oplysninger omk. omsætning... hvor?
Fra : Nikolai R. Jensen

Dato : 25-02-05 05:36

<hej.

jeg mener jeg har set et eller andet sted at man kan se et firmas omsætning.
passer det? og til fælde af at man kan så hvor?

--
Mvh.
Nikolai R. Jensen

VIND bilstereo for OVER 10.000 kr.
http://www.go-loud.dk/forum1/topic.asp?TOPIC_ID=90
www.go-loud.dk <--- Danmarks Billigste Bilstereo!
www.go-loud.dk/forum1 <--- Go-lou´d.dk´s forum
www.minvogn.dk <--- Min egen bil og bilstereo opbygning.
Tlf.:23420653 Fax.:75520638

Fra : Per Christoffersen

Dato : 25-02-05 09:48

"Nikolai R. Jensen" <nikolai@go-loud.dk> skrev i en meddelelse
> <hej.
>
> jeg mener jeg har set et eller andet sted at man kan se et firmas
> omsætning.
> passer det? og til fælde af at man kan så hvor?

Der er vidst ingen steder hvor amn kan få gratis adgang til det, men på
www.publi-com.dk (Firmaregisteret) kan man købe sig til en adgang der viser
visse regnskabstal.
Det samme kan man hos KOB (Tidl. Købmandsstandens Oplysningsbureau),
www.kob.dk.

Og sikkert flere andre steder.

/Per

Fra : Ukendt

Dato : 25-02-05 12:10

> <hej.
>
> jeg mener jeg har set et eller andet sted at man kan se et firmas
> omsætning.
> passer det? og til fælde af at man kan så hvor?

Du skal bare være klar over at virksomhederne af konkurrencehensyn ikke er
forpligtet til at oplyse deres omsætning, så hvis de selv har ønsket at
offentliggøre det så kan du - ellers ikke.

Fra : Rune Wold

Dato : 25-02-05 15:09

pni wrote:

[klip]

> Du skal bare være klar over at virksomhederne af konkurrencehensyn ikke er
> forpligtet til at oplyse deres omsætning, så hvis de selv har ønsket at
> offentliggøre det så kan du - ellers ikke.

Det er da en sandhed med modifikationer.

Hvad med alle de virksomheder, der er forpligtet til at aflægge
årsregnskab for offentligheden, jf. årsregnskabsloven.

/Rune Wold

Fra : Kim Kirckhoff

Dato : 25-02-05 19:33

Rune Wold wrote:
> Hvad med alle de virksomheder, der er forpligtet til at aflægge
> årsregnskab for offentligheden, jf. årsregnskabsloven.

§ 32. Når særlige konkurrencemæssige hensyn tilsiger det, kan virksomheden
sammendrage følgende poster og i stedet indføre en post
1) Posterne nr. 1-5 i bilag 2, skema 3, og
2) posterne nr. 1-3 og 6 i bilag 2, skema 4.
Stk. 2. § 11, stk. 2, finder ikke anvendelse på poster, der er sammendraget
efter stk. 1.
Stk. 3. Det første år virksomheden ikke længere benytter stk. 1, kan
sammenligningstal, jf. § 24, for de omhandlede poster undlades.

Kim

Fra : Ukendt

Dato : 25-02-05 19:58

Rune Wold wrote:

> [...]
> Stk. 3. Det første år virksomheden ikke længere benytter stk. 1, kan
> sammenligningstal, jf. § 24, for de omhandlede poster undlades.

Og det er derfor op til virksomhederne selv at bestemme. Der er også
selskaber der end ikke behøver at indsende regnskaber til Erhvervs &
Selskabsstyrelsen, dette er eks. selskaber med begrænset ansvar, der
opfylder nogle betingelser. Det fritager dem fra at indsende regnskabet, men
det er klart at bogføringsloven skal overholdes. Ingen er fritaget for
bogføring. Håber det er svar nok.

PN

Fra : Rune Wold

Dato : 25-02-05 22:05

Kim Kirckhoff wrote:

[klip]

> [...]
> Stk. 3. Det første år virksomheden ikke længere benytter stk. 1, kan
> sammenligningstal, jf. § 24, for de omhandlede poster undlades.

Jeg er skam bekendt med ovenstående bestemmelse i ÅRL. Den ændrer dog
ikke ved, at de virksomheder, der er omfattet af ÅRL, som klar
hovedregel skal offentliggøre deres omsætning, jf. § 2.

Dvs. det som pni skrev er altså ikke en hovedregel, men en klar
undtagelse indenfor ÅRL. Jeg står fast ved mit oprindelige indlæg.
Uden for ÅRL er spørgsmålet i højere grad op til virksomhedernes egen
beslutning.

§ 32 vedrører meget få virksomheder indenfor Årl. For det første ses
følgende fra karnovs noter:

"Oplysningen kan kun undlades, hvis virksomheden kan påvise, at
oplysningen reelt kan være til skade for virksomhedens
afsætningsmuligheder og indtjening. En henvisning til mulige fremtidige
konkurrenter, som ikke eksisterer på markedet, er ikke tilstrækkelig. En
monopolvirksomhed kan derfor ikke benytte undtagelsen. Det kan være
berettiget at sammendrage posterne i situationer, hvor konkurrenter kan
spore virksomhedens fortjenstmargin i et marked, hvor der er få
konkurrenter.
Er der formodning for, at konkurrenterne ligger inde med omtrentlige
oplysninger om nettoomsætningen, kan oplysning herom i årsrapporten
næppe skade virksomheden og kan derfor ikke udelades.
Revisor skal kritisk efterprøve ledelsens opfattelse af reel og
påviselig skade."

For det andet vedrører bestemmelsen kun virksomheder, der er omfattet af
klasse B.

/Rune Wold