Kinesiske film om old-oldtid?
Fra : C. H. Engelbrecht

Dato : 24-02-05 22:12

Jeg har et kinøjserflip for tiden, sidder og læser kinesisk historie for min
egen fornøjelses skyld (!). Kender til film som 'Hero' og 'The Emperor & The
Assassin', der så omhandler Qin-dynastiet (omtrent år 200 før) og synes de
er fede.
Jeg har lyst til at gå længere tilbage end det. Hvad har Hong Kong lavet af
(rimelig velgjorte) film om f.eks. deres gamle filosoffer (ca. 500 før), men
også gerne videre nedefter, Zhou-dynastiet, Shang-dynastiet, Xia-dynastiet
(ord jeg lige har lært). Hvis der sågar er lavet film om kulturheroerne
også, så risikerer man jo at bruge alt for mange penge igen. (Ok, nu
forlanger jeg måske en del...)

Der behøver som sådan ikke at indgå kungfu, men det gør egentlig heller ikke
noget, man er vel drengerøv...

Fra : JytteJ

Dato : 24-02-05 23:05

"C. H. Engelbrecht" <chris@bitfrost.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> forlanger jeg måske en del...)
>
> Der behøver som sådan ikke at indgå kungfu, men det gør egentlig heller

Det er ellers ikke så lidt du forlanger. Prøv at starte her:
www.eiga.dk

Venlig hilsen
JytteJ

Fra : Peter Knutsen

Dato : 26-02-05 00:49

C. H. Engelbrecht wrote:
> [...]
> Assassin', der så omhandler Qin-dynastiet (omtrent år 200 før) og synes de

Handler de film rent faktisk om den første Qin-kejser? Jeg
var i tvivl da jeg så "Hero". (Den anden er jeg 95% sikker
på at jeg ikke har set).

> [...]
> forlanger jeg måske en del...)
>
> Der behøver som sådan ikke at indgå kungfu, men det gør egentlig heller ikke

Teoretisk set burde der eksistere en million kung fu-film om
Bodidharma. Eller hvordan han staves...

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : C. H. Engelbrecht

Dato : 01-03-05 03:20

"Peter Knutsen" <peter@sagatafl.invalid> wrote in message
> Handler de film rent faktisk om den første Qin-kejser? Jeg
> var i tvivl da jeg så "Hero". (Den anden er jeg 95% sikker
> på at jeg ikke har set).

Det skulle de meget gerne gøre, grunden til at kineserne har så meget fokus
på lige ham er at han var den første til at samle Kina til den enhed, vi
kender i dag. Hele 'Hero' drejer sig om denne her konge af Qin, der med alle
stående midler vil erobre og samle alle de kinesiske stater under ét.
Sandelig ikke for sin egen skyld, men på befaling fra det højeste mandat
(!). Det er så det jeg faktisk synes er en smule fedt og som behandles mere
psykologisk i 'Emperor and Assassin', her ser man så en konge/kejser der går
rallende bimmelim som historien skrider frem og han kommer tættere på sit
mål. Ikke så meget kungfu, men den kan anbefales for sin naturalisme. Det er
nok mere af den slags, jeg er på udkig efter.

> Teoretisk set burde der eksistere en million kung fu-film om
> Bodidharma. Eller hvordan han staves...

Han er vist nok fra 600-tallet efter, det er perioderne før Qin jeg var mest
interesseret i. Er Konfutse eller Laotse, og hvad har vi, aldrig blevet
behandlet af Hong Kong?

Ok, jeg kræver...

Fra : nd

Dato : 27-02-05 15:50

> [...]
> forlanger jeg måske en del...)
>
> Der behøver som sådan ikke at indgå kungfu, men det gør egentlig heller

Der er den kinesisk/korianske film Musa:
http://www.imdb.com/title/tt0275083/
Hvis du er heldig, kan du få den til en 50'er i TP.

vh

nd

Fra : Jesper

Dato : 05-03-05 16:19

nd <nd@nospam.get2net.dk> wrote:

> Der er den kinesisk/korianske film Musa:
> http://www.imdb.com/title/tt0275083/
> Hvis du er heldig, kan du få den til en 50'er i TP.
>
> vh
>
> nd

Ka' du ikke sige 25 kr?

Fra : Brian, Rikke & Krist~

Dato : 05-03-05 21:11

> Ka' du ikke sige 25 kr?

Det er simpelthen for billigt. Til alle jer der ikke har MUSA, så køb den da
for pokker. Filmen er utrolig flot og velspillet. Den er helt klart på højde
med de bedste amerikanske storfilm, synes bedst jeg kan sammenligne den med
Braveheart.

Mvh. Brian

Fra : Jesper

Dato : 05-03-05 21:15

Brian, Rikke & Kristian <brauner@tele2adsl.dkFJERNDETTE> wrote:

> [...]
> med de bedste amerikanske storfilm, synes bedst jeg kan sammenligne den med

Ærligt talt: Braveheart er en klæg kage, jeg foretrækker Musa any day.

Fra : David Rasmussen

Dato : 06-03-05 00:35

Jesper wrote:

> Ærligt talt: Braveheart er en klæg kage, jeg foretrækker Musa any day.

Braveheart er et mesterværk.

/David

Fra : Jesper

Dato : 06-03-05 08:01

David Rasmussen <david.rasmussen@gmx.net> wrote:

> Braveheart er et mesterværk.
>
> /David

Ja det kan jo diskuteres. Jeg foretrækker langt en film som Musa frem
for en selvfed Mel Gibson der instruerer sig selv.

Fra : David Rasmussen

Dato : 06-03-05 10:30

Jesper wrote:

> Ja det kan jo diskuteres. Jeg foretrækker langt en film som Musa frem
> for en selvfed Mel Gibson der instruerer sig selv.

Jeg har ikke set Musa endnu, men er overbevist om at den er god, dels
fordi kan lide denne type film og dels fordi jeg har hørt fra flere
pålidelige kilder at den skulle være rigtigt god.

Til gengæld er jeg ikke sikker på at jeg vil kunne sammenligne den med
Braveheart, vi får se.

Jeg synes ikke at Mel Gibson er selvfed, hverken i filmen eller
generelt. Han fremstår nærmest ydmyg og genert for mig. At han
instruerer sig selv synes jeg ikke trækker ned eller op i sig selv. Det
vigtige må være om der kommer en god film ud af det. Altså bl.a. om han
gør et godt job som instruktør og så helt uafhængigt om han gør et godt
job som skuespiller. Jeg synes han gør begge dele i filmen, omend jeg
faktisk mener at Robert the Bruce er den egentlige hovedperson i
historien. Jeg synes at filmen er utroligt stærk, langt stærkere end
f.eks. Gladiator som er så hypet i disse tider.

/David

Fra : Brian, Rikke & Krist~

Dato : 06-03-05 10:20

> Ærligt talt: Braveheart er en klæg kage, jeg foretrækker Musa any day.

Pointen var at MUSA er en rigtig god film, og det er vi enige om

Mvh. Brian