Cheescake - hvilken flødeost
Fra : Thomas Korsgaard

Dato : 25-02-05 17:14

Hej,

Jeg står overfor at skulle lave min første ostekage, og i opskriften
står der at jeg skal bruge "500 blødt rørt flødeost". Har det en forskel
hvilken slags jeg køber. Er der forskel på fedt procenter og er der
noget der bedre end andet?

På forhånd tak
/Thomas

Fra : Q

Dato : 25-02-05 18:15

"Thomas Korsgaard" <justspamme@sundancekid.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> står der at jeg skal bruge "500 blødt rørt flødeost". Har det en forskel
> hvilken slags jeg køber. Er der forskel på fedt procenter og er der

Sidst jeg lavede den slags ( for mange år siden ) brugte jeg en Buko
flødeost naturel..

Og ja, der er væsentlige forskelle på fedtprocenter og det deraf følgende
resultat..

Light versionerne er IMO ikke egnede til kagebrug..

Smut ind på www.karolines.dk , søg på ostekage og find den opskrift der
ligner din mest..

/peter

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 26-02-05 21:49

[Thomas Korsgaard | Fri, 25 Feb 2005 17:13:54 +0100]

> [...]
>står der at jeg skal bruge "500 blødt rørt flødeost". Har det en forskel
> hvilken slags jeg køber. Er der forskel på fedt procenter og er der

I høj grad, ja.

De mere lette versioner tror jeg ikke er så velegnede til flødeostekage, i
hvertfald ikke den bagte.

Desuden er Buko's mere salt ind Philadelphia - noget jeg synes er
forstyrrende til desserter.

René
www.rene.hjorth.com
www.lowcarb.dk

Fra : Q

Dato : 26-02-05 23:30

"Rene' Hjorth" <rhjorth@spamcop.net> skrev i en meddelelse

> De mere lette versioner tror jeg ikke er så velegnede til flødeostekage, i
> hvertfald ikke den bagte.
>
> Desuden er Buko's mere salt ind Philadelphia - noget jeg synes er
> forstyrrende til desserter.

Jeg arbejdede på et tidspunkt på et mejeri, hvor der blev lavet 70+ flødeost
til eksport til Japan.. Den flødeost ville have været fantastisk til
ostekage ( den med kiks-bund osv. ).. Produktionen blev desværre nedsat
kraftigt inden jeg nåede at tiltuske mig en vareprøve.. Det er dog også for
sent nu, da jeg fik arbejde andetsteds med nogen arbejdstider, som passer
mig bedre..

Lige godt fandens når man lige har fået lyst til ostekage

/peter

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 27-02-05 15:23

[Q | Sat, 26 Feb 2005 23:30:27 +0100]

>Lige godt fandens når man lige har fået lyst til ostekage

Well, jeg kunne sagtens forestille mig at halv almindelig flødeost og halv
mascarpone kunne give et ret lækkert resultat?

René
www.rene.hjorth.com
www.lowcarb.dk

Fra : Q

Dato : 27-02-05 19:57

> [Q | Sat, 26 Feb 2005 23:30:27 +0100]

> Well, jeg kunne sagtens forestille mig at halv almindelig flødeost og halv
> mascarpone kunne give et ret lækkert resultat?

Hmmm.... Det skal da testes... Kan man få mascarpone i 7-11 ?

/peter

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 28-02-05 16:35

[Q | Sun, 27 Feb 2005 19:57:03 +0100]

>Hmmm.... Det skal da testes... Kan man få mascarpone i 7-11 ?

Aner det ikke :)

Det skal dog siges at én af ingredienserne i flødeost er gelatine, så en
kold dessert normalt lavet med flødeost, nu lavet med mindre gelatine, vil
være en anelse mere løs i det (ikke at jeg tror at der er en stor forskel).

René
www.rene.hjorth.com
www.lowcarb.dk

Fra : Christina S

Dato : 28-02-05 17:59

"Rene' Hjorth" <rhjorth@spamcop.net> wrote in message

> Det skal dog siges at én af ingredienserne i flødeost er gelatine,
> René

Det er der ikke i den buko vi har i køleskabet, der står kun:
fløde, salt og mælkesyrebakterier. Er gelantine en alm. indgrediens i andre
mærkers
flødeoste?

Christina

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 01-03-05 12:46

[Christina S | Mon, 28 Feb 2005 17:58:36 +0100]

>Det er der ikke i den buko vi har i køleskabet, der står kun:
>fløde, salt og mælkesyrebakterier. Er gelantine en alm. indgrediens i andre
>mærkers flødeoste?

Beklager, det var vist mig der huskede galt. Der er ikke gelatine i
flødeost.

René
www.rene.hjorth.com
www.lowcarb.dk

Fra : Q

Dato : 28-02-05 19:08

> [...]
> kold dessert normalt lavet med flødeost, nu lavet med mindre gelatine, vil
> være en anelse mere løs i det (ikke at jeg tror at der er en stor

Hmmm... Gelatine i flødeost ?...

Såvidt jeg husker ( det er nogle år siden jeg havde med det at gøre ) blev
der tilsat salt, emulgator og i nogle tilfælde carageenan altefter
varianten.. På den anden side er Carageenan vel også en slags husblas, det
har noget nær samme effekt..

/peter