Betyder det mon noget !
Fra : Jane K.

Dato : 24-02-05 19:01

pænt godaften

som nybegynder med CSS har jeg undret mig over følgende:
når jeg åbner en ny side i f.eks. frontpage står der i <head> <meta
http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=windows-1252">

og i dreamweaver

det er charset jeg undre mig over, har det nogen betydning hvis man f.eks
finder en templates på nettet
med charset=iso-8859-1 og kopierer den over i Frontpage hvor der jo står
charset=windows-1252.

Grunden til at jeg spørger er fordi jeg fumler rundt i CSS og ikke alt
jeg afprøver virker, men hvis det ingen
indvirkning har så kan jeg jo roligt lede efter mine fejl andre steder i
dokumentet.

MVH
JEK

Fra : Johnny Winther Ronne~

Dato : 24-02-05 19:41

"Jane K." <kneis@cool.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> jeg afprøver virker, men hvis det ingen
> indvirkning har så kan jeg jo roligt lede efter mine fejl andre steder i

Led du bare videre, det giver ikke fejl. Men du kan, så vidt jeg ved,
udskifte windows linien med ISO linien med fordel, fordi ISO fortæller alle
browsere hvad det korrekte tegnsæt er. Tegnsættet indholder i øvrigt også
bogstaverne æø og å. Og det er derfor ikke nødvendigt at kode tegnene
manuelt for at få dem vist korrekt i browsere der bruger et fremmed sprog,
selv om det anbefales i en del hæfter på markedet.

Hvis du starte med følgende tre linier øverst i hvert dokument så vil
browsere vide at documentet er dansk, og browseren vil vise æø og å korrekt.
Du får ingen fejl på grund af ugyldige karakterer hvis du forsøgere at
validere siden. Kort sagt livrem og seler.
<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01//EN"
"http://www.w3.org/TR/html4/strict.dtd">
<head lang="dan-DK"><!-- dan|da-DK eng|en-GB ger|deu|de-DE -->
charset=iso-8859-1"><!-- Latin 1 -->

Kommentarerne har du ingen brug for, men de er rare at have, hvis du skifter
sprog.

Med venlig hilsen
Johnny Winther Ronnenberg