Anbefalinger / erfaringer mht. nyt grafikk~
Fra : Jacob Skaaning

Dato : 26-02-05 18:33

Jeg har pt. et GeForce4 Ti4200, som jeg egentlig er okay tilfreds med. Men I
et forsøg på at nedsætte støjniveauet i min computer påsatte jeg en Zalman
passiv køler, og har siden da haft småproblemer af eksalerende grad. Først
kørte det fint, men jeg begyndte efterhånden at få hvide og sorte pixel-fejl
i diverse spil, og det var ikke kønt. Der kom sidenhen også lette skygger
ved store kontrastforhold, især på nettet ved lodrette linier. Men nu (hvor
jeg også har købt en LG Flatron 1720B fladskærm) er der begyndt at komme
flere skygger og småfejl, og i ved bestemte kontraster flimrer billedet i et
bestemt kontrast-forhold. Hvis jeg for sksempel har en gradient (sort til
hvid) på hele min skærm, flimrer den for eksempel 1/3 nede af skærmen.
Så jeg må erkende at det ikke har været kølet ordentligt, og ligeså langsomt
nok er blevet i værre og værre stand. Jeg testede nemlig lige med mit gamle
grafikkort, og der var problemerne der ikke.

Så jeg vil finde mig et nyt grafikkort, og er indstillet på at betale
1500-2000 kr. på det. Jeg søgte lidt rundt og faldt over Leadtek WinFast
A6600 GT TDH, som har fået gode anmeldelser. Men det er svært for mig at
følge med i alt det nye, så mit overblik er ikke så godt. Det jeg sætter
pris ved ved ovenstående er især at blæseren kun starter når kortet bliver
for varmt... så computeren altså godt ville kunne stå og idle uden at lyde
som en løvblæser.
Vil dette grafikkort være tiltrækkeligt til en som mig, som godt kan lide at
spille spil, gerne vil have tv-out, og ellers bare sætter pris på et klart
og godt billede? Jeg vil ikke ud at give 3500 for det nyeste nye, det syntes
jeg er for mange penge at bruge på et grafikkort.
Eller er der nogen af jer der har en bedre idé?

På forhånd tusind tak.

Jacob

--
fear and loathing in dot com
www.fearandloathingin.com

Fra : Sune Storgaard

Dato : 27-02-05 06:59

Jacob Skaaning wrote:
<klip>
> Eller er der nogen af jer der har en bedre idé?

Nej, det ville også være mit bud på et nyt kort i det prisleje.
Selvom det er et af de mere støvsvage kort i 6x00 serien, så må du nok regne
med at det larmer mere end dit 4200 gjorde. Så ved jeg ikke om du vil til at
lege med passiv køling en gang til, eller arbejde på kabinettet istedet.
Ydelsen er dog uden sammenligning.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 27-02-05 14:45

Sune Storgaard skrev:

> Selvom det er et af de mere støvsvage kort i 6x00 serien, så må du

Hmmm... Sådan ét må jeg ha', for mit er efterhånden møgbeskidt

Fra : JBB

Dato : 27-02-05 09:44

"Jacob Skaaning" <jskaaning@tiscali.invalid> skrev i en meddelelse
> Jeg har pt. et GeForce4 Ti4200, som jeg egentlig er okay tilfreds med.

Jeg har selv det Leadtek kort du omtaler. Købte det her for 10 dage siden,
da mit Radeon 9600XT stod af. Der medfulgte 2 spil og en driver cd. Begge de
spil kører fint med kortet.
Ud over det har jeg kørt noget Aquamark på kortet (score 46.000), noget
3dmark05 (score 2900), lidt andre spil, World of warcraft samt Halflife 2.
Afviklingen af det hele har været fuldt ud tilfredsstillende og mit
grafikkort er faktsik væsenligt mere støjsvagt, end mit gamle kort var,
selvom det gamle kort var udstyret med en vga silencer fra Arctic cooling.
Selv efter flere timers spil er kortet under 55 grader varmt.

Alt i alt er jeg rigtig godt tilfreds med mit kort, også selvom Doom3 ikke
var med, sådan som der stod i den anmeldelse jeg læste..

MVH

Jesper B.

Fra : Villy Jensen

Dato : 27-02-05 11:54

< klip: pixelproblem (?) samt masser af overvejelser >

Jeg finder det lidt ubehageligt, at dit GF4200 'småsvigter' under load, og
det leder mig til et par kommentarer og spørgsmål:

Når du får pixelfejl kan det tyde på utilstrækkelig GPU-køling !
1) Havde du pixelfejl, før du skiftede GPUkøler?
2) Har du spændt Zalman GPUkøler fornuftigt til ?
3) Har du brugt passende mængde kølepasta indimellem Zalman GPUkølerens
varmeoverføringsflader ?
4) har du masser af luftpassage+flow forbi din Zalman ?

Når du får 'lodrette striber' kan det tyde på 'fænomener' i en fladskærm
(sektioner af hver lodrette stribe trækkes typisk af den samme 'forstærker')
5) Hvad sker der hvis du justerer på kontasten på _skærmen_ (når du kan se
fejlene)?
5.1) Det kan sagtens være kontrastfejlproblemer ved skærmen (fladskræme har
det sværere med kontrasten end en gammeldags analog monitor)
5.2) og det er ikke sikkert at 'det andet skærmkort' ligepræcis rammer
skærmens potentielt problematiske kontrastområde.
5.3) har du prøvet om fænomenet består på en 'gammeldags analog monitor' ?

Mht. nyt skærmkort (jeg kan ikke råde dig mht. valg):
6) de nyeste, kraftigste, 'hotteste' skærmkort
6.1) kræver en monsterstrømforsyning
6.2) koster en bondegård mere end en de 'næsthotteste'
6.3) køler som en jetjager
6.4) kører på PCIx-port

(jeg har aldrig hørt om skærmkortblæser med selvstarterpropel - det var
ellers smart!)

- kik evt på
http://www.hardwaretidende.dk/hard/artikel/04/02/05/6669484
og
http://graphics.tomshardware.com/graphic/20041004/vga_charts-02.html
(godtnok uden GF6600 sammenligning)

Mvh Villy
http://hjem.get2net.dk/villy

Fra : Jacob Skaaning

Dato : 27-02-05 12:10

Villy Jensen wrote:
> < klip: pixelproblem (?) samt masser af overvejelser >
>

> Jeg finder det lidt ubehageligt, at dit GF4200 'småsvigter' under
> load, og det leder mig til et par kommentarer og spørgsmål:

Det er ikke kun under load længere, men også ved bare generel browsing... se
mine billeder, som illustrerer det.
Da jeg startede med den nye skærm var der ingen fejl overhovedet, de kom
lidt med tiden.

> Når du får pixelfejl kan det tyde på utilstrækkelig GPU-køling !
> 1) Havde du pixelfejl, før du skiftede GPUkøler?

Nej

> 2) Har du spændt Zalman GPUkøler fornuftigt til ?

Det regner jeg med, fulgte instruktionen nøje.

> 3) Har du brugt passende mængde kølepasta indimellem Zalman
> GPUkølerens varmeoverføringsflader ?

her var jeg lidt i tvivl, måske har jeg brugt for lidt.

> 4) har du masser af luftpassage+flow forbi din Zalman ?

Det burde ikke være noget problem, jeg har en blæser siddende fortil der
suger luft ind forbi min harddisk, og hen over zalman'en. Og jeg syntes ikke
den bliver uhyggeligt varm, jeg kan sagtens holde på den.

> [...]
> fladskærm (sektioner af hver lodrette stribe trækkes typisk af den
> samme 'forstærker') 5) Hvad sker der hvis du justerer på kontasten på

Ikke andet end, at de jo forsvinder når jeg skruer højt nok op for
kontrasten... men så er skærmen jo ikke så rar at kigge på. De ændrer sig
ikke hvis jeg skruer op eller ned.

> [...]
> skærmens potentielt problematiske kontrastområde.
> 5.3) har du prøvet om fænomenet består på en 'gammeldags analog

Der var som sagt også nogle lodrette striber på min gamle skærm i 1024x768,
jeg har kige prøvet at tilslutte den og smide den op på 1280x1024. Der kunne
den kun køre ved 60hz og det var derfor meget svært at se om der var de
samme problemer. Det hele var lidt utydeligt, men jeg syntes at kunne ane at
der i hvert fald var lidt artifacts ved musen som på mit billede. Bare ikke
ligeså tydeligt. Sikkert fordi det var en gammel korteskærm ;)

Tak for hjælpen!

Jacob

Fra : Jacob Skaaning

Dato : 27-02-05 12:02

Jacob Skaaning wrote:
> [...]
> langsomt nok er blevet i værre og værre stand. Jeg testede nemlig
> lige med mit gamle grafikkort, og der var problemerne der ikke.

Jeg tog lige et par billeder for at illustrere de fejl jeg får:

http://www.fearandloathingin.com/fejl1.jpg
http://www.fearandloathingin.com/fejl2.jpg
http://www.fearandloathingin.com/fejl3.jpg

De er blevet så omfattende efter at jeg er begyndt at bruge 1280x1024, som
er min nye skærms native opløsning. Hvis jeg går ned i 1024x768 som jeg
ellers har brugt før, så er der ikke ligeså mange fejl, kun de lodrette
skygger, som også har været der på min gamle skærm. Dengang troede jeg nu at
det var et problem med skærmen, som var lidt halvgammel.
Fejlen ved musen følger ligesom med, og boksen der 'hænger ved' ændrer
størrelse og form... kan det så ikke godt udelukke at der er noget galt med
min nye skærm, men at det er grafikkortet den er gal med, og at det er
springet op til 1280x1024, som den slet ikke har kunnet følge med i?

Jacob

--
fear and loathing in dot com
www.fearandloathingin.com

Fra : Jacob Skaaning

Dato : 28-02-05 19:17

Jacob Skaaning wrote:

> [...]
> galt med min nye skærm, men at det er grafikkortet den er gal med, og
> at det er springet op til 1280x1024, som den slet ikke har kunnet

Slet ikke nogen der kan kommentere ovenstående?

Jacob

Fra : Marni

Dato : 03-03-05 10:39

Jo. Sæt køleren ordentligt på!