Tyrkiet. Marmaris-alanya.
Fra : Kbh.s amt

Dato : 27-02-05 16:59

To næsten pensionister vil gerne til Tyrkiet. Endnu ikke gangbesværet.
Ønsker by med indkøb, bazarer, afslapning og ingen nattelarm. Har mod på
offentlige tansportmidler.
Hørt om Marmaris og Alanya.
Hvad skal vælges? Erfaringer modtages med glæde.
V.h.

Fra : Pipeline

Dato : 27-02-05 20:19

"Kbh.s amt" <kyndby2003@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> offentlige tansportmidler.
> Hørt om Marmaris og Alanya.
> Hvad skal vælges? Erfaringer modtages med glæde.

Jeg var selv i Marmaris i oktober. Ønsker man ikke nattelarm, skal man holde
sig langt væk fra hotellerne ved stranden/hovedgaden. Hele
strandpromenaden/hovedgaden er én stor restaurant/natklub. Og de bliver ved
så længe der er kunder.
Afslapning tja, medmindre man finder det afslappende at tyrkerne ALLE steder
forsøger at hive dig med ind i deres butikker (selv apotekerne), så er det
eneste sted man kan få fred vel nok på sit hotelværelse.
Bazaren er stor, med et stort udvalg af krydderier, kopitøj i mange
kvaliteter og guld. Også her er de handlende meget pågående.
Stranden er meget smal, og meget tætpakket.
Marmaris i sig selv er en ret kedelig by. Den har en gammel bydel, som kan
overståes på en halv time. Så hvis I vil se lidt andet end restuarationer og
kopivarebutikker, så kan det anbefales at tage på udflugter væk fra byen.
Nabobyen Izmelér ligger 7 km. ud af kysten, og virker til at være meget mere
afslappet i forhold til Marmaris. Stranden er også meget større i Izmelér.
De handlende i Izmelér var knap så påtrængende, og kunne i de fleste
tilfælde forstå et nej. Der kører busser hele tiden imellem Izmelér og
Marmaris, og der er også mulighed for at tage en taxibåd.
Personligt kunne jeg ikke finde på at tage til Marmaris igen, på grund af de
anmasende handlende, men Izmelér kunne måske gå an kombineret med en masse
udflugter ind i landet.
Jeg kan ikke udtale mig om forholdende i Alanya, men har hørt at de
handlende nu kan få bøder hvis de er for påtrængende. Man må håbe at det
også gør sig gældende for Marmaris

MVH
Pipeline

Fra : zillyink

Dato : 27-02-05 22:08

Kbh.s amt wrote:
> To næsten pensionister vil gerne til Tyrkiet. Hvad skal vælges?
> Erfaringer modtages med glæde.

Glem:
Cesme
Kusadasi
Bodrum
Marmaris
Antalya (Side og alt mellem Antalya og Alanya)
Alanya
Der er simpelthen for meget turisme, plat, larm osv.
Byerne/stederne ligger dog rimelig tæt på seværdigheder.

Bedre:
Cannakale
Foca
Fethyie
Kas
Mersin
Iskenderun
Byerne og ikke så turistede som de førnævnte, og de ligger også
"tæt" på seværdigheder.
Byerne prøver at begrænse omfanget af planløse byggerier og
ukritisk leflen for turisterne.

Storbyer:
Istanbul
Izmir
Antalya
Konya
Kayseri
Denizli
Bursa
Ikke så meget at sige andet end "storbyferie" med alt hvad det
indebærer.

Hints som vi er og har været glade for:
Efes (Efesos)
Troya (Truva)
Pammukale (Bomuldsbjerget v/ Denizli)
Gøreme ved Kayseri (bygninger indhugget i kalkstens-klipper.
Grave udenfor Fethyie.
Byen Kas (sydvest for Antalya) for at være....Kas.
Konya (den Hellige by)
Foca (idyl)
Cannakale/Thassos (bjerge, ruiner, oprindeligt, hyggeligt, no
nonsens, ærlige og rolige mennesker.

På det helt generelle plan er tyrkerne utrolig søde og hjælpsomme
og de, trods alt, få der gør livet surt for turisterne skal ikke
ødelægge de uendelig mange gode oplevelser der er at hente i
Tyrkiet.

I vil måske høre at tyrkerne prutter om priserne og det gør de
til dels også, men ikke på fødevarer og varegrupper hvor der er
hård konkurrence. Her kan hoteller o.lign. være svære at at
forhandle om i højsæsonen i de meget turistede områder, men lidt
kan der hentes.

På tøj, elektronik, motorcykel/billeje, kufferter, smykker m.m.
kan I måske nå ned på små 50%, men vær opmærksom på om kvaliteten
er i orden (ikke alt der glimter er guld)

På deciderede souveniers et sted mellem 50 og 75 %.

Vær meget opmærksom på at der ved billeje ofte dukker nogle
mærkelige forsikringsposter op der underlig nok ikke fremgår på
den endelige kontrakt som andet end en del af det endelige beløb.
Dækforsikring, ekstra selvrisiko, og tjek altid køretøjet for
fejl, ridser og buler og få dem tegnet ind på en oversigtsplan
inden i sætter jeres signatur. Problemer eller en generel dårlig
foremmelse!: Afvis dem omgående! Brug i stedet de fortræffelige
minibusser (dolmus´er) der kører overalt og hele tiden til små
penge. Store luksuøse busser kører mellem alle større byer og
mindre luksuøse ditto til en lidt mindre penge.

Just my five cents - håber I får en god tur - hvor I end måtte
havne!
--
Hilsen

Zillyink
Slet: -get-lost-

Fra : Coppi

Dato : 28-02-05 11:10

Hej

Ja, selv om der er en der advarer om Side, så synes jeg altså, at det er et
meget hyggeligt og overskueligt sted.

coppi

Fra : zilly ink

Dato : 28-02-05 12:40

"Coppi" <annie321@privat.dk> skrev i en meddelelse

> Ja, selv om der er en der advarer om Side, så synes jeg altså,
> at det er et
> meget hyggeligt og overskueligt sted.

Sådan er vi heldigvis så forskellige,jeg synes at det er et stort
rod af hoteller, plastikbadedyrssælgere og præfab. madsteder.

Hvis man gider at kører ud i området er der til gengæld gode
muligheder for at opleve.
--
Fl. Baumann

Fra : x

Dato : 28-02-05 20:11

Hvis man vil bevæge sig lidt udenfor de almindelige "turist stier", kan jeg
anbefale http://www.kalepansiyon.com/index_en.htm
Der er ankommer daglig ved middagstid Gulet både med turister der skal se
borgen på toppen af halvøen, men ellers er her fredeligt og god kontakt til
tyrkerne. Ingen hustling. Ejerne af pensionen kan sejle ture til Kas og
andre byer tæt på, eller ture rundt i de smukke bugter. Området er oplagt
til traveture eller selvfølgelig snorkling og badning. Ikke egnet til
familier med mindreårige børn.
jensen.

Fra : Tone Hilde

Dato : 28-02-05 16:36

Alanya så klart !Vi hadde vår første langtidsferie i Alanya og vil bare
tilbake dit.Vi reiser 16 mars i 1 1/2 mnd.Har også været i Marmaris
tidligere.

To Tyrkia frelste pensjonister.
"Kbh.s amt" <kyndby2003@yahoo.dk> skrev i melding