æ, ø og å på hjemmesider
Fra : Preben Andersen

Dato : 25-02-05 13:29

Er der nogle specielle situationer, hvor man ikke kan taste de danske
bogstaver æ, ø, og å på en hjemmeside, men er nødt til at bruge f.eks.
&oslash?
Er der forskel på, hvad man kan bruge i Head og Body?

mvh
Preben

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 25-02-05 14:26

Den 25-02-05 13.28 skrev Preben Andersen følgende:
> Er der nogle specielle situationer, hvor man ikke kan taste de danske
> bogstaver æ, ø, og å på en hjemmeside, men er nødt til at bruge f.eks.
> &oslash?

Hvis du sidder på en computer med et andet tegnsæt end det gængse. På
min OS/2 skal jeg enten bruge ø eller skifte tegnsæt til Windows
Extended, ellers går det galt.

> Er der forskel på, hvad man kan bruge i Head og Body?

Ikke mig bekendt, men den besøgende ser vel kun det der står i title.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Få en lille, praktisk og ganske gratis lommeregner i proceslinjen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 25-02-05 14:33

Kim Ludvigsen skrev:

>Hvis du sidder på en computer med et andet tegnsæt end det gængse.

Jeg læser "taste ... på en hjemmeside" som "bruge ... på en
hjemmeside".

Svaret er vel (utestet) at det er nødvendigt hvis man erklærer et
tegnsæt der ikke omfatter æ, ø og å.

--
Bertel

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 25-02-05 15:17

Den 25-02-05 14.33 skrev Bertel Lund Hansen følgende:

> Jeg læser "taste ... på en hjemmeside" som "bruge ... på en
> hjemmeside".

Det har du jo nok ret i. Gad vide om ikke computerens tegnsæt alligevel
har betydning, for eksempel hvis hjemmesiden ikke angiver et tegnsæt?

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Læs om verdens første webcam og en ekstrem dyr kaffemaskine

Fra : Preben Andersen

Dato : 25-02-05 16:45

"Bertel Lund Hansen" <nospamfilius@lundhansen.dk> wrote in message

> Jeg læser "taste ... på en hjemmeside" som "bruge ... på en
> hjemmeside".
>
> Svaret er vel (utestet) at det er nødvendigt hvis man erklærer et
> tegnsæt der ikke omfatter æ, ø og å.

Taste skal læses som taste. Hvis jeg skriver &oslash bruger jeg jo ø, men
taster det ikke.

mvh
Preben

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 25-02-05 17:55

Preben Andersen skrev:

>Taste skal læses som taste. Hvis jeg skriver &oslash bruger jeg jo ø, men
>taster det ikke.

Åh, du mener altså om man kan blive tvunget til at bruge koder
selv om man faktisk har f.eks. en ø-tast?

Hvis man vil vise danske tekster, er det aldrig nødvendigt at
bruge koder (medmindre man sidder ved et tastatur med
fremmedartede bogstaver og man ikke kender en omvej til de danske
tegn). Hvis siden er sat op til at vise ISO-8859-1 eller et
vilkårligt andet tegnsæt der omfatter æøå, så er det ligemeget
for det færdige udseende om tegnet er skrevet direkte eller som
aelig/oslash/aring.

--
Bertel

Fra : Preben Andersen

Dato : 25-02-05 18:21

> [...]
> vilkårligt andet tegnsæt der omfatter æøå, så er det ligemeget
> for det færdige udseende om tegnet er skrevet direkte eller som

Det var bare det, jeg ville vide
Tak for det.

mvh
Preben