Batterioplader
Fra : LM

Dato : 26-02-05 18:32

Kan jeg lade mit scooter batteri op med sådan en fætter?

http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=1877&n=60100

Mvh Lars

Fra : Mikkel Lund

Dato : 26-02-05 18:44

Det kommer an på om dit batterie er vedligeholdelsesfrit eller ej.
Til almindelige batt kan sagtens bruge den, men du bruge nok købe mindst 7.5
amp udgaven, hvis du en dag vil bruge den til en bil! (men 99 kr er godt nok
billigt)

Hilsen Mikkel

Fra : Ole Axelsen

Dato : 26-02-05 22:10

"LM" <nospam@nospam.no> skrev i en meddelelse
> Kan jeg lade mit scooter batteri op med sådan en fætter?

Nej det må du endelig ikke. Jeg har hørt om flere, der har ødelagt et
knallert/MC-batteri med en for kraftig lader. Du skal finde en, der lader
med max 10 % - så vidt jeg husker - af batteriets kapacitet.

--
Ole Axelsen. (5771)
Der er fejl i min mailadresse.

Fra : Mikkel Lund

Dato : 26-02-05 23:35

Ole Axelsen wrote:
> [...]
> knallert/MC-batteri med en for kraftig lader. Du skal finde en, der lader
> med max 10 % - så vidt jeg husker - af batteriets kapacitet.

Ja, men hvis du anvender en eletrisk styret lader (som den fra HN)
behøves man ikke tænke på andet end ladespændingen, og den er samme på
bil og knallert.

--
Hilsen Mikkel Lund

http://aausatii.aau.dk

Fra : Hekto

Dato : 27-02-05 00:17

Ole Axelsen wrote:

> Nej det må du endelig ikke. Jeg har hørt om flere, der har ødelagt et
> knallert/MC-batteri med en for kraftig lader. Du skal finde en, der
> lader med max 10 % - så vidt jeg husker -  af batteriets kapacitet.

Starteren trækker vel 50-100 Ampére på en scooter, og ladespolen leverer
vel 5-8 Ampére. Så hvorfor skulle laderen så ødelægge batteriet?

Et batteri bliver ødelagt af at blive afladet. Derfor skal man sørge for
at det altid er opladet, også om vinteren. Et opladet batterie ligger
på ca. 12,5 - 13,2 volt. Hvis det er rimeligt opladet vil det kun
trække en lille strøm fra laderen.
Lægger man 12 volt og 5 Ampére over et afladet batteri, afsætter man 60
Watt i det, og det bliver det varmt af!
--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650 - Suzuki LS650 Savage

Fra : LM

Dato : 27-02-05 11:05

"Hekto" <urxgb@urxgb.qxROT-13> wrote in message news:42210385$0$190
> [...]
> trække en lille strøm fra laderen.
> Lægger man 12 volt og 5 Ampére over et afladet batteri, afsætter man 60

Det er faktisk næsten helt afladt. Vil det så ikke virke?

Fra : KLAUS DRACHMANN

Dato : 27-02-05 12:30

jo prøver da

Fra : Hekto

Dato : 27-02-05 14:00

LM wrote:

> Det er faktisk næsten helt afladt. Vil det så ikke virke?
Jo; men du kan så netop risikere at det bliver meget varmt, så vær
forsigtig.