blot en slags hashtable med key/value, så en mere kompliceret
struktur i xml filen giver vel næppe nogen mening?

Fra : Thomas D Ahle

Dato : 28-02-05 18:37

Mon, 28 Feb 2005 17:18:40 +0100. skrev Malte:
> [...]
> er jo blot en slags hashtable med key/value, så en mere kompliceret
> struktur i xml filen giver vel næppe nogen mening?

Mit problem er jo, at jeg har et ping-pong spil, som jeg gerne vil have at
brugeren kan ændre via en config fil. Min originale fil så ud som:
#Start på fil
[flade]
"baggrund" = "20,20,20"
[enhed]
"punkt" = "Y"
[enhed]
"punkt" = "N"
"punkt2" = "Y"
#Slut på fil
Du har nok ret i, at man ikke kan bruge en Properties, men hvad skal man
så gøre? Min originale idé var jo noget med noget regexp...

Fra : Malte

Dato : 28-02-05 20:45

Thomas D Ahle wrote:

> [...]
> Du har nok ret i, at man ikke kan bruge en Properties, men hvad skal man
> så gøre? Min originale idé var jo noget med noget regexp...

Du kan sagtens bruge en properties fil, men du bliver nødt til at være
lidt kreativ mht dine name/value par:

flade_baggrund=20.20.20
enhed_punkt1=y
enhed_punkt2=n
enhed_punkt3=y

etc. etc.

Nogle af mine properties filer er 200 linier lange!

Fra : Malte

Dato : 28-02-05 20:51

Malte wrote:

> [...]
> enhed_punkt3=y
>
> etc. etc.
>
> Nogle af mine properties filer er 200 linier lange!

Faktisk kan du sagtens brug XML, du skal så blot bruge en XML parser
(xerces fx.). Lidt mindre elegant end en Properties fil, men med det
moment, som XML har, er det altid en god ide at sætte sig ind it det.
Du vil naturligvis så løbe ind i brugere, som ikke kan finde ud af at
holde XML filen well-formed. Med Properties filer er det lidt simplere.

Fra : Thomas D Ahle

Dato : 01-03-05 07:30

Mon, 28 Feb 2005 20:51:25 +0100. skrev Malte:

> [...]
> Du vil naturligvis så løbe ind i brugere, som ikke kan finde ud af at
> holde XML filen well-formed. Med Properties filer er det lidt simplere.

Hvis jeg hverken kan lave "grupper" i min xml eller proberties fil, så
tror jeg altså at det bliver endnu svære for brugeren at holde rent.
Tænk nu hvis de ville have 20 bolde og 19 bat? Og så skulle jeg jo
stadig igang med regexp for at finde ud af hvor værdien bold18_baggrund
skulle sættes ind.

Derfor tror jeg at den bedste metode er at dele filen op i grupper som:
[flade]
baggrund:pix/baggrund.jpeg
hoejde: 400
[bold]
baggrund:pix/bold1.png
fart:1.5
[bold]
baggrund:pix/bold2.png
fart:1.2
-
osv. Det kræver vel, at man først splitter strengen op ved [] i et
String array, og så skulle man vel nok kunne hente informationerne på
hver side af kolon eller =.

Fra : Malte

Dato : 01-03-05 16:11

Thomas D Ahle wrote:

> [...]
> osv. Det kræver vel, at man først splitter strengen op ved [] i et
> String array, og så skulle man vel nok kunne hente informationerne på

Du kan godt lave grupper i din XML fil, men så kan du nok ikke bruge et
Properties objekt til at læse den.

Fra : Thomas D Ahle

Dato : 01-03-05 17:04

> Du kan godt lave grupper i din XML fil, men så kan du nok ikke bruge et
> Properties objekt til at læse den.

Hvad vil du så anbefale?

Fra : Malte

Dato : 01-03-05 18:13

Thomas D Ahle wrote:

> Hvad vil du så anbefale?

Lav en lille klasse, som kan håndtere XML, parse den og brug data.

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 01-03-05 18:17

Malte <forgetme@spam_here.nowhere.com> writes:

> Lav en lille klasse, som kan håndtere XML, parse den og brug data.

Kig på Commons Digester fra Apache Jakarta.
--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://unixsnedkeren.dk/ravn/