iPod mini og Firewire-kabel - hjælp!
Fra : René Frej Nielsen

Dato : 25-02-05 00:20

Hejsa,

Jeg skal lige til at købe en iPod mini, men da jeg skal bruge
Firewirekabel skal jeg jo lige vide hvad jeg skal købe. Apple Store er
ret dum hvad det angår, for de henviser ikke til det, når man køber
mini'en.

De har to forskellige kabler:

iPod Dock Connector to FireWire Cable (for Mac and PC)

iPod Dock Connector to FireWire and USB 2.0 Cable

Det første er et rent FireWire-kabel, men der står at det kun er
kompatibelt med de nye iPod 10, 20 osv... iPod mini er ikke nævnt, men
det er måske fordi teksten ikke er opdateret.

Det andet kabel er et kabel der deler sig ud i FireWire og USB, og her
nævnes iPod Mini som kompatibel enhed. Jeg ville helst have et rent
FireWire-kabel, men er i tvivl om det kan bruges til iPod Mini.

Hjælp! Hvad skal jeg købe? Det haster lidt...

--
Mvh.
René Frej Nielsen - Read my blog at http://blog.rfn.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 25-02-05 00:57

In article <b142f2-3gi.ln1@osxserver.rfn.dk>,
René Frej Nielsen<spam@rfn.dk> wrote:

> [...]
> FireWire-kabel, men er i tvivl om det kan bruges til iPod Mini.
>
> Hjælp! Hvad skal jeg købe? Det haster lidt...

Det var da godt nok irriterende. Jeg mener, at dock-connectoren er den
samme på iPod, iPod photo og iPod mini. Alt det andet tilbehør, der
slutter sig til den, kan bruges af alle tre modeller. Det gælder også
den lille SendStation PocketDock, der omformer fra dock-connectoren til
et almindeligt FireWire-kabel. Hvis du kan få bekræftet, at
dock-connectoren er den samme, så bør det betyde, at du kan bruge
FireWire-kablet. Der står da også under det: "Supports all iPod models
with Dock Connector. Does not support iPod shuffle".
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 25-02-05 01:51

> [...]
> FireWire-kablet. Der står da også under det: "Supports all iPod models
> with Dock Connector. Does not support iPod shuffle".

Den tekst kan jeg ikke se på de produktbeskrivelser jeg kigger på...
underligt...

Nå, men jeg har besluttet mig for at droppe kablet og istedet købe et
USB 2.0 kort til min G4'er. Det er samme pris og så har jeg jo det for
fremtiden. Min iBook har heldigvis også USB 2.0.

Så nu er en 4GB sølvgrå iPod Mini med indskription og armbånd på
vej... en af dagene ihvertfald.

Fra : Henrik Münster

Dato : 25-02-05 15:56

In article <ad92f2-77j.ln1@osxserver.rfn.dk>,
René Frej Nielsen<spam@rfn.dk> wrote:

> Den tekst kan jeg ikke se på de produktbeskrivelser jeg kigger på...
> underligt...

Jeg var inde på den amerikanske Apple Store for at se, om det kunne være
så heldigt at teksten var anderledes der.

> Nå, men jeg har besluttet mig for at droppe kablet og istedet købe et
> USB 2.0 kort til min G4'er. Det er samme pris og så har jeg jo det for
> fremtiden. Min iBook har heldigvis også USB 2.0.

Det er jo også en mulighed. Det lugter lidt af, at Apple er ved at
opgive sin uforbeholdne støtte til FireWire og erkende, at USB er mere
udbredt. Eller også har de økonomiske overvejelser vundet over
principperne.

> Så nu er en 4GB sølvgrå iPod Mini med indskription og armbånd på
> vej... en af dagene ihvertfald.

Tillykke med den. Den skal du nok blive glad for.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Zaphod B

Dato : 25-02-05 16:09

> Det er jo også en mulighed. Det lugter lidt af, at Apple er ved at
> opgive sin uforbeholdne støtte til FireWire og erkende, at USB er mere
> udbredt.

I alle fall i forbrukermarkedet. Jeg synes faktisk logikken er god: Det
er langt, langt flere som bruker iTunes og iPod med PC, hvor USB er mest
utbredt. Da koster det mindre, og gir flere fornøyde kunder, at de
legger med USB-kabel og så får de bestille som skal ha FW. Og t.o.m.
moderne Mac-brukere behøver jo ikke det, de har jo også USB 2.

> Eller også har de økonomiske overvejelser vundet over
> principperne.

Hmph. Det er da lenge siden.
--
/Z

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 26-02-05 03:05

> [...]
> opgive sin uforbeholdne støtte til FireWire og erkende, at USB er mere
> udbredt. Eller også har de økonomiske overvejelser vundet over

Ja, men det skyldes nok også, at langt de fleste iPod købere er
PC-folk og de bruger alligevel kun USB-kablet. Hvis de sparer 10 kr.
pr. iPod løber det jo hurtigt op med den fart de har på!

> Tillykke med den. Den skal du nok blive glad for.

Jeg har opdaget at jeg lige skal have ændret i min ordre. Jeg bestilte
et af de nye farvede armbånd, men der er 5-7 ugers leveringstid på, så
jeg skal have det ændret til det gamle sorte armbånd, som de har på
lager.

Jeg ringede til Apple Store for at ændre det, men efter at have været
på hold i 10 minutter blev jeg stillet forkert rundt, og endte med en
besked der fortalte at de havde lukket... midt om formiddagen?!?
Servicen var ret dårlig og uden advarsel bliver man stillet om til
engelsk personale, selvom den først stemme er dansk. Ikke at det er et
problem for mig, men jeg synes det er for dårligt, da ikke alle kan
tale engelsk godt nok til at kunne forklare sig over telefonen.

Fra : Zaphod B

Dato : 26-02-05 12:03

> [...]

> problem for mig, men jeg synes det er for dårligt, da ikke alle kan
> tale engelsk godt nok til at kunne forklare sig over telefonen.

Du kommer vel med noe av nøkkelen selv: Det tok lang tid. Da har man
valgt å heller la det gå videre til en engelsktalende enn å utvide
ventingen. I alle fall vet jeg man har gjort det i perioder. Ellers tror
jeg faktisk ikke AppleStore er kjent for å ha dårlig service (selv om de
sikkert har det også innnimellom), så du har vel hatt en litt dårlig dag
der. Forsøk igjen - og som et tips, unngå lunsj- og middagstiden.
Formiddagen er nok best.
--
/Z

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 26-02-05 13:10

Zaphod B <NOT.diskworld@mac.com.invalid> wrote:

> Du kommer vel med noe av nøkkelen selv: Det tok lang tid. Da har man
> valgt å heller la det gå videre til en engelsktalende enn å utvide
> ventingen. I alle fall vet jeg man har gjort det i perioder. Ellers tror

Jeg kom hurtigt igennem til personale, og et var engelsk fra starten
af. Der var blot en indtalt besked på dansk i starten.

> [...]
> sikkert har det også innnimellom), så du har vel hatt en litt dårlig dag
> der. Forsøk igjen - og som et tips, unngå lunsj- og middagstiden.

Jeg må prøve igen. Det var ca. kl. 10 at jeg ringede, men jeg har ikke
noget problem med engelsk personale, men det er mere princippet i det.

Fra : Zaphod B

Dato : 26-02-05 13:58

René Frej Nielsen <spam@rfn.dk> wrote:

> Jeg kom hurtigt igennem til personale, og et var engelsk fra starten
> af. Der var blot en indtalt besked på dansk i starten.

Nuvel. Det forandrer sagen. :-\

> Jeg må prøve igen. Det var ca. kl. 10 at jeg ringede, men jeg har ikke
> noget problem med engelsk personale, men det er mere princippet i det.

Enig. Det pleier være en "skandinavisk"-talende, veldig ofte svensk, men
ofte ikke i helger og på sen kveldstid.
--
/Z