Ventetid for spisning efter motion?
Fra : Steen Suder

Dato : 24-02-05 13:04

Jeg tænkte:
Nu har jeg siddet på en kontorstol i ti år; jeg skal have noget motion.
Da jeg ikke er god til motion "for motionens skyld" har jeg taget to
avisruter, så motionen har et formål - eller omvendt om man vil.

Det betyder så to timers frisk gang/smålunten hver morgen inden 6.30,
hvilket er ca. 11-12km. Jeg er da også pænt svedig når jeg kommer hjem.
Efter to uger kan man det dog ses på mine ben, hvilket er positivt

Det er i og for sig OK.

Når jeg står op om morgenen - mellem 3.30 og 4.00 - spiser jeg nogle
skiver rugbrød for at have noget at "dele ud af" så at sige.

Når jeg så kommer hjem, spiser jeg ikke, for jeg har engang fået fortalt
at man skulle vente en time med at spise efter motion for at maksimere
vægttabet. Så det gør jeg, men er dét blot en vandrehistorie?

Hvad bør jeg gøre for at opnå det bedste vægttab?

--
Steen Suder

Fra : Simon Haugaard Peder~

Dato : 24-02-05 15:20

Steen Suder <sfs_news_spam@suder.dk> wrote in

> [...]
> fortalt at man skulle vente en time med at spise efter motion for at
> maksimere vægttabet. Så det gør jeg, men er dét blot en

Ja, det vrøvl som du ikke bør tænke mere over. Der er flere grunde til
dette og den første er at du har brugt energi lagret i musklerne når du
har bevæget dig og herefter vil kroppen prioritere genopfyldning af
disse lagre før lagring af energi i form af fedtdepoter. Den anden er at
man ikke skal se så isoleret på energiindtagelsen, men derimod se på sit
energiregnskab over en længere periode som f.eks en uge eller deslige.

> Hvad bør jeg gøre for at opnå det bedste vægttab?

Sørge for at have et højere energiforbrug end energi-indtag over en
længere periode. Energiforbruget kan du maximere ved at bevæge dig så
meget som muligt. Energi-indtaget kan du minimere og optimere ved at
indtage sunde fedtstoffer, komplekse kulhydrater og sidst, men ikke
mindst protein.

Sunde fedtstoffer finder du f.eks i fisk, fede grøntsager og nødder.
Komplekse kulhydrater finder du i grøntsager.
Protein finder du i gode mængder i kød, mælkeprodukter og nogle
grøntsager. I kød og mælkeprodukter er proteiner dog ofte ledsaget af
ærgelige mængder af animalske fedtstoffer, men kyllingefileter, fromage
frais, rejer osv. er rigtigt gode proteinkilder.

--
Mvh. Simon Haugaard Pedersen