har stirret mig blind ! CSS
Fra : Jane K.

Dato : 26-02-05 11:18

NU giver jeg næsten op nej ikke helt, skal nok få det lært MEN
En så simpel ting som at lægge et baggrundsbillede fast, har jeg åbenbart
stirret mig total blind, på den fejl jeg bliver ved med at gentage.
Har været inde på HTML.dk og det ser jo simpelt ud, jeg har også "lidt" styr
på hvad der skal stå i mit eksterne .css
MEN det er når jeg skal over i .htm dokumentet og skrive så det fanger mit
eksterne .css

Jeg har læst mig til følgende:
i head skal der selvfølgelig stå:
<link rel="stylesheet" type="text/css" href="style/css.css">

i mit eksterne css.css har jeg så skrevet:

body {
background-image: url('images/AMCKback.jpg');
background-repeat: no-repeat;
background-attachment: fixed
}

så er det liiiiiiiiiiige jeg spørger HVORFOR pokker kan jeg ikke få det til
at virke, hvad er det jeg mangler ?

Nu har jeg siddet med dette problem i dagevis FOR jeg vil jo så gerne selv,
men tiden er ved at løbe fra mig, har nemlig påtaget mig jobbet, at få en
motocross klub side oppe at køre (dumt vil I nok sige når jeg ikke mester
CSS) kan nemt lave lige det jeg vil i Frontpage men MED
frames og det går jo ikke

På forhånd tak for hjælpen
MVH
Jane

Fra : twinie

Dato : 26-02-05 12:02

> <link rel="stylesheet" type="text/css" href="style/css.css">

Ligger dit eksterne stylesheet i en undermappe kaldet style ?

> i mit eksterne css.css har jeg så skrevet:
>
> body {
> background-image: url('images/AMCKback.jpg');

Hvis dit stylesheet ligger i /style og dit billede i /images, vil jeg tro at
henvisningen til billedet skal være:
background-image: url('/images/AMCKback.jpg');
eller
background-image: url('../images/AMCKback.jpg');

Hvis dit bíllede ligger i style/images/AMCKback.jpg, kan jeg ikke se, at du
har gjort noget forkert.

mvh Jette.

Fra : Jane K.

Dato : 26-02-05 14:35

som David skrev manglede jeg ; efter fixed, en fejl da jeg
kopierede fra mit css ark, er nu sat ind - hjalp ikke !

Jette, jeg har alle mine jpg. filer liggende i en mapper der
hedder "images" og mine css i en mapper som hedder "style" så jeg ville jo
også mene jeg havde fangede
den rigtige sammensætning første gang, men det virker
stadigvæk ikke, heller ikke hvis jeg gør som du anbefalede

background-image: url('/images/AMCKback.jpg');
eller
background-image: url('../images/AMCKback.jpg');

Det der så kan gøre mig helt desperat er hvis jeg skriver
background-color: #000000;
ja så får jeg så fint en sort baggrund, det må være den url
til min jpg. fil der er noget i vejen med

MVH
Jane

Fra : Jane K.

Dato : 26-02-05 14:41

vil lige tilføje når jeg indsætter

body {background-image: url('images/AMCKback.jpg');
mellem <head></head>

så så kommer mit baggrundsbilled så fint frem "SUK" tror bare jeg må sætte
det ind på hver side, så jeg ikke bliver hængende i småproblmer.

MVH
Jane

Fra : twinie

Dato : 26-02-05 16:21

Hej Jane,

Sætter lige dine linier ind her, så du kan få et samlet svar....

> [...]
>den rigtige sammensætning første gang, men det virker
>stadigvæk ikke, heller ikke hvis jeg gør som du anbefalede

Jamen det er også det der er problemet. Ret mig hvis denne opfattelse er
forkert:

Du har din html i "web-dir"/fil.htm
Du har din grafik i "web-dir"/images/AMCback.jpg
Du har din css i "web-dir"/style/css.css
"web-dir" = det bibliotek, hvor din web er.

> body {background-image: url('images/AMCKback.jpg');
> mellem <head></head>

Når du skriver ovenstående, er din css indlejret i htm'en. htm'en ligger i
"web-dir". Samme sted ligger "images", og det er ikke noget problem, at
finde grafikfilen, fordi du har skrevet den nøjagtige sti, - nemlig kig i
"images", kig efter "AMCKback.jpg.

><link rel="stylesheet" type="text/css" href="style/css.css">
Når du linker til en ekstern css-fil, findes denne på samme måde. I
"web-dir" er biblioteket "style", og i denne ligger css.css. Intet
problem.

Nu kommer problemet tilgengæld. I din css står:
body {
background-image: url('images/AMCKback.jpg');
background-repeat: no-repeat;
background-attachment: fixed
}

Når denne er indlæst, vil du faktisk stå nede i "web-dir"/style, når der
skal findes baggrundsbillede, findes der ikke noget "images" og derfor kan
det ikke blive indlæst. ved at angive 2 punktummer og en skråstreg,
fortæller du at den skal søge et bibliotek over "css", altså i
"web-dir", -
derfra kan images sagtens findes, og derefter grafikfilen.

Det burde altså virke med: ...
body {
background-image: url('../images/AMCKback.jpg');
background-repeat: no-repeat;
background-attachment: fixed
}

Er problemet både på din pc, når du tester, eller er det kun når du
udgiver
det til web ? Hvis det kun er det sidste sted, kan det være at dit
web-sted
er på linux/unix. Så kan problemet være at du ikke har været konsekvent
med
store/små bogstaver (der er nemlig forskel...).

> så så kommer mit baggrundsbilled så fint frem "SUK" tror bare jeg må
sætte
> det ind på hver side, så jeg ikke bliver hængende i småproblmer.
Nu ikke give så hurtigt op, vel ?!?

mvh Jette.

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 26-02-05 23:29

Jane K. skrev:

> så så kommer mit baggrundsbilled så fint frem "SUK" tror bare
> jeg må sætte det ind på hver side, så jeg ikke bliver hængende
> i småproblmer.

Må vi ikke se din side? Det er *meget* lettere at hjælpe hvis man
kan se siden online.

Læs evt. <http://infimum.dk/HTML/hjaelpmig.html>.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Jane K.

Dato : 27-02-05 23:57

Hej Jens

Jeg er slet ikke nået så langt endnu, at jeg er i stand til at uploade
siden, sidder med alt forarbejdet inden klubben køber domæne.

MVH
Jane

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 28-02-05 00:11

Jane K. skrev:

> Jeg er slet ikke nået så langt endnu, at jeg er i stand til at
> uploade siden, sidder med alt forarbejdet inden klubben køber
> domæne.

Der er ingen der siger at du skal uploade siden på det færdige
domæne. Brug den websideplads du formentlig har til rådighed via
din netforbindelse (Cybercity), eller brug en gratis tjeneste som
fx www.frac.dk
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Allan Vebel

Dato : 28-02-05 00:43

Jens Gyldenkærne Clausen <jens@gyros.invalid> skrev:

> eller brug en gratis tjeneste som fx www.frac.dk

Frac.dk har været nede den sidste måneds tid. Om den
kommer op igen er der ingen der ved. De lider vist samme
skæbne som alle andre gratis steder - de kan altså ikke
leve af donationer og salg af et grafikkort, så midlerne er
små.

Vi så jo hvad der skete med Whitehat - de kom vist aldrig op
igen. Endelig er der http://frip.dk - de kører vist endnu.

--
Allan Vebel
Har du løsningen som alle kan bruge, så udgiv din artikel eller

Fra : Jane K.

Dato : 28-02-05 22:57

Hej Jens

De 10mb jeg har tilrådighed hos Cybercity er allerede overbooket men jeg har
tilladt mig at oploade den under en mc-klub hvis hjemmeside jeg også
arbejder på:
www.mc-onsdagsklubben.dk/css.htm

Nu er jeg dog nået så langt i mit projekt at jeg skal til at linke, og der
"var" frontpage jo meget nemt at arbejde med,
hvordan får jeg linkene i venstre side til at åbne i den gule box ?
Har dog stadigvæk ikke fået løst det problem med background-image i eksternt
css

På forhånd tak for hjælpen
Jane

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 28-02-05 10:18

Allan Vebel skrev:

> Frac.dk har været nede den sidste måneds tid.

O.k. - jeg fik ikke tjekket den i går. Tak for oplysningen.

> De lider vist samme skæbne som alle andre gratis steder

Det er ikke overraskende, selv om det er ærgerligt.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : David Andreas Trasbo

Dato : 26-02-05 12:44

Jane K. wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> [...]
> motocross klub side oppe at køre (dumt vil I nok sige når jeg ikke mester
> CSS) kan nemt lave lige det jeg vil i Frontpage men MED

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : David Andreas Trasbo

Dato : 26-02-05 12:45

Fra : twinie

Dato : 26-02-05 13:23

> Du magler et semikolon efter fixed... (;

Det burde ikke være nødvendigt, da det er sidste linie i
definitionsafsnittet.

mvh Jette.

Fra : Sverri M Olsen

Dato : 26-02-05 16:31

> Jeg har læst mig til følgende:
> i head skal der selvfølgelig stå:
> <link rel="stylesheet" type="text/css" href="style/css.css">

Det vil sige at dit stylesheet ligger i en mappe som hedder "roden/style".

> i mit eksterne css.css har jeg så skrevet:
>
> body {
> background-image: url('images/AMCKback.jpg');
> [...]

Her ser det ud som om billedet ligger i mappen "roden/images".

> så er det liiiiiiiiiiige jeg spørger HVORFOR pokker kan jeg ikke få det til
> at virke, hvad er det jeg mangler ?

Hvis jeg forstår det rigtigt, så er det fordi din CSS-fil og billede-fil ikke
ligger i samme mappe.

roden/style/style.css
roden/images/billede.jpg

Dvs. at du skal en mappe tilbage og så en frem for at finde billedet.

F.eks.:

body{
background-color: #000000;
background-image: (../images/billede.html);
background-attachement: fixed;
}

eller

body{
background: #000 url(../images/billede.jpg) fixed;
}

Se evt. nederst på denne side:
http://www.re-vision.com/webwork/03_structure.html

Håber at det hjalp :)

Fra : Allan Vebel

Dato : 27-02-05 02:18

Jane K. <kneis@cool.dk> skrev:

> body {
> background-image: url('images/AMCKback.jpg');

Pas på med store og små bogstaver - se
http://html-faq.dk/1016.asp

> så er det liiiiiiiiiiige jeg spørger

Jeg kan se at du allerede har fået det rigtige svar. Det kunne til at
starte med være rart at få et link til din problemstilling - det giver
normalt en bedre mulighed for at kunne besvare dit spørgsmål,
når vi også kan se den kode du har anvendt.

Herefter kan vi klikke på linket, og se om de foreslåede ændringer
har hjulpet. Er det ikke tilfældet, kan vi komme med flere forslag - i
stedet for bare at gætte, uden at kunne se din side eller din kode
med de ændringer der er forslået.