PB4 med til England
Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 24-02-05 15:35

Jeg skal på en arbejdsrejse til England i næste uge og vil gerne have
min Powerbook med. Vi skal med fly til Stanstead.
De er jo ret meget oppe på mærkerne med metalgenstande i håndbagagen.
Jeg har hørt, at man kan risikere at få sin øloplukker eller neglesaks
beslaglagt, hvis den ligger i håndtasken.
Er der nogen, der har prøvet at have en Powerbook eller anden bærbar med
i håndbagagen i en engelsk lufthavn?

Og så er der det med strømforsyningen. Skal man have en særlig dims for
at få det trebenede stik forbundet med en engelsk stikkontakt?
Selve strømstyrken skulle være den samme.

Venlig hilsen

Ove Steen Smidt

Fra : Zaphod B

Dato : 24-02-05 16:24

Ove Steen Smidt <xossmidt@tdcadsl.dk> wrote:

> [...]
> beslaglagt, hvis den ligger i håndtasken.
> Er der nogen, der har prøvet at have en Powerbook eller anden bærbar med

No problem at all, Sir. Forretningsfolk reiser da med sånne i
titusentall hver dag, og som regel i håndbagasjen. Jeg har også gjort
det, aldri et eneste problem.

> Og så er der det med strømforsyningen. Skal man have en særlig dims for
> at få det trebenede stik forbundet med en engelsk stikkontakt?

Et pluggadapter til den engelske trepins-stikk må du ha de fleste
steder. De får du kjøpt på lufthavnen, enkeltvis eller som del av et
reisesett. Eventuelt kan du kjøpe en "eurokabel" (de med topolet,
åttetallslignende hunkjønnskontakt i apparatenden) med engelsk kontakt
på og stikke rett inn i PowerBookens lille hvite strømforsyning.

Et trick:
Hvis du har en vanlig, norsk/dansk plugg el eurokabel, så går det an å
lure de engelske kontaktene. Ta en plastpinne, f.x. brystlommeklipset på
en vanlig Bic-penn er glimrende, og stikk inn i det hullet i den
engelske veggkontakten som står alene og som fører jord. Da dytter du
nemlig vekk sperren for de to andre hullene, og kan sette en vanlig,
europeisk apparatplugg uten jord rett inn.

> Selve strømstyrken skulle være den samme.

Nja, ikke helt, men nær nok til å ikke spille noen rolle. (De bruker
240V, vi skandinaver bruker vel stort sett 220.)

--
/Z

Fra : Morten Lind

Dato : 24-02-05 17:20

Zaphod B <NOT.diskworld@mac.com.INVALID> wrote:

> Nja, ikke helt, men nær nok til å ikke spille noen rolle. (De bruker
> 240V, vi skandinaver bruker vel stort sett 220.)

I Danmark er vi nået til 230V....
M.

Fra : Zaphod B

Dato : 24-02-05 18:00

Morten Lind <fornavnogefternavn@machintoshUDENHINTOSH.com> wrote:

> I Danmark er vi nået til 230V....

JA, dere har alltid ligget litt nærmere den store verden. Dyrere krone
har dere også. Vi unner dere det!

--
/Z

Fra : Morten Lind

Dato : 24-02-05 19:02

Zaphod B <NOT.diskworld@mac.com.INVALID> wrote:

> JA, dere har alltid ligget litt nærmere den store verden. Dyrere krone
> har dere også. Vi unner dere det!

Tak, tak
M.

Fra : Jesper

Dato : 24-02-05 23:37

Morten Lind <fornavnogefternavn@machintoshUDENHINTOSH.com> wrote:

> I Danmark er vi nået til 230V....
> M.

Officielt hedder det 220-240V Om hvad man er nået til lokalt tør jeg
ikke udtale mig om, da lokale forhold kan medvirke til spændingsfald.

Fra : Morten Lind

Dato : 25-02-05 05:41

> Officielt hedder det 220-240V Om hvad man er nået til lokalt tør jeg
> ikke udtale mig om, da lokale forhold kan medvirke til spændingsfald.

Hej Jesper - jeg fik forresten tre mails retur igår, som var til dig?
Afvist af Avalonia? På udtræksadressen?
M.

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 24-02-05 18:03

Zaphod B <NOT.diskworld@mac.com.INVALID> wrote:

> Nja, ikke helt, men nær nok til å ikke spille noen rolle. (De bruker
> 240V, vi skandinaver bruker vel stort sett 220.)

Jeg ville osse checke velselstrømfrekvensen kan have betydning. På
Continentet er den 50Hz. Jeg mener der har været steder jeg har besøgt
med 60Hz, men om det er England kan jeg ikke lige huske.

Fra : Zaphod B

Dato : 24-02-05 18:16

> Jeg ville osse checke velselstrømfrekvensen kan have betydning. På
> Continentet er den 50Hz. Jeg mener der har været steder jeg har besøgt
> med 60Hz, men om det er England kan jeg ikke lige huske.

På min strømforsyning til PB 12", kjøpt for ca ett år siden, står det AC
100-240V, 50-60 hertz. Det gjør det nok på din også (på en side av
brikken, _meget_ liten skrift for en som er over 40!) Jeg tror f.ø. det
kan stemme at England har 60, men er ikke sikker jeg heller.
--
/Z

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 24-02-05 19:01

> [...]

> brikken, _meget_ liten skrift for en som er over 40!) Jeg tror f.ø. det
> kan stemme at England har 60, men er ikke sikker jeg heller.

Nå ja, det står der osse efterhånden på dem alle.

Der er een mærkelig ting ved el i England. Sikringerne sidder i
stikkene, og ikke på installationen. Derfor er de engelske stik så store
i forhold til de Continentale stik. Forklaringen skulle være den, at så
spares der kobber i ledningerne. Det er sådan fra gammel tid.

(England var engang verdens førende industrination. Som der stod i en
overskrift på forsiden af The Times: Dense Fog over the Channel. The
Continent cut off).

Til gengæld bliver 2 - 3 englænder dræbt hver år ved el-ulykker i
forbindelse med udskiftning af sikringer.

Fra : Zaphod B

Dato : 24-02-05 21:20

> [...]
> Continent cut off).
>
> Til gengæld bliver 2 - 3 englænder dræbt hver år ved el-ulykker i
> forbindelse med udskiftning af sikringer.

Ja, mens engelske husmødre er livredde elektriske komfyrer - man kan jo
få støt. Gass er _mye_ sikrere. Spøk til side, det engelske system er
faktisk meget godt og sikkert. Tvungen jord er f.eks. meget bra, det har
vi først fått nylig i Norge, og da kun på nye hus.
--
/Z

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 25-02-05 08:56

> [...]

> Nja, ikke helt, men nær nok til å ikke spille noen rolle. (De bruker
> 240V, vi skandinaver bruker vel stort sett 220.)

Ja, jeg tænkte da også nok, at der ikke var nogen problemer, selvom jeg
altså har hørt de angivne historier.
Min barbermaskine har altid fungeret overalt i Europa. Det er mere et
spørgsmål om at komme uden om de tre ben.
Tak for de beroligende svar.

Venlig hilsen

Ove Steen