Benchmark: Ny iBook/Pismo
Fra : Gunnar Kristiansen

Dato : 25-05-01 10:43

Findes der et sted hvor man kan sammenligne Pismo'ens performance med den
nye iBook I andet end Mhz?

Mvh
Gunnar Kristiansen

Fra : Peter Perlsø

Dato : 25-05-01 17:01

in article B733F5CE.84CD%funkpost@mac.com, Gunnar Kristiansen at
funkpost@mac.com wrote on 25/05/01 11:43:

> Findes der et sted hvor man kan sammenligne Pismo'ens performance med den
> nye iBook I andet end Mhz?
>
> Mvh
> Gunnar Kristiansen

Pismo: 100 Mhz bus, 400 og 500 Mhz CPU (Motorola G3 om jeg ikke husker galt)

Ibook: 66 Mhz bus, 500 Mhz CPU (IBM 750 CXe)

For almindelig brug vil iBooken modsvare eller overhale en Pismo.

For opgaver, såsom videoregigering, diskintensive aktiviteter og tung
grafisk arbejde (fx spil) vil Pismoen have et forspring (grundet bussen på
100 Mhz).

regards , Peter

- http://haxor.dk - Mac stuff, hax0ring, news... What more do you want?
- http://titancity.com/lib/ - Gør Danmark bedre og billigere!

Fra : Anders Jakobsen

Dato : 25-05-01 17:06

Peter Perlsø skrev:

> Pismo: 100 Mhz bus, 400 og 500 Mhz CPU (Motorola G3 om jeg ikke husker galt)
>
> Ibook: 66 Mhz bus, 500 Mhz CPU (IBM 750 CXe)
>
> For almindelig brug vil iBooken modsvare eller overhale en Pismo.

Det tolker jeg som websurfing, email, tekstbehandling og lignende.

> For opgaver, såsom videoregigering, diskintensive aktiviteter og tung
> grafisk arbejde (fx spil) vil Pismoen have et forspring (grundet bussen på
> 100 Mhz).

Så til alle opgaver, hvor hastigheden betyder noget, er Pismoen hurtigere?

Anders

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 25-05-01 21:15

Anders Jakobsen <newton@os.dk> wrote:

> Så til alle opgaver, hvor hastigheden betyder noget, er Pismoen hurtigere?

bitmap redigering, audio redigering og video redigering - typisk "tunge"
opgaver vil køre hurtigst på Pismo'en.

Typiske spil som Q3 og VPC, som absolut også er tunge opgaver, vil køre
hurtigst på iBook'en (gælder både 466 SE póg den nye 500)

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen

Hjælp! Jeg _er_ boligløs i København fra 1 april

Fra : Martin Edlich

Dato : 25-05-01 21:24

--
MVH Martin Edlich
http://www.edlich.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 25-05-01 22:09

ok: q3 _samt_ VPC, er du så glad

Fra : Martin Edlich

Dato : 25-05-01 22:43

In article <1etzjok.ad8ddi1m9uvo0N%reippuert@mac.com>,
reippuert@mac.com (Morten Reippuert Knudsen) wrote:

> ok: q3 _samt_ VPC, er du så glad

Ja.

Men at kalde VPC for et spil, stemmer vel egentlig meget godt overens
med dine tidligere udtalelser om programmet.

--
MVH Martin Edlich
http://www.edlich.dk

Fra : Peter Perlsø

Dato : 25-05-01 23:07

in article B7344F95.46FA%newton@os.dk, Anders Jakobsen at newton@os.dk wrote
on 25/05/01 18:06:

> Så til alle opgaver, hvor hastigheden betyder noget, er Pismoen hurtigere?
>
> Anders

Sådan kan du godt sige det - ja (forudsat at CPU'en også er 500 Mhz)

Best regards , Peter

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 25-05-01 21:15

Peter Perlsø <h@haxor.dk> wrote:

> For opgaver, såsom videoregigering, diskintensive aktiviteter og tung
> grafisk arbejde (fx spil) vil Pismoen have et forspring (grundet bussen på
> 100 Mhz).

Mht til diskintensive oprationer har det ikke så meget at gøre med
100Mhz system-bussen, men derimod med ATA bussen. Den gamle iBook havde
kun en ATA2 bus, hvorimod Pismo og tiBook har en ATA4 bus. Jeg har ikke
kunnet finde infor om iBookII's ATA bus, har den fået ATA3 eller ATA4?

Spil er oftest CPU intensive og for disses vedkommende, er den hurtige
256kb on-dye cache faktisk hurtigere end den eksterne 1MB cache der køre
ved 1/3 hastighed.
Q3 er et glimrende eksempel på dette, her er min iBook SE 466 faktsik
betydeligt hurtigere end en Pismo - det samme gælder for programmer som
Finder, VPC, og Softwindows.
Spil som UT og Unreal er atypiske og vil i lighed med video, bitmap og
audio programmer køre hurtigere på en Pismo pga af den store lagsomme
cache.

Fra : Peter Perlsø

Dato : 25-05-01 23:07

in article 1etzf24.xlip7kd0pm2tN%reippuert@mac.com, Morten Reippuert Knudsen
at reippuert@mac.com wrote on 25/05/01 22:15:

> [...]
> kun en ATA2 bus, hvorimod Pismo og tiBook har en ATA4 bus. Jeg har ikke
> kunnet finde infor om iBookII's ATA bus, har den fået ATA3 eller ATA4?

ATA2 er meget gammelt - det har Mac'erne ikke haft i laang tid...

Ibook II har en ATA-4 bus - ATA-66. Pismo har vist nok ATA-3 -
ATA-33/UltraDMA33.

> [...]
> Q3 er et glimrende eksempel på dette, her er min iBook SE 466 faktsik
> betydeligt hurtigere end en Pismo - det samme gælder for programmer som

You have a point. :)

Best regards , Peter

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 26-05-01 00:15

Peter Perlsø <h@haxor.dk> wrote:

> ATA2 er meget gammelt - det har Mac'erne ikke haft i laang tid...

iBook 300-466, Beige G3, iMac a+b+c, wallstreet, lombard havde alle
ATA2 - og iBook 366-466 blev introduceret så sent som i efteråret. Den
10GB disk der sad i iBook366/466 (formegenlig identisk med den der
sidder i tiBook og iBook2) og er langt hurtigere end ATA2 bussen

> Ibook II har en ATA-4 bus - ATA-66. Pismo har vist nok ATA-3 -
> ATA-33/UltraDMA33.

Pismo havde ATA4.

NB. Hvor er det dog befriende at du ikke længere poster under
pre-pubetære pseudonymer

Fra : Peter Perlsø

Dato : 26-05-01 22:06

in article 1etznj0.boknwt167t740N%reippuert@mac.com, Morten Reippuert
Knudsen at reippuert@mac.com wrote on 26/05/01 1:15:

> [...]
> 10GB disk der sad i iBook366/466 (formegenlig identisk med den der
> sidder i tiBook og iBook2) og er langt hurtigere end ATA2 bussen

Nej.

ATA-2 er en meget gammel standard som dækker over at ATA diskene blev i
stand til at overføre data i DMA mode, med en max hastighed af 16,7 MB i
sekundet.

Med ATA-3 også kendt som ATA-33 og UltraDMA/UltraDMA33, kom diskene op på 33
MB/ sek.

ATA-4 er 66 MB/sek og ATA-5 er 100 MB/sek.

> Pismo havde ATA4.
>
> NB. Hvor er det dog befriende at du ikke længere poster under
> pre-pubetære pseudonymer

Pga. Jeg skiftede til Entourage som desværre ikke er så fleksibel.

Best regards , Peter

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 27-05-01 10:57

> Nej.

Find lige specs på de maskiner jeg nævner! De _har_ kun en ATA2 bus. At
Apple reklamerede med, at selve diskene i visse af dem var UltraDMA,
ændrer ikke ved at bussen kun var ATA2. Apple skriver i deres
dokumentation ATA2 og Ultra ATA i flæng, hvilket åbenbart kan virke
forvirrende.

> ATA-2 er en meget gammel standard som dækker over at ATA diskene blev i
> stand til at overføre data i DMA mode, med en max hastighed af 16,7 MB i
> sekundet.

Det ved jeg godt, har jeg skrevet andet?

> Med ATA-3 også kendt som ATA-33 og UltraDMA/UltraDMA33, kom diskene op på 33
> MB/ sek.

Det ved jeg godt, har jeg skrevet andet?

UltraDMA omfatter i øvrigt både mode 3,4 og 5 (33/66/100)

Var det mon kveulanten der skrev dit indlæg?

Fra : Peter Perlsø

Dato : 27-05-01 17:30

Tænk at jeg skal bruge tid på dette... Men hvad, det er vel min egen fejl.

OK, den gamle iBook havde kun ATA-2, hvilket Apple mystisk nok hentyder til
som UltraATA - det er et gammelt navn Seagate kaldte det i fordums tid.

Morten, til gengæld videregiver du en del ukorrekte oplysninger.

Dokumentation:

Imac (Aug 1998): "The iMac computer has an internal hard disk drive. The
drive uses the extended IDE (integrated drive electronics) interface, which
is also referred to as the ATA interface. The implementation of the ATA
interface on these computers is a subset of the ATA/IDE specification, ANSI
proposal X3T10/0948D, Revision 3 (ATA-3). "

Ergo er alle iMac'er udstyret med MINIMUM ATA-3, dvs. UltraDMA/33 eller
ATA-33. UltraDMA er iøvrigt det oprindelige udtryk for at IDE diskene kunne
gå i DMA mode med over 16,7 MB/sek.

Iøvrigt: Kværulant? Sten - kaste - glashus. Pas på med det.

in article 1eu1rvr.1b7c6bk1fsoofrN%reippuert@mac.com, Morten Reippuert

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 27-05-01 19:04

Peter Perlsø <h@haxor.dk> wrote:

> Tænk at jeg skal bruge tid på dette... Men hvad, det er vel min egen fejl.

Tja, så du har ret det i at det er vel din egen fejl Denne bitråds
oprindelse, var at du betvivlede at iBook 300-466 brugte ATA-2.

> OK, den gamle iBook havde kun ATA-2, hvilket Apple mystisk nok hentyder til
> som UltraATA - det er et gammelt navn Seagate kaldte det i fordums tid.

Apple bruger UltraATA i betegnelsen i flæng, eks også i de nyeste iMac
og iBook modeller i de produkt datasheeds PDF'er, der ligger til
almindelig download, og så vidt jeg ved har de nyeste iMacs Ultra DMA
ATA (ATA3)

Jeg har endnu ikke set deres Developer Note (som plejer at være mere
præcise) for den nye iBook, hvilket er grunden til at jeg ikke er sikker
på hvilken ATA bus den nye iBook har.
Apple Developer Note's indeholder dog også upræcise oplysninger hvilket
er med til at øge forvirringen vdr. ATA busserne. eks bruges betegnelsen
UltraATA til tider i PB G4 Developer Note (i blok diagrammet) andre
steder bruges betegnelserne Ultra-DMA/66 og ATA-4,

> [...]
> interface on these computers is a subset of the ATA/IDE specification, ANSI
> proposal X3T10/0948D, Revision 3 (ATA-3). "

Jeg ved ikke hvorfra du har den dokumentation - jeg ville meget gerne se
et .url

> Ergo er alle iMac'er udstyret med MINIMUM ATA-3, dvs. UltraDMA/33 eller
> ATA-33. UltraDMA er iøvrigt det oprindelige udtryk for at IDE diskene kunne
> gå i DMA mode med over 16,7 MB/sek.

B&W G3 _var_ den første mac der understøttede Ultra DMA (ATA3) og dermed
overførsler på mere end 16.7MB/sek. De nuværende iMac'er med 100MHz
systembus har ligeledes ATA3 bus, men det har den første generation
(233, 266 og 333MHz) dælme ikke. Belive me...

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 27-05-01 19:40

Morten Reippuert Knudsen <reippuert@mac.com> wrote:

> [...]
> systembus har ligeledes ATA3 bus, men det har den første generation
> (233, 266 og 333MHz) dælme ikke. Belive me...

Ok, jeg har tjekke Apples developer Notes, Apple brugte ganske rigtigt
ATA3 i de første imac'er, men i en forkrøblet udgave der ikke
understøtter Ultra DMA, dvs stadig kun 16.7MB/sek som i ATA2.

Da du glemte at anføre denne tilføjelse vil jeg lige bringe den her:

The software that supports the internal hard disk is the same as that in
previous Macintosh PowerBook models with internal IDE drives and
includes DMA support. For the latest information about that software,
see Technote #1098, ATA Device Software Guide Additions and Corrections,
available on the world wide web
at http://developer.apple.com/technotes/tn/tn1098.html The web page for
Technote #1098 includes a link to a downloadable copy of ATA Device
Software Guide.

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 25-05-01 23:15

Jeg fandt lige en gl. webside, som samligner en 466Mhz iBook med en
400Mhz Pismo.

<http://www.barefeats.com/irook.htm>

/Martin

Fra : Peter Gersmann

Dato : 26-05-01 06:26

In article <1etzn3m.1h2un6cpmf75sN%mb@talent.dk>, mb@talent.dk (Martin
Bredthauer) wrote:

> Jeg fandt lige en gl. webside, som samligner en 466Mhz iBook med en
> 400Mhz Pismo.
>
> <http://www.barefeats.com/irook.htm>

Det vil næppe være 10-20% hastighed som afgør det her. Man kan jo
nærmest ikke mærke forskel.

Vigtigst er:
1. Vægt (iBook)
2. Skærmens størrelse (Pismo)

Ja, Pismoen har udskiftelige media og batteri moduler samt PC
Card/PCMCIA. Hvis det betyder noget, så bør man selvfølgelig gå efter
Pismo. Eller evt. lægge en kortlæser til prisen på iBooken.

Bundlinien for mig:
Hvis man kan leve med den mindre skærm så gå efter iBook!

//Peter
- der selv har en Pismo

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 25-05-01 22:56