Jesus-mytens oprindelse
Fra : Cyril Malka

Dato : 27-02-05 18:35

Kristendommen bygger på det enestående begreb, at Jesus var søn af Gud,
født af en jomfru og ofret for at frelse verden.

Rent faktisk er idéen om en jomfru-født søn af Gud langt fra enestående,
tværtimod! Krishnas fødsel... fra en jomfru

Jesus-myten fulgte ganske enkelt en traditionel model for de ældre
hedninges "frelserguder"... Læs resten her:

http://www.nytestamente.org/content/view/16/2/

--
Venligst,

Cyril

Det nye Testamente - Fortæller man alt? - http://www.nytestamente.org

Fra : Andreas Falck

Dato : 27-02-05 20:19

I news:20050227183517.2449821a@cylle skrev
Cyril Malka følgende:

> [...]
> født af en jomfru og ofret for at frelse verden.
>
> Rent faktisk er idéen om en jomfru-født søn af Gud langt fra enestående,

Ja, det der er da ingen nyhed. Det er da almenviden for den der blot
nteresserer sig den mindste smule for kristendommens oprindelse.

Men skulle hele kristendommen vise sig at være et stort fupnummer, så må du
i din selvglade egoretfærdighed, jo heller ikke glemme at det jo rent
faktisk var fuldblodsjøder der startede kristendommen.

Men slige fakta og kendsgerninger ser du jo gerne bort fra når du sætter fut
i dine svadaer af smædekampangner.

http://bibeltro.dk/ - *Om Bibelen og bibeloversættelser*
http://maranatha.dk/ + http://skabelsen.info/ + *DebatForum*
http://ravsted.dk/ - http://ravsted.net/

Fra : Jacob Andersen

Dato : 08-03-05 23:21

On Sun, 27 Feb 2005 20:19:21 +0100, Andreas Falck wrote:

> Men skulle hele kristendommen vise sig at være et stort fupnummer, så må du
> i din selvglade egoretfærdighed, jo heller ikke glemme at det jo rent
> faktisk var fuldblodsjøder der startede kristendommen.

Det behøver vel ikke være fup for ikke at være fakta. Eller hvad?

/Jacob

Fra : Difool

Dato : 27-02-05 22:43

"Cyril Malka" <news@nytestamente.org> wrote in message
> [...]
>
> Jesus-myten fulgte ganske enkelt en traditionel model for de ældre
> hedninges "frelserguder"... Læs resten her:

Én interessant ting var Jesu påståede fødsel den 25. december. Det er ganske
rigtigt hedensk, noget der blev indført meget senere end de første apostles
tid. Nogen mener, at Han måske blev født omkring efterårsjævndøgn (omkring
løvhyttefesten). Men det må også have gjort dagen for Hans undfangelse til
omkring den 25. december.

Alle store urreligioner har jo også sagn om en verdensomspændende vandflod.
Men det gør jo ikke syndfloden fra den bibelske beretning til falsk. Og
således har alle de falske religioner (herunder jødedommen) også taget
elementer fra den sande kristendom (inkl. GT).

Men, Cyril, der er jo lange baner af identifikationer fra GT, der viser -
nogen hver for sig, og især taget som et hele - at Jesus Kristus var
profeteret om som Frelseren. Jeg er dog sikker på, at du kender dem alle, så
der er nok ikke nogen grund til at remse dem op.

Kærlig hilsen fra Mikkel S. Kragh
http://www.nordiskisrael.dk

Fra : Britt Malka

Dato : 28-02-05 11:17

Ja, mange af dem er gennemgået på www.nytestamente.org

--
Britt Malka
Tilmeld dig Tips&Tricks og få en gratis e-bog: Kan alle se din hjemmeside?

Fra : Andreas Falck

Dato : 28-02-05 14:39

I news:tqr521hqiumjld1lfutarv0r3fn9uvp7m5@4ax.com skrev
Britt Malka følgende:

> Ja, mange af dem er gennemgået på www.nytestamente.org

Nej nej, ikke gennemgået, men forvansket og mistolket til ukendelighed. Det
er jo et specielt Malka'nsk særtræk i deres indædte had mod kristendommen.

Man undres jo mere og mere over hvorfor I egentlig skriver i denne gruppe,
da I jo tydeligt har demonstreret at I slet ikke har noget seriøst og
sagligt formål med jeres tilstedeværelse i denne gruppe.

Fra : Rune

Dato : 28-02-05 15:51

* Enhver religion, inkl. judaismen, er et spørgsmål om tro. At søge
historiske eller videnskabelige beviser for hin eller andet kan da være
meget interessant ud fra et videnskabeligt indgangsvinkel men som et
udgangspunk for at så tvivle om en tro er det basalt set en komplet
misforståelse. I øvrigt kunne man, som du uden tvivl er vidende om, finde
mange tilsvarende ting ind for jødedommen, Islam, Buddisme, taoisme og hvad
ved jeg.

* Hvad er din mening med de mange indlæg Malka? Er det et forsøg på jødisk
forkyndelse (troede ikke i gjorde jer i det) eller bare, som Falck siger, et
forsøg på at tilsvine en anden religion?

* Jeg ligger mærke til der ikke er en dk.livssyn.jødedom. Hvorfor tager i
ikke initiativ til at oprette en sådan? Det kunne være ganske interessant,
og noget mere opbyggende.

Fra : Bo Warming

Dato : 28-02-05 17:19

"Rune" <rune@spam.spam> wrote in message
>* Enhver religion, inkl. judaismen, er et spørgsmål om tro.

Min religion handler om at handle.

Uden dermed at være gerningsretfærdig -

Mener du at tro er tillid til medmenneskene om at det betaler sig på sigt
for menneskeheden at være large=tillidsfuld?

Hvem har glæde af, om der haves "stærk tro" = sandsynlighedsvurdering på
99,99% vedr, at Gud er til?

Fra : Cyril Malka

Dato : 28-02-05 17:12

Den Mon, 28 Feb 2005 15:51:26 +0100
skrev "Rune" <rune@spam.spam> :

> * Enhver religion, inkl. judaismen, er et spørgsmål om tro.

Første fejl: Jødedommen er ikke et spørgsmål om tro. I jødedommen, tror
man det, man vil sådan set. Jødedommen er en lov, ikke et
tankekontrolsapparatur.

> [...]
> misforståelse. I øvrigt kunne man, som du uden tvivl er vidende om,
> finde mange tilsvarende ting ind for jødedommen, Islam, Buddisme,

Har du set mig benægte det noget sted?

> * Hvad er din mening med de mange indlæg Malka? Er det et forsøg på
> jødisk forkyndelse (troede ikke i gjorde jer i det) eller bare, som
> Falck siger, et forsøg på at tilsvine en anden religion?

Hverken, eller. Jeg har faktisk fortalt den slags i andre indlæg, men
jeg kan se, at det jo er nemmere for alle, hvis du nødvendigvis skal
sætte folk i små kasser at mene at det enten er "jødisk forkyndelse"
eller "tilsvining af andre religion".

Oplysning = tilsvining?

længe leve dumheden og uvidenheden ;->

(Nu ER vi i den 21. århundrede eller vågnede jeg op lige pludseligt i
den 11. årh.? Gisp!)

Er der forbud mod den slags indlæg i gruppen? Jeg mener, står der i
fundatsen, at der kun må være mod kristendommens positive indlæg i
gruppen?

> * Jeg ligger mærke til der ikke er en dk.livssyn.jødedom. Hvorfor
> tager i ikke initiativ til at oprette en sådan? Det kunne være ganske
> interessant, og noget mere opbyggende.

Næh. Vi forkynder ikke jødedommen. Det er ikke jøder der skal "ud og
finde discipler".

Jeg har oplysning om jødedom på http://www.malka.co.il, hvor der er
tilknyttet et debatforum, det er mere end rigeligt.

Fra : Britt Malka

Dato : 28-02-05 17:21

On Mon, 28 Feb 2005 17:12:03 +0100, Cyril Malka

> [...]
>jeg kan se, at det jo er nemmere for alle, hvis du nødvendigvis skal
>sætte folk i små kasser at mene at det enten er "jødisk forkyndelse"

Faktisk er det vist meget jødisk det med at stille spørgsmål til
religionen. Det gør man hele tiden. Og man kan være stærkt indbyrdes
uenige, men alligevel føre interessante diskussioner i god ro og orden
og holde lige meget af hinanden af den grund.

Det er både lærerigt, berigende og interessant.

Med hensyn til at svine en anden religion til ... Jeg går ud fra, at
Rune mener kristendommen. Den behøver man ikke at svine til. De gode
kristne viser deres sande ansigt her i gruppen gang på gang. Men det
er rigtigt, at objektive informationer så sandeligt får dem til at
vise dette ansigt.

Man kan enten være kvalmende enig, eller også er man ond, hadefuld
m.m. <træk-på-skulder.mpg> Hvor er alle de glade kristne henne? Hvad
med at elske sine fjender? He he

Fra : Soeren

Dato : 28-02-05 22:33

Britt Malka wrote:
> [...]
> uenige, men alligevel føre interessante diskussioner i god ro og orden
> og holde lige meget af hinanden af den grund.

Mon Britt Malka aldrig ser fjernsyn

> Man kan enten være kvalmende enig, eller også er man ond, hadefuld
> m.m. <træk-på-skulder.mpg> Hvor er alle de glade kristne henne? Hvad
> med at elske sine fjender? He he

gør man det med bomber?

Soeren

Hent den gratis her: www.spamfighter.dk

Fra : Cyril Malka

Dato : 28-02-05 17:35

Den Mon, 28 Feb 2005 17:20:33 +0100
skrev Britt Malka <news@foxladi.com> :

> Man kan enten være kvalmende enig, eller også er man ond, hadefuld
> m.m. <træk-på-skulder.mpg> Hvor er alle de glade kristne henne? Hvad
> med at elske sine fjender? He he

Det gælder ikke jøder eller kritiske sind. I så fald, er det ikke
"fjender" men "antikrister" eller "djævelyngel" ;->