Afmontere blæser på 5900xt
Fra : Tazman

Dato : 24-02-05 14:52

Hejsa

Jeg har et pow 5900xt med blæser på. Kan kortet holde til at jeg
afmontere denne eller skal den erstattes med en passiv køler? synes
sgu den larmer lidt rigeligt...

Tazman

Fra : Sune Salminen

Dato : 24-02-05 15:03

Tazman wrote:
> Hejsa
>
> Jeg har et pow 5900xt med blæser på. Kan kortet holde til at jeg
> afmontere denne eller skal den erstattes med en passiv køler?

Hvad tror du selv? Blæseren sidder der nok ikke for sjovs skyld.

-Sune

--
Nuke a gay vegan whale for christ!
My band: www.secondnature.dk

Fra : Tazman

Dato : 24-02-05 15:28

Mange tak for det venlige svar!

Fra : Sune Salminen

Dato : 24-02-05 23:32

Tazman wrote:

> Mange tak for det venlige svar!

Velbekomme

Altså, det siger da sig selv at kortet ikke kan køre uden køling.
Ellers havde der jo ikke været nogen form for køling på det til at
starte med.

Når du spørger om blæseren kan erstattes med passiv køling er svaret
selvfølgelig ja, og det ved du jo udemærket godt.

Så er der kun tilbage at spørge om hvilken type passiv køling der er
anbefalelsesværdig til dit kort.

-Sune

Fra : Jeppe Seidelin Dam

Dato : 25-02-05 21:14

Sune Salminen skrev:
> Altså, det siger da sig selv at kortet ikke kan køre uden køling.
> Ellers havde der jo ikke været nogen form for køling på det til at
> starte med.

Nej, det siger absolut ikke sig selv. Nogle grafikkort (og chipset) kan godt
køre med blæseren frakoblet i et nogenlunde ventileret kabinet.

Mit grafikkort kan klare sig nogenlunde med blæseren frakoblet (det er et
Radeon 9000 Pro AIW).

Mange Radeon 9600 (non-pro) kort med blæser vil køre fint med blæseren
frakoblet uden videre.

Det nævnte kort producerer dog temmelig meget varme, så det skal have en
stor passiv køler monteret hvis det skal virke.

mvh
Jeppe Seidelin Dam

Fra : Ulrik Løye

Dato : 26-02-05 10:37

"Sune Salminen" <salminen@monkeydoktor.dk> wrote in message

> Velbekomme
>
> Altså, det siger da sig selv at kortet ikke kan køre uden køling.
> Ellers havde der jo ikke været nogen form for køling på det til at starte
> med.

Vås!

Du begår to fejl i din argumentation; du regner med at producenter kun
smider en blæser på hvis der er en teknisk grund til det. Det passer ikke
idet marketingfolkene har fundet ud af at forbrugerne tror at et grafikkort
må være hurtigt hvis det har behov for en stor køler (af samme grund ser
kølere på grafikkort ofte voldsomme ud).

Den anden fejl er at grafikkort helst skal virke selv under meget varme
forhold; Hvor varmt tror du ikke der kan blive i et dårligt ventileret
kabinet propfyldt med harddiske og en OCed cpu på en varm sommerdag i Texas.
60º C er næppe urealistisk.

Hvis du vil bruge logik i forbindelse med andre folks intentioner, så må du
gennemtænkte alle muligheder - ellers når du fejlagtige slutninger på selv
det mest trivielle.

/u

Fra : Sune Salminen

Dato : 05-03-05 18:11

Ulrik Løye wrote:
> [...]

> grafikkort må være hurtigt hvis det har behov for en stor køler (af
> samme grund ser kølere på grafikkort ofte voldsomme ud).

Hm. Hvornår mon det går op for de idiotiske mennesker at folk vil have
STILLE kort.

> [...]
> ventileret kabinet propfyldt med harddiske og en OCed cpu på en varm
> sommerdag i Texas. 60º C er næppe urealistisk.

Der bliver vel varmere end det. Harddiskene og CPU'en skal nok ryge før
grafikkortet gør.

> Hvis du vil bruge logik i forbindelse med andre folks intentioner, så
> må du gennemtænkte alle muligheder - ellers når du fejlagtige
> slutninger på selv det mest trivielle.

Du minder mig om min far.

-Sune

Fra : Martin Sjøberg

Dato : 24-02-05 20:27

> Hvad tror du selv? Blæseren sidder der nok ikke for sjovs skyld.

Suk. Læs dog lidt netetikette. Og desuden ER der andre muligheder.

Det her er måske en mulighed:

http://www.studiedata.dk/productitem.asp?id=ACZM213&Fane=SILENT,SIVG

Dit kort er ikke listed, men prøv evt. at høre studiedata, hvad de synes om
det... de har check på det.

Ellers kan du jo gå over til vandkøling.

MVH

Martin Sjøberg

Fra : Martin Sjøberg

Dato : 24-02-05 20:34

Glemte lige... tror ikke jeg ville forsøge nogen for køling, og
Zalman-profilen er da også rimelig billig.

Mvh

Martin Sjøberg

Fra : Martin Sjøberg

Dato : 24-02-05 21:10

> Glemte lige... tror ikke jeg ville forsøge nogen for køling, og
> Zalman-profilen er da også rimelig billig.

Nice stavet, prøver lige igen: "tror ikke jeg ville forsøge _uden nogen
form_ for køling."

Skulle tro jeg havde drukket

/Sjøberg

Fra : Tazman

Dato : 24-02-05 23:56

>Nice stavet, prøver lige igen: "tror ikke jeg ville forsøge _uden nogen
>form_ for køling."

Tak. Det var det jeg gerne ville ha bekræftet, da jeg har læst nogle
artikler hvor man pillede blæseren af fordi det viste sig at den
faktisk ikke var nødvendig. vil kigge mig ldt omkring efter noget
passiv køling eller alternativt en blæser med et mindre støj niveau.

>Skulle tro jeg havde drukket

Skal man da heller ikke gå af vejen for...

Tazman

Fra : asap

Dato : 25-02-05 02:05