ax+b
Fra : Kim2000

Dato : 24-02-05 23:29

Jeg har en 8. klasse i de kommende tre uger, og for ikke at gå ind i den
almindelige lærers undervisningsplaner (som han helst ikke vil ha), så vil
jeg bruge de tre uger på den linær funktion.

Nogen der har noget bud på hvordan man griber det an.

Udgangspunktet, ifølge læreren, at en del af eleverne savner desperat
abstraktionsniveau, mens der er 3-4 elever der er så meget dygtigere at de
ofte keder sig under fælles gennemgang.

Jeg tænker på at vi skal tilbage og gribe fat i ligningerne, vi skal have
fat i kordinatsystemet, men også at vi måske skal se lidt på beviset på
funktionen.

Grunden til jeg er noget usikker på det her er nok mest fordi jeg plejer i
matematik at holde til i 1-3. klasse - og der er forhåbentlig en vis forskel

Gode råd modtages meget gerne.

mvh
Kim

Fra : Søren Møller Anderse~

Dato : 25-02-05 00:01

Hej Kim!

Jeg er selv matematiklærer i en 8. klasse.
Når jeg skal gennemgå koordinatsystemet og ligninger, bruger jeg et
ældre system, som hedder "SIGMA". Det er vistnok fra begyndelsen af
80'erne, og var delt op i udvidet kursus og grundkursus.
Det er langt bedre end fx "Faktor-systemet", som ikke gør ret meget ud
af funktioner og ligninger.
Jeg har også lavet en del opgaver, som jeg har erfaring for fungerer.
Mail tilbage hvis du ønsker flere oplysninger.

MVH
Søren

Fra : Arne H.Wilstrup

Dato : 25-02-05 17:39

"Kim2000" <kim2000@tele2ads1.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg tænker på at vi skal tilbage og gribe fat i ligningerne, vi skal have
> fat i kordinatsystemet, men også at vi måske skal se lidt på beviset på
> funktionen.

Det ville jeg ikke gøre umiddelbart - beviser for funktioner kræves ikke
længere - og i hvert fald slet ikke i 8.klasse.
Det er godt nok nogle år siden, jeg underviste på det klassetrin i
matematik, men der indgik ikke noget med beviser på funktioner. Det skal
naturligvis ikke forhindre dig i at gøre det, men det er altså ikke med i
læseplanen.

> Grunden til jeg er noget usikker på det her er nok mest fordi jeg plejer i
> matematik at holde til i 1-3. klasse - og der er forhåbentlig en vis
> forskel

Regn ikke med det!

> Gode råd modtages meget gerne.

Koordinatsystemer og dertil hørende ligninger af 1. grad er o.k. Se i øvrigt
i klare mål.

--
ahw

Fra : Henry Vest

Dato : 25-02-05 18:24

Arne H.Wilstrup skrev:

> Det ville jeg ikke gøre umiddelbart - beviser for funktioner kræves ikke
> længere - og i hvert fald slet ikke i 8.klasse.

Jeg er ikke helt med. Hvad mener I mere præcist med "beviser for
funktioner"?

--
Henry Vest

Fra : Niels Aage Schmidt

Dato : 25-02-05 18:04

> [...]
>
> Jeg tænker på at vi skal tilbage og gribe fat i ligningerne, vi skal have
> fat i kordinatsystemet, men også at vi måske skal se lidt på beviset på

Jeg vil stærkt anbefale (hvis i har computere til rådighed) at anvende et
regneark til funktionsafbildning.
Eleverne får en helt anden forståelse af lineære funktioner, når de dynamisk
ser, hvordan a og b påvirker billedet i koordinatsystemet af funktionen
y=a*x+b;
Denne forståelse kan så udbygges, så eleverne selv forsøger at lave
funktionsforskrifter og ser, om de kan afbildes.
Netop sammenhængen mellem ligning (funktionsforskrift) og afbildning er for
mange det, der skaber den dybere forståelse.
MEN: start simpelt! og lad eleverne bestemme tempoet.

hilsen den gamle (forhenværende) overlærer.

Niels Aage

Fra : Thomas Smedebøl

Dato : 15-04-05 22:16

kan huske at vi lavede noget der hed sildebens(skemaer) hvor vi noterede
(x,y) par. Så fik man en ide om hvad der egentlig skete.

og som nævnt: regneark kan være godt

Mvh Thomas