Andet multimedie
bentjuul 3670
Konvertere font?
Fra : Morten Lind

Dato : 24-02-05 14:51

Hej

Pokkers som jeg render ind i konverteringsbøvl.
Kan det lade sig gøre at lave en TT(TrueType) Mac-font om til en brugbar
PC-version? Og hvis, hvordan?

Jeg har fonten på en OS X, 10.3.8 med Adobes programmer til rådighed. I
fontøjemed har jeg dog kun Apples Fontbook.

Fonten er designet til og i et Mac-miljø, men skal nu midlertidigt
bruges til redigering i et Windows-miljø af et eksternt bureau(Og der
vælges ikke et andet bureau, he, he)

På forhånd tak
M.

Fra : Per Christoffersen

Dato : 24-02-05 14:58

"Morten Lind" <fornavnogefternavn@machintoshUDENHINTOSH.com> skrev i en
meddelelse
> Hej
>
> Pokkers som jeg render ind i konverteringsbøvl.
> Kan det lade sig gøre at lave en TT(TrueType) Mac-font om til en brugbar
> PC-version? Og hvis, hvordan?

Jeg har tidligere på PC konverteret mac-fonte til PC-fonte.
Der findes forskellige små utilities til det. Jeg kan ikke lige komme på
navnene, men jeg fandt dem formodentlig via Tucows.dk eller via Google (søg
på font converter el. lign).
Jeg har ikke programmerne længere. det var prøveversioner med udløbsdato, så
jeg slettede dem efter udløbet. Men det var alt rigeligt til at klare
opgaven.

Men jeg gjorde det altså på PC-en, - om det findes et værktøj til Mac der
kan lave en PC-font er jeg ikke klar over.

(Adobes Fontographer kan også klare opgaven, men det er et betalingsprogram,
og så vidt jeg husker, så kan man ikke gemme fontene i tryout-versionen.)

/Per

Fra : Morten Lind

Dato : 24-02-05 16:43

Per Christoffersen <pc@NIXcomonto.dk> wrote:

> [...]
> og så vidt jeg husker, så kan man ikke gemme fontene i tryout-versionen.)

Hej Per og tak - jeg prøver at finde de utilities til ham, så kan han
selv prøve - Og så slår det mig når du nævner Fontographer.......du
mener Font Folio, ikke sandt, for jeg har faktisk en gammel version af
Fontographer til OS 8/9 og den er altså fra MacroMedia.......men den
havde jeg forlængst glemt
M.

Fra : per christoffersen

Dato : 24-02-05 23:26

> [...]
> mener Font Folio, ikke sandt, for jeg har faktisk en gammel version af
> Fontographer til OS 8/9 og den er altså fra MacroMedia.......men den

Nej, - jeg mener faktisk Fontographer fra Macromedia

Jeg huskede lige producenten galt i farten.

/Per

Fra : Morten Lind

Dato : 25-02-05 05:20

per christoffersen <pc@FJERNcomonto.dk> wrote:

> [...]
> meddelelse
>
> Nej, - jeg mener faktisk Fontographer fra Macromedia
>
> Jeg huskede lige producenten galt i farten.

Ak ja, de mange sjove ord)) Go´weekend,
M.

Fra : Rasmus Bruun

Dato : 24-02-05 20:01

Morten Lind skrev:
> Kan det lade sig gøre at lave en TT(TrueType) Mac-font om til en brugbar
> PC-version? Og hvis, hvordan?

For den fingernemme:
===[snip]===
Mac truetype => Windows truetype
http://cgm.cs.mcgill.ca/~luc/conversion.html

Usually a piece of cake without any software. You can do it in a text
editor at least if that editor permits some viewing of binary data. Just go
to the top and find the first occurrence of these hexadecimal bytes: 00 01
00 00 00, usually a bit before the first pieces of readable text such as
LTSH, OS/2, NVDM, cmap, fpgm, gasp, and so on. There may be more than one
such sequence, so iterate. Remove everything before that hexadecimal
sequence. Bingo, you now have a Windows truetype font, compliments of yours
truly.
===[snap]===

--
Venligst,
Rasmus Bruun

Fra : Morten Lind

Dato : 24-02-05 21:47

Rasmus Bruun <usenet@RE--rasmusbruun--MOVE.dk> wrote:

> [...]
> such sequence, so iterate. Remove everything before that hexadecimal
> sequence. Bingo, you now have a Windows truetype font, compliments of yours

Tak, men noget langhåret, hva´?
M.

Fra : KNL DtP

Dato : 24-02-05 21:46

"Morten Lind" <fornavnogefternavn@machintoshUDENHINTOSH.com> skrev i en
meddelelse

> Kan det lade sig gøre at lave en TT(TrueType) Mac-font om til en brugbar
> PC-version?

Ja, det skulle fint kunne lade sig gøre. Jeg har flere gange konverteret
Mac-fonte (Post Script) til PC-format - det fingerer ganske glimrende - mener
også jeg har lavet det med TTF'er.

Prøv og kig på Cross Font: http://www.asy.com/scrcf.htm

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Morten Lind

Dato : 24-02-05 22:51

KNL DtP <knl_dtp@hotmail.com> wrote:

> [...]
> Mac-fonte (Post Script) til PC-format - det fingerer ganske glimrende - mener

Takker
M.

Fra : Erik Richard

Dato : 25-02-05 05:09

Hej Kristian & Morten

Hvis det er alm. Mac TT fonte, kan de konverteres til PC .ttf med
'TTConverter 1.5'¨og visa-versa - PC .ttf til Mac TT. PS fonte kan som
sagt konverteres med Macromedia Fontographer.

Hvis det er Adobe OF - OpenFace fonte, så mener jeg, de ikke behøver
konvertering, men kan bruges direkte på WinXP.

'TTConverter 1.5' kører desværre kun i classic mode eller på alm.
klassisk OS... Den har den fordel, at hvis det er en Adobe font, så
medtager den alle de rigtige data - kernels, ASCII numre, $0000 numre,
typefaces osv. med sig over i den konverterede font.

mvh. Erik Richard

<KMLDenmarkNOSPAM@netscape.net> <kmldenmarkNOSPAM@stofanet.dk>

Fra : Morten Lind

Dato : 25-02-05 05:28

Erik Richard <NOSPAM@NOSPAM.dk> wrote:

> [...]
> medtager den alle de rigtige data - kernels, ASCII numre, $0000 numre,
> typefaces osv. med sig over i den konverterede font.

Tak, men de skriver om programmet, at det kun er fra PC>Mac, men jeg
prøver lige alligevel.
M.