Andet multimedie
bentjuul 3670
Mac filer til PC
Fra : Esben

Dato : 26-02-05 17:07

Jeg har et par photoshop-filer på en USB-fætter. De består tilsyneladende af
to filer, hvordan kan jeg åbne dem på en WinXP pc?

--
Esben

Fra : Jane :o)

Dato : 26-02-05 17:28

> Jeg har et par photoshop-filer på en USB-fætter. De består tilsyneladende af
> to filer, hvordan kan jeg åbne dem på en WinXP pc?
>
> --
> Esben

Har du Photoshop på din PC?

Mvh Jane

Fra : Storm

Dato : 26-02-05 18:21

Esben <esben@gruf.LAND> wrote:

> Jeg har et par photoshop-filer på en USB-fætter. De består tilsyneladende af
> to filer, hvordan kan jeg åbne dem på en WinXP pc?

Bare slet de filer der hedder ._ etellerandet det er nogle
macprogrammers måde håndtere oplysninger som ikke angår selve filen data
(ikoner - preview - metadata o.lign) - når filen "betragtes" fra et
andet styresystem ses de som selvstændige resourcefiler, du kan uden
problemer åbne filen uden ._

Jeg kører også rundt med en USB-fætter med filer fra Mac til Windows og
er irriteret over at se dem.

Da det blev diskuteret i Mac-truppen var svaret bl.a.:

"__
Der findes et program ved navn iCleaner, som sletter disse filer fra
valgte drev eller mapper:

http://www.macupdate.com/info.php/id/16996
iCleaner cleans hidden files the Finder creates. These files can be
annoying
in mixed OS environments or they might even cause some deveices like mp3
player not to function correctly.
Usefull for usb sticks or mp3 players for example.
iCleaner cleans the following items:

.DS_Store files
Resource forks
FBC files
.Trashes
__"

Alternativt skulle man kunne fortælle windows at man ikke gider se
.._ filer og mapper - Hvis du kan fortælle mig hvordan man gør det, vil
jeg selv bruge det trick.

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 26-02-05 19:06

Storm skrev:

> Alternativt skulle man kunne fortælle windows at man ikke
> gider se ._ filer og mapper - Hvis du kan fortælle mig hvordan
> man gør det, vil jeg selv bruge det trick.

Hvis Windows er stillet til ikke at vise skjulte filer og mapper,
så burde de ikke kunne ses, for de har alle H-attributten (H for
hidden) tændt. Det har de i hvert tilfælde her, når jeg flytter
filer fra OS X til WinXP Pro.

<http://home18.inet.tele.dk/madsen/winxp/vis_skjul.gif>.

Standardindstillingen i WinXP er, at den ikke viser skjulte filer
og mapper.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Storm

Dato : 26-02-05 20:08

> [...]
>
> <http://home18.inet.tele.dk/madsen/winxp/vis_skjul.gif>.
>
> Standardindstillingen i WinXP er, at den ikke viser skjulte filer

Tak for illustrationen. Jeg tester når jeg er på arbejds-pc'en.
Det undrer mig bare at standardinstillingen skulle være at filerne ikke
vises. Jeg har ihvertfald ikke pillet, og er 99,9 på at andre heller
ikke har. Det undrer mig også at så mange har problemet hvis
standardindstillingen ikke viser dem.

Hvordan kan du vide at de har H-attributten tændt?
Du har ikke problemet når du flytter filer via USB-pen?

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 26-02-05 21:24

Storm skrev:

> Det undrer mig også at så mange har problemet hvis
> standardindstillingen ikke viser dem.

Ja, det lyder jo godt nok sært, men på den anden side så tror
jeg at mange vælger at stille Windows til at vise skjulte
filer og mapper som noget at det første efter en installation.
Det gør jeg selv i hvert tilfælde, men har jo så heldigvis
mulighed for at stille enkelte mapper til ikke at vise skjulte
filer.

> Hvordan kan du vide at de har H-attributten tændt?

Det kan jeg se ved at ikonet for dem er nedtonet i Windows,
hvis Windows er stillet til at vise skjulte filer og mapper.
Man kan også højreklikke på en fil og vælge Egenskaber, hvis
man ønsker at se attributterne på filen, eller man kan bruge
attrib-kommandoen i en kommandoprompt.

> Du har ikke problemet når du flytter filer via USB-pen?

Det har jeg aldrig prøvet, men min PC og Mac er koblet sammen
i netværk og hvis jeg fra Windows går ind i en mappe, som
jeg på et tidspunkt har gemt filer i fra Mac'en, så ligger der
den slags filer, som altid har H-attributten tændt.

Hvis jeg brænder en CD på Mac'en som indeholder den type filer,
så har de stadig H-attributten tændt, når indholdet af CD'en
ses på WinXP.

--
Hilsen
MadsenT

Fra : Storm

Dato : 26-02-05 22:54

> Det gør jeg selv i hvert tilfælde, men har jo så heldigvis
> mulighed for at stille enkelte mapper til ikke at vise skjulte
> filer.

Jamen vil jeg så kunne sætte Windows XP til ikke at vise skjulte filer
for USB-pennen default?
Hvis det skal gøres hver gang pennen sættes i, så kan jeg ligeså godt
leve med det.

> Det kan jeg se ved at ikonet for dem er nedtonet i Windows,
> hvis Windows er stillet til at vise skjulte filer og mapper.

Ja, sådan vises de faktisk.

> [...]
>
> Hvis jeg brænder en CD på Mac'en som indeholder den type filer,
> så har de stadig H-attributten tændt, når indholdet af CD'en

Ok, princippet er vel det samme. Jeg bruger bare min USB-pen tæt i
perioder for at komme omkring et problem med en ekstern VPN opkobling,
der ikke tillader, at det lokale netværk er tilkoblet. Tak for din
forklaring

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Esben

Dato : 26-02-05 23:08

"Storm" <NinzenREMOVE@ofir.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> (ikoner - preview - metadata o.lign) - når filen "betragtes" fra et
> andet styresystem ses de som selvstændige resourcefiler, du kan uden

Jeg prøvede at omdøbe de store af filerne (som jeg går ud fra at er de
rigtige) til *.psd, men PS melder at den ikke fatter filtypen.

--
Esben

Fra : Storm

Dato : 26-02-05 23:15

Esben <esben@gruf.LAND> wrote:

> Jeg prøvede at omdøbe de store af filerne (som jeg går ud fra at er de
> rigtige) til *.psd, men PS melder at den ikke fatter filtypen.

Også selv om du prøver at åbne inde fra PhotoShop?

Jeg har før været ude for at filer har været ødelagte hvis jeg ikke
havde smidt USB-nøglen rigtigt ud fra Maccen først. Kan det være sådan
noget?

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Esben

Dato : 26-02-05 23:31

> Esben <esben@gruf.LAND> wrote:
>
> Også selv om du prøver at åbne inde fra PhotoShop?

Jep.

> Jeg har før været ude for at filer har været ødelagte hvis jeg ikke
> havde smidt USB-nøglen rigtigt ud fra Maccen først. Kan det være sådan
> noget?

Det kan godt være - det er ikke mig der har lagt filerne over på den.

--
Esben

Fra : Storm

Dato : 26-02-05 23:34

Esben <esben@gruf.LAND> wrote:

Har du prøvet at kopiere dem ud på skrivebordet først - evt omdøbe til
simpel.pdf og prøve igen - hvis det ikke virker - så må filen være
ødelagt.

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Esben

Dato : 26-02-05 23:47

> Esben <esben@gruf.LAND> wrote:
>
> Har du prøvet at kopiere dem ud på skrivebordet først - evt omdøbe til
> simpel.pdf og prøve igen - hvis det ikke virker - så må filen være
> ødelagt.

Det prøver jeg på mandag (jeg har dem ikke her). Det lidt spøjse er, at der
på USB-fætteren også blev lagt en PDF, som uden videre kan åbnes.

--
Esben

Fra : Storm

Dato : 26-02-05 23:58

Esben <esben@gruf.LAND> wrote:

> Det prøver jeg på mandag (jeg har dem ikke her). Det lidt spøjse er, at der
> på USB-fætteren også blev lagt en PDF, som uden videre kan åbnes.

Måske har Maccen en nyere version af PS end dig og har gemt filerne med
muligheder der gør at det ikke kan åbnes i ældre versioner af PS?

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Storm

Dato : 02-03-05 17:28

Esben <esben@gruf.LAND> wrote:

Jeg får netop at vide, at det er almindelig kendt, at man ikke kan
arbejde videre i Adobes billedfiler hvis man ikke håndskriver filens
extension fra maccen...
Den extension Maccen tildeler kan ikke bruges...

Jeg troede ikke på det og har aldrig oplevet det - men jeg testede det
lige og det ser faktisk sådan ud..

Hvorfor .... er det sådan? - Og er det virkeligt det?

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 26-02-05 23:13

Storm skrev:

> Jamen vil jeg så kunne sætte Windows XP til ikke at vise
> skjulte filer for USB-pennen default?

Det burde du kunne ja.
Bare gå op i Funktioner -> Mappeindstillinger -> Vis i det vindue,
som indholdet af USB-pennen åbner i og slå 'Vis ikke skjulte filer
og mapper', eller hvad det nu end hedder på dansk, til.
Så gælder det kun for det vindue og WinXP burde huske det til næste
gang den mappe åbnes.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Storm

Dato : 26-02-05 23:17

> [...]
> og mapper', eller hvad det nu end hedder på dansk, til.
> Så gælder det kun for det vindue og WinXP burde huske det til næste

Gemmes og prøves

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Esben

Dato : 26-02-05 23:32

> [...]
> og mapper', eller hvad det nu end hedder på dansk, til.
> Så gælder det kun for det vindue og WinXP burde huske det til næste

Gælder det ikke for alle mapper på alle drev, når man ændrer den
indstilling?

--
Esben

Fra : Storm

Dato : 01-03-05 16:17

> [...]
> og mapper', eller hvad det nu end hedder på dansk, til.
> Så gælder det kun for det vindue og WinXP burde huske det til næste

Det var nu stillet sådan, og det har altså ingen effekt på filerne fra
min USB pen - heller ikke når de kopieres ud skrivebordet.

- Bare jeg aldrig får større problemer end det.
Løsningen er nok iCleaner fra maccen.

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 26-02-05 23:43

Esben skrev:

> Gælder det ikke for alle mapper på alle drev, når man ændrer den
> indstilling?

Jo, det har du faktisk ret i.
Jeg sad lige og regnede med, at man skal klikke på 'Apply to All
Folders'-knappen, hvis man vil have det til at gælde for alle
mapper, men det gælder ikke for denne indstilling desværre.

Tak for rettelsen, Esben.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Esben

Dato : 26-02-05 23:49

> [...]
> Folders'-knappen, hvis man vil have det til at gælde for alle
> mapper, men det gælder ikke for denne indstilling desværre.

Selv tak, nu blev jeg opmærksom på en funktion jeg længe har savnet (Apply
to All Folders).

--
Esben

Fra : Morten Lind

Dato : 27-02-05 09:16

> [...]
> Folders'-knappen, hvis man vil have det til at gælde for alle
> mapper, men det gælder ikke for denne indstilling desværre.

Jamen så bruger du da bare Mac´en, Thomas - (jeg driller bare, sorry)
M.

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 26-02-05 23:58

Esben skrev:

> Selv tak, nu blev jeg opmærksom på en funktion jeg længe har
> savnet (Apply to All Folders).

Den er meget nyttig, men det undrer mig egentlig, at man ikke
umiddelbart kan få enkelte mapper til at vise skjulte filer og
andre ikke. Har lige prøvet at spørge eksperterne i Windows-
gruppen, for det må dæleme da kunne lade sig gøre.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 27-02-05 11:58

Morten Lind skrev:

> Jamen så bruger du da bare Mac´en, Thomas

Hmm, du siger noget. Det var jo da en forholdsvis nem måde at
slippe for problemet på, for på Mac'en ser man jo ikke de pokkers
filer overhovedet. :)

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 01-03-05 17:30

Storm skrev:

> Det var nu stillet sådan, og det har altså ingen effekt på
> filerne fra min USB pen - heller ikke når de kopieres ud
> skrivebordet.

Øv. Så må filerne altså miste den H-attribut når de kommer over
på USB-pennen, af en eller anden grund.

> - Bare jeg aldrig får større problemer end det.

Ja, det kunne jo da trods alt være værre.

> Løsningen er nok iCleaner fra maccen.

Det ser ikke ud til at de kender en løsning i Windows-gruppen i
hvert tilfælde. Der findes måske også et program til Windows som
kan klare det, men jeg kender desværre ikke navnet på sådan et
program.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 02-03-05 23:15

Storm skrev:

> Jeg får netop at vide, at det er almindelig kendt, at man ikke
> kan arbejde videre i Adobes billedfiler hvis man ikke
> håndskriver filens extension fra maccen...
> Den extension Maccen tildeler kan ikke bruges...

Jeg har i årevis modtaget både Illustrator og Photoshop-filer
fra Mac-computere, som har åbnet uden problemer i Illustrator
og Photoshop under Windows, så det du skriver er totalt nyt og
uforståeligt for mig.

Har sågar modtaget filer, som ingen filendelse havde, dengang
hvor programmerne under Mac OS ikke gav dem en endelse som
standard, og det eneste jeg behøvede for at åbne dem, var at
give dem det rigtige efternavn, men det er efterhånden lang
tid siden, at jeg har modtaget sådan en fil.

OS X giver dem vel et efternavn som standard, og jeg har altid
kunnet åbne disse filer i Adobe-programmerne under Windows uden
at gøre noget som helst andet end at dobbeltklikke på dem.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Storm

Dato : 03-03-05 09:25

> [...]
> fra Mac-computere, som har åbnet uden problemer i Illustrator
> og Photoshop under Windows, så det du skriver er totalt nyt og

Ditto.

> [...]

> kunnet åbne disse filer i Adobe-programmerne under Windows uden
> at gøre noget som helst andet end at dobbeltklikke på dem.

Meget mystisk, jeg havde _aldrig_ hørt/oplevet det før, men vores elev
siger, at på skolen gør han altid sådan når han gemmer fra Mac og vil
arbejde hjemme på Windows med en fil, ellers kan den ikke åbne.

Og da jeg så selv havde problemet prøvede jeg i går - og det hjalp.

Men det _må_ da være en indstilling et eller andet sted.

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Morten Lind

Dato : 03-03-05 14:14

Storm <NinzenREMOVE@ofir.dk> wrote:

> [...]
>
> Og da jeg så selv havde problemet prøvede jeg i går - og det hjalp.
>
> Men det _må_ da være en indstilling et eller andet sted.

I OS X er der kommet en "skjul endelse" mulighed i gemdialogen. I "gamle
dage" skulle man i Finders indstillinger, hvis man ville have påført
endelser - som udgangspunkt vistes de ikke.

Så muligvis er det for at tilfredsstille folk, der ikke vil se endelsen,
at man kan hakke af i "skjul endelse" i gemdialogen i OS X.

Hvis din elev arbejder i OS 9, eller OS X med et hak i omtalte valg, så
har han ret.

Men er han i X på skolen, kan han fjerne hakket og er han i 9, kan han
ændre i Finders indstillinger til altid at vise endelser(måske er det
oversigtsvalg i Finder - husker det ikke så godt mere) - så er jeg
sikker på, han kan bruge sit skolearbejde hjemme.

M.

Fra : Storm

Dato : 03-03-05 15:24

Morten Lind <fornavnogefternavn@machintoshUDENHINTOSH.com> wrote:

Nej Morten du misforstår mig. Vi snakker kun X.
Jeg er helt med på hvad du skriver. Jeg beder altid folk om at tage
filendelser med og har det altid selv.

Sagen gik på at eleven mener at man skal overskrive den endelse X
tildeler og skrive nøjagtig det samme i hånden.

Det lyder sort - han påstår at han troede det var almindelig kendt at
man skulle gøre det, og at han tit selv har løst problemer for andre på
den måde.

I går løste han et for mig - men måske var der bare en fejl på filen og
det blev løst bare ved at den blev gemt om.

Jeg har arbejdet på tværs med filer idag og ingen problemer haft.

Jeg påstår det er en and.

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Morten Lind