Salg af ejendom til medarbejder/svigersøn
Fra : Peter

Dato : 22-02-05 23:16

Jeg er ansat i min svigerfars firma og bor til leje i et hus som firmaet
ejer.

Virksomheden er et aktieselskab som er 100% ejet at svigerfar.

Vi har boet i huset i ca 5 år og det har hele tiden været meningen af vi
skulle købe det når vi mente tiden (og økonomien) var til det. Dvs vi
har forkøbsret på huset. Men ikke til nogen foruddefineret pris.

Idéen var så at vi skulle købe huset for det firmaet har givet for det +
de udgifter til fornyelse der har været (nyt køkken mv).

Nu er der så sket det som der er sket i det meste af landet - huset er
steget en del i værdi.

Helt præcist har huset kostet firmaet 1.500.000 men kan idag nok sælges
for 1.800.000. Den offentlige ejendomsvurdering er 1.400.000.

Hvis min svigerfar havde købt huset personligt og nu ville sælge til sin
datter og svigersøn ville han kunne sælge til 85% af handelsværdien
eller ejendomsvurderingen (kan ikke finde ud af om det er det ene eller
det andet).

Men gælder det også når det er hans firma der er sælger ?

Jeg har intet kunnet finde om det helt konkret.

Jeg har fundet lidt om det med salg mellem familiemedlemmer.
Jeg læste om det i Penge & Privatøkonomi (2/2005). Der stod at
forældrene kunne sælge deres sommerhus til børnene til 85% af
ejendomsvurderingen (den offentlige).

På told/skats hjemmeside har jeg fundet en sag hvor sælger fik en dom
for at sælge et hus for billigt til sin bror (se hele sagen nedenfor)

Er der nogen der kan hjælpe med en dom som kan bakke os op så vi kan få
huset så billigt som muligt ???

Ja vi kunne selvfølgelig bare købe det til 1.500.000 og så betale skat
af en eventuel gave som skattevæsnet fastsætter udfra deres vurdering af
huset - men det rareste var jo at slippe for at betale mere end højest
nødvendigt.

Myndighed Højesteret

Dokumentets dato 30. juni 2003

Resume
Skatteyderen havde fra en kreditforening, der havde overtaget
ejendommen på tvangsauktion, købt broderens hus for godt kr. 250.000,-.
Skatteyderen udlejede ejendommen til bolig for broderen og dennes
familie. I lejekontrakten blev indføjet en bestemmelse om, at broderen
havde forkøbsret til ejendommen til samme pris, som skatteyderen havde
givet for den med tillæg af afholdte udgifter til vedligeholdelse m.v.

4 år senere købte broderen ejendommen tilbage til et beløb svarende til
den pris, som skatteyderen havde givet for ejendommen. På dette
tidspunkt var ejendommen vurderet til kr. 450.000,-.

Højesteret og Østre Landsret fastslog, at da overdragelsessummen for
ejendommen var aftalt mellem interesseforbundne parter, kunne den ikke
uden videre lægges til grund som ejendommens reelle handelsværdi på
overdragelsestidspunktet. Overdragelsessummen var endvidere væsentlig
lavere end den værdi, som skatteadministrativ praksis vedrørende
ejendomshandel mellem interesseforbundne parter normalt uden
dokumentation accepterer som udtryk for ejendommens handelsværdi. Det
påhvilede herefter skatteyderen at godtgøre, at overdragelsessummen ikke
var lavere end markedsprisen. Dette havde skatteyderen ikke godtgjort,
hvorfor skatteministeriet havde været berettiget til at ansætte
handelsværdien i overensstemmelse med skatteadministrativ praksis på
området.

Reference(r)
Ejendomsavancebeskatningsloven § 1
Ejendomsavancebeskatningsloven § 3

Henvisning(er) til vejledninger
Ligningsvejledningen 2003 - 1 E.J.2.2.1

Parter

(selv)

mod

Skatteministeriet
(kammeradvokaten ved advokat Steffen Sværke)

Afsagt af højesteretsdommerne

Hermann, Wendler Pedersen, Torben Melchior, Poul Søgaard og Jon
Stokholm.

I tidligere instans er afsagt dom af Østre Landsrets 2. afdeling den 16.
april 2002.

Appellanten, A, har gentaget sine påstande.

Indstævnte, Skatteministeriet, har påstået stadfæstelse og gentaget sin
subsidiære påstand om sagens hjemvisning til fornyet behandling ved
ligningsmyndighederne.

Sagen er behandlet skriftligt, jf. retsplejelovens § 387.

Højesterets bemærkninger

Af de grunde, der er anført af landsretten, stadfæster Højesteret
dommen.

T h i k e n d e s f o r ret

Landsrettens dom stadfæstes.

Appellanten, A, skal i sagsomkostninger for Højesteret betale 20.000 kr.
til indstævnte, Skatteministeriet.

De idømte sagsomkostningsbeløb skal betales inden 14 dage efter denne
højesteretsdoms afsigelse.

Fra : Rune Wold

Dato : 22-02-05 23:30

Peter wrote:

[klip]

> Men gælder det også når det er hans firma der er sælger?

Nej. Selskabet skal som udg.pkt. sælge til handelsværdi (off. vurdering
lægges dog ofte til grund), hvos det ikke skal ske skattemæssig korrektion.

+/-15% - reglen gælder kun mellem kredsen af *fysiske* personer som
nævnt i boafgiftslovens § 22.

/rune wold

Fra : Peter

Dato : 22-02-05 23:34

Rune Wold <uuu@uuu.invalid.dk> wrote in

> [...]
> skattemæssig korrektion.
>
> +/-15% - reglen gælder kun mellem kredsen af *fysiske* personer som

Hvis de så går ud fra handelsværdien - bliver de 300.000 så bare smidt
oveni min indkomst ?

Fra : Rune Wold

Dato : 23-02-05 00:07

Peter wrote:

[klip]

> Hvis de så går ud fra handelsværdien - bliver de 300.000 så bare smidt
> oveni min indkomst ?

Selskabet skal betale skat af en avance der svarer til de 300.000 kr. Du
bliver gavebeskattet af de 300.000, idet du reelt modtog en økonomisk
fordel.

/Rune Wold

Fra : Rune Wold

Dato : 23-02-05 00:18

Rune Wold wrote:

[klip]

> Selskabet skal betale skat af en avance der svarer til de 300.000 kr. Du
> bliver gavebeskattet af de 300.000, idet du reelt modtog en økonomisk
> fordel.

Men som sagt, jeg tror de i både avance- og gavemæssig sammenhæng ofte
vil gå ud fra den off. vurdering.

/Rune Wold

Fra : Peter

Dato : 22-02-05 23:42

> Nej. Selskabet skal som udg.pkt. sælge til handelsværdi (off.
> vurdering lægges dog ofte til grund), hvos det ikke skal ske
> skattemæssig korrektion.

har du evt link til nogen sager hvor det er den offentlige vurdering der
bruges ?

Fra : Rune Wold

Dato : 23-02-05 00:08

Peter wrote:

[klip]

> har du evt link til nogen sager hvor det er den offentlige vurdering der
> bruges ?

Nej, der er tale om en praksis, der er nedfældet i et TS- cirkulære fra
2000. Det burde findes på TogS hjemmeside.

Fra : Peder Porse

Dato : 23-02-05 22:44

Ja, det er CIR nr 38 af 15/03/2000 fra Told- og Skattestyrelsen.

I den nævnte situation hvor sælger er et selskab, som ganske vist
kontrolleres af købers svigerfar, skal der handles til det, tredieand
ville have givet for ejendommen.

Bemærk muigheden for at få en (gratis) udtalelse om hvad handelsprisen
vil være.

pp

Fra : Peter

Dato : 22-02-05 23:47

> +/-15% - reglen gælder kun mellem kredsen af *fysiske* personer som
> nævnt i boafgiftslovens § 22.

Så kommer tillægsspørgsmålet som ikke har noget med det oprindelige at gøre

Vores venner bor til leje i mandens forældres hus.

Nu vil de så gerne købe huset af forældrene og bytte rundt så forældrene nu
bor til leje hos dem.

Kan de så købe huset til 85% af ejendomsvurderingen ? Igen er der tale om
at den offentlige vurdering ligger langt under husets handelsværdi (mindst
400.000)

Fra : Rune Wold

Dato : 23-02-05 00:10

Peter wrote:

[klip]

> Kan de så købe huset til 85% af ejendomsvurderingen ?

Formentlig ikke. Kun de personer, der er nævnt i boafgiftlovens § 22
(familie) er omfattet.

/Rune Wold