tilbehør til kartoffelmos
Fra : Bolette Nielsen

Dato : 24-02-05 13:34

Hejsa

jeg har en stor lyst til kartoffelmos til aften, men jeg ved ikek hvad jeg
skal lave til, nogen bud?

Knus Bolette
www.bolettes.dk

Fra : Steen Suder

Dato : 24-02-05 13:49

rettes til dk wrote:

> Hejsa
>
> jeg har en stor lyst til kartoffelmos til aften, men jeg ved ikek hvad
> jeg skal lave til, nogen bud?

Her i huset er den absolutte favorit, hvad der vel nærmest kan kaldes
for "glaseret pølsemix".

Pølser i skiver, "grov" julienne eller hvad man nu lyster.

Rist pølserne let på panden og når de så har kulør efter smag, tilsættes
en blanding, der ligner denne eller dele heraf:

Brun farin
Ketchup
Engelsk sovs
Chilisovs
Friskkværnet peber
Paprika
Karry
Soyasovs
Sennep/sennepsmel
Spidskommen (forsigtig!)
Olie ?
Hvad man ellers har lyst til...

Lad pølserne blive "glaserede" - det tager måske 5-10 minutter.

Vi plejer at lave blandingen i en kaffekop og den kan være deri.
Blandingen er vel ca. 1/3 - 1/2 brun farin.

Det er klistret, snasket og simpelt, men det smager himmelsk

--
Steen Suder

Fra : manse

Dato : 24-02-05 14:50

"Steen Suder" <sfs_news_spam@suder.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> inden du sender den. Alle har interesse i, at du staver og formulerer
> dig, så godt du kan. På den måde forstås det lettere, hvad du skriver.

Hov hov
husk nu at få smidt det engelske sovs det er jo farligt stod der i avisen
igår

Fra : Jørgen Flainard

Dato : 24-02-05 19:12

> Hov hov
> husk nu at få smidt det engelske sovs det er jo farligt stod der i avisen
> igår

Det drejede sig om den fra Premium Foods, mens andre udgaver er helt i orden

Fra : Renate Jacobsen

Dato : 24-02-05 14:30

"Bolette Nielsen" <post@bolettes.invalid(rettes til dk)> skrev i en
meddelelse news:cvkhkj$28en$1@news.cybercity.dk...
> Hejsa
>
> jeg har en stor lyst til kartoffelmos til aften, men jeg ved ikek hvad jeg
> [...]

Helt klart: Stroganoff og rødbeder....

Opskrift på forlangende...*G*

--
Mvh. Renate
____________________________

Fra : Lene

Dato : 24-02-05 14:48

Eller med "kødsovs" lavet af hakket oksekøf, løg og champignon brunet godt i
en gryde. Tilsæt tomatketshup til det hænger lidt sammen. Kom det i et
ildfast fad. Lav kartoffelmosen og kom det henover kødet. Ind i ovnen 20 min
til mosen er gylden. UHMMMMM

Fra : Nuser

Dato : 24-02-05 16:30

> [...]
> Hejsa
>
> jeg har en stor lyst til kartoffelmos til aften, men jeg ved ikek hvad jeg

Til kartoffelmos hører da håndskåren bacon stegt i ovnen, samt masser af
stegte bløde løg

Hilsen Nuser

Fra : Astrid Lund

Dato : 24-02-05 17:56

On Thu, 24 Feb 2005 13:34:26 +0100, "Bolette Nielsen"
<post@bolettes.invalid(rettes til dk)> wrote:

>Hejsa
>
>jeg har en stor lyst til kartoffelmos til aften, men jeg ved ikek hvad jeg
>skal lave til, nogen bud?

Heisann! Prøv denne:

Annerledes "pai".

Dette ble slett ikke verst:

2 poser potetmos tilberedes til ganske fast konsistens, bruk ca. 2 dl
mindre væske. Avkjøl, tilsett ett egg, rør godt - bre utover i en
smurt ildfast form (også litt potetmos oppover kantene).

Eller aller best: Lag den selv fra bunnen av.

Ca. 200 g bacon ble stekt sammen med
1 boks sopp (eller tilsvarende fersk)
3 løk
Krydret med litt chili og hvitløkspepper
Avkjøles - legges over potetmosen i formen

3 egg vispet med litt melk (eller fløte) helles over. Litt purreløk og
paprika, finkuttet over det hele.
Mozzarellaost til slutt.

200 grader litt under midt i ovnen ca. 30 minutter. Godt med salat
til.

--
Astrid

Fra : Jens Bruun

Dato : 27-02-05 13:53

"Astrid Lund" <Astrid@hjemme.net> skrev i en meddelelse

> 1 boks sopp (eller tilsvarende fersk)

Hvad er det?

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - My photo diary (Last updated 02/26/05)

Fra : Knud Winckelmann

Dato : 27-02-05 14:54

Således skrev Jens Bruun den Sun, 27 Feb 2005 13:52:32 +0100:

>Hvad er det?

Champignon.

Knud
--
"My biscuits are burnin'!"
-- Yosemite Sam

Fra : Astrid Lund

Dato : 27-02-05 15:36

On Sun, 27 Feb 2005 13:52:32 +0100, "Jens Bruun"
<bruun_jens@hotmail.com> wrote:

>"Astrid Lund" <Astrid@hjemme.net> skrev i en meddelelse

>Hvad er det?

På dansk heter det vel svampe. Champignon pleier jeg å bruke.
--

Astrid

Fra : Jørgen Hess

Dato : 27-02-05 17:04

> På dansk heter det vel svampe. Champignon pleier jeg å bruke.
> --
>
> Astrid
Har ofte moret mig over hvor forskellige almindelige ord kan være mellem norsk
og dansk.
Vær især forsigtig med et ord som "rar" der kan være et negativt ord på norsk
men et udtryk for at "kose" sig på dansk.
Gedeost vil i Danmark være en hvid ost.
Geitost er ofte en fællesbetagnelse for brunost selvom den kan være lavet af
komælk.
mvh
Jørgen

Fra : Astrid Lund

Dato : 27-02-05 17:49

On Sun, 27 Feb 2005 17:04:16 +0100, "Jørgen Hess"
<joergen.h@ahvapost.dk> wrote:

>Har ofte moret mig over hvor forskellige almindelige ord kan være mellem norsk
>og dansk.

Helt enig, men ut fra sammenhengen er det ikke så vanskelig å forstå
meningen. Lurte fælt på hva "staniol" var for noe, men skjønte det
etterhvert!

>Vær især forsigtig med et ord som "rar" der kan være et negativt ord på norsk
>men et udtryk for at "kose" sig på dansk.

Rar er på norsk merkelig... Så "rar" mat på dansk blir da kosemat?

>Gedeost vil i Danmark være en hvid ost.

Det samme som geitost? I Frankrike har de chèvre, og den er hvit. Det
lages hvit geitost i Norge også.

>Geitost er ofte en fællesbetagnelse for brunost selvom den kan være lavet af
>komælk.

Her har vi Gudbrandsdalsost som er laget av geitemelk og fløtemysost
som er laget av kumelk.

Se forøvrig www.tine.no - masser av info, oppskrifter mm.

--

Astrid

Fra : Jørgen Hess

Dato : 27-02-05 21:30

> [...]
> etterhvert!

> Rar er på norsk merkelig... Så "rar" mat på dansk blir da kosemat?

"Nu kunne det være rart med lidt god mad at hygge sig på"
Måske ordet rar, rart ligner det norske bra. Men bra vil ofte på dansk være det
samme som godt.
At have det hyggeligt, at kose sig.

> Det samme som geitost? I Frankrike har de chèvre, og den er hvit. Det
> lages hvit geitost i Norge også.

Har familie i Fredrikstad, de fortalte at man i Norge tidligere brugte hvidosten
som svinefoder, det var kun vallen (myse?) til brunost man var interesseret i.
I Danmark er det lige omvendt. Her bliver vallen brugt til f.eks. svinefoder
mens hvidosten er målet.

> Her har vi Gudbrandsdalsost som er laget av geitemelk og fløtemysost
> som er laget av kumelk.

Det er muligvis i familien at betegnelsen geitost var det samme som brunost.
Engang jeg fik geitost mente jeg den var lysere i farven en tidligere. De måtte
derfor indrømme at osten var en blandingsost. Men de kaldte den stadig geitost.

Hvis jeg i Danmark siger geitost vil de fleste automatisk forestille sig en
brunost.
En gedeost vil normalt være en hvidost.

Fra : Astrid Lund

Dato : 27-02-05 22:43

On Sun, 27 Feb 2005 21:30:02 +0100, "Jørgen Hess"
<joergen.h@ahvapost.dk> wrote:

> [...]

>"Nu kunne det være rart med lidt god mad at hygge sig på"
>Måske ordet rar, rart ligner det norske bra. Men bra vil ofte på dansk være det

Ok, jeg skjønner!

> [...]
>I Danmark er det lige omvendt. Her bliver vallen brugt til f.eks. svinefoder

Det var interessant, var faktisk ikke klar over det.

> [...]
>derfor indrømme at osten var en blandingsost. Men de kaldte den stadig geitost.

Det er korrekt.

>En gedeost vil normalt være en hvidost.

Takk for oppklaringen!

Har forøvrig en god oppskrift på lager med kartofler (på norsk:
poteter) siden vi er inne på mat og ost:

Bakte poteter til fest som tilbehør à là Astrid og Bent Stiansen (hvis
jeg ikke husker feil)

Bakes i ovn 3 x 15 min. uten folie. (Staniol på dansk). Avkjøles, ta
ut innmaten, moses grovt, ta vare på skallet. Tilsett: Noen fedd
presset hvitløk, gressløk, persille, rømme, litt smør, salt og pepper.
Blandes godt, has tilbake i potetskallene. Reven ost over. 15 min. 230
grader nederst etterpå. Kan absolutt anbefales!

--
Astrid

Fra : Jørgen Flainard

Dato : 24-02-05 19:12

> [...]
> Hejsa
>
> jeg har en stor lyst til kartoffelmos til aften, men jeg ved ikek hvad jeg

Det har jeg også - så jeg er i gang med at lave oksehaler i hvidvin...

Fra : Ronni Heuckendorff H~

Dato : 27-02-05 19:41

On Thu, 24 Feb 2005 13:34:26 +0100, "Bolette Nielsen"
<post@bolettes.invalid(rettes til dk)> wrote:

>jeg har en stor lyst til kartoffelmos til aften, men jeg ved ikek hvad jeg
>skal lave til, nogen bud?

Selv lavede vi kartoffelmos i forgårs. Tilbehøret var vist nærmest en
form for vegetar paprikagryde - uden paprika :)...

1 løg i skiver ristes gyldent
Frossent grønt smides i gryden og optøes langsomt (evt. ærter & majs)
1 chile renses, fintsnittes og tilsættes
1 dåse hakkede tomater tilsættes
1 karton tomatpure eller lignende tilsættes
½ liter piskeflødes tilsættes langsomt. Eventuelt kan en mindre mængde
også gøre det.

Lad det stå i en halv time inden du spiser det.

Smager vidunderligt. Chiliens skarphed modsvarer flødens sødme, og
tomatsmagen giver friskhed. Dagen derpå er sovsen kun bedre.

R.
--
"I never found a companion that was so companionable as solitude"
- Henry David Thoreau