Få Xtreme III Gratis !
Fra : Tony

Dato : 25-02-05 11:32

"Ja, send mig 1 pakning Xtreme III GRATIS (og portofrit). Jeg forpligter mig
ikke til at købe noget. Hvis jeg ikke vil fortsætte mit abonnement, så har
jeg 14 dages fortrydelsesret efter modtagelse af prøven." (en annonce fra et
kuponhæfte).

Er formuleringen "hvis jeg ikke vil fortsætte mit abonnement" det samme som
at jeg vedkender mig at indgå et abonnement ved at underskrive aftalen?

Min påstand er at jeg ved at underskrive aftalen, accepterer at modtage et
gratis eksemplar. Jeg indgår ikke i et abonnement, og er således ikke
pligtig at bringe dette til ophør.

Hvad siger eksperterne?

En af mine kæpheste en gang til: Gratis betyder uden udgift for forbrugeren.
Formuleringen "(og portofrit)" er vildledning af forbrugeren (ligesom
sukkerfri danskvand).
Såfremt et firma tilbyder en vare gratis, kan det selv stille kriterier for
hvordan forbrugeren kan få fat i varen, bare dette ikke involverer udgifter
for forbrugeren.
Hvis varens pris er 0 kr, kan sælger vælge kun at sælge pr postordre, og at
pålægge forbrugeren udgift til fragt. Hvis varen er gratis skal forbrugeren
kunne erhverve denne uden udgift.
Jeg synes det er svært at formulere entydigt.

Kommentarer udbedes.

Tony

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 25-02-05 12:55

Tony wrote:

> [...]
> at jeg vedkender mig at indgå et abonnement ved at underskrive aftalen?

Jep, det vil jeg mene. Det er indirekte + sikkert også direkte
beskrevet, at der er tale om et abonnement som du kan opsige indenfor 14
dage.

> Min påstand er at jeg ved at underskrive aftalen, accepterer at modtage et
> gratis eksemplar. Jeg indgår ikke i et abonnement, og er således ikke
> pligtig at bringe dette til ophør.
>
> Hvad siger eksperterne?

Du tager fejl. De overlever ved at indgå abonnementer, som folk også
læser forkert. Set fra et logisk synspunkt, er der jo heller ingen
mening i at forære noget væk, uden at forlange noget tilbage - vel?

Det er en slags introduktions-tilbud og det står der sikkert også...

> En af mine kæpheste en gang til: Gratis betyder uden udgift for forbrugeren.

> Formuleringen "(og portofrit)" er vildledning af forbrugeren (ligesom
> sukkerfri danskvand).

Forkert. Hvis du ikke betaler porto, så er det ganske rigtigt portofrit
og ikke vildledende.

> Såfremt et firma tilbyder en vare gratis, kan det selv stille kriterier for
> hvordan forbrugeren kan få fat i varen, bare dette ikke involverer udgifter
> for forbrugeren.

Korrekt. Men du får jo også varen gratis, som de lover dig (går jeg udfra?).

> Hvis varens pris er 0 kr, kan sælger vælge kun at sælge pr postordre, og at
> pålægge forbrugeren udgift til fragt. Hvis varen er gratis skal forbrugeren
> kunne erhverve denne uden udgift.

Forkert: Hvis jeg på den blå avis vil give noget væk gratis, så betyder
det altså heller ikke at "køber" får fragten betalt. Det aftales ved
siden af. Ofte står der i den type handler "bortgives & afhentes på
købers adresse" eller lignende. Sælger betaler jo ikke benzin´en blot
fordi varen er gratis, vel?

> Jeg synes det er svært at formulere entydigt.
>
> Kommentarer udbedes.

Med venlig hilsen / Best regards
Martin Jørgensen