Stege pandekager ?
Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 24-02-05 12:57

Hej NG.

Det lyder enkelt, men jeg synes det er svært at lave ordentlige pandekager,
specielt her efter vi har fået nyt komfur med glaskeramiske kogeplader, hvor
vores tynde pandekage pande ikke kan anvendes da den er bulet og derfor
vipper.

Hvordan gør I ?
- fedtstof ?
- tynd eller tyk pande ?
- kraftig varme eller middel varme ?

--
mvh/rg. Christian

Fra : jubija@yahoo.dk

Dato : 24-02-05 13:36

bruger en pande, der ikke er bulet

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 24-02-05 13:54

<jubija@yahoo.dk> wrote in message

> bruger en pande, der ikke er bulet

Det gjorde jeg også

--
mvh/rg. Christian

Fra : Morten Wartou

Dato : 24-02-05 17:27

> [...]
> hvor
> vores tynde pandekage pande ikke kan anvendes da den er bulet og derfor

Smør. Og lidt olie eller smeltet smør i dejen.

> - tynd eller tyk pande ?
En almindelig Pyrolux uden slip-let. (har også slip-let-pander, men til
pandekager foretrækker jeg en "rå" pande)

> - kraftig varme eller middel varme ?
Sådan ca. middel.

Husk at pandekager bliver bedst hvis væsken er halvt mælk, halvt vand.

--
Med venlig hilsen,

Morten Wartou

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 25-02-05 08:41

"Morten Wartou" <detteskalfjernesnews@wartou.dk> wrote in message

> [...]
> En almindelig Pyrolux uden slip-let. (har også slip-let-pander, men til
> pandekager foretrækker jeg en "rå" pande)

Sådan en må være nem at finde.

> Sådan ca. middel.
>
> Husk at pandekager bliver bedst hvis væsken er halvt mælk, halvt vand.

Det vil jeg prøve.

Mange tak.

--
mvh/rg. Christian

Fra : Kurt Hansen

Dato : 25-02-05 09:23

Den Fri, 25 Feb 2005 08:41:06 +0100, skrev Christian B. Andresen:

>Sådan en må være nem at finde.

Jeg plejer at bage pandekager med oprejst pande. Stik den!!!

Venlig hilsen
Kurt

Fra : Jens Bruun

Dato : 24-02-05 17:33

> - fedtstof ?

Øh, ja. Smeltet smør i dejen og en lille-bitte smørklat på panden før hver
ny pandekage.

> - tynd eller tyk pande ?

Tynd - ellers kan jeg ikke vende dem i luften. Jeg foretrækker generelt at
bruge smedejern, og jeg kan faktisk også vende dem i luften med den, men det
er lidt mere krævende.

> - kraftig varme eller middel varme ?

Middel til kraftig (8-9 på en skala fra 1-12).

Jeg kommer øl i dejen. Det smager godt, og gør pandekagerne dejlig sprøde.

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - My photo diary (Last updated 02/23/05)

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 25-02-05 08:42

> "Christian B. Andresen" <nobody@domain.country> skrev i en meddelelse

> Øh, ja. Smeltet smør i dejen og en lille-bitte smørklat på panden før hver
> ny pandekage.

Sådan gør jeg også nu.

> [...]
> bruge smedejern, og jeg kan faktisk også vende dem i luften med den, men

Det samme her, derfor er jeg meget ked af at vore pandekage pande ikke kan
bruges på det nye komfur.

> Middel til kraftig (8-9 på en skala fra 1-12).
>
> Jeg kommer øl i dejen. Det smager godt, og gør pandekagerne dejlig sprøde.

Hvor meget af vædsken erstatter du med øl ?

--
mvh/rg. Christian

Fra : Jens Bruun

Dato : 25-02-05 10:59

> Hvor meget af vædsken erstatter du med øl ?

Aner det ikke. Pandekagedej skal imo laves på øjemål, og jeg plasker det
hele sammen og smager det til undervejs. Normalt bruger jeg ikke mere end
max. en halv flaske øl, da pandekagerne ellers bliver så sprøde, at de ikke
kan rulles.

Jeg plejer at røre et par hele æg sammen med en liter sødmælk, smeltet smør,
salt, sukker, kardemomme, en sjat øl og så mel indtil passende konsistens.