fra Killepitsch til Nordsø-Bitter
Fra : Bo Warming

Dato : 27-02-05 05:44

"Nordsø-olie" hed vist engang den præcis samme snapselikør med afsæt i
slesvig-holstensk Jægermeister

"Glider ned som olie - udvandet af skumsprøjt, havgus og søforklaringer"
står der må Nordsø-bitteren, hvis etiket har form som en klæbrig, brun
oliedråbe, og det ny fremstøds indhold er især sprut, vand, sukker og
(engelsk)lakrids. - ret lækker - og barnlig som Fishermann-shots og diverse
menthol , kamfer (van Oosten efterligning) og eukalyptus tilbehør i
spirituosa-branchen.

Næ, kom til Düsseldorf min ven, og køb byens egen specielle Boonekamp Bitter
(Schmittmann) eller by-vartegnet KILLEPITSCH, der har fornem urteblanding på
højde med franske mukelikører, der gør den opreklamerede og populære
halvskandinaviske Jägermeister til en aldeles "RødSodavand-vulgær" slik-sag
i sammenligning.

På bagsiden af af BoonekampBitter-flasken står, at man ved at iblande Korn
(neutral tysk snaps) får en "samtkragen" altså en cocktail-klassiker efter
Rusten-Søm princippet (jeg lærte det tidligst som _Drambui-whiskylikør +
cognac/whisky_)
Så jeg fyldte rygsækken op med dette samt tysk Kirsch, Kirschwasser og
grappa-agtig blommelikør, og fortynder nu 1:3 med billig Aldi-vodka (eller
billig Aldi-cognac - måske slavewhisky også dur til lidt karamelliseret
"forandring fryder",
Nordsø-bitteren købte jeg pga plastlommelærke-flasken, der er god til
genbrug og fordi toldfri - men Deutsches Original er sagen.

EU-førtidspensionister i storbyslum går som jeg og gennemspiller fortidens
krige i fantasien - jeg får mit pis i kog af den skammelige
kulturforringelse, der er i, at når jeg spørger nordtyskere om forskellen
mellem "vodka" og "korn", så siger de at korn har en fad bismag og vodka er
frisk og god og bedre at tylle i Cola-en.
Jamen, når der blandes, kan ingen smage forskel. - ren Kejserens Ny Klær.
I min studietid blandes etanol fremstillet syntetisk af råolie (fra
kemikalie-rummets dunk) i alle kemistuderendes hyggedrinks på Egmont
Kollegiet - også det smagte helt som vodka og korn når rette urter og
essenser gav et pift..
Drikkes ren, har Nordhausser Edelkreuz Dobbeltkorn (og Oldesloer, Berendtsen
og de andre stadig populære "korn" ) en fremragende gammel kultur bl.a.
eftersmag i sig, der overgår alt fra de danske snapsfabrikker,
Men taber man en krig til russerne, og USA sidder tungt på de tyske medier,
så bliver altså fin tysk kultur dræbt af nul-reklame og "Gorbatjow Vodka"
(og i mindre grad "Absolut Vodka" )
er fremtidens tyske spirituosa (store bus-bannerreklamer mm) -
- og Gorbatjow er varemærke for talrige frugt-cocktails, der sælges
færdigblandet på små dåser og flasker.